Racisme & Discriminatie

Misschien moet deze club ook eens naar het verleden van hun eigen voorouders kijken en wat er zelfs nu nog gebeurt in Afrika en dan vooral ook eens zélf met excuses komen en niet alleen maar eisen van Nederland en alle anderen.

Denk je echt dat die schreeuwers ook maar iets op hebben met Afrika, behalve dan dat Nederland hun voorouders er ooit een cruise vandaan heeft gegeven naar Zuid of Noord Amerika?

De zwakte van deze mensen die zo schreeuwen is dat ze het geen flikker interesseert wat er nu met de blanken in zuid Afrika gebeurd, de echte negers in Congo of Nigeria of de Aziaten in Qatar, de noord Korean in Polen. Ze doen dit zeiken, zaniken en drammen alleen maar voor eigen gewin. Ik ben de mensen die zo schreeuwen over BLM dan ook meer dan kotsbeu. Elk leven telt, en g*d niet alleen als je zwart bent, maar dat snappen ze niet.

En dan de hele geschiedenis willen herschrijven zonder ook maar enig historisch besef is wel heel grof van ze.

Eenn mooi artikel met nuance, wat dit mooi illustreerd:
 
En toch is ook dat niet probleemloos. Ik weet niet of het beeld van Michael Jackson nog steeds in Best staat. En zo is er ook nog steeds een Richard Wagnerstraat in Amsterdam (en waarschijnlijk in andere steden)

En dat is het probleem, waar trekken we de grens.

Niemand is 100% goed of 100% slecht. We kijken nu naar beelden uit de gouden eeuw. Dat zijn vooral mensen die eerst verzetstrijders waren en ons hebben bevrijdt van het Spaanse regime. Vervolgens hebben ze een groot aandeel gehad in de groei van welvaart van Nederland, ten koste van vele andere mensen.

Wat mij betreft noemen we het geen helden maar Historische figuren en plaatsen we bij elk beeld (dus ook kunst ed) feitelijke informatie ter lering en vermaak. Zonder een waarde oordeel. Ik geloof namelijk dat we de historie niet moeten ontkennen of wegstoppen. Ik denk dat de confrontatie een moment is om het aan te kaarten en het erover te hebben. Dan kunnen we ons morele kompas met zijn allen (min of meer) dezelfde kant opdrukken. Haal je de beelden weg, dan verstop je de geschiedenis. Dat zijn praktijken die in de literatuur behandeld worden (1984, a brave new world, Fahrenheit 451, We, etc)

Aan de andere kant moet die confrontatie niet dusdanig pijnlijk zijn dat het vervelend wordt voor (groepen) mensen. Zo zou een beeld van een hakenkruis ook onder de geschiedenis vallen en met feitelijke informatie deze geschiedenis kunnen weergeven, maar dat zou een verschrikkelijk idee zijn. Waar leggen we de grens?
Michael Jackson zijn beeld is volgens mij weggehaald (was volgens mij van de MCDonalds daar?). Maar hij is nooit veroordeeld. Dus doen we dit op basis van geruchten? En kunnen we dan nog wel zijn muziek draaien? En waar houdt het op? Elvis ontmoette zijn vrouw toen zij nog minderjarig was dacht ik. En volgens mij Hazes ook? Mag hun muziek dan wel?
Cruyff? Had een groot aandeel in het Nederlands voetbal maar controversieel in het team omdat hij de beste keeper op dat moment wegjoeg (geen objectieve mening natuurlijk) Coen Dillen? Veel doelpunten gescoord tegen clubs, die zullen daar niet blij mee zijn.

Ergens moet er een grens zijn. Het zou duidelijk absurd zijn om het beeld van Coen Dillen weg te halen, net zoals het afgrijselijk zou zijn om een hakenkruis ergens te plaatsen. Ergens moeten we een grens bepalen.
 
En toch is ook dat niet probleemloos. Ik weet niet of het beeld van Michael Jackson nog steeds in Best staat. En zo is er ook nog steeds een Richard Wagnerstraat in Amsterdam (en waarschijnlijk in andere steden)

Dat beeld staat er niet meer. ;)
 
Aardig interview met Fräser. Al zullen een aantal jongens die het minder makkelijk hadden hem verwijten de ernst niet te zien.



Schokkendst: in de Sparta kleedkamer in Rotterdam luisteren ze naar André Hazes...... ;)
Alleen ging de discussie primair over racisme en niet over discriminatie, en natuurlijk heeft hij een punt, maar door op alles te focussen gebeurt er over het algemeen heel weinig.
 
Ongezouten

Ik zou graag onze eerdere discussie willen heropenen, als je het nog een kans wilt geven. Allereerst excuus als je je op wat voor manier dan ook niet serieus genomen voelde - heb nog steeds wel het idee dat we het over en weer deden, maar goed. Laten we proberen niet meer in die val te trappen, want ik denk nog steeds dat we best van elkaar kunnen leren. Ik heb wat meer zitten lezen en kijken vanuit de "hoek" (om het zo maar even te classificeren) die jij lijkt te supporten. Daar blijkt al uit dat ik jouw input serieuzer heb genomen dan ik wellicht deed voorkomen - ik hoop dat jij ook open kunt staan voor die van mij. Er is inderdaad een groep afro-Americans die zich verzet tegen de huidige "BLM-hysterie", zoals menigeen het zelf zou omschrijven. Zie bijvoorbeeld hoe Denzel Washington vaak in de publiciteit komt wanneer het gaat om race-gerelateerde discussies. Die zul jij denk ik wel waarderen.


Ja, het ging zeker over en weer. Denzel laat zich niet verleiden tot race-baiting van de kant van de reporters en geeft doorgaans weloverwogen antwoorden die ingaan op de oorsprong van een probleem; dus die kan ik meestal wel waarderen, ja. Morgan Freeman in dit geval eveneens (sorry, gaan toch weer een aantal YT filmpjes volgen ;P):


Even lang verhaal kort en zonder allerlei filmpjes van individuen, etc.: ik denk dat de bottom line van jouw eerdere argument was dat de donkere gemeenschap niet wordt gediscrimineerd om haar kleur, maar om haar activiteiten, opvoeding en gedrag. Correct? Iemand zoals DW zegt bv ook dat de gemeenschap een eigen verantwoordelijkheid heeft. Hij begint inderdaad ook over opvoeding en dat ze zelf moeten zorgen dat "het systeem" geen kans of reden biedt om ze op te pakken. Dat er ook een endogene cultuuromslag moet plaatsvinden binnen de gemeenschap, bijvoorbeeld inderdaad tav gezinssamenstelling.

Dat beslaat inderdaad een deel van het argument.

Om weer tot een zinvolle stroom gedachtewisselingen te komen, wil ik daarom (her)openen met twee stellingen en vragen waarvan ik benieuwd ben naar jouw ideeën:

1. Ik denk dat het klopt dat een groot deel van de problemen te maken heeft met cultuur en opvoeding. Nog steeds ben ik het er niet mee eens dat dit volledig los te koppelen is van het simpele feit dat ze behoren tot een minority. Is het namelijk niet zo dat de staat er al dan niet bewust weinig tot niets aan doet om deze minority - die inderdaad op veel vlakken grote achterstanden hebben - een goedbedoeld duwtje in de juiste richting te geven? Is dat niet ook de verantwoordelijkheid van een overheid; om niet alleen te zorgen dat de status quo behouden blijft, maar ook om meer gelijke kansen te faciliteren? Let wel: ik pleit hier dus zeker niet voor slachtofferrolletjes of onvoorwaardelijke (overheids)steun; ik zeg slechts dat het van twee kanten moet komen en dat "de politiek" (of "de algehele gemeenschap", of "het systeem", hoe je het ook wilt noemen) hier ook een verantwoordelijkheid in heeft. Net zoals dat de donkere gemeenschap haar verantwoordelijkheid moet pakken en bepaalde diepgewortelde problemen onder ogen moet komen. Met andere woorden: stel je bent ervan overtuigd dat "de facts racist zijn". Ik kan daar tot op een bepaalde hoogte in mee. Dan is de vervolgvraag: vind je het niet ook racist om het dan in stand te houden door maar niets te doen en ze weg te zetten als een kansloze gemeenschap? Enfin, mijn stelling: het is racist om het feit dat de facts racists zijn te gebruiken om de status quo in stand te houden.

Het lijken meerdere ineengestrengelde stellingen opgedeeld in twee groepen, dus dat maakt het was lastig antwoorden. Ik denk dat je hier misschien een aantal verbanden legt die er niet per se hoeven te zijn. Ze behoren tot een minderheid in Amerika, maar dat behoren de natives, Aziaten, latino’s en de overige groeperingen ook. Toch hoor je daar nagenoeg nooit iets over van hun kant m.b.t. racisme, onderdrukking, of iets dergelijks, terwijl zij ongetwijfeld eveneens te maken hebben met racisme in het dagelijks leven. Statistisch gezien zitten de latino’s qua armoede het dichtste in de buurt van de zwarte bevolking en de natives overtreffen de zwarten zelfs qua armoede. Aziaten (van Chinezen tot en met Indiërs) krijgen ook te maken met racisme, maar ook zij klagen niet of nooit en kruipen niet in een slachtofferrol. Een groot deel ervan is zelfs erg succesvol. Zij zijn voor het grootste gedeelte ook in armoede begonnen.

Misschien is het wat kort door de bocht, maar zo oppervlakkig bekeken zie ik vergeleken met andere minderheden dus niet direct een verband tussen het zijn van een minderheid en problemen qua criminaliteit, onderdrukking, etc. De familiebanden van die andere etnische groepen zijn vaak erg sterk, en zoals heel veel zwarte intellectuelen al hebben aangegeven, lijkt er dus inderdaad een verband te zijn tussen criminaliteit in de zwarte gemeenschappen en de afwezigheid van een vader in de familie, maar ook met andere moderne culturele bijkomstigheden, zoals het beschermen van de criminelen. Het betekent niet dat je altijd in de goot zal belanden als je geen vader in je leven hebt, maar de kans is wel vele malen groter. Komt er toch weer dat stukje verantwoordelijkheid nemen om de hoek kijken. Er zijn uiteraard ook meer dan genoeg intacte zwarte gezinnen, en daar zie je dat de kinderen meestal gewoon degelijk opgroeien zonder in de criminaliteit te vervallen.

Wat betreft tegemoetkomingen vanuit de regering: volgens mij gaat er $250 miljoen per jaar naar HBCU's (historically black colleges and universities), en heeft Trump dat wetsvoorstel recentelijk nog vernieuwd. Op deze (toegegeven obscure) pagina staan er een hoop vermeld:

link

Hier ook, government grants for business: https://www.governmentgrants.us/business-grants-african-american-women/

Is dat voldoende? Weet ik niet, maar het is dus niet zo dat ze er “helemaal niets aan doen.”

Het is me overigens niet helemaal duidelijk waarom je vindt dat de overheid er voor moet zorgen dat de status quo behouden moet blijven, lijkt me tegenstrijdig met het beeld dat je voor ogen hebt voor Amerika? :unsure::maniac:
Misschien ben ik wat cynisch, maar het is wat mij betreft sowieso een pipedream (droombeeld) om gelijke kansen te kunnen faciliteren voor iedereen. Ik ken iig geen enkele beschaving of samenleving waarbij dat ooit het geval is geweest; zeker geen kapitalistische. En al krijg je dat wel voor elkaar wil het nog niet zeggen dat iedereen er gebruik van zal maken, of er gebruik van kan maken (vanwege afwezigheid van voldoende intelligentie, mentaliteit, daadkracht etc.), maar dat geldt voor de ‘kansarmen’ van alle rassen.

Mijn conclusie blijft dus eigenlijk: Zolang er binnen het klagende gedeelte van de zwarte samenleving van Amerika geen introspectie is, geen innerlijke motivatie tot verandering of realisatie dat er iets moet veranderen binnen de eigen cultuur/mentaliteit, en dat deel maar in de slachtofferrol blijft hangen en de schuld aan externe zaken blijft geven, gaan alle goedbedoelde handreikingen vanuit de regering niets teweegbrengen (Malcom X had er ook zo zijn gedachten over ).

Daarom heb ik ook zo’n hekel aan de BLM; nog afgezien van het feit dat de titel niet klopt (aangezien ze alleen gaan roeptoeteren als een blanke agent een zwarte arrestant doodt en in alle andere gevallen zeer hypocriet stil blijven), versterken zij bij dat ontvankelijke 'woe is me' deel van de zwarte gemeenschap juist het gevoel van ‘ons wordt onrecht aangedaan’, 'white man keeping us down' etc., een mindset die juist voor die groep heel schadelijk is, een mindset die hen er van weerhoudt om zich kunnen te verheffen. Het benadeelt het eigen ras en is dus niet alleen racistisch tegen andere rassen, maar eigenlijk vooral tegen het eigen ras, omdat het zichzelf als slachtoffer ziet dat onrecht wordt aangedaan. Op deze manier vergroot BLM alleen maar de kloof tussen de verschillende rassen. Als je niet meedoet ben je een racist, en als je stil bent ben je een racist. Iedereen moet meedoen, iedere blanke moet zich verontschuldigen, en vooral geen vragen stellen of kritisch zijn, anders zijn ze (uiteraard) weer racistisch, en in sommige gevallen zelfs hun baan en reputatie kwijt of worden ze vervolgd, en dus doet iedereen maar mee. Ik verwacht dat dit zeer snel gaat vermoeien, want zoiets kun je niet forceren. Het werkt puur polariserend. Die zogenaamde woke generatie en white guilt virtue signallers die staan te demonstreren (al helemaal hier in Nederland) en hun social media op zwart zetten uit solidariteit tegen vermeend systematisch racisme zijn in werkelijkheid niets meer dan een grove belediging aan het adres van de zwarten en activisten die echt systematisch racisme hebben ondergaan, zoals MLK en zijn generatie en die daarvoor, of Nelson Mandela en de Zuid-Afrikanen om maar een paar prominenten te noemen, om maar te zwijgen van de idioterie die gaande is bij bedrijven en instanties:FP:.

fakesolidarity22.jpg

Gelukkig worden er meer en meer intelligente zwarten echt wakker en spreken ze zich ook uit tegen de hypocrisie van BLM en de slachtoffermentaliteit. Zoals te zien in deze reeks van 'Blacks against Black Lives Matter' uit 2016:


Het is een flinke reeks, en ze zeggen allemaal precies hoe ik er in sta, en voor sommigen wellicht een eye-opener.
Dit is niet wat je in hapklare brokken voorgeschoteld krijgt door de mainstream media, Hollywood of John Oliver en gelijksoortige gestroomlijnde programma’s, maar een beetje tegengeluid ‘straight from the horse’s mouth’. Het zijn geen rijke mensen, maar gewone mensen, die gewoon verantwoordelijkheid voor hun leven hebben genomen. Zitten ook wat ex-gang bangers bij die eens eventjes wat dingen zeggen die men liever niet hoort. Zo zijn er nog veel meer van dat soort betogen te vinden.

Wellicht ook wel interessant om te weten wat er achter de BLM steekt en waar het gedoneerde geld heengaat:


Ik zal geen verband leggen, omdat dit ongetwijfeld weer wat 'alu hoedjes' reacties zal opleveren van bepaalde forumleden :rolleyes::sneaky:, maar wat wel heel toevallig goed aansluit op die bekentenis en wat er momenteel allemaal gaande is, is dit interview uit 1984:


Ook een treffende comment die ik las, luidde ongeveer: "Black Lives Matter, about every four years."

2. Het feit dat deze status quo zo lang in stand is en wordt gehouden, zorgt nu eenmaal voor een bepaalde perceptie en voor een bepaalde achterstand. Ja, er zijn uitschieters, "self-made" success stories, etc. Zie bijvoorbeeld weer een DW, of genoeg anderen. Alle credits voor die mensen. Dan kom ik toch weer terug op een punt die ik ook aanhaalde in de discussie met Quagmire (waar hij helaas nog niet op heeft gereageerd): waarom wordt er selectief gekeken naar een deel van deze minority die in de ogen van sommigen in de slachtofferrol kruipen? Waarom wordt van die groep verwacht dat ze allemaal dan maar beschikken over een onbegrensde winnaarsmentaliteit? Die extreme verwachtingen hebben we binnen onze eigen groep toch ook niet?


Nee hoor, ik verwacht helemaal niet dat zij stuk voor stuk over een winnaarsmentaliteit beschikken. Er wordt juist 'selectief' naar gekeken omdat zij in de slachtofferrol kruipen. Zoals je al zegt, elk ander ras heeft een grote groep mensen die niet succesvol zijn, dat is zelfs de grootste groep van ieder ras. Succes is niet voor iedereen weggelegd, zo simpel is het. Het punt is dat bij geen enkel ander ras die groep zich in een slachtofferrol plaatst en alles maar afschuift op racisme, het systeem, of iets dergelijks, en dus ook niet de natives, latino's en Aziaten van die groepen, voordat het weer op 'white privilege' wordt afgeschoven, ook al leeft 10,1% van de blanke bevolking daar in armoede.

Er zijn altijd mensen die dat meer of minder hebben dan de ander. Ik vraag me nog steeds af: vind je het niet onrechtvaardig dat er ook een deel is die niet in de slachtofferrol kruipt, maar wel te maken heeft met discriminatie? Wel moeilijker aan een baan komt, bijvoorbeeld? En nee - racisme/discriminatie zal vast niet helemaal uit te bannen zijn - maar is het niet de moeite waard om te streven naar gelijkheid voor deze groep? Of ben je het in beginsel niet eens met het feit dat deze groep op wat voor manier dan ook een achterstand heeft en te maken heeft met discriminatie op basis van ras/huidskleur?

Oprecht benieuwd.

Ik ken het percentage niet van mensen die niet aan de bak komen op basis van discriminatie; ik denk dat dat ook niet vast te stellen zal zijn; het kan voorkomen, en het kan ook zo zijn dat de afgewezen persoon het als discriminatie ervaart terwijl er eigenlijk geen sprake van is. Er zijn zoveel variabelen wat dat betreft. Voor iedere “ik ben afgewezen vanwege mijn achternaam” heb je iemand die nergens last van had ondanks zijn achternaam.
 
Dit sluit in ieder geval goed aan bij mijn gedachten over de Nederlandse samenleving. Zitten deze mevrouw en ik er dan zover naast?



Let op, hè. Dit gaat over ons land als geheel, de overheid etc. Niet over het individu.

Nederland is ook niet zo racistisch als anders landen.

Ook in Nederland is er racisme, ook institutioneel.

Als een paar dingen weer worden aangepakt, is er alweer een prima stap gemaakt. Groei komt beetje bij beetje en nooit zonder discussie.
 
Dit sluit in ieder geval goed aan bij mijn gedachten over de Nederlandse samenleving. Zitten deze mevrouw en ik er dan zover naast?



Let op, hè. Dit gaat over ons land als geheel, de overheid etc. Niet over het individu.
Je moet t ook niet zwart/wit neerzetten, niet iedere blanke is een racist, niet iedere zwarte ervaart racisme. Dat betekend niet dat er geen racisme is.


Het gegeven dat het in mensen opkomt om het slavernijmonument te besmeuren met WLM geeft voor mij aan dat we nog best een stukje winst kunnen boeken.
 
Je moet t ook niet zwart/wit neerzetten, niet iedere blanke is een racist, niet iedere zwarte ervaart racisme. Dat betekend niet dat er geen racisme is.


Het gegeven dat het in mensen opkomt om het slavernijmonument te besmeuren met WLM geeft voor mij aan dat we nog best een stukje winst kunnen boeken.
Ik vind dit een totaal te verwachten (kinderachtige) reactie op het (onnodig) bekladden van het beeld van Fortuyn.
Je bereikt er niets anders mee dan nog meer gezeik, maar dit was een kwestie van tijd...
 
Ja, het ging zeker over en weer. Denzel laat zich niet verleiden tot race-baiting van de kant van de reporters en geeft doorgaans weloverwogen antwoorden die ingaan op de oorsprong van een probleem; dus die kan ik meestal wel waarderen, ja. Morgan Freeman in dit geval eveneens (sorry, gaan toch weer een aantal YT filmpjes volgen ;P):




Dat beslaat inderdaad een deel van het argument.



Het lijken meerdere ineengestrengelde stellingen opgedeeld in twee groepen, dus dat maakt het was lastig antwoorden. Ik denk dat je hier misschien een aantal verbanden legt die er niet per se hoeven te zijn. Ze behoren tot een minderheid in Amerika, maar dat behoren de natives, Aziaten, latino’s en de overige groeperingen ook. Toch hoor je daar nagenoeg nooit iets over van hun kant m.b.t. racisme, onderdrukking, of iets dergelijks, terwijl zij ongetwijfeld eveneens te maken hebben met racisme in het dagelijks leven. Statistisch gezien zitten de latino’s qua armoede het dichtste in de buurt van de zwarte bevolking en de natives overtreffen de zwarten zelfs qua armoede. Aziaten (van Chinezen tot en met Indiërs) krijgen ook te maken met racisme, maar ook zij klagen niet of nooit en kruipen niet in een slachtofferrol. Een groot deel ervan is zelfs erg succesvol. Zij zijn voor het grootste gedeelte ook in armoede begonnen.

Misschien is het wat kort door de bocht, maar zo oppervlakkig bekeken zie ik vergeleken met andere minderheden dus niet direct een verband tussen het zijn van een minderheid en problemen qua criminaliteit, onderdrukking, etc. De familiebanden van die andere etnische groepen zijn vaak erg sterk, en zoals heel veel zwarte intellectuelen al hebben aangegeven, lijkt er dus inderdaad een verband te zijn tussen criminaliteit in de zwarte gemeenschappen en de afwezigheid van een vader in de familie, maar ook met andere moderne culturele bijkomstigheden, zoals het beschermen van de criminelen. Het betekent niet dat je altijd in de goot zal belanden als je geen vader in je leven hebt, maar de kans is wel vele malen groter. Komt er toch weer dat stukje verantwoordelijkheid nemen om de hoek kijken. Er zijn uiteraard ook meer dan genoeg intacte zwarte gezinnen, en daar zie je dat de kinderen meestal gewoon degelijk opgroeien zonder in de criminaliteit te vervallen.

Wat betreft tegemoetkomingen vanuit de regering: volgens mij gaat er $250 miljoen per jaar naar HBCU's (historically black colleges and universities), en heeft Trump dat wetsvoorstel recentelijk nog vernieuwd. Op deze (toegegeven obscure) pagina staan er een hoop vermeld:

link

Hier ook, government grants for business: https://www.governmentgrants.us/business-grants-african-american-women/

Is dat voldoende? Weet ik niet, maar het is dus niet zo dat ze er “helemaal niets aan doen.”

Het is me overigens niet helemaal duidelijk waarom je vindt dat de overheid er voor moet zorgen dat de status quo behouden moet blijven, lijkt me tegenstrijdig met het beeld dat je voor ogen hebt voor Amerika? :unsure::maniac:
Misschien ben ik wat cynisch, maar het is wat mij betreft sowieso een pipedream (droombeeld) om gelijke kansen te kunnen faciliteren voor iedereen. Ik ken iig geen enkele beschaving of samenleving waarbij dat ooit het geval is geweest; zeker geen kapitalistische. En al krijg je dat wel voor elkaar wil het nog niet zeggen dat iedereen er gebruik van zal maken, of er gebruik van kan maken (vanwege afwezigheid van voldoende intelligentie, mentaliteit, daadkracht etc.), maar dat geldt voor de ‘kansarmen’ van alle rassen.

Mijn conclusie blijft dus eigenlijk: Zolang er binnen het klagende gedeelte van de zwarte samenleving van Amerika geen introspectie is, geen innerlijke motivatie tot verandering of realisatie dat er iets moet veranderen binnen de eigen cultuur/mentaliteit, en dat deel maar in de slachtofferrol blijft hangen en de schuld aan externe zaken blijft geven, gaan alle goedbedoelde handreikingen vanuit de regering niets teweegbrengen (Malcom X had er ook zo zijn gedachten over ).

Daarom heb ik ook zo’n hekel aan de BLM; nog afgezien van het feit dat de titel niet klopt (aangezien ze alleen gaan roeptoeteren als een blanke agent een zwarte arrestant doodt en in alle andere gevallen zeer hypocriet stil blijven), versterken zij bij dat ontvankelijke 'woe is me' deel van de zwarte gemeenschap juist het gevoel van ‘ons wordt onrecht aangedaan’, 'white man keeping us down' etc., een mindset die juist voor die groep heel schadelijk is, een mindset die hen er van weerhoudt om zich kunnen te verheffen. Het benadeelt het eigen ras en is dus niet alleen racistisch tegen andere rassen, maar eigenlijk vooral tegen het eigen ras, omdat het zichzelf als slachtoffer ziet dat onrecht wordt aangedaan. Op deze manier vergroot BLM alleen maar de kloof tussen de verschillende rassen. Als je niet meedoet ben je een racist, en als je stil bent ben je een racist. Iedereen moet meedoen, iedere blanke moet zich verontschuldigen, en vooral geen vragen stellen of kritisch zijn, anders zijn ze (uiteraard) weer racistisch, en in sommige gevallen zelfs hun baan en reputatie kwijt of worden ze vervolgd, en dus doet iedereen maar mee. Ik verwacht dat dit zeer snel gaat vermoeien, want zoiets kun je niet forceren. Het werkt puur polariserend. Die zogenaamde woke generatie en white guilt virtue signallers die staan te demonstreren (al helemaal hier in Nederland) en hun social media op zwart zetten uit solidariteit tegen vermeend systematisch racisme zijn in werkelijkheid niets meer dan een grove belediging aan het adres van de zwarten en activisten die echt systematisch racisme hebben ondergaan, zoals MLK en zijn generatie en die daarvoor, of Nelson Mandela en de Zuid-Afrikanen om maar een paar prominenten te noemen, om maar te zwijgen van de idioterie die gaande is bij bedrijven en instanties:FP:.

Bekijk bijlage 2088

Gelukkig worden er meer en meer intelligente zwarten echt wakker en spreken ze zich ook uit tegen de hypocrisie van BLM en de slachtoffermentaliteit. Zoals te zien in deze reeks van 'Blacks against Black Lives Matter' uit 2016:


Het is een flinke reeks, en ze zeggen allemaal precies hoe ik er in sta, en voor sommigen wellicht een eye-opener.
Dit is niet wat je in hapklare brokken voorgeschoteld krijgt door de mainstream media, Hollywood of John Oliver en gelijksoortige gestroomlijnde programma’s, maar een beetje tegengeluid ‘straight from the horse’s mouth’. Het zijn geen rijke mensen, maar gewone mensen, die gewoon verantwoordelijkheid voor hun leven hebben genomen. Zitten ook wat ex-gang bangers bij die eens eventjes wat dingen zeggen die men liever niet hoort. Zo zijn er nog veel meer van dat soort betogen te vinden.

Wellicht ook wel interessant om te weten wat er achter de BLM steekt en waar het gedoneerde geld heengaat:


Ik zal geen verband leggen, omdat dit ongetwijfeld weer wat 'alu hoedjes' reacties zal opleveren van bepaalde forumleden :rolleyes::sneaky:, maar wat wel heel toevallig goed aansluit op die bekentenis en wat er momenteel allemaal gaande is, is dit interview uit 1984:


Ook een treffende comment die ik las, luidde ongeveer: "Black Lives Matter, about every four years."



Nee hoor, ik verwacht helemaal niet dat zij stuk voor stuk over een winnaarsmentaliteit beschikken. Er wordt juist 'selectief' naar gekeken omdat zij in de slachtofferrol kruipen. Zoals je al zegt, elk ander ras heeft een grote groep mensen die niet succesvol zijn, dat is zelfs de grootste groep van ieder ras. Succes is niet voor iedereen weggelegd, zo simpel is het. Het punt is dat bij geen enkel ander ras die groep zich in een slachtofferrol plaatst en alles maar afschuift op racisme, het systeem, of iets dergelijks, en dus ook niet de natives, latino's en Aziaten van die groepen, voordat het weer op 'white privilege' wordt afgeschoven, ook al leeft 10,1% van de blanke bevolking daar in armoede.



Ik ken het percentage niet van mensen die niet aan de bak komen op basis van discriminatie; ik denk dat dat ook niet vast te stellen zal zijn; het kan voorkomen, en het kan ook zo zijn dat de afgewezen persoon het als discriminatie ervaart terwijl er eigenlijk geen sprake van is. Er zijn zoveel variabelen wat dat betreft. Voor iedere “ik ben afgewezen vanwege mijn achternaam” heb je iemand die nergens last van had ondanks zijn achternaam.

Hulde alleen al voor de uitgebreide reactie. Nu even geen tijd om me erin te verdiepen, maar dat wil ik wel echt doen. Ga dit weekend ook alle filmpjes eens bekijken. Thanks Ongezouten (Y)
 
Fortuyn was echt wel een fenomeen in die tijd. Hij zette de politiek totaal op z'n kop. Ik denk dat het standbeeld daarnaar verwijst. Niet zozeer naar zijn politieke ideeën.

Inderdaad

De Leefbaar partijen, de PVV en het FvD of te wel de populisten hebben voor een deel hun bestaansrecht te danken aan Fortuyn.
Je kunt het leuk vinden of niet, maar het heeft het politieke landschap in Nederland wel veranderd.
Misschien heeft zelfs de VVD aan Fortuyn te danken dat het sinds enkele jaren voor het eerst de premier heeft geleverd, maar daar begeef ik me op glad ijs.
 
Je moet t ook niet zwart/wit neerzetten, niet iedere blanke is een racist, niet iedere zwarte ervaart racisme. Dat betekend niet dat er geen racisme is.


Het gegeven dat het in mensen opkomt om het slavernijmonument te besmeuren met WLM geeft voor mij aan dat we nog best een stukje winst kunnen boeken.

Trieste actie, net zoals het bekladden of vernielen van welk beeld dan ook.
 
Als fortuijn niet afgeschoten was had de LPF niet zo goed gescoord bij de verkiezingen vlak daarna. Daardoor hadden ze minder incompetente personen binnen de partij gekregen en hadden ze Pim nog gehad voor duidelijke leiding. Wie weet hadden ze het dan wel gered om 4 jaar later wel een goede rol te spelen bij de vorming van een kabinet.
 
Als fortuijn niet afgeschoten was had de LPF niet zo goed gescoord bij de verkiezingen vlak daarna. Daardoor hadden ze minder incompetente personen binnen de partij gekregen en hadden ze Pim nog gehad voor duidelijke leiding. Wie weet hadden ze het dan wel gered om 4 jaar later wel een goede rol te spelen bij de vorming van een kabinet.

Had gekund, Leefbaar Rotterdam doet het nog steeds goed, daar heeft Fortuyn wel even de scepter mogen zwaaien. Maar het was wel een bak halve garen bij elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan