Racisme & Discriminatie

Fijn om eens te lezen dat het ging om de sitte mens in die tijd, en dus geen link gelegd word tussen de discriminatie toen en wie wij nu zijn. Verfrissend artikel.
Maar een karikatuur die racistisch bedoeld was kan nog wel steeds zo ervaren worden. Ondanks dat geen enkele sinterklaas-vierende Nederlander dat zo bedoeld.

Lastige materie, wel opvallend, karikatuur is dus van rond 1850, eerste kritiek die terug te vinden is is van rond 1930, dus meer dan helft van zijn bestaan ligt het uiterlijk van Piet al onder vuur, waarbij het vuur de laatste jaren flink opgelaaid is.
 
Wel fascinerend, hoe eigenlijk toch in een paar jaar de steun voor Zwarte Piet stevig afbrokkelt. Eigenlijk is die nog het grootste onder de leeftijdsgroep 35-49 (misschien omdat die groep zelf nog kleine kinderen heeft?).

Daar staat volgens mij tegenover dat de steeds kleiner wordende groep die Zwarte Piet wél steunt, ook steeds feller wordt in haar reacties. Dat zie je natuurlijk niet in zo'n enquête. Daar zit een bepaalde pijn en frustraties die we heel serieus moeten nemen - en waarvan ik me zelfs afvraag in hoeverre dat nog met Zwarte Piet heeft te maken, maar eerder met de eigen ellendige sociale situatie, 'en nu pakken ze dat ook nog van ons af'. Dat zou de grote missie van links moeten zijn - in zoverre dat nog bestaat - want die gefrustreerden gaan nu richting PVV (waar hun situatie echt geen spat beter van wordt, wat de PVV is in beleid en stemgedrag in de Tweede Kamer totaal niet sociaal, eerder een soort VVD).

 
Wel fascinerend, hoe eigenlijk toch in een paar jaar de steun voor Zwarte Piet stevig afbrokkelt. Eigenlijk is die nog het grootste onder de leeftijdsgroep 35-49 (misschien omdat die groep zelf nog kleine kinderen heeft?).

Daar staat volgens mij tegenover dat de steeds kleiner wordende groep die Zwarte Piet wél steunt, ook steeds feller wordt in haar reacties. Dat zie je natuurlijk niet in zo'n enquête. Daar zit een bepaalde pijn en frustraties die we heel serieus moeten nemen - en waarvan ik me zelfs afvraag in hoeverre dat nog met Zwarte Piet heeft te maken, maar eerder met de eigen ellendige sociale situatie, 'en nu pakken ze dat ook nog van ons af'. Dat zou de grote missie van links moeten zijn - in zoverre dat nog bestaat - want die gefrustreerden gaan nu richting PVV (waar hun situatie echt geen spat beter van wordt, wat de PVV is in beleid en stemgedrag in de Tweede Kamer totaal niet sociaal, eerder een soort VVD).

Het is niet alleen afpakken, het is ook iets waar mensen hun hele leven achter stonden, en zelfs trots op waren (en dan gaat het niet om blackfacing, maar het feest) opeens als racistisch wordt bestempeld. En daarmee diegenen die plezier aan het sinterklaasfeest hebben beleefd als racisten.
En er is ook een groep, waarvan hier niet geheel duidelijk is hoe groot die is, die Zwarte Piet niet racistisch vindt, maar wel klaar is met dat hele gedoe.
P.s. er stond een foto in de Volkskrant van een sint op een Harley omringt door roetveegpieten. Eigenlijk vond ik dat er best treurig uitzien. En als dan innovatieve omzettingen, zoals voorgesteld in Eindhoven worden weggezet als "Grijze Piet" is Zwarte Piet dus verboden, dan wordt het dus een wit feestje met wat roetvegen.

En de grote vraag is: is het echte, allendaagse racisme met dit alles nu verminderd of juist vergroot?
 
Het is niet alleen afpakken, het is ook iets waar mensen hun hele leven achter stonden, en zelfs trots op waren (en dan gaat het niet om blackfacing, maar het feest) opeens als racistisch wordt bestempeld. En daarmee diegenen die plezier aan het sinterklaasfeest hebben beleefd als racisten.
En er is ook een groep, waarvan hier niet geheel duidelijk is hoe groot die is, die Zwarte Piet niet racistisch vindt, maar wel klaar is met dat hele gedoe.
P.s. er stond een foto in de Volkskrant van een sint op een Harley omringt door roetveegpieten. Eigenlijk vond ik dat er best treurig uitzien. En als dan innovatieve omzettingen, zoals voorgesteld in Eindhoven worden weggezet als "Grijze Piet" is Zwarte Piet dus verboden, dan wordt het dus een wit feestje met wat roetvegen.

En de grote vraag is: is het echte, allendaagse racisme met dit alles nu verminderd of juist vergroot?

Heel eerlijk gezegd vind ik - puur persoonlijk - dat de hele Zwarte Piet-kwestie de samenleving wel veel meer bewust heeft gemaakt van alledaags racisme. En ik vind het een triomf van beschaving dat een samenleving langzaam maar zeker afscheid neemt van een stereotype, de eigen trots uiteindelijk toch opzij zet, omdat het zeer pijnlijk is voor een groep binnen die samenleving.

Maar da's persoonlijk, en ik ben me er zeer van bewust dat veel mensen mijn optimisme niet delen. Dus ik zal dat ook niet van de daken schreeuwen.
Overigens, ik volg het Sinterklaasfeest niet heel intensief moet ik eerlijk zeggen - maar ik zag bij de 'Grijze Pieten' die ik voor ogen kreeg, nauwelijks het verschil met Zwarte Piet. Misschien verkeerde plaatjes? Ik vond het niet bepaald innovatief, eerder een flauwig compromis. Dat moet toch beter kunnen? Je zoekt een figuur die op een niet al te heftige manier jonge kinderen een beetje laat griezelen. Daar kunnen we toch we wat mee?
 
Het is niet alleen afpakken, het is ook iets waar mensen hun hele leven achter stonden, en zelfs trots op waren (en dan gaat het niet om blackfacing, maar het feest) opeens als racistisch wordt bestempeld. En daarmee diegenen die plezier aan het sinterklaasfeest hebben beleefd als racisten.
En er is ook een groep, waarvan hier niet geheel duidelijk is hoe groot die is, die Zwarte Piet niet racistisch vindt, maar wel klaar is met dat hele gedoe.
P.s. er stond een foto in de Volkskrant van een sint op een Harley omringt door roetveegpieten. Eigenlijk vond ik dat er best treurig uitzien. En als dan innovatieve omzettingen, zoals voorgesteld in Eindhoven worden weggezet als "Grijze Piet" is Zwarte Piet dus verboden, dan wordt het dus een wit feestje met wat roetvegen.

En de grote vraag is: is het echte, allendaagse racisme met dit alles nu verminderd of juist vergroot?
Het feest an sich is niet racistisch, over de Piet heb ik vorige week al wat gepost over zijn niet zo zuivere herkomst. Ik vier nog steeds het feest, Piet speelt daar een marginale rol in, cadeau's gedichten en surprises veel meel. Het deels aanpassen van de traditie kost mij dan ook geen moeite. Mensen die roepen dat het feest afgepakt worden hebben wat dat betreft wel een vreemd beeld van het feest als het draait om de kleur van Piet.
 
Het feest an sich is niet racistisch, over de Piet heb ik vorige week al wat gepost over zijn niet zo zuivere herkomst. Ik vier nog steeds het feest, Piet speelt daar een marginale rol in, cadeau's gedichten en surprises veel meel. Het deels aanpassen van de traditie kost mij dan ook geen moeite. Mensen die roepen dat het feest afgepakt worden hebben wat dat betreft wel een vreemd beeld van het feest als het draait om de kleur van Piet.


Ik ben het helemaal met je eens, en toch moet je er denk ik ook weer niet te makkelijk over doen. Mensen vinden soms veel houvast aan kleine zaken - die je pas mist als ze zijn verdwenen. Ik kan er een heel filosofisch verhaal bij houden hoe juist kleine zaken onze diepe, existentiële angst voor de totale zinloosheid van het bestaan een beetje helpen weghouden - maar dat doe ik maar niet.

We leven in een (zeer diverse) samenleving, waarin we de pijn van anderen niet altijd begrijpen of meevoelen. Of dat nu het bestaan dan wel het verdwijnen van Zwarte Piet betreft.
 
Heel eerlijk gezegd vind ik - puur persoonlijk - dat de hele Zwarte Piet-kwestie de samenleving wel veel meer bewust heeft gemaakt van alledaags racisme. En ik vind het een triomf van beschaving dat een samenleving langzaam maar zeker afscheid neemt van een stereotype, de eigen trots uiteindelijk toch opzij zet, omdat het zeer pijnlijk is voor een groep binnen die samenleving.

Maar da's persoonlijk, en ik ben me er zeer van bewust dat veel mensen mijn optimisme niet delen. Dus ik zal dat ook niet van de daken schreeuwen.
Overigens, ik volg het Sinterklaasfeest niet heel intensief moet ik eerlijk zeggen - maar ik zag bij de 'Grijze Pieten' die ik voor ogen kreeg, nauwelijks het verschil met Zwarte Piet. Misschien verkeerde plaatjes? Ik vond het niet bepaald innovatief, eerder een flauwig compromis. Dat moet toch beter kunnen? Je zoekt een figuur die op een niet al te heftige manier jonge kinderen een beetje laat griezelen. Daar kunnen we toch we wat mee?
Tadic?? Huntelaar?? :D
 
Het is niet alleen afpakken, het is ook iets waar mensen hun hele leven achter stonden, en zelfs trots op waren (en dan gaat het niet om blackfacing, maar het feest) opeens als racistisch wordt bestempeld. En daarmee diegenen die plezier aan het sinterklaasfeest hebben beleefd als racisten.
En er is ook een groep, waarvan hier niet geheel duidelijk is hoe groot die is, die Zwarte Piet niet racistisch vindt, maar wel klaar is met dat hele gedoe.
P.s. er stond een foto in de Volkskrant van een sint op een Harley omringt door roetveegpieten. Eigenlijk vond ik dat er best treurig uitzien. En als dan innovatieve omzettingen, zoals voorgesteld in Eindhoven worden weggezet als "Grijze Piet" is Zwarte Piet dus verboden, dan wordt het dus een wit feestje met wat roetvegen.

En de grote vraag is: is het echte, allendaagse racisme met dit alles nu verminderd of juist vergroot?

Die groep val ik inderdaad onder. Ik heb zwarte piet nooit gelinkt aan racisme, maar ik ben wel op een andere manier naar de liederen gaan luisteren en dan kun je niet ontkennen dat er hints in zitten. Ik heb na een initiële reactie van: "wat is het probleem?!" nu wel begrip voor de verandering. Het zou een feest moeten zijn voor iedereen, dus waarom niet naar roetveeg.

Echter erger ik me sindsdien veel meer aan de groep die zichzelf niet racistisch noemen maar wel gaan tegendemonstreren bij een KOZP demonstratie. Ik kan daar weinig sympathie voor opbrengen wegens de agressieve benadering die zij toepassen. Het lijken daadwerkelijk rascisten, en ze zijn uit op relschoppen. Dat vind ik verwerpelijk en daar ben ik behoorlijk klaar mee.

Ik haal nog altijd heel veel plezier uit Sinterklaas en vier het elk jaar. Op mijn beleving heeft de discussie geen invloed. In tegendeel, ik vind dat het Sinterklaas journaal er elk jaar ontzettend goed en grappig mee omgaat.
 
Als je maar lang genoeg uitgemaakt wordt voor racist is het voor de meeste mensen het vechten niet meer waard.
Fascinerend? Zeker! Maar wat mij betreft geen beste ontwikkeling.

Het is natuurlijk moeilijk om dat in één enquête te vangen. Ik zelf denk toch echt dat er veel mensen zijn zoals PerfectPSV , die op een andere manier maar Zwarte Piet zijn gaan kijken (en nog steeds even veel plezier beleven aan het feest).
Maar zoals ik zei, het is persoonlijk. En ik neem de frustraties wel serieus.
 
Die groep val ik inderdaad onder. Ik heb zwarte piet nooit gelinkt aan racisme, maar ik ben wel op een andere manier naar de liederen gaan luisteren en dan kun je niet ontkennen dat er hints in zitten. Ik heb na een initiële reactie van: "wat is het probleem?!" nu wel begrip voor de verandering. Het zou een feest moeten zijn voor iedereen, dus waarom niet naar roetveeg.

Echter erger ik me sindsdien veel meer aan de groep die zichzelf niet racistisch noemen maar wel gaan tegendemonstreren bij een KOZP demonstratie. Ik kan daar weinig sympathie voor opbrengen wegens de agressieve benadering die zij toepassen. Het lijken daadwerkelijk rascisten, en ze zijn uit op relschoppen. Dat vind ik verwerpelijk en daar ben ik behoorlijk klaar mee.

Ik haal nog altijd heel veel plezier uit Sinterklaas en vier het elk jaar. Op mijn beleving heeft de discussie geen invloed. In tegendeel, ik vind dat het Sinterklaas journaal er elk jaar ontzettend goed en grappig mee omgaat.
Even verbeterd: Het lijken zijn daadwerkelijk rascisten, en ze zijn uit op relschoppen.

Maar principieel heb ik geen bezwaar tegen de roetveegpiet. Esthetisch daarentegen... In de jaren zeventig en tachtig bestond de grime van de Brabantsedag (een theaterparade) uit een paar slordige vegen op het gezicht. Dat was toen al armoedig. Om de Bondscoach te citeren (uit context ;) ):
"Ik vond het niet bepaald innovatief, eerder een flauwig compromis. Dat moet toch beter kunnen? Je zoekt een figuur die op een niet al te heftige manier jonge kinderen een beetje laat griezelen. Daar kunnen we toch we wat mee?"
 
Het is natuurlijk moeilijk om dat in één enquête te vangen. Ik zelf denk toch echt dat er veel mensen zijn zoals PerfectPSV , die op een andere manier maar Zwarte Piet zijn gaan kijken (en nog steeds even veel plezier beleven aan het feest).
Maar zoals ik zei, het is persoonlijk. En ik neem de frustraties wel serieus.
In den beginne was ik er erg boos over, maar wanneer ik zei dat ik het onzin vond werd ik uitgemaakt voor racist. Mijn Arubaanse buurman is er inmiddels bozer over dan ik.
Echt, ze doen maar joh. Schaf kerst ook af. Weg met Pasen en pinksteren en kan mij wat schelen wat voor oude feesten en feestdagen we nog hebben en geef die vrije dagen aan de mensen zodat ze die zelf kunnen gebruiken voor hun (suiker/kerst/seks)feesten. Ik hoef nergens voor te vechten en het boeit me allemaal nog maar bitter weinig, want er zijn altijd wel mensen (een in alarmerend tempo groeiende groep) die hun lange tenen ergens bewust onder steken.

Dus voor eenieder: doe je ding, smeer je snavel vol met verf van de kleur die je leuk vindt en geniet van je feestje.

Maar, onder de streep denk ik niet dat het een goede ontwikkeling is. Want onder de noemer 'acceptatie' wordt Nederland het land van de mensen die het hardste FACIST! roepen. Er is geen 'samen'leving meer. Het is hunnie en zullie. Omroep Zwart, Turkse clan Denk, ze doen maar lekker.
Dat is niet mijn samenleving, maar het zij zo. Ik trek mijn tenen in en zwaai van een afstandje naar het zinkende schip....en de pieten die erop zitten.
 
Maar zoals ik zei, het is persoonlijk. En ik neem de frustraties wel serieus.

Ik nog steeds gelukkig niet, meedenken met de 5% die er echt last van heeft kan ik nog volgen, de overige 95% meelopers die het stoer vinden om ook anti alles te zijn nee :sick: Ik sta er van te kijken dat black friday het dit jaar overleeft heeft puhh puhh :sleep:
 
Heel eerlijk gezegd vind ik - puur persoonlijk - dat de hele Zwarte Piet-kwestie de samenleving wel veel meer bewust heeft gemaakt van alledaags racisme. En ik vind het een triomf van beschaving dat een samenleving langzaam maar zeker afscheid neemt van een stereotype, de eigen trots uiteindelijk toch opzij zet, omdat het zeer pijnlijk is voor een groep binnen die samenleving.

Maar da's persoonlijk, en ik ben me er zeer van bewust dat veel mensen mijn optimisme niet delen. Dus ik zal dat ook niet van de daken schreeuwen.
Overigens, ik volg het Sinterklaasfeest niet heel intensief moet ik eerlijk zeggen - maar ik zag bij de 'Grijze Pieten' die ik voor ogen kreeg, nauwelijks het verschil met Zwarte Piet. Misschien verkeerde plaatjes? Ik vond het niet bepaald innovatief, eerder een flauwig compromis. Dat moet toch beter kunnen? Je zoekt een figuur die op een niet al te heftige manier jonge kinderen een beetje laat griezelen. Daar kunnen we toch we wat mee?
Maar waar eindigt dit? Wat nou als de spanjaarden beginnen te klagen over de steriotyperende spaanse klederdracht van de pieten? Of ik als blonde die moeilijk kan gaan doen over blonde pruiken bij bijvoorbeeld carnaval? Waar ligt de lijn momenteel? Kun je alle kleuren piet worden momenteel behalve een zwarte? Dat is toch ook discriminatie.

Hoewel ik niet persee wil dat zwarte piet blijft, ben ik bang dat we een beerput hebben geopend waarvan we de diepte niet kennen.
 
Maar waar eindigt dit? Wat nou als de spanjaarden beginnen te klagen over de steriotyperende spaanse klederdracht van de pieten? Of ik als blonde die moeilijk kan gaan doen over blonde pruiken bij bijvoorbeeld carnaval? Waar ligt de lijn momenteel? Kun je alle kleuren piet worden momenteel behalve een zwarte? Dat is toch ook discriminatie.

Hoewel ik niet persee wil dat zwarte piet blijft, ben ik bang dat we een beerput hebben geopend waarvan we de diepte niet kennen.
Inderdaad. Dick Advocaat wordt hier nog al eens aangeduid als kabouter, en mijn (relatief kleine) dochter onlangs voor Smurf. Moeten we die figuren dan ook opschalen naar een "menselijke maat"?

En die kleding, dat moet toch wel de volgende stap worden:


"Mogelijk is de aankoop van prinses Marianne van Oranje-Nassau een inspiratiebron geweest voor Schenkman. De prinses kocht in het jaar 1850 voor 150 gulden een Nubische jongen op een slavenmarkt in Egypte. Daarover werd in de krant bericht. De prinses en de jongen kwamen naar Nederland met een stoomboot."
 
Inderdaad. Dick Advocaat wordt hier nog al eens aangeduid als kabouter, en mijn (relatief kleine) dochter onlangs voor Smurf. Moeten we die figuren dan ook opschalen naar een "menselijke maat"?

En die kleding, dat moet toch wel de volgende stap worden:


"Mogelijk is de aankoop van prinses Marianne van Oranje-Nassau een inspiratiebron geweest voor Schenkman. De prinses kocht in het jaar 1850 voor 150 gulden een Nubische jongen op een slavenmarkt in Egypte. Daarover werd in de krant bericht. De prinses en de jongen kwamen naar Nederland met een stoomboot."
Best een grappig weetje. Trouwens Prinses Marianne wordt hier lokaal "vereerd", maar dat weetje heb ik hier nog nooit gehoord.
 
Heel eerlijk gezegd vind ik - puur persoonlijk - dat de hele Zwarte Piet-kwestie de samenleving wel veel meer bewust heeft gemaakt van alledaags racisme. En ik vind het een triomf van beschaving dat een samenleving langzaam maar zeker afscheid neemt van een stereotype, de eigen trots uiteindelijk toch opzij zet, omdat het zeer pijnlijk is voor een groep binnen die samenleving.

Maar da's persoonlijk, en ik ben me er zeer van bewust dat veel mensen mijn optimisme niet delen. Dus ik zal dat ook niet van de daken schreeuwen.
Overigens, ik volg het Sinterklaasfeest niet heel intensief moet ik eerlijk zeggen - maar ik zag bij de 'Grijze Pieten' die ik voor ogen kreeg, nauwelijks het verschil met Zwarte Piet. Misschien verkeerde plaatjes? Ik vond het niet bepaald innovatief, eerder een flauwig compromis. Dat moet toch beter kunnen? Je zoekt een figuur die op een niet al te heftige manier jonge kinderen een beetje laat griezelen. Daar kunnen we toch we wat mee?
Gaat niet om eigen trots of pijnlijk voor de ander, maar meer van geef dat zeiktuig maar gewoon hun zin dan zijn we er weer vanaf. Dat is een denkfout want ze verzinnen net zo lang door tot hun tradities standaard zijn in dit land.
 
Maar waar eindigt dit? Wat nou als de spanjaarden beginnen te klagen over de steriotyperende spaanse klederdracht van de pieten? Of ik als blonde die moeilijk kan gaan doen over blonde pruiken bij bijvoorbeeld carnaval? Waar ligt de lijn momenteel? Kun je alle kleuren piet worden momenteel behalve een zwarte? Dat is toch ook discriminatie.

Hoewel ik niet persee wil dat zwarte piet blijft, ben ik bang dat we een beerput hebben geopend waarvan we de diepte niet kennen.

Ik geef je op een briefje dat er nooit zal worden gediscussieerd over blonde pruiken of alle andere kleuren.
 
Gaat niet om eigen trots of pijnlijk voor de ander, maar meer van geef dat zeiktuig maar gewoon hun zin dan zijn we er weer vanaf. Dat is een denkfout want ze verzinnen net zo lang door tot hun tradities standaard zijn in dit land.

Ook dit geef ik op een briefje. Neen, de actievoerders tegen Zwarte Piet zijn er zeker niet op uit om 'hun tradities' standaard te maken in dit land. Je kunt écht gerust zijn.
 
Ik nog steeds gelukkig niet, meedenken met de 5% die er echt last van heeft kan ik nog volgen, de overige 95% meelopers die het stoer vinden om ook anti alles te zijn nee :sick: Ik sta er van te kijken dat black friday het dit jaar overleeft heeft puhh puhh :sleep:

Ik had het over frustraties van witte Nederlanders die boos zijn omdat Zwarte Piet verdwijnt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan