Racisme & Discriminatie

Eens. En mijn gevoel is ook dat het demonstreren en provoceren dicht bij elkaar liggen.
Demonstreren kun je altijd opvatten als provoceren als je het er niet mee eens bent. Wie zijn verstand gebruikt (voor zover aanwezig) stapt daar overheen en respecteert ook de rechten van mensen met een andere mening.
 
Het zal misschien aan mij liggen, maar ik zie dat niet als racistisch. Mensen zijn kwaad en zoeken dan iets, waarmee je de tegenpartij het hardste raakt. Als het een demonstratie van clowns was geweest, hadden ze kankerclowns geroepen. Dit is puur schelden.

Verder wil ik er helemaal niet achter staan en zullen deze mensen uiteindelijk wel racistische trekjes vertonen, want dat lijkt wellicht toch wel de grootste reden om een antibetoging bij te wonen.

Ok.. nou, ik zou iemand uitschelden voor kankerzwarte of zwarte aap toch wel typeren als racistisch - ook als het is om te rellen.

Als dat niet meer racistisch is, wordt het wel lastig om nog wél racistisch te zijn. Hoe weet je ueberhaupt of iemand het 'echt meent'?

Laat ik het anders formuleren: is het invoelbaar dat iemand die voor zwarte aap wordt uitgescholden, het als racistisch ervaart? Heeft hij nog een boodschap aan de intenties van de persoon die hem uitscheldt?
 
Eens. En mijn gevoel is ook dat het demonstreren en provoceren dicht bij elkaar liggen. Dat er vervolgens een paar lui met genetische defecten op af komen is dan ook weer te verwachten. Net zoals dat er tussen miljoenen mensen een aantal rondlopen die racistische denkbeelden hebben.

Kijk, ik wil zeker niet beweren dat 'de' Nederlander racistisch is. Ik denk ook niet dat veel mensen die hechten aan Zwarte Piet racistisch zijn. Maar ik moet nu wel opeens denken aan de vele racistische en grove reacties op die selfie van zwarte voetballers van Oranje tijdens het WK 2014. Dat waren in ieder geval geen enkelingen.
 
Ok.. nou, ik zou iemand uitschelden voor kankerzwarte of zwarte aap toch wel typeren als racistisch - ook als het is om te rellen.

Als dat niet meer racistisch is, wordt het wel lastig om nog wél racistisch te zijn. Hoe weet je ueberhaupt of iemand het 'echt meent'?

Laat ik het anders formuleren: is het invoelbaar dat iemand die voor zwarte aap wordt uitgescholden, het als racistisch ervaart? Heeft hij nog een boodschap aan de intenties van de persoon die hem uitscheldt?

Yup!
Uiteindelijk gaat het niet om de intenties van de schreeuwers (die zijn overduidelijk wmb), maar om de perceptie bij de "ontvangers". Het is "niet geheel ondenkbaar" dat als je als donkere medemens wordt uitgescholden voor (zwarte) aap, of kankerzwarte, je daar het label belediging (of zo je wilt racisme) aan toekent. Als je dat als schreeuwaso niet beseft, dan mag je leven met de eventuele consequenties en loop je het risico aangeklaagd te worden (of een maandje vloeibaar voedsel te moeten eten. Ock mooi).
 
Yup!
Uiteindelijk gaat het niet om de intenties van de schreeuwers (die zijn overduidelijk wmb), maar om de perceptie bij de "ontvangers". Het is "niet geheel ondenkbaar" dat als je als donkere medemens wordt uitgescholden voor (zwarte) aap, of kankerzwarte, je daar het label belediging (of zo je wilt racisme) aan toekent. Als je dat als schreeuwaso niet beseft, dan mag je leven met de eventuele consequenties en loop je het risico aangeklaagd te worden (of een maandje vloeibaar voedsel te moeten eten. Ock mooi).

Daarover gesproken, dit is het voorstel van Thijs Zonneveld in AD aangaande de scheldende en rellende PSV hoolies, en wat PSV zou moeten doen. haha, ik vond hem wel grappig...


Een rondje stadionverboden opleggen lijkt me het minste wat PSV kan doen. Maar misschien moeten ze wel verder gaan dan dat. Een uitnodiging voor een meet-and-greet met een van de spelers is misschien ook wel iets. Mogen ze één voor één langs bij Denzel Dumfries – welbespraakt, drie meter groot, twee meter breed – om uit te leggen wat ze nou precies bedoelden met die vuile kutneger en die hoer van de zwarten.
Veel succes.
 
Ok.. nou, ik zou iemand uitschelden voor kankerzwarte of zwarte aap toch wel typeren als racistisch - ook als het is om te rellen.

Als dat niet meer racistisch is, wordt het wel lastig om nog wél racistisch te zijn. Hoe weet je ueberhaupt of iemand het 'echt meent'?

Laat ik het anders formuleren: is het invoelbaar dat iemand die voor zwarte aap wordt uitgescholden, het als racistisch ervaart? Heeft hij nog een boodschap aan de intenties van de persoon die hem uitscheldt?
Tja, laat ik het zo zeggen. Als jij boos bent op een wat gezette medemens, zeg jij dan misschien ook niet "rotdikke"? Is dat dan ook discriminerend t.o.v. dikke mensen.
Daarover gesproken, dit is het voorstel van Thijs Zonneveld in AD aangaande de scheldende en rellende PSV hoolies, en wat PSV zou moeten doen. haha, ik vond hem wel grappig...


Een rondje stadionverboden opleggen lijkt me het minste wat PSV kan doen. Maar misschien moeten ze wel verder gaan dan dat. Een uitnodiging voor een meet-and-greet met een van de spelers is misschien ook wel iets. Mogen ze één voor één langs bij Denzel Dumfries – welbespraakt, drie meter groot, twee meter breed – om uit te leggen wat ze nou precies bedoelden met die vuile kutneger en die hoer van de zwarten.
Veel succes.
Daar heeft Thijs wel een punt. Of waren ze niet herkenbaar als PSV supporters?
 
Daarover gesproken, dit is het voorstel van Thijs Zonneveld in AD aangaande de scheldende en rellende PSV hoolies, en wat PSV zou moeten doen. haha, ik vond hem wel grappig...


Een rondje stadionverboden opleggen lijkt me het minste wat PSV kan doen. Maar misschien moeten ze wel verder gaan dan dat. Een uitnodiging voor een meet-and-greet met een van de spelers is misschien ook wel iets. Mogen ze één voor één langs bij Denzel Dumfries – welbespraakt, drie meter groot, twee meter breed – om uit te leggen wat ze nou precies bedoelden met die vuile kutneger en die hoer van de zwarten.
Veel succes.
Stadionverboden lijkt mij juridisch wat lastig, maar uitnodigen voor n gesprek is wel n goede.
 
Tja, laat ik het zo zeggen. Als jij boos bent op een wat gezette medemens, zeg jij dan misschien ook niet "rotdikke"? Is dat dan ook discriminerend t.o.v. dikke mensen.
Niet direct, maar als die persoon aangeeft dat hij het niet leuk vindt, stop je daarmee. Als je dan toch doorgaat, kwets je die medemens moedwillig. Dat kun je discriminatie noemen, maar ook pestgedrag. En daarvan vindt iedereen dat het niet kan. Trek dit door naar de pietendiscussie en je ziet hetzelfde. Als er mensen zijn die aangeven dat ze zo'n karikatuur kwetsend vinden of dat ze het niet leuk vinden dat ze op school voor 'zwarte piet' worden uitgemaakt, dan hou je daar in een fatsoenlijke samenleving rekening mee. Dat je het zelf niet racistisch, kwetsend of pesterig vindt, doet er dan niet toe. Dat heet empathisch vermogen en daar blijken heel veel mensen moeite mee te hebben.
 
Daarover gesproken, dit is het voorstel van Thijs Zonneveld in AD aangaande de scheldende en rellende PSV hoolies, en wat PSV zou moeten doen. haha, ik vond hem wel grappig...


Een rondje stadionverboden opleggen lijkt me het minste wat PSV kan doen. Maar misschien moeten ze wel verder gaan dan dat. Een uitnodiging voor een meet-and-greet met een van de spelers is misschien ook wel iets. Mogen ze één voor één langs bij Denzel Dumfries – welbespraakt, drie meter groot, twee meter breed – om uit te leggen wat ze nou precies bedoelden met die vuile kutneger en die hoer van de zwarten.
Veel succes.
Zoiets bedacht ik me gisteren ook. Stel dat die PSV-hoolies die demonstranten belaagden en er ineens een zwarte PSV-speler bij zagen staan. Hoe zouden ze dan reageren? Misschien een leuk experiment voor volgend jaar. ;)
 
Niet direct, maar als die persoon aangeeft dat hij het niet leuk vindt, stop je daarmee. Als je dan toch doorgaat, kwets je die medemens moedwillig. Dat kun je discriminatie noemen, maar ook pestgedrag. En daarvan vindt iedereen dat het niet kan. Trek dit door naar de pietendiscussie en je ziet hetzelfde. Als er mensen zijn die aangeven dat ze zo'n karikatuur kwetsend vinden of dat ze het niet leuk vinden dat ze op school voor 'zwarte piet' worden uitgemaakt, dan hou je daar in een fatsoenlijke samenleving rekening mee. Dat je het zelf niet racistisch, kwetsend of pesterig vindt, doet er dan niet toe. Dat heet empathisch vermogen en daar blijken heel veel mensen moeite mee te hebben.
Voor mij zit het verschil erin of je het in de emotie roept of moedwillig over lange termijn. Bij dat laatste komt in mijn ogen jouw post om de hoek kijken en heb je helemaal gelijk.
 
Ik wil het gedrag van die PSV-supporters niet goedpraten, maar waarom wordt met name PSV er uit gehaald? Er wordt terloops genoemd dat ook bij Cambuur, Groningen en Feyenoord supporters zich hadden misdragen. Maar vervolgens wordt alleen voor PSV genoemd dat de clubs niks heeft laten weten, e.d. Waarom alleen PSV?
Overigens vind ik Thijs Zonneveld een laml#l, dat helpt in dit geval ook niet...
 
Ik wil het gedrag van die PSV-supporters niet goedpraten, maar waarom wordt met name PSV er uit gehaald? Er wordt terloops genoemd dat ook bij Cambuur, Groningen en Feyenoord supporters zich hadden misdragen. Maar vervolgens wordt alleen voor PSV genoemd dat de clubs niks heeft laten weten, e.d. Waarom alleen PSV?
Overigens vind ik Thijs Zonneveld een laml#l, dat helpt in dit geval ook niet...
Omdat Tijs voor Ajax is?
 
Ja, maar veel van wat we leren gaat impliciet, hé? Het gaat hier om het onderliggende verhaal: man met baard heeft een soort van mystieke kennis over je. Je staat genoteerd in een boekje. Je kan zo maar schuldig zijn. Dat is een puur religieuze logica. De atheïstische logica is: je maakt je eigen lot, er is niet één of ander 'wezen' dat over jou oordeelt. Je bent ook niet goed of slecht voor hem, maar voor je medemensen.

Hoe goed of slecht dat het is, weet ik ook niet - zoals ik al zei, ik heb er niet direct een mening over - maar ik vind het wel interessant.

De sint krijgt info van zijn spionnen. Alhoewel de methode old-school is -personeel dat fysiek afluistert ipv een hack- , krijgt de sint deze info niet van hogerhand. Nee, zijn luisterpieten geven die info door en hij schrijft het op in zijn boek. Als een soort Poetin die weet welke sites je hebt bezocht en welke politieke voorkeur de jouwe is, als een AIVD die weet of je een jihadist bent. Er wordt een persoonlijk dossier aangelegd, met intell verzorgd door de black-pete CIA. Je moet zelfs je cadeauwensen opschrijven, op een plek leggen met wat smeergeld in de vorm van een wortel voor het paard. Hoe menselijk wil je het hebben? Een figuur in oversized shirt, kekke kleurtjes, een bling-bling stok en/of ringen en een hipsterbaard? Met methodes die zo uit 50 shades kunnen komen?
Wat dat betreft is de kerstman een meer mythisch wezen, met zijn vliegende slee en die krijgt ook info, wat magisch in zijn bezit komt. Dat is pas een soort halfgod! Dat is pas religie!
Nee, de sint is niets menselijk vreemd. Voer zijn huisdier en hij is blij. Als je naar je ouders luistert krijg je een beloning. Als ouder ben je blij dat er tenminste 1 instantie je wil helpen, ipv "Ook 2-jarige Dwayne heeft recht op zijn woede, en die mag hij best uiten door met de afstandsbediening te gooien". "straffen is ongezond", en "peuters hebben stress op het kinderdagverblijf hoor". Allerlei lulkoek omdat je kind niet in de gemiddelde groeicurve zit. Een dik kind krijgt een mandarijntje en een dun kind een chocoladeletter, lactoseallergie of niet. Geen granolareep of superfood in je vegan yoghurt.

Sint is menselijk.
 
Die mensen hadden gewoon netjes een vergunning aangevraagd om te mogen demonstreren en hebben die ook gekregen van de gemeente. Het waren vreedzame protesten, dus zonder het wangedrag van die voetbalnazi's was er niets gebeurd. Dat het uit de hand is gelopen, is volledig op hun conto te schrijven. Als je vervolgens aan het demonstratierecht gaat tornen, straf je inderdaad de slachtoffers.

Ik ben het er absoluut mee eens dat die "Hooligans" (volgens mij gewoon een stelletje randdebielen aangevuld met sensatiezoekers) het geheel uit de hand hebben doen lopen en dat zij hierin enorm fout zaten. Hiervoor mogen ze wat mij betreft heel hard op aangepakt worden. Ik heb dat filmpje na een paar seconde uitgezet maar bijvoorbeeld die dikke lul zou bij mij niet meer binnenkomen, prive en zakelijk niet.

Wat betreft de rest van je verhaal... Dat is dus precies waar mijn reactie over ging.
Ze hadden een vergunning en deden volgens de wet niets verkeerd maar wat mij betreft (en met mij Dijkhoff) zouden ze die vergunning niet moeten krijgen. Omdat ik het niet de juiste plaats en tijd vindt om die demonstratie te houden. Dat er dan een groep is die het nog (vele malen) erger maakt doet niets af aan het feit dat deze mensen doelbewust tijdens een kinderfeest hun mening gaan verkondigen. Zonder in te gaan op de inhoudelijke discussie ben ik van mening dat je kinderen niet moet betrekken in deze discussie.
 
Ik ben het er absoluut mee eens dat die "Hooligans" (volgens mij gewoon een stelletje randdebielen aangevuld met sensatiezoekers) het geheel uit de hand hebben doen lopen en dat zij hierin enorm fout zaten. Hiervoor mogen ze wat mij betreft heel hard op aangepakt worden. Ik heb dat filmpje na een paar seconde uitgezet maar bijvoorbeeld die dikke lul zou bij mij niet meer binnenkomen, prive en zakelijk niet.

Wat betreft de rest van je verhaal... Dat is dus precies waar mijn reactie over ging.
Ze hadden een vergunning en deden volgens de wet niets verkeerd maar wat mij betreft (en met mij Dijkhoff) zouden ze die vergunning niet moeten krijgen. Omdat ik het niet de juiste plaats en tijd vindt om die demonstratie te houden. Dat er dan een groep is die het nog (vele malen) erger maakt doet niets af aan het feit dat deze mensen doelbewust tijdens een kinderfeest hun mening gaan verkondigen. Zonder in te gaan op de inhoudelijke discussie ben ik van mening dat je kinderen niet moet betrekken in deze discussie.
Het is alleen nog steeds een discussie omdat het uit de hand is gelopen. Als de demonstraties vreedzaam waren verlopen (en dat was waarschijnlijk ook gebeurd zonder tegendemonstranten), had er geen haan meer naar gekraaid. Ook Dijkhoff niet, die de relletjes nu gebruikt om politiek te scoren. Door te zeggen dat ze niet daar en op dat moment mochten demonstreren, beticht je de demonstranten min of meer van uitlokking en beloon je dus de werkelijke raddraaiers.
 
Alles goed en wel, maar de afgelopen dagen hebben “de voorstanders van de zwarte Piet” iig laten zien wel degelijk racistisch te zijn. Hun gedrag kon niet rekenen op veel sympathie daar waar de tegenstanders van de ZP zich vrijwel keurig hebben gedragen maar werden bekogeld met eieren en kregen racistische woorden over zich heen. Hilarisch dat die mensen het hardste roepen dat ze “nooit hebben geweten dat de ZP racistisch zou zijn”.... Nee dat heb je idd niet geweten maar wel hoe je moet discrimineren en hoe racisme pijn kan doen. Dat doen ze “voor hun kinderen”... Ja idd doe dat voor je kinderen opdat ze jouw goede voorbeeld gaan volgen... Deze mensen wens ik de groep Marokkaanse tuig die Johan Derksen het leven zuur maakte in Gouda!

Haha, schitterend en treffend dit. Vooral de laatste zin. Ik ben het iig roerend met je eens.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Niet direct, maar als die persoon aangeeft dat hij het niet leuk vindt, stop je daarmee. Als je dan toch doorgaat, kwets je die medemens moedwillig. Dat kun je discriminatie noemen, maar ook pestgedrag. En daarvan vindt iedereen dat het niet kan. Trek dit door naar de pietendiscussie en je ziet hetzelfde. Als er mensen zijn die aangeven dat ze zo'n karikatuur kwetsend vinden of dat ze het niet leuk vinden dat ze op school voor 'zwarte piet' worden uitgemaakt, dan hou je daar in een fatsoenlijke samenleving rekening mee. Dat je het zelf niet racistisch, kwetsend of pesterig vindt, doet er dan niet toe. Dat heet empathisch vermogen en daar blijken heel veel mensen moeite mee te hebben.

Precies, discriminatie wordt te pas en te onpas gebruikt. Je kunt mensen nog steeds beledigen/kwetsen zonder te discrimineren. Ik moet zeggen dat we langzaam maar zeker wel hele tere zieltjes kweken/zijn. Een beetje eelt mag wel weer want tegenwoordig lijkt alles wel een open zenuw.
 
Precies, discriminatie wordt te pas en te onpas gebruikt. Je kunt mensen nog steeds beledigen/kwetsen zonder te discrimineren. Ik moet zeggen dat we langzaam maar zeker wel hele tere zieltjes kweken/zijn. Een beetje eelt mag wel weer want tegenwoordig lijkt alles wel een open zenuw.

In de jaren 30 waren er al geluiden tegen het uiterlijk van Zwarte Piet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan