ELPSV
Winnaar Oranjevoorspeller EK24
Het enige manco aan zijn betoog is om dit te karakteriseren als een typisch Westers probleem. Voor iemand uit Chili die werkt in Kopenhagen, woonde en studeerde in Parijs is hij bij uitstek een veroorzaker. Of hij moet zichzelf zien als Westers, wat meteen zijn betoog ontkracht. Overigens zien we dezelfde tendensen in gelijke of versterkte mate in het "communistisch" China, het altijd redelijk eigengereide Japan, en Islamitische staten als de VAE en Saudi Arabië.
Dat ie zelf veel vliegt deed ook even mijn wenkbrauwen fronzen. Maar hij is geen klimaatactivist waarvan je 'practice what you preach' zou verwachten.
Eigenlijk kijk ik sowieso liever naar de message ipv naar de messenger.
Al die staten werken mee in t economisch systeem van kapitalisme, ook het idd zgn communistische china.
Dat is idd mondiaal, dus spreken over 'westers' is arbitrair, ben ik met je eens.
Accurater zou mss zijn om het te hebben over 'ver ontwikkelde economieën'.
Dat van daaruit technologische oplossingen worden verzonnen voor problemen die door die economieën zijn veroorzaakt. En dat die oplossingen ten kostte gaan van o.a. leefgebieden (bijv lithium-mining) en dat dat wel een koloniaal principe in zich heeft.
Ook dat een beschaving altijd tot een einde komt, is iets wat de geschiedenis ons leert.
Denken dat onze beschaving oneindig is, zou dus bijzonder vreemd zijn. Dus ook daarin kan ik zijn ideeën wel volgen.