Racisme & Discriminatie

In den beginne was ik er erg boos over, maar wanneer ik zei dat ik het onzin vond werd ik uitgemaakt voor racist. Mijn Arubaanse buurman is er inmiddels bozer over dan ik.
Echt, ze doen maar joh. Schaf kerst ook af. Weg met Pasen en pinksteren en kan mij wat schelen wat voor oude feesten en feestdagen we nog hebben en geef die vrije dagen aan de mensen zodat ze die zelf kunnen gebruiken voor hun (suiker/kerst/seks)feesten. Ik hoef nergens voor te vechten en het boeit me allemaal nog maar bitter weinig, want er zijn altijd wel mensen (een in alarmerend tempo groeiende groep) die hun lange tenen ergens bewust onder steken.

Dus voor eenieder: doe je ding, smeer je snavel vol met verf van de kleur die je leuk vindt en geniet van je feestje.

Maar, onder de streep denk ik niet dat het een goede ontwikkeling is. Want onder de noemer 'acceptatie' wordt Nederland het land van de mensen die het hardste FACIST! roepen. Er is geen 'samen'leving meer. Het is hunnie en zullie. Omroep Zwart, Turkse clan Denk, ze doen maar lekker.
Dat is niet mijn samenleving, maar het zij zo. Ik trek mijn tenen in en zwaai van een afstandje naar het zinkende schip....en de pieten die erop zitten.

Haha, briljant geschreven...

Overigens is Nederland altijd al een land geweest van hunnie en zullie - er is maar heel erg zelden zoiets als een 'land' geweest. Verzuiling: katholieken, protestanten, vrijzinnigen, atheïsten, orangisten, republikeinen - het vocht elkaar altijd al de tent uit. Ideaal is het niet, maar door de eeuwen heen hebben we toch een soort evenwicht en vrede in de ratjetoe weten te bereiken. Een soort verdeel en heers.
Ergens vind ik het wel weer te verkiezen boven de schijnheiligheid van bijvoorbeeld de 'republiek' Frankrijk, waar je blijkbaar zoiets hebt als een 'neutrale burger' die niet religieus is, of andere eigenaardigheden bezit. En waarvan iedereen weet dat het vooral een hypocriete machine is waar veel groepen worden uitgesloten - met alle frustraties en woede die daarbij hoort. Laat al die groepen in Nederland het vooral maar verbaal uitvechten, hoe pietluttig ook. Tot dusverre (garanties heb je nooit) scheelt dat nog steeds een hoop fysiek geweld.
 
Één ding vind ik wel storend en dat is dat mensen meteen een racist genoemd worden als ze dit feest vieren. Ik kom zelf niet in die positie want ik laat me met uitzondering van nu, eigenlijk nooit uit over zwarte Piet of het Sinterklaas feest. Maar wat ik zo naar vind is dat die mensen meteen worden weggezet als racist en dat vind ik nog al wat want het is best een ernstig woord. Racisme is zo ontzettend erg en Jan en alleman worden hier dan zomaar weg gezet als supporters van dat hele begrip. Lijkt me nogal een polariserende werking hebben.
 
Één ding vind ik wel storend en dat is dat mensen meteen een racist genoemd worden als ze dit feest vieren. Ik kom zelf niet in die positie want ik laat me met uitzondering van nu, eigenlijk nooit uit over zwarte Piet of het Sinterklaas feest. Maar wat ik zo naar vind is dat die mensen meteen worden weggezet als racist en dat vind ik nog al wat want het is best een ernstig woord. Racisme is zo ontzettend erg en Jan en alleman worden hier dan zomaar weg gezet als supporters van dat hele begrip. Lijkt me nogal een polariserende werking hebben.

Ik denk dat we onderscheid moeten maken. Het standpunt van KOZP is: 'Zwarte Piet is racisme'. Dat is wat anders dan dat mensen racist zijn; het gaat om de figuur Zwarte Piet.
Aan de andere kant, als ik dan die figuren zie die stenen, vuurwerk en eieren gooien naar KOZP-demonstranten, en 'vieze zwarte kankeraap' roepen (of zoiets dergelijks), of even op twitter kijk naar de vele duizenden tweets waarin 'aap' nog een vrij vriendelijke typering is, dan denk ik: ja, dat zijn echt, echt racisten. Ik kan er niks anders van maken. Wat je daar dan mee moet, is weer een ander verhaal. Een moralistische zedenpreek heeft weinig zin, en ook deze mensen hebben weer hun verhaal vol frustraties. Maar het is echt racistisch.
 
Ik denk dat we onderscheid moeten maken. Het standpunt van KOZP is: 'Zwarte Piet is racisme'. Dat is wat anders dan dat mensen racist zijn; het gaat om de figuur Zwarte Piet.
Aan de andere kant, als ik dan die figuren zie die stenen, vuurwerk en eieren gooien naar KOZP-demonstranten, en 'vieze zwarte kankeraap' roepen (of zoiets dergelijks), of even op twitter kijk naar de vele duizenden tweets waarin 'aap' nog een vrij vriendelijke typering is, dan denk ik: ja, dat zijn echt, echt racisten. Ik kan er niks anders van maken. Wat je daar dan mee moet, is weer een ander verhaal. Een moralistische zedenpreek heeft weinig zin, en ook deze mensen hebben weer hun verhaal vol frustraties. Maar het is echt racistisch.
Dat kan zo zijn maar ik heb het niet over het KOZP. Ik heb het puur over aardige mensen, die er nog niet zo veel over weten die ik dan keihard voor racist zie worden uitgemaakt. Dat is iets anders dan beweren dat het feest zelf racistisch zou zijn.

Maar om daar ook even op te reageren. Ja, als je vieze zwarte kanker aap gaat roepen dan ben je echt wel een racist ja. Dat is echt respectloos en provocatief bedoeld.
 
Dat kan zo zijn maar ik heb het niet over het KOZP. Ik heb het puur over aardige mensen, die er nog niet zo veel over weten die ik dan keihard voor racist zie worden uitgemaakt. Dat is iets anders dan beweren dat het feest zelf racistisch zou zijn.

Maar om daar ook even op te reageren. Ja, als je vieze zwarte kanker aap gaat roepen dan ben je echt wel een racist ja. Dat is echt respectloos en provocatief.

Aardige mensen voor racist uitmaken is gewoon idioot en dom. Een simpele manier om jezelf superieur te wanen. Misschien is dat ook wel een goede graadmeter, voor beide kanten: gaat het je om superioriteit, of om een discussie aan te zwengelen over wat jou écht pijn doet?
 
Één ding vind ik wel storend en dat is dat mensen meteen een racist genoemd worden als ze dit feest vieren. Ik kom zelf niet in die positie want ik laat me met uitzondering van nu, eigenlijk nooit uit over zwarte Piet of het Sinterklaas feest. Maar wat ik zo naar vind is dat die mensen meteen worden weggezet als racist en dat vind ik nog al wat want het is best een ernstig woord. Racisme is zo ontzettend erg en Jan en alleman worden hier dan zomaar weg gezet als supporters van dat hele begrip. Lijkt me nogal een polariserende werking hebben.

Zie hier het hele probleem.
Heb al vaker benoemd dat ze dit ontzettend dom hebben aangepakt. Een mens en zijn tradities moet je voorzichtig benaderen en niet door meteen alle volle media aandacht te pakken en alles en iedereen die er aan mee doet uit te maken voor racist.

En dat is eigenlijk niet alleen het probleem met dat, maar met alles. Om even in dit straatje te blijven. De witte schandalige mens was van alles afgelopen zomer, allemaal kut racisten zijn het. Er kan gewoon geen fatsoenlijk gesprek gevoerd worden tegenwoordig zonder mensen (en vooral alles op 1 kam flikkeren) te beschuldigen van iets. Gek, dat er dan tegenstand ontstaat. En het erge is dat er zelfs in de gemiddelde racisme/discriminatie discussie wordt gepraat over zwart/wit. We voeren een hele discussie over racisme en dat het niet meer kan, maar we praten om alles duidelijk te maken nog wel over zwart en wit. :FP:

Ik zat laatst te kijken naar die Diederik Gommers. In plaats van net als de rest van het land Famke Louise tot het bot af te zeiken en van alles te beschuldigen zat hij daar bij Beau naar haar verhaal te luisteren en heeft hij later haar ook nog opgezocht om in gesprek te gaan. Als we daar met z'n allen nou ook maar eens een klein voorbeeld aan zouden nemen dan al dat roeptoeteren en zielige gedoe. Al geloof ik niet dat het mogelijk is om ooit zo'n maatschappij te krijgen met iedere Karen die tegenwoordig op Twitter haar zielige jankverhaal kan delen over waar ze het wel niet mee eens is en wat die kut zwarte nu weer hebben gedaan.

Zo.
 
Ik denk dat we onderscheid moeten maken. Het standpunt van KOZP is: 'Zwarte Piet is racisme'. Dat is wat anders dan dat mensen racist zijn; het gaat om de figuur Zwarte Piet.
Aan de andere kant, als ik dan die figuren zie die stenen, vuurwerk en eieren gooien naar KOZP-demonstranten, en 'vieze zwarte kankeraap' roepen (of zoiets dergelijks), of even op twitter kijk naar de vele duizenden tweets waarin 'aap' nog een vrij vriendelijke typering is, dan denk ik: ja, dat zijn echt, echt racisten. Ik kan er niks anders van maken. Wat je daar dan mee moet, is weer een ander verhaal. Een moralistische zedenpreek heeft weinig zin, en ook deze mensen hebben weer hun verhaal vol frustraties. Maar het is echt racistisch.
Maar de redenering:
Zwarte Piet is racisme. - Ik vind/vond Zwarte Piet leuk. - Ik ben/was een racist.
is toch vrij logisch?
 
Maar de redenering:
Zwarte Piet is racisme. - Ik vind/vond Zwarte Piet leuk. - Ik ben/was een racist.
is toch vrij logisch?

Als filosoof ga je dan eerst naar het concept 'racisme' kijken. Racisme is in mijn optiek de ongelijkheid tussen rassen aanhangen, gemotiveerd door de wens je eigen ras als superieur te beschouwen. Daar zit een bepaalde bewuste of gewilde handeling in - je vindt dat het zo is, en je vindt ook dat het in stand moet blijven. Ik vind dat bewuste - filosofen spreken van 'intentionaliteit' - erg belangrijk. Het drukt ook de kwaadaardigheid van racisme uit, het is een gewilde handeling om anderen te onderdrukken. Nu vind ik dat niet opgaan voor de vele Nederlanders - waaronder ikzelf - die jarenlang zonder enige intentie om racistisch te zijn, Zwarte Piet leuk hebben gevonden. Je kunt ook zeggen: we wisten niet beter, en juist daarin schuilt iets wat tegengesteld aan racisme is. Racisten weten namelijk wél beter. Met andere woorden: door alle mensen die Zwarte Piet leuk vinden of vonden tot 'racist' te bestempelen, zwak je juist de ernst van racisme af. Er is gewoon een fundamenteel verschil tussen mensen die op twitter zwarte mensen voor 'kankeraap' uitmaken, of mensen die onwetend genoten van een kinderfeestje. Je kunt dat niet op één hoop gooien.
 
Ik denk dat we onderscheid moeten maken. Het standpunt van KOZP is: 'Zwarte Piet is racisme'. Dat is wat anders dan dat mensen racist zijn; het gaat om de figuur Zwarte Piet.
Aan de andere kant, als ik dan die figuren zie die stenen, vuurwerk en eieren gooien naar KOZP-demonstranten, en 'vieze zwarte kankeraap' roepen (of zoiets dergelijks), of even op twitter kijk naar de vele duizenden tweets waarin 'aap' nog een vrij vriendelijke typering is, dan denk ik: ja, dat zijn echt, echt racisten. Ik kan er niks anders van maken. Wat je daar dan mee moet, is weer een ander verhaal. Een moralistische zedenpreek heeft weinig zin, en ook deze mensen hebben weer hun verhaal vol frustraties. Maar het is echt racistisch.
De Nederlandse racisten houden het vaak ook bij k.... aap. De donkere medemens is vaak wat gewelddadiger van aard. Racisme wordt zwaar overgewaardeerd. Als ik k..... aap zeg ben ik dus een racist en heb het dan ook over zijn soortgenoten. Zeg ik k..... rooie dan staat zo een persoon alleen en heet het schelden.
In dat geval ben ik een racist want ik zeg vaak genoeg kut Marokkanen en klote apen. Laat mij dan maar een racist zijn.
 
Als filosoof ga je dan eerst naar het concept 'racisme' kijken. Racisme is in mijn optiek de ongelijkheid tussen rassen aanhangen, gemotiveerd door de wens je eigen ras als superieur te beschouwen. Daar zit een bepaalde bewuste of gewilde handeling in - je vindt dat het zo is, en je vindt ook dat het in stand moet blijven. Ik vind dat bewuste - filosofen spreken van 'intentionaliteit' - erg belangrijk. Het drukt ook de kwaadaardigheid van racisme uit, het is een gewilde handeling om anderen te onderdrukken. Nu vind ik dat niet opgaan voor de vele Nederlanders - waaronder ikzelf - die jarenlang zonder enige intentie om racistisch te zijn, Zwarte Piet leuk hebben gevonden. Je kunt ook zeggen: we wisten niet beter, en juist daarin schuilt iets wat tegengesteld aan racisme is. Racisten weten namelijk wél beter. Met andere woorden: door alle mensen die Zwarte Piet leuk vinden of vonden tot 'racist' te bestempelen, zwak je juist de ernst van racisme af. Er is gewoon een fundamenteel verschil tussen mensen die op twitter zwarte mensen voor 'kankeraap' uitmaken, of mensen die onwetend genoten van een kinderfeestje. Je kunt dat niet op één hoop gooien.
Mooi omschreven, en ik kan mij daar volledig in vinden. Daar zit ook een deel van de niet benoemde pijn, van diegenen die welwillend zijn maar horen "Zwarte Piet is racisme"
En natuurlijk begrijp ik maar al te goed dat er aandacht moest ontstaan voor de zaak. En die heb je eerder met zo'n slogan, dan met een genuanceerd verhaal op een T-shirt. Maar wat nooit is gekomen is het begrip van KOZP naar de niet-racisten. Het signaal: "hoe kunnen wij er een feest van maken". Voor mijn gevoel mochten "de witten" iets bedenken, waarna KOZP dat weer kon verwerpen.
De demonstrates die onlangs gevoerd zijn geven eerder het signaal af dat er niets is veranderd, terwijl een groot deel van NL die traditie in een paar jaar heeft gewijzigd. Het enige waar dat demonstreren toe leidt is dat relschoppers en racisten zich weer kunnen uitleven.
 
De Nederlandse racisten houden het vaak ook bij k.... aap. De donkere medemens is vaak wat gewelddadiger van aard. Racisme wordt zwaar overgewaardeerd. Als ik k..... aap zeg ben ik dus een racist en heb het dan ook over zijn soortgenoten. Zeg ik k..... rooie dan staat zo een persoon alleen en heet het schelden.
In dat geval ben ik een racist want ik zeg vaak genoeg kut Marokkanen en klote apen. Laat mij dan maar een racist zijn.
Net zo goed als jij een tata bent, en kaaskop, een teringracist en een vieze blanke. Zo werkt het inderdaad.
 
Mooi omschreven, en ik kan mij daar volledig in vinden. Daar zit ook een deel van de niet benoemde pijn, van diegenen die welwillend zijn maar horen "Zwarte Piet is racisme"
En natuurlijk begrijp ik maar al te goed dat er aandacht moest ontstaan voor de zaak. En die heb je eerder met zo'n slogan, dan met een genuanceerd verhaal op een T-shirt. Maar wat nooit is gekomen is het begrip van KOZP naar de niet-racisten. Het signaal: "hoe kunnen wij er een feest van maken". Voor mijn gevoel mochten "de witten" iets bedenken, waarna KOZP dat weer kon verwerpen.
De demonstrates die onlangs gevoerd zijn geven eerder het signaal af dat er niets is veranderd, terwijl een groot deel van NL die traditie in een paar jaar heeft gewijzigd. Het enige waar dat demonstreren toe leidt is dat relschoppers en racisten zich weer kunnen uitleven.

Het is natuurlijk altijd moeilijk om tegelijkertijd iets te bevechten wat voor jou symbool is van jouw pijn en onderdrukking, en tegelijkertijd opbouwend en constructief te zijn (zeker als je wordt uitgescholden, bedreigd en bekogeld). Maar heel eerlijk vind ik dat Jerry Afriyie echt wel probeert te luisteren en te bouwen, en niet alleen ergens tegen te zijn. Daar zit ook weer veel mediaspin bij, hè?
Over dat laatste: volgens mij is het enige reden waarom die demonstraties leiden tot relschoppers en racisten die zich gaan uitleven, toch echt die relschoppers en racisten zelf (en de steun die ze krijgen op sociale media). Ook zij hebben een vrije wil, neem ik aan... Je hoeft geen stenen te gaan gooien, natuurlijk...
Maar het zou wel heel mooi zijn als zwart&wit gezamenlijk gaan nadenken hoe dat feest in te vullen, natuurlijk.
 
Net zo goed als jij een tata bent, en kaaskop, een teringracist en een vieze blanke. Zo werkt het inderdaad.

Niemand zegt dat racisme een typisch 'wit' verschijnsel is, lijkt me. Ik woon in Rotterdam, wordt regelmatig voor 'tata' uitgescholden.

Aan de andere kant: tot dusverre hebben de niet-Nederlanders hier nog geen jaarlijkse intocht georganiseerd waarin een groepje sullige witte kaaskoppen onderdanig en quasi-lollig rond een zwarte vaderfiguur staan te springen, dat moet ik ze nageven. Maar dat kan nog komen, natuurlijk.
 
Soms als ik in een dwarse bui ben vraag ik mij wel af waarom mensen in een land gaan wonen, waar je blijkbaar racistische feestjes hebt, waardoor je je niet welkom voelt. Want laten we eerlijk zijn. 100 jaar geleden waren er niet zo veel donkere mensen in Nederland. Als wij als blanke naar Nigeria verhuizen zullen we (en dus ook ons nageslacht dat daar dan geboren wordt) het misschien ook niet zo makkelijk hebben. Ik ga daar dan ook niet wonen. Zo maar een gedachte natuurlijk.
 
Niemand zegt dat racisme een typisch 'wit' verschijnsel is, lijkt me. Ik woon in Rotterdam, wordt regelmatig voor 'tata' uitgescholden.

Aan de andere kant: tot dusverre hebben de niet-Nederlanders hier nog geen jaarlijkse intocht georganiseerd waarin een groepje sullige witte kaaskoppen onderdanig en quasi-lollig rond een zwarte vaderfiguur staan te springen, dat moet ik ze nageven. Maar dat kan nog komen, natuurlijk.
Mijn zegen hebben ze. Sterker nog: doen!
Ik voel mij namelijk niet zo snel ongemakkelijk als er iemand geschminkt wordt. Ook niet als de kleur wit is.
 
Soms als ik in een dwarse bui ben vraag ik mij wel af waarom mensen in een land gaan wonen, waar je blijkbaar racistische feestjes hebt, waardoor je je niet welkom voelt. Want laten we eerlijk zijn. 100 jaar geleden waren er niet zo veel donkere mensen in Nederland. Als wij als blanke naar Nigeria verhuizen zullen we (en dus ook ons nageslacht dat daar dan geboren wordt) het misschien ook niet zo makkelijk hebben. Ik ga daar dan ook niet wonen. Zo maar een gedachte natuurlijk.
Naar Nigeria verhuizen en daar een boerderij beginnen. Zou ik je niet aanraden, want ze zijn daar nogal van het ons-kent-ons-principe en dan blijft het niet bij wat schmink.
 
Soms als ik in een dwarse bui ben vraag ik mij wel af waarom mensen in een land gaan wonen, waar je blijkbaar racistische feestjes hebt, waardoor je je niet welkom voelt. Want laten we eerlijk zijn. 100 jaar geleden waren er niet zo veel donkere mensen in Nederland. Als wij als blanke naar Nigeria verhuizen zullen we (en dus ook ons nageslacht dat daar dan geboren wordt) het misschien ook niet zo makkelijk hebben. Ik ga daar dan ook niet wonen. Zo maar een gedachte natuurlijk.
Misschien verwachten ze, op het moment dat ze de ellende in hun land ontvluchten, dat het land waar ze naar toe gaan beschaafd is.

Ben overigens wel benieuwd wat de achtergrond van de groep KOZP is. Vermoed dat hier vooral mensen vanuit ons koloniale verleden bij zitten niet zozeer vluchtelingen. Maar dat is een aanname.
 
De Nederlandse racisten houden het vaak ook bij k.... aap. De donkere medemens is vaak wat gewelddadiger van aard. Racisme wordt zwaar overgewaardeerd. Als ik k..... aap zeg ben ik dus een racist en heb het dan ook over zijn soortgenoten. Zeg ik k..... rooie dan staat zo een persoon alleen en heet het schelden.
In dat geval ben ik een racist want ik zeg vaak genoeg kut Marokkanen en klote apen. Laat mij dan maar een racist zijn.

Volgens mijn theorie dat racisme ook te maken heeft met dat je het écht moet willen, zou ik zeggen: ga er dan ook voor. Doe er iets mee. Ga naar buiten en schop een neger in elkaar, of zoiets. Tot die tijd ben je, net zoals wij allemaal, gewoon een lieve jongen die liefde nodig heeft.
 
Soms als ik in een dwarse bui ben vraag ik mij wel af waarom mensen in een land gaan wonen, waar je blijkbaar racistische feestjes hebt, waardoor je je niet welkom voelt. Want laten we eerlijk zijn. 100 jaar geleden waren er niet zo veel donkere mensen in Nederland. Als wij als blanke naar Nigeria verhuizen zullen we (en dus ook ons nageslacht dat daar dan geboren wordt) het misschien ook niet zo makkelijk hebben. Ik ga daar dan ook niet wonen. Zo maar een gedachte natuurlijk.

Zo vrijwillig ging dat niet, hè...
 
Terug
Bovenaan Onderaan