PSV - PAOK Saloniki | Donderdag 26 november | Eindstand 3-2

Status
Je kunt niet meer reageren.
100% voor de VAR. Ik heb me in de preVAR tijdperk, zo zit te ergeren aan scheidstrechters die zulke opzichte blunders maakte. En dan na afloop zeggen, ik kon het niet zien. Dat is met de VAR natuurlijk onmogelijk. Natuurlijk zijn er ook problemen met de VAR, maar die zijn wat mij betreft een stuk minder groot de de problemen zonder VAR.
Ik ben voor het gebruik van VAR om duidelijke fouten eruit te halen. Die van gisteren was een mooi voorbeeld.
Het issue zit hem in de grote grijzen spelregelgebieden. Er zijn weinig sporten waarbij zoveel grijze regels zijn gecre-eerd. Dat is op zich een probleem, maar niet gemakkelijk op te lossen. Het is een contact sport. En dat wil ik ook zo houden.
Waar de VAR zich verre van moeten houden zijn juist die grijze interpretatie gevallen. Met name rondom hands, duwen en grof spel. Als de scheidsrechter redelijk zicht had op de situatie dan is de beoordeling van de scheids leidend. Als hij het helemaal niet gezien heeft, dan is de VAR leidend.
Daarmee voorkom je het gekloot bij handsballen, en bijvoorbeeld ook situaties als van Hendrix tegen Vitesse. Nijhuis had goed zicht op de situatie, dan blijft de VAR er vanaf.

Summary:
Dus VAR voor zwartwit gevallen (alles met lijnen: doellijn, buitenspellijn, keepersgebied) en voor niet door scheidsrechter waargenomen overtredingen, simpelweg omdat het zicht ontbrak.
VAR onthoudt zich dus van alle interpretaties
 
Dan moet die tracker wil op elk lichaamsdeel zitten waarmee je buitenspel kunt staan. Een soort...tracksuit dus.
Ik zou zeggen, ontwikkel dit gat in de markt!
Of je past de regels aan. Iedereen de tracker op dezelfde plek (op je neus ofzo, als ode aan Ajax) en die is gewoon leidend. Of je dan met jouw voet voorbij de tegenstander zijn schouder bent maakt dan niet meer uit.
 
100% voor de VAR. Ik heb me in de preVAR tijdperk, zo zitten te ergeren aan scheidstrechters die zulke opzichte blunders maakte. En dan na afloop zeggen, ik kon het niet zien. Dat is met de VAR natuurlijk onmogelijk. Natuurlijk zijn er ook problemen met de VAR, maar die zijn wat mij betreft een stuk minder groot de de problemen zonder VAR.
Ik heb het precies andersom. De VAR doet zelfs met tv beelden domme dingen. Daarbij gaan ze uren kijken naar wat ik in een herhaling zie. Nee hoor, schaf maar af. Ik erger me meer aan de VAR dan aan een scheids die iets niet ziet.
 
Als je ziet met wat voor software de var werkt om buitenspel te bepalen, dan staat dat toch nog echt in de beginfase..
Goed punt, over 5 jaar is de VAR waarschijnlijk zodanig geperfectioneerd dat het bijna feilloos werkt.
 
Of je past de regels aan. Iedereen de tracker op dezelfde plek (op je neus ofzo, als ode aan Ajax) en die is gewoon leidend. Of je dan met jouw voet voorbij de tegenstander zijn schouder bent maakt dan niet meer uit.
Behoudens de goede grap, dat bedoel ik! Moet toch niet moeilijk zijn om te realiseren.
 
Ergens midden op het lichaam, om de buik ofzo?

Hebben Theo Janssen, Rafael van der Vaart en Johnny van de BurgerKing geluk dat ze niet meer op hoog niveau voetballen...
Een tracker kan al een kleine chip in een sok zijn. Klinkt allemaal futuristisch maar veel sporten gebruiken nogal wat elektronica. Je ziet ook steeds meer ploegen met Zon vest onder hun shirt voor allerlij gegevens
 
Chip is leuk. Maar een VAR zou simpel moeten kunnen concluderen of iets wel of niet buitenspel is. Als de VAR alleen voor dergelijke situaties wordt gebruikt, dan is de ergernis ook verdwenen.
 
Behoudens de goede grap, dat bedoel ik! Moet toch niet moeilijk zijn om te realiseren.
Moeilijk niet, wel duur. Idealiter moet je ook nog een chip in elke bal hebben die registreert op welk exact moment er tegenaan getrapt wordt. Als je dan sensoren hebt die het hele veld in kaart brengen (hoeft alleen langs de lange zijde, om de 30cm betekent 23 sensoren), kun je dat visualiseren en heel makkelijk zien of het ene stipje voorbij het andere is. Heb je meteen een marge van 15cm waarin het dus geen buitenspel is.
 
Moeilijk niet, wel duur. Idealiter moet je ook nog een chip in elke bal hebben die registreert op welk exact moment er tegenaan getrapt wordt. Als je dan sensoren hebt die het hele veld in kaart brengen (hoeft alleen langs de lange zijde, om de 30cm betekent 23 sensoren), kun je dat visualiseren en heel makkelijk zien of het ene stipje voorbij het andere is. Heb je meteen een marge van 15cm waarin het dus geen buitenspel is.
Gelukkig (?) gaat er enorm veel geld om in voetbal, dus zou makkelijk te betalen moeten zijn.
Fifa heeft wellicht nog wel een potje smeergeldinkomsten liggen om in te zetten.
 
En wat is duidelijk? 10 cm? En gaat de VAR dan weer kijken of het 9,9 of 10,1 cm is?

Alles wat niet binnen de halve minuut/ twee keer kijken te ontdekken is. Daarna is het niet duidelijk fout en zie je het alleen met een lijntje. Je houdt altijd twijfel en gezeik, maar als ze de VAR nu zo inzetten dat het geen vertraging oplevert zijn we al een heel eind.
 
Moeilijk niet, wel duur. Idealiter moet je ook nog een chip in elke bal hebben die registreert op welk exact moment er tegenaan getrapt wordt. Als je dan sensoren hebt die het hele veld in kaart brengen (hoeft alleen langs de lange zijde, om de 30cm betekent 23 sensoren), kun je dat visualiseren en heel makkelijk zien of het ene stipje voorbij het andere is. Heb je meteen een marge van 15cm waarin het dus geen buitenspel is.
Nu zitten er 21 man per speelronde naar een beeldscherm te kijken doe dat maal 500 en je zit op ruim 10.000€ praat je over een half miljoen per seizoen die trackers zijn eenmalige(behoudens onderhoud) kosten! Net zonnepanelen op den duur haal je ze eruit
 
Gakpo maakt altijd goede beslissingen in het veld, dus een beetje voetbal wijsheid. Komt ook leuk over in het interview
Hij heeft een venijnig effectief schot. In zijn acties vind ik hem ook nog regelmatig juist de drukte in lopen en de bal verliezen. Hij zou imho wat meer met de kop omhoog moeten spelen om nog meer overzicht te krijgen.
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan