Religie

Wijze/levens lessen blijven van kracht ongeacht de bron. Het is daarom heel valide om stukken uit de bijbel of Koran heel inspirerend te vinden. Maar het maakt oude verhalen niet juist/waarheidsgetrouw. Ook maakt dat de bijbel niet relevanter dan de Iiliad, Edda, Mahabharata, de geschriften van Plato of vele anderen.

..ook niet per see relevanter dan het nieuwe album van Ed Sheeran, daar staan ook levenlessen op en het helpt mensen ook wel eens door n moeilijke periode heen. Bovendien berijkt zijn boodschap mensen van alle geloven en vrijwillig (behalve als je op t werk niet van radiozender kunt wisselen, dan word ook Ed zijn boodschap je regelmatig opgelegt.)
 
..ook niet per see relevanter dan het nieuwe album van Ed Sheeran, daar staan ook levenlessen op en het helpt mensen ook wel eens door n moeilijke periode heen.
Klopt, de televisie serie How I met your mother, de talkshow van Oprah, de Lord of the rings film trilogie, of Michael Jackson liedjes kunnen dat allemaal doen. En doen dat dan ook allemaal.
 
Klopt, de televisie serie How I met your mother, de talkshow van Oprah, de Lord of the rings film trilogie, of Michael Jackson liedjes kunnen dat allemaal doen. En doen dat dan ook allemaal.

How I met your mother...dat bewijst al dat er geen god bestaat. Dat satan bestaat is daarmee wel weer wat aannemelijker.
 
How I met your mother...dat bewijst al dat er geen god bestaat. Dat satan bestaat is daarmee wel weer wat aannemelijker.
We hadden het over lessen die men kon leren, niet over het bestaan van een god (of zijn zogenaamde creatie Satan).
 
Voorbeelden met n knipoog, maar de kern is voor mij wel een serieus punt. Namelijk dat het belangrijker is om een open houding aan te nemen in alles, en te kijken wat je van anderen kunt leren om de wereld n beetje mooier en gelukkiger te maken. Al je eieren in het mandje "gods woord/bijbel" is de enige waarheid, is in mijn optiek een te beperkt wereldbeeld. Bepaalde aspecten die binnen het geloof worden bepleit (vooral de - "wat gij niet wilt dat u geschiedt..") vind ik erg mooi om als n soort motto te omarmen.

De zeven hoofdzonden; nummero uno:
-Trotsheid, hoogmoed, ijdelheid-
"Als trotsheid gepaart gaat met het verachten van naasten verwond zij het geweten dodelijk"/ kijk niet op anderen neer. Prima.

Boodschap van The streets::HB::metal:
But there's just one thing that really really,
Really really annoying me about you you see,
Yeah yeah like i said you are really fit
But my gosh don't you just know it.

Zelfde punt.
 
Wat men vaak ziet is een cirkelredenatie: God bestaat want de bijbel zegt het, de bijbel is accuraat omdat god daar voor gezorgd heeft/goddelijke inspiratie.

Ik heb een vraag voor gelovigen over heilige geschriften en daarbij heb ik eerst 2 aannames die ik graag wil toetsen bij gelovigen:
1. Heilige geschriften zijn open voor interpretatie. Er staan veel foute passages in de meeste geschriften en die moet je relativeren voor wat voor reden dan ook (tijdsbeeld, verkeert vertaald, niet letterlijk nemen, etc.)
2. De heilige geschriften zijn goddelijk geïnspireerd (maakt dus niet uit wie het geschreven heeft en wie of wanneer de boeken zijn samengesteld)

Is dit correct? Zo ja, is het dan geen tijd voor een nieuw-nieuw-testament of een Koran 2.0? Een boek over wat het geloof werkelijk voor staat naar de huidige maatstaven? Als de Katholieke kerk of andere religieuze instelling dit opschrijft (zoals de Byzantijnse keizer opdracht gaf voor de creatie van het Nieuwe testament) zou dit dan niet goddelijk geinspireerd worden? Zou dit niet de religie zeer ten goede komen?
 
Wat men vaak ziet is een cirkelredenatie: God bestaat want de bijbel zegt het, de bijbel is accuraat omdat god daar voor gezorgd heeft/goddelijke inspiratie.

Ik heb een vraag voor gelovigen over heilige geschriften en daarbij heb ik eerst 2 aannames die ik graag wil toetsen bij gelovigen:
1. Heilige geschriften zijn open voor interpretatie. Er staan veel foute passages in de meeste geschriften en die moet je relativeren voor wat voor reden dan ook (tijdsbeeld, verkeert vertaald, niet letterlijk nemen, etc.)
2. De heilige geschriften zijn goddelijk geïnspireerd (maakt dus niet uit wie het geschreven heeft en wie of wanneer de boeken zijn samengesteld)

Is dit correct? Zo ja, is het dan geen tijd voor een nieuw-nieuw-testament of een Koran 2.0? Een boek over wat het geloof werkelijk voor staat naar de huidige maatstaven? Als de Katholieke kerk of andere religieuze instelling dit opschrijft (zoals de Byzantijnse keizer opdracht gaf voor de creatie van het Nieuwe testament) zou dit dan niet goddelijk geinspireerd worden? Zou dit niet de religie zeer ten goede komen?

Jaaaa! Daar zit ik zelf ook al tijden over na te denken. Helaas ben ik geen schrijver, dus kan ik dat zelf niet. Maar ik denk dat je de boodschappen en het moraal uit de oude verhalen kan herschrijven in nieuwerwetse stukken. De boodschap gaat daarbij niet verloren en de Kerk wordt moderner. Maar het moet inderdaad wel door een theoloog worden geschreven, want die hebben zich daar meer in verdiept dan enig ander.

Overigens vind ik daarmee je tweede aanname niet helemaal terecht. Het maakt zeker uit wie wat geschreven heeft en wanneer.
 
Zonder spijt{God kijkt in je hart] sterf je met een bezwaard gemoed en dan hangt het af of er doodzonden bij zitten of je überhaupt nog ooit in de hemel komt.Je moet de niet beleden zonden uitboeten in het vagevuur.2 Makkabeeën 12:39 tot en met 45 waarin Judas de Makkabeeër opdracht gaf aan het volk te bidden voor de overleden mensen..

Ik heb je hele verhaal over het protestantisme even weggehaald, want dat had weinig met mijn vraag te maken. Ik heb geen bezwaard gemoed, want in mijn ogen heb ik geen doodzonde begaan. En wat zijn doodzonden? Het overtreden van de 10 geboden? Ik ga richting de boel volmaken. Sommige zou ik niet meer doen, andere misschien wel weer. Of ik volhard er in. Uiteindelijk word ik veroordeeld tot eeuwige verdoemenis voor iets waar ik niet in geloof. Da's nogal lang, gezien mijn "overtredingen". Niet bepaald liefdevol.


Mensen die nooit van het christendom hebben gehoord kunnen netzogoed in de hemel komen.Ieder mens heeft de 10 geboden in zijn hart geschreven staan en worden dan daarop geoordeeld.Ik spreek me niet tegen.Lees het maar rustig na in mijn vorige 2 posts.De hemel is geen voorrecht voor Katholieken/protestanten.Wij moeten ons ook aan die geboden houden.protestanten hebben geen biecht maar een belijdenis en kunnen volgens hen zondigen wat ze willen want ze denken dat een sorry naar God toe of een sorry aan een dominee genoeg is.Een geweten slijt.E.e.a. heeft vooral te maken met het biechtgeheim.Na de biecht krijg je ook een penitentie opgelegd.Mikasa je hebt duidelijk niet alles gelezen van mij anders gaf je die opmerking niet.

3 van de 10 gaan al over zijn eigen bestaan, dus als je niet gelooft kun je maximaal een 7 halen. Met een beetje menselijke aanleg zit je zo aan een onvoldoende.

Ik stop er voorlopig mee want ik krijg toch geen zinnige reacties of men leest mijn posts in dit topic niet/of begrijpt ze niet met alle respekt.

Je goed recht, maar wel flauw. Er wordt inhoudelijk ingegaan op stellingen en meningen. De "men begrijpt mij niet"-kaart wordt snel getrokken als mensen het niet eens zijn met je. Dat is namelijk een verschil. Ik kan jou prima begrijpen, maar kan het niet met je eens zijn.
 
Ik ben zo'n beetje de enige die uitkomt voor zijn geloof en dat met mijn 40+ leeftijd..Men neemt niets aan van mijn stellingen wat een ieders goed recht is.Ik heb al eerder gezegd dat ik wel zie of en wanneer ik weer reageer,dat kan heel snel zijn want ik lees vrijwel alles.Een stuk wordt weggehaald terwijl ik vind dat het raakvlakken betreft.Ik ben niet zo van het multi-quoten en heb het best wel druk met taxirijden wat ik nu al 18 jaar doe.Ik ben geen academicus/wetenschapper/intellectueel zoals velen van jullie maar krijg wel het idee dat het het gehele christelijk geloof weggeredeneerd wordt wat ik kan begrijpen omdat ik vroeger als atheïst pur sang dat ook deed.Ik vind het PSV gedeelte veel leuker eerlijk gezegd en reageer bewust niet in het politiek topic.Hoeterick,jij zegt dat er inhoudelijk op mijn posts in dit topic wordt ingegaan terwijl het vaak one or twoliners zijn,enkele uitzonderingen daargelaten.Af en toe lijkt het of men mij belachelijk wil maken,maar het zou kunnen dat ik ernaast zit met die gedachte..
Hoeterick,wat bedoel je met dat puntensysteem en waarom denk je dat je vervloekt bent.Dat slaat werkelijk nergens op[en is doemdenken van de bovenste plank] bovendien oordeel ik niet want ik ben ook maar een dust in the wind.
Welke kaart bedoel je,is dat zoiets als een gele/rode kaart op het vroegere PSV netwerk?
Ik wist niet dat je hier sancties opgelegd kon krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Beste Metalium, ik vind dat je in het eerste gedeelte van je post een beetje de slachtofferkaart speelt. Dat heb je niet nodig, toch? De discussie wordt hier op hoger en beschaafder niveau gevoerd dan op het gros der (internationale) fora, je wordt met alle egards behandeld dunkt mij.

Maar goed, ik zei me afzijdig te houden, dus dat ga ik maar eens doen.
 
Ik als ex-L-sider :metal:voel me helemaal geen slachtoffer Bacchus.Maar het was wel leuker geweest als er wat medestanders waren.
Nu weet ik nog niet wat die kaart inhoudt.
 
Laatst bewerkt:
Ik als ex-L-sider :metal:voel me helemaal geen slachtoffer Bacchus.Maar het was wel leuker geweest als er wat medestanders waren.
L-side... Toen je nog mocht staan en iedereen aan de lange kant zo ver mogelijk richting de hoek wilde staan.:HB:

Ik denk dat je daar dan overheen gelezen hebt. Je bent hier zéker niet alleen als gelovige.
 
Ik denk dat dit soort discussies (op hoger en lager niveau, overigens) al jaren lang op dit forum voorkomen. De vragen, de antwoorden en de kritiek zijn veelal hetzelfde, alleen de personen die de discussie voeren veranderen. Dat maakt - voor mij tenminste - het wel minder aantrekkelijk om dezelfde discussies nog allemaal een keer te doen, vooral ook omdat ik denk dat een internetforum hierin uiteindelijk een beperkt medium is.

Niemand hoeft zich wmb ook aangevallen te voelen. Iets opmerkelijks en uiterst persoonlijks als een geloof raakt een persoon meer. Maar juist omdat het tegenwoordig niet meer logisch is en er veel kritiek is, wordt je er ook steviger naar gevraagd.
 
Ik als ex-L-sider :metal:voel me helemaal geen slachtoffer Bacchus.Maar het was wel leuker geweest als er wat medestanders waren.
Nu weet ik nog niet wat die kaart inhoudt.
Die kaart is figuurlijk bedoeld ;) net zoiets als de racisme-kaart spelen.

Ben n halve medestander als protestant, maar zoals CNG MrKrateos ook aangeeft, de discussie is al vaker gevoerd, dus mensen die wat langer meelopen mengen zich er minder snel in. Daarbij zit er bij vlagen een wereld van verschil tussen wat jij neerschrijft en wat ik geloof, dan kan ik ook lastig bijvallen.
 
Ik zie hier ook weinig persoonlijke aanvallen eerlijk gezegd. Er wordt kritisch gekeken naar bepaalde visies, maar zolang dit binnen bepaalde grenzen plaatsvindt lijkt mij dit prima. Het staat iedereen uiteraard vrij er niet op in te gaan.
 
Die kaart is figuurlijk bedoeld ;) net zoiets als de racisme-kaart spelen.

Ben n halve medestander als protestant, maar zoals CNG MrKrateos ook aangeeft, de discussie is al vaker gevoerd, dus mensen die wat langer meelopen mengen zich er minder snel in. Daarbij zit er bij vlagen een wereld van verschil tussen wat jij neerschrijft en wat ik geloof, dan kan ik ook lastig bijvallen.
Ha prima toch we geloven in grote lijnen toch bijna hetzelfde.En nog bedankt voor de uitleg van de kaart en nu weet ik dat je die nergens kunt vinden.
 
Die kaart is figuurlijk bedoeld ;) net zoiets als de racisme-kaart spelen.

Ben n halve medestander als protestant, maar zoals CNG MrKrateos ook aangeeft, de discussie is al vaker gevoerd, dus mensen die wat langer meelopen mengen zich er minder snel in. Daarbij zit er bij vlagen een wereld van verschil tussen wat jij neerschrijft en wat ik geloof, dan kan ik ook lastig bijvallen.
Ik zie hier ook weinig persoonlijke aanvallen eerlijk gezegd. Er wordt kritisch gekeken naar bepaalde visies, maar zolang dit binnen bepaalde grenzen plaatsvindt lijkt mij dit prima. Het staat iedereen uiteraard vrij er niet op in te gaan.
Ik vind het ook allemaal prima zolang we maar wederzijds respekt tonen.
 
De bronchoscopie wees uit dat er een vlekje in Carin's linkerlong zit en de dokter in het Catharina Ziekenhuis hier in Eindhoven zei zojuist dat de petscan uitwees dat er geen uitzaaiingen waren.Godzijdank kan het bestraald worden.
Heftig zeg.
Goed herstel en veel rust (in het hoofd) gewenst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan