Racisme & Discriminatie

Wat een shitshow in NL zeg rondom Sinterklaas. Ik schaam me om Nederlander te zijn. Amoeben van beide kampen met een rode lap voor hun ogen gaan blind in op elkaar. De "hun motten hun bek houwen en als het ze niet bevalt rotten ze maar op naar het buitenland" quotes en de racistenkaart die voortdurend getrokken wordt , zijn schijnend om te zien. Hoe moeilijk is het nou om in te zien dat tradities er zijn om veranderd te worden. Maak een echte schoorsteenpiet en stop deze waanzin (wees dan wel voorbereid op het "wij zijn altijd de gebeten hond" offensief van het Gilde der Schoorsteenvegers).


Eigenlijk heb ik het gevoel dat dit helemaal niet meer gaat om Zwarte Piet. Ik denk eigenlijk dat - voor mijn part op den duur, na even wennen - een merendeel van de Nederlanders het best vindt als het uiterlijk wordt aangepast. De steun voor Zwarte Piet met rode lippen en kroeshaar brokkelt sowieso jaar na jaar een beetje af. En kinderen, blijkt uit onderzoek, maar het al helemaal niks uit. Hier speelt wat anders mee, bij beide kanten. Ik denk dat het gaat om de angst sowieso te veranderen. De Nederlandse samenleving is sinds pakweg de jaren tachtig echt veranderd, en dat roept angst, verwarring en eenzaamheid op. En het is nu eenmaal veel makkelijker om boos te zijn, dan om bang. Het geldt aan beide kanten: de 'pro-pieten' omdat ze 'hun' Nederland niet meer herkennen, de 'anti-Pieten' omdat naarmate de samenleving - tegen heug en meug, maar toch - steeds meer divers en inclusief wordt, ze ook steeds meer uit hun slachtofferrol moeten kruipen en zelf verantwoordelijk zijn. Dat is van alle kanten aanpassen en nieuwe rollen innemen. Mijn grote zorg is dat de woede die de angst moet verbergen, op een gegeven moment zó escaleert dat het echt mis gaat. Ik ben ook bang - als journalist - dat media hun verantwoordelijkheid niet meer nemen, omdat woede en bevestiging van het eigen gelijk nu eenmaal goed verkoopt. En ik ben bang dat dit soort van rellen altijd sadistische en narcistische figuren aantrekt, die gewoon genieten van vernederen en het hele spektakel, en die veel schade kunnen aanrichten in de wederzijdse beeldvorming.

En het bizarre is: als beide partijen samen praten - zoals onlangs Jeffrey Affriye met een comité van pro-pieten - dat het vaak hele goede en vruchtbare gesprekken zijn. Het kan wél.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb ik het gevoel dat dit helemaal niet meer gaat om Zwarte Piet. Ik denk eigenlijk dat - voor mijn part op den duur, na even wennen - een merendeel van de Nederlanders het best vindt als het uiterlijk wordt aangepast. De steun voor Zwarte Piet met rode lippen en kroeshaar brokkelt sowieso jaar na jaar een beetje af. En kinderen, blijkt uit onderzoek, maar het al helemaal niks uit. Hier speelt wat anders mee, bij beide kanten. Ik denk dat het gaat om de angst sowieso te veranderen. De Nederlandse samenleving is sinds pakweg de jaren tachtig echt veranderd, en dat roept angst, verwarring en eenzaamheid op. En het is nu eenmaal veel makkelijker om boos te zijn, dan om bang. Het geldt aan beide kanten: de 'pro-pieten' omdat ze 'hun' Nederland niet meer herkennen, de 'anti-Pieten' omdat naarmate de samenleving - tegen heug en meug, maar toch - steeds meer divers en inclusief wordt, ze ook steeds meer uit hun slachtofferrol moeten kruipen en zelf verantwoordelijk zijn. Dat is van alle kanten aanpassen en nieuwe rollen innemen. Mijn grote zorg is dat de woede die de angst moet verbergen, op een gegeven moment zó escaleert dat het echt mis gaat. Ik ben ook bang - als journalist - dat media hun verantwoordelijkheid niet meer nemen, omdat woede en bevestiging van het eigen gelijk nu eenmaal goed verkoopt. En ik ben bang dat dit soort van rellen altijd sadistische en narcistische figuren aantrekt, die gewoon genieten van vernederen en het hele spektakel, en die veel schade kunnen aanrichten in de wederzijdse beeldvorming.

En het bizarre is: als beide partijen samen praten - zoals onlangs Jeffrey Affriye met een comité van pro-pieten - dat het vaak hele goede en vruchtbare gesprekken zijn. Het kan wél.

Oh zo eens! +1 voor De Bondscoach
 
Eigenlijk heb ik het gevoel dat dit helemaal niet meer gaat om Zwarte Piet. Ik denk eigenlijk dat - voor mijn part op den duur, na even wennen - een merendeel van de Nederlanders het best vindt als het uiterlijk wordt aangepast. De steun voor Zwarte Piet met rode lippen en kroeshaar brokkelt sowieso jaar na jaar een beetje af. En kinderen, blijkt uit onderzoek, maar het al helemaal niks uit. Hier speelt wat anders mee, bij beide kanten. Ik denk dat het gaat om de angst sowieso te veranderen. De Nederlandse samenleving is sinds pakweg de jaren tachtig echt veranderd, en dat roept angst, verwarring en eenzaamheid op. En het is nu eenmaal veel makkelijker om boos te zijn, dan om bang. Het geldt aan beide kanten: de 'pro-pieten' omdat ze 'hun' Nederland niet meer herkennen, de 'anti-Pieten' omdat naarmate de samenleving - tegen heug en meug, maar toch - steeds meer divers en inclusief wordt, ze ook steeds meer uit hun slachtofferrol moeten kruipen en zelf verantwoordelijk zijn. Dat is van alle kanten aanpassen en nieuwe rollen innemen. Mijn grote zorg is dat de woede die de angst moet verbergen, op een gegeven moment zó escaleert dat het echt mis gaat. Ik ben ook bang - als journalist - dat media hun verantwoordelijkheid niet meer nemen, omdat woede en bevestiging van het eigen gelijk nu eenmaal goed verkoopt. En ik ben bang dat dit soort van rellen altijd sadistische en narcistische figuren aantrekt, die gewoon genieten van vernederen en het hele spektakel, en die veel schade kunnen aanrichten in de wederzijdse beeldvorming.

En het bizarre is: als beide partijen samen praten - zoals onlangs Jeffrey Affriye met een comité van pro-pieten - dat het vaak hele goede en vruchtbare gesprekken zijn. Het kan wél.
Ik pik maar een klein dingetje uit. De echte ouderwetse kroeshaar, rode lippen pieten zie je niet veel meer, toch?
 
Interessante verklaring van de burgemeester van Eindhoven.

Burgemeester Jorritsma van Eindhoven vindt dat er een grens is overschreden: “In Nederland mag iedereen in vrijheid zijn mening uiten. Dat hebben we als bevoegd gezag bij de vereniging KOZP ook gefaciliteerd. De aanvraag ging over een vreedzame demonstratie, daar zijn afspraken over gemaakt en daar heeft KOZP zich ook aan gehouden. Maar eerlijk gezegd kon van een vrije meningsuiting nauwelijks sprake zijn door het zeer intimiderende gedrag van een heel grote groep agressieve, onaangekondigde hooligans. Scheldpartijen, beledigende spreekkoren, ophitsen, het gooien van eieren. Het is echt een wonder dat de vreedzame demonstranten het nog zo lang vol hielden. Ik moet als burgemeester het recht op vrije meningsuiting bewaren. Dat is vandaag onmogelijk gemaakt.”
 
Ah, nou, in dat geval zal je ook geen moeite hebben met de roetveegpiet. Als het toch om het schoorsteengilde gaat.
Daar zouden de schoorsteenvegers dan toch wel over gezeurd hebben? Als het echt zo erg was allemaal?

Een neger die cadeautjes geeft is alles behalve stereotyp. Sterker nog, het is nogal a-typisch, maar dat terzijde. Voor mijn part zijn ze allemaal groen. Boeit me echt al láng niet meer. Schaf het af, óók best!
Het gejank van werkelijk elk nietszeggend kutclubje mislukkelingen krijgt momenteel veel te veel aandacht. En dat is een fenomeen dat overal op de wereld de kop op steekt. Stelletje snowflakes (of chocoladesprinkles, zo u wilt). Ik ben een slechte witte man, ik weet het. Niet omdat ik iets verkeerd heb gedaan, maar omdat ik wit ben en in een westers land ben geboren. Komt op mij nogal racistisch over, maar dat is uiteraard onzin, want racisme geldt niet als je blank bent.
 
Daar zouden de schoorsteenvegers dan toch wel over gezeurd hebben? Als het echt zo erg was allemaal?

Een neger die cadeautjes geeft is alles behalve stereotyp. Sterker nog, het is nogal a-typisch, maar dat terzijde. Voor mijn part zijn ze allemaal groen. Boeit me echt al láng niet meer. Schaf het af, óók best!
Het gejank van werkelijk elk nietszeggend kutclubje mislukkelingen krijgt momenteel veel te veel aandacht. En dat is een fenomeen dat overal op de wereld de kop op steekt. Stelletje snowflakes (of chocoladesprinkles, zo u wilt). Ik ben een slechte witte man, ik weet het. Niet omdat ik iets verkeerd heb gedaan, maar omdat ik wit ben en in een westers land ben geboren. Komt op mij nogal racistisch over, maar dat is uiteraard onzin, want racisme geldt niet als je blank bent.

Geloof het of niet: hoewel we het in veel van dit soort zaken radicaal oneens zijn en waarschijnlijk zullen blijven, kan ik me meer vinden in wat je zegt dan je zou denken. Maar dat terzijde.
 
Geloof het of niet: hoewel we het in veel van dit soort zaken radicaal oneens zijn en waarschijnlijk zullen blijven, kan ik me meer vinden in wat je zegt dan je zou denken. Maar dat terzijde.
Dat weet ik. Want hoewel jij een meester bent in het verplaatsen in andermans gevoelens en / of denkpatronen (waarvoor ik meer respect heb dan je zou denken. ;)), heb je ook te maken met de realiteit om je heen.
 
Ik ook niet en ook RK opgevoed. Ik geloof niet dat de meerderheid van de mensen denk dat het iets met een katholieke traditie te maken heeft.
Precies, en verder heb ik ook nog nooit een kruisspin met een bijbel zien lopen.
 
Eigenlijk heb ik het gevoel dat dit helemaal niet meer gaat om Zwarte Piet. Ik denk eigenlijk dat - voor mijn part op den duur, na even wennen - een merendeel van de Nederlanders het best vindt als het uiterlijk wordt aangepast. De steun voor Zwarte Piet met rode lippen en kroeshaar brokkelt sowieso jaar na jaar een beetje af. En kinderen, blijkt uit onderzoek, maar het al helemaal niks uit. Hier speelt wat anders mee, bij beide kanten. Ik denk dat het gaat om de angst sowieso te veranderen. De Nederlandse samenleving is sinds pakweg de jaren tachtig echt veranderd, en dat roept angst, verwarring en eenzaamheid op. En het is nu eenmaal veel makkelijker om boos te zijn, dan om bang. Het geldt aan beide kanten: de 'pro-pieten' omdat ze 'hun' Nederland niet meer herkennen, de 'anti-Pieten' omdat naarmate de samenleving - tegen heug en meug, maar toch - steeds meer divers en inclusief wordt, ze ook steeds meer uit hun slachtofferrol moeten kruipen en zelf verantwoordelijk zijn. Dat is van alle kanten aanpassen en nieuwe rollen innemen. Mijn grote zorg is dat de woede die de angst moet verbergen, op een gegeven moment zó escaleert dat het echt mis gaat. Ik ben ook bang - als journalist - dat media hun verantwoordelijkheid niet meer nemen, omdat woede en bevestiging van het eigen gelijk nu eenmaal goed verkoopt. En ik ben bang dat dit soort van rellen altijd sadistische en narcistische figuren aantrekt, die gewoon genieten van vernederen en het hele spektakel, en die veel schade kunnen aanrichten in de wederzijdse beeldvorming.

En het bizarre is: als beide partijen samen praten - zoals onlangs Jeffrey Affriye met een comité van pro-pieten - dat het vaak hele goede en vruchtbare gesprekken zijn. Het kan wél.

Volgens mij gaat het om twee dingen: media-geile buitenlanders die zich niet hebben kunnen aanpassen aan onze cultuur en derhalve de in hun ogen 'racisme' bestrijden om zo hun idealistische beeld van een 100% gelijkwaardige rechtsstaat te willen bereiken. Daar tegenover staat een groep die strijd voor Nederland en het niet langer tollereert dat wij ons aan moeten passen omwille een kleine groep chaos-stichtende immigranten. En deze discussie is een terugkerend fenomeen. De opbouw van moskeeën heeft ook vaak tot verhitte discussies in mijn omgeving geleidt. Desnoods kijk je naar de (illegale) vluchtelingen die hier worden/werden opgevangen, die klaagden over hun privacy en een mooie grote TV eisten, alsof het een grondrecht is om van luxe te worden voorzien, daar waar veel hardwerkende Nederlanders nauwelijks rond kunnen komen en in armoede leven. #TheNetherlandsFirst en #MakeTheNetherlandsGreatAgain zouden wat vaker aan Rutte mogen worden voorgedragen. Een president hoort een leider te zijn en er voor de Nederlanders te zijn. En dus niet een stel huilende, nietstoevoegende immigranten constant de hand boven hun hoofd te houden. Aldus mijn mening.
 

Lachwekkende video dit, van beide fronten! Enerzijds een zwarte vrouw die films 'hoe racistisch Nederland is' en volop geniet van de negatieve aandacht om het vervolgens op social media te kunnen posten. Anderzijds een stel 'volwassene' die heel sneu 'hoer van de zwarte' roept.

De gevolgen van onze multiculturele samenleving komen maar al te goed bovendrijven. Dit komt nooit goed.
 
Kijk toch maar even, en bedenk je dan waar je zelf het liefst bij zou horen.
Heb zaterdag al genoeg beelden gezien, kortzichtigheid aan beide zijden. Wil bij geen van 2 horen.

Enige ludieke wat ik heb gezien was ergens in Friesland waar ze een draaiorgel voor het protestvak neermikten, daar kon ik dan nog wel om grinniken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan