Racisme & Discriminatie

Volgens de media werd er met bananen gegooid en waren er oerwoudgeluiden te horen. Best wel een beetje racistisch toch?
Als je de link bananen met apen en zwarte mensen legt wel. Ik vind bananen ook lekker. Jammer dat ik die racismekaart nooit mag inzetten.
 
Kijk, ik wil zeker niet beweren dat 'de' Nederlander racistisch is. Ik denk ook niet dat veel mensen die hechten aan Zwarte Piet racistisch zijn. Maar ik moet nu wel opeens denken aan de vele racistische en grove reacties op die selfie van zwarte voetballers van Oranje tijdens het WK 2014. Dat waren in ieder geval geen enkelingen.
Je kan racisme ook uitlokken, en dat is wat deze mensen doen. Praat ik het goed? Nee. Veroordeel ik het? Nee, in dit geval ook niet.
 
Ik blijf het raar vinden.
Tijdens een kinderfeest gaan demonstreren, ruzie krijgen met tegenstanders en dat de elitaire goegemeente dat dan weer veroordeeld.
Protesteren op een kinderfeestje is toch ook gewoon een vorm van provoceren?
Zoiets als keihard ‘Joden Joden’ roepen en dan zwaar verontwaardigd zijn als iemand ‘Hamas gas’ terugroept.

Kies een weiland uit op blauwe maandag 21 januari 2019 en ga daar lekker demonstreren.
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf het raar vinden.
Tijdens een kinderfeest gaan demonstreren, ruzie krijgen met tegenstanders en dat de elitaire goegemeente dat dan weer veroordeeld.
Protesteren op een kinderfeestje is toch ook gewoon een vorm van provoceren?
Zoiets als keihard ‘Joden Joden’ roepen en dan zwaar verontwaardigd zijn als iemand ‘Hamas gas’ terugroept.

Kies een weiland uit op blauwe maandag 21 januari 2019 en ga daar lekker demonstreren.

Bijvoorbeeld naast de A9 bij Beverwijk.
 
Als je de link bananen met apen en zwarte mensen legt wel. Ik vind bananen ook lekker. Jammer dat ik die racismekaart nooit mag inzetten.
Schei toch uit man. Ga je het nu nog opnemen voor stel doorgesnoven criminelen die ook nog racistisch zijn? Ben je ineens iemand van de nuances? Houd jezelf voor de gek.
 
Gelukkig is de Nederlandse taal neutraal in deze discussie:
  • Zwart werken: werken zonder belastingen te betalen.
  • Zwart geld: illegaal verkregen geld.
  • Een zwartkijker: een pessimist; iemand die een televisie heeft zonder omroepbijdrage te betalen.
  • Zwartrijden: rijden met de bus, trein of tram zonder te betalen.
  • De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet: iemand beschuldigen van iets dat men zelf ook doet
  • Liegen dat je zwart ziet: een grote leugenaar zijn.
  • Op zwart zaad zitten: geldgebrek hebben.
  • Iemand de zwarte piet toespelen: iemand de schuld in de schoenen schuiven.
  • Het zwarte schaap zijn: degene zijn die van alles de schuld krijgt.
  • Het wordt hem zwart voor de ogen: hij ziet niet meer wat hij doet (bij opkomende onmacht).
  • Iemand zwartmaken: iemands reputatie beschadigen.
  • Het ziet zwart van de mensen: het zijn zo veel mensen dat ze een zwarte massa vormen.
  • Op de zwarte lijst staan: niet (meer) vertrouwd worden, verdacht of uitgesloten worden.
 
Ik blijf het raar vinden.
Tijdens een kinderfeest gaan demonstreren, ruzie krijgen met tegenstanders en dat de elitaire goegemeente dat dan weer veroordeeld.
Protesteren op een kinderfeestje is toch ook gewoon een vorm van provoceren?
Zoiets als keihard ‘Joden Joden’ roepen en dan zwaar verontwaardigd zijn als iemand ‘Hamas gas’ terugroept.

Kies een weiland uit op blauwe maandag 21 januari 2019 en ga daar lekker demonstreren.

Op die manier maak je het demonstratierecht volledig onschadelijk. Besef wel wat dat betekent: misschien dat morgen jij ergens tegen wilt demonstreren, bijvoorbeeld een stevige verlaging van de pensioenen (niet ondenkbaar), of verdere uitkleding van de zorg (ook niet ondenkbaar) - je geeft de plaatselijke overheid (demonstraties worden gecoördineerd door burgemeester en politie) een middel om te zeggen: doe dat maar ver weg, op een weiland. Want de plaatselijke overheid wil per definitie het liefste zo min mogelijk gedoe.

Natuurlijk is het handig dat bij de intocht van Sinterklaas de demonstranten niet middenin het feestgewoel staan. Maar dat staan ze dus ook niet. In Eindhoven stonden ze op het pleintje naast de Catharinakerk, met een flinke cordon agenten ervoor.

In een goed functionerende democratie ben je altijd twee personen in één. Een privépersoon én een burger. Dat betekent dat je soms je privéopvattingen opzij moet schuiven omdat je als burger ziet: dit dient wel het algemene belang. Zo vind ik het als privépersoon niet leuk om belastingen te betalen, maar als burger denk ik: het dient wel het algemeen belang. Zo is het met demonstraties ook: ik hoef het persoonlijk niet eens te zijn met de boodschap van een demonstratie, maar ik onderschrijf het algemene belang om te kunnen demonstreren, op een zichtbare plek, om je stem te laten horen op een manier dat er ook geluisterd wordt. Ik begrijp dat dit bij de intocht niet meevalt; het is een lullig toeval dat uitgerekend een kinderfeestje voor veel mensen zo pijnlijk is, en dat ze merken dat hun kindertjes worden uitgescholden voor Zwarte Piet, terwijl ongetwijfeld de witte ouders het niet zo kwaad bedoelen.. Dan maak je daar goede afspraken over - en in wat ik zie en lees houdem de demonstranten van Kick Out Zwarte Piet zich aan die afspraken. Dat hun boodschap vervelend is, kan zijn. Maar er zijn wel meer dingen in het leven vervelend. Volwassen mensen gaan daar mee om, denken er ook over na. Dat is precies ook wat er in onze samenleving aan het gebeuren is: er wordt geëxperimenteerd met nieuwe Pieten, het feest kan langzaam uitgroeien naar iets waar iedereen blij mee is. Ook dat is een teken van volwassenheid: dingen loslaten, ontwikkelen, groeien. Een samenleving die niet verandert, is star en dood.
 
Gelukkig is de Nederlandse taal neutraal in deze discussie:
  • Zwart werken: werken zonder belastingen te betalen.
  • Zwart geld: illegaal verkregen geld.
  • Een zwartkijker: een pessimist; iemand die een televisie heeft zonder omroepbijdrage te betalen.
  • Zwartrijden: rijden met de bus, trein of tram zonder te betalen.
  • De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet: iemand beschuldigen van iets dat men zelf ook doet
  • Liegen dat je zwart ziet: een grote leugenaar zijn.
  • Op zwart zaad zitten: geldgebrek hebben.
  • Iemand de zwarte piet toespelen: iemand de schuld in de schoenen schuiven.
  • Het zwarte schaap zijn: degene zijn die van alles de schuld krijgt.
  • Het wordt hem zwart voor de ogen: hij ziet niet meer wat hij doet (bij opkomende onmacht).
  • Iemand zwartmaken: iemands reputatie beschadigen.
  • Het ziet zwart van de mensen: het zijn zo veel mensen dat ze een zwarte massa vormen.
  • Op de zwarte lijst staan: niet (meer) vertrouwd worden, verdacht of uitgesloten worden.

:( ja, dat helpt niet voor de beeldvorming.
Daar staat tegenover dat je zwarte band bij judo/karate het hoogst haalbare is.
 
Gelukkig is de Nederlandse taal neutraal in deze discussie:
  • Zwart werken: werken zonder belastingen te betalen.
  • Zwart geld: illegaal verkregen geld.
  • Een zwartkijker: een pessimist; iemand die een televisie heeft zonder omroepbijdrage te betalen.
  • Zwartrijden: rijden met de bus, trein of tram zonder te betalen.
  • De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet: iemand beschuldigen van iets dat men zelf ook doet
  • Liegen dat je zwart ziet: een grote leugenaar zijn.
  • Op zwart zaad zitten: geldgebrek hebben.
  • Iemand de zwarte piet toespelen: iemand de schuld in de schoenen schuiven.
  • Het zwarte schaap zijn: degene zijn die van alles de schuld krijgt.
  • Het wordt hem zwart voor de ogen: hij ziet niet meer wat hij doet (bij opkomende onmacht).
  • Iemand zwartmaken: iemands reputatie beschadigen.
  • Het ziet zwart van de mensen: het zijn zo veel mensen dat ze een zwarte massa vormen.
  • Op de zwarte lijst staan: niet (meer) vertrouwd worden, verdacht of uitgesloten worden.

Tsja.

  • Hij heeft te veel wit in de ogen: Hij heeft een slechte aard
  • Wit om de neus worden: Bang worden
  • De witte dood: De dood door lawines
  • Zo wit als een doek zien: Spierwit zijn
  • Een wittebroodskind: Een verwend, vroeg bedorven kind
  • Witte wijven: Meestal kwaadaardige luchtgeesten die geluk of ongeluk brengen
  • Witte paarden hebben veel stro nodig: Pronkzieke vrouwen kosten veel geld
  • Zie ik zo wit?: Denk je dat ik gek ben?
  • Al te wit is gauw vuil: Te grote vriendschap deugt niet
 
En er zijn uiteraard geen spreuken of gezegden over blanke mensen met negatieve connotaties te vinden in andere delen van de wereld. Flikker toch op man...
Tribalisme komt overal voor. Word je niet afgerekend op je huidskleur dan is het wel op religie, nationaliteit, afkomst, voetbalclub etc. Tot aan de wijk waar je woont en zelfs de straat waarin je woont. En als je straat ook nog eens een scheidslijn is tussen twee 'kampen' dan deugt zelfs iemand van de andere kant van de straat niet. We horen nou eenmaal graag tot een groep en elke andere groep wordt gewantrouwd.
Maar...witte mensen zijn slecht, omdat ze óók dergelijk gedrag vertonen.
 
Tsja.

  • Hij heeft te veel wit in de ogen: Hij heeft een slechte aard
  • Wit om de neus worden: Bang worden
  • De witte dood: De dood door lawines
  • Zo wit als een doek zien: Spierwit zijn
  • Een wittebroodskind: Een verwend, vroeg bedorven kind
  • Witte wijven: Meestal kwaadaardige luchtgeesten die geluk of ongeluk brengen
  • Witte paarden hebben veel stro nodig: Pronkzieke vrouwen kosten veel geld
  • Zie ik zo wit?: Denk je dat ik gek ben?
  • Al te wit is gauw vuil: Te grote vriendschap deugt niet

Deze spreekwoorden zijn mij eerlijk gezegd niet zo bekend. Worden dan ook weinig gebezigd denk ik. Ik moest bij posten van vorige post denken aan interview met Muhammed Ali waarin hij de woorden zwart en wit vergeleek. Op Wikipedia vond ik trouwens alleen maar positieve spreekwoorden met kleur wit.

 
En er zijn uiteraard geen spreuken of gezegden over blanke mensen met negatieve connotaties te vinden in andere delen van de wereld. Flikker toch op man...
Tribalisme komt overal voor. Word je niet afgerekend op je huidskleur dan is het wel op religie, nationaliteit, afkomst, voetbalclub etc. Tot aan de wijk waar je woont en zelfs de straat waarin je woont. En als je straat ook nog eens een scheidslijn is tussen twee 'kampen' dan deugt zelfs iemand van de andere kant van de straat niet. We horen nou eenmaal graag tot een groep en elke andere groep wordt gewantrouwd.
Maar...witte mensen zijn slecht, omdat ze óók dergelijk gedrag vertonen.

Klopt zelfs in Marokkaanse taal komt zwart er heel slecht vanaf in de taal. Niet per se een Nederlandse kwestie
 
Gelukkig is de Nederlandse taal neutraal in deze discussie:
  • Zwart werken: werken zonder belastingen te betalen.
  • Zwart geld: illegaal verkregen geld.
  • Een zwartkijker: een pessimist; iemand die een televisie heeft zonder omroepbijdrage te betalen.
  • Zwartrijden: rijden met de bus, trein of tram zonder te betalen.
  • De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet: iemand beschuldigen van iets dat men zelf ook doet
  • Liegen dat je zwart ziet: een grote leugenaar zijn.
  • Op zwart zaad zitten: geldgebrek hebben.
  • Iemand de zwarte piet toespelen: iemand de schuld in de schoenen schuiven.
  • Het zwarte schaap zijn: degene zijn die van alles de schuld krijgt.
  • Het wordt hem zwart voor de ogen: hij ziet niet meer wat hij doet (bij opkomende onmacht).
  • Iemand zwartmaken: iemands reputatie beschadigen.
  • Het ziet zwart van de mensen: het zijn zo veel mensen dat ze een zwarte massa vormen.
    Op de zwarte lijst staan: niet (meer) vertrouwd worden, verdacht of uitgesloten worden.
Wat is er negatief aan 'het ziet zwart van de mensen'?
Op zwart zaad zitten:
Oorspronkelijk werd op zwart zaad zitten gezegd van vogels in een vogelkooi. Vogels pikken uit hun voederbakje eerst alle witte zaadjes, en houden dan alleen de minder lekkere zwarte zaadjes in hun bakje over. Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) is het ook mogelijk dat met zwart zaad 'donker verkleurd, niet meer eetbaar zaad' werd bedoeld.
Kunnen we weinig aan doen dat die vogels dat zwarte zaad laten liggen denk ik zo.

Ben overigens nog nooit n zwart iemand tegengekomen. Wel heul donkerbruin, maar dat is nog steeds geen zwart.
 
Wat is er negatief aan 'het ziet zwart van de mensen'?
Op zwart zaad zitten:

Kunnen we weinig aan doen dat die vogels dat zwarte zaad laten liggen denk ik zo.

Ben overigens nog nooit n zwart iemand tegengekomen. Wel heul donkerbruin, maar dat is nog steeds geen zwart.

Ik kleed me meestal in het zwart. Is dat dan iets inclusiefs, of onterechte toe-eigening?

Trouwens (kijk vanaf 4.09):


Dus geen Black Series meer kopen, voor de zekerheid.
 
Deze spreekwoorden zijn mij eerlijk gezegd niet zo bekend. Worden dan ook weinig gebezigd denk ik. Ik moest bij posten van vorige post denken aan interview met Muhammed Ali waarin hij de woorden zwart en wit vergeleek. Op Wikipedia vond ik trouwens alleen maar positieve spreekwoorden met kleur wit.


Ik had eigenlijk de hoop dat je bericht met die spreekwoorden een grap was, maar blijkbaar niet. De meeste, zo niet allen, hebben natuurlijk helemaal niets te maken met zwart om een persoon aan te duiden. Bij welke van die uitdrukkingen is er dan wel een relatie met ras volgens jou?
 
Terug
Bovenaan Onderaan