Natuur en milieu

Maar wat ik me afvraag als iemand met weinig verstand van economie; het is economisch gezien toch veel verstandiger om die energie transitie zo snel mogelijk te doen? Je ziet bijvoorbeeld landen als VAE ook enorm inversteren in de transitie. Is het gevaar dat als we nu te weinig doen niet alleen het milieu of klimaat, maar ook dat we worden inghehaald qua economie door landen die nu wel die omslag maken?
Zo te zien heb je behoorlijk verstand van economie.
Zoveel economen, zoveel meningen. Ja en nee. Het gevaar bestaat zeker, je ziet bijvoorbeeld, vorige week in het nieuws, dat Chinese electrische autofabrikanten dankzij subsidies heel concurrerend zijn geworden. Goede zet van China. Tegelijkertijd betekent energietransitie 'zo snel mogelijk doen' dat veel geld wordt gestopt in ontwikkelingen die weinig tot niets opleveren. Het aantal beloftenvolle, mogelijke rendabele ontwikkelingen/projecten is beperkt. Paar jaar terug werd met veel goede bedoelingen het Nationaal Groeifonds opgericht, in de praktijk blijkt het lastig de vrijgemaakte miljarden op goede plekken terecht te laten komen.
 
Zoveel economen, zoveel meningen. Ja en nee. Het gevaar bestaat zeker, je ziet bijvoorbeeld, vorige week in het nieuws, dat Chinese electrische autofabrikanten dankzij subsidies heel concurrerend zijn geworden. Goede zet van China. Tegelijkertijd betekent energietransitie 'zo snel mogelijk doen' dat veel geld wordt gestopt in ontwikkelingen die weinig tot niets opleveren. Het aantal beloftenvolle, mogelijke rendabele ontwikkelingen/projecten is beperkt. Paar jaar terug werd met veel goede bedoelingen het Nationaal Groeifonds opgericht, in de praktijk blijkt het lastig de vrijgemaakte miljarden op goede plekken terecht te laten komen.
Blijft het feit dat het econiomisch gezien het verstandigst en goedkopst is om de transitie zo snel mogelijk te doen. Dat dat niet gebeurd komt doordat onze bestuurders niet zozeer het landsbelang als eerst prioriteit hebben, maar sterk beinvloed worden (ik zeg het netjes) door allerlei olie en energieslurpende, stikstof uitbrakende lobby groepen.

Snelle transitie levert verreweg de minste kosten op en geeft ons een concurrentievoordeel in de toekomst.

En die Chinese subsidie van de electrische autoindustrie is slim. Wij geven zo'n 45 miljard per jaar subsidie etc aan oude technologie.

En dat Nationaal Groeifonds heb ik sterke bedenkinge bij. Geld gaat projecten zoeken ipv andersom. Je kunt nu al de uitslag van de parlementaire enquete uittekenen over 15 jaar: het bleek dat dat geld besteed is aan onzinprokjecten en als extra subsidie aan vervuilende oude technologie.
 
Blijft het feit dat het econiomisch gezien het verstandigst en goedkopst is om de transitie zo snel mogelijk te doen. Dat dat niet gebeurd komt doordat onze bestuurders niet zozeer het landsbelang als eerst prioriteit hebben, maar sterk beinvloed worden (ik zeg het netjes) door allerlei olie en energieslurpende, stikstof uitbrakende lobby groepen.

Snelle transitie levert verreweg de minste kosten op en geeft ons een concurrentievoordeel in de toekomst.

En die Chinese subsidie van de electrische autoindustrie is slim. Wij geven zo'n 45 miljard per jaar subsidie etc aan oude technologie.

En dat Nationaal Groeifonds heb ik sterke bedenkinge bij. Geld gaat projecten zoeken ipv andersom. Je kunt nu al de uitslag van de parlementaire enquete uittekenen over 15 jaar: het bleek dat dat geld besteed is aan onzinprokjecten en als extra subsidie aan vervuilende oude technologie.
Dat groeifonds wordt nu zelfs geopperd als mogelijkheid voor het langer in stand houden van de accijnsverlaging op gewone brandstof :sad:
 
I rest my case
Yups, t is om te janken. Idee van de VVD, zie


En dan lees je dit over het fonds: Dat is een fonds dat het kabinet heeft ingesteld om projecten te financieren die zorgen voor economische groei voor de lange termijn. Het gaat om projecten in bijvoorbeeld het onderwijs of om maatregelen tegen klimaatverandering.

Hoe kan je dit aandragen voor accijnsverlaging op brandstof....
 
Blijft het feit dat het econiomisch gezien het verstandigst en goedkopst is om de transitie zo snel mogelijk te doen. Dat dat niet gebeurd komt doordat onze bestuurders niet zozeer het landsbelang als eerst prioriteit hebben, maar sterk beinvloed worden (ik zeg het netjes) door allerlei olie en energieslurpende, stikstof uitbrakende lobby groepen.

Snelle transitie levert verreweg de minste kosten op en geeft ons een concurrentievoordeel in de toekomst.

En die Chinese subsidie van de electrische autoindustrie is slim. Wij geven zo'n 45 miljard per jaar subsidie etc aan oude technologie.

En dat Nationaal Groeifonds heb ik sterke bedenkinge bij. Geld gaat projecten zoeken ipv andersom. Je kunt nu al de uitslag van de parlementaire enquete uittekenen over 15 jaar: het bleek dat dat geld besteed is aan onzinprokjecten en als extra subsidie aan vervuilende oude technologie.
Economisch gezien heb ik wel mijn twijfels over voor Nederland. Tenminste als we het hebben over energiebronnen zoals wind en zonne-energie. Die laatste is echt een totaal andere werkwijze nodig van het huidige netwerk dan we gewend zijn. Dan moet je namelijk een energienetwerk gaan bouwen wat vooral bezig is met energie opslaan. Wat ook weer energie kost.

Er zit zeker toekomst in deze energiebronnen. Echter moet je dat wel verstandig aanpakken. Anders loop je dure energie te importeren (die wellicht vuiler is dan de energie die we zelf opwekte met onze centrales) en heb je gewoon een probleem. Ik denk echt dat landen waar genoeg ruimte is en ook andere bronnen hebben (waterenergie) dat die vooral de transitie zo spoedig mogelijk moeten maken. Hier moet Nederland van leren (en zelf innoveren, het liefste met die landen) zodat de volgende generatie duurzame energie naar ons toe komt. Die nog een stuk rendabeler zijn of we hebben betere opslag mogelijkheden tot onze beschikking en ons netwerk is er gereed voor (dus kan de pieken tijdens de zon uren aan).

Daarnaast moet je, denk ik, als Nederland en Europa investeren in kerncentrales die flink kunnen helpen de co2 te verminderen en de weg vrij maken voor duurzame energiebronnen als zonne, wind en aardwarmte. Het liefst in combinatie met een goed plan in Europa om het hele continent duurzamer te maken.
 
Blijft het feit dat het econiomisch gezien het verstandigst en goedkopst is om de transitie zo snel mogelijk te doen. Dat dat niet gebeurd komt doordat onze bestuurders niet zozeer het landsbelang als eerst prioriteit hebben, maar sterk beinvloed worden (ik zeg het netjes) door allerlei olie en energieslurpende, stikstof uitbrakende lobby groepen.

Snelle transitie levert verreweg de minste kosten op en geeft ons een concurrentievoordeel in de toekomst.

En die Chinese subsidie van de electrische autoindustrie is slim. Wij geven zo'n 45 miljard per jaar subsidie etc aan oude technologie.

En dat Nationaal Groeifonds heb ik sterke bedenkinge bij. Geld gaat projecten zoeken ipv andersom. Je kunt nu al de uitslag van de parlementaire enquete uittekenen over 15 jaar: het bleek dat dat geld besteed is aan onzinprokjecten en als extra subsidie aan vervuilende oude technologie.
Voordeel van een autocratische macht (China) is dat ze meerjarenplannen uitstippelen (al gaat dat niet altijd even goed) i.p.v. gericht zijn op de komende paar jaar, liefst met populaire plannen (Nederland). Geen vertrouwen in dat onze overheid kundig genoeg is om veel geld voor transitie op de juiste plekken in te zetten. Clean energy is een erg competitieve en dure markt, als je als land echt voorop wil lopen is een scherpe strategie, behendigheid en standvastigheid vereist. Je moet weten waar je voordeel ligt en daar volop inzetten. Volop de transitie ingaan zonder precies te weten wat je wil bereiken zorgt voor een verhaal zoals bij Meta en de investeringen in Metaverse, een bodemloze put. Er zijn nou eenmaal maar een x aantal interessante initiatieven en als je nog sneller wil veranderen kom je al snel bij minder aantrekkelijke initiatieven uit (de onzinprojecten).
 
Economisch gezien heb ik wel mijn twijfels over voor Nederland. Tenminste als we het hebben over energiebronnen zoals wind en zonne-energie. Die laatste is echt een totaal andere werkwijze nodig van het huidige netwerk dan we gewend zijn. Dan moet je namelijk een energienetwerk gaan bouwen wat vooral bezig is met energie opslaan. Wat ook weer energie kost.

Er zit zeker toekomst in deze energiebronnen. Echter moet je dat wel verstandig aanpakken. Anders loop je dure energie te importeren (die wellicht vuiler is dan de energie die we zelf opwekte met onze centrales) en heb je gewoon een probleem. Ik denk echt dat landen waar genoeg ruimte is en ook andere bronnen hebben (waterenergie) dat die vooral de transitie zo spoedig mogelijk moeten maken. Hier moet Nederland van leren (en zelf innoveren, het liefste met die landen) zodat de volgende generatie duurzame energie naar ons toe komt. Die nog een stuk rendabeler zijn of we hebben betere opslag mogelijkheden tot onze beschikking en ons netwerk is er gereed voor (dus kan de pieken tijdens de zon uren aan).

Daarnaast moet je, denk ik, als Nederland en Europa investeren in kerncentrales die flink kunnen helpen de co2 te verminderen en de weg vrij maken voor duurzame energiebronnen als zonne, wind en aardwarmte. Het liefst in combinatie met een goed plan in Europa om het hele continent duurzamer te maken.
Wilde een duimpje geven, maar laatste alinea over kernenergie, ben ik het absoluut niet mee eens.

Interessante energie opslag hier in Schotland getest met natturlijke batterij. Water wordt opgepompt mnaar een hoger gelegen stuwmeer met overtolige enerie van windturbines, en als er energietekort is, wordt dat water weer naar beneden gedaan om weer energie uit op te wekken. Dat kan in Nl inderdaad niet.
 
Voordeel van een autocratische macht (China) is dat ze meerjarenplannen uitstippelen (al gaat dat niet altijd even goed) i.p.v. gericht zijn op de komende paar jaar, liefst met populaire plannen (Nederland). Geen vertrouwen in dat onze overheid kundig genoeg is om veel geld voor transitie op de juiste plekken in te zetten. Clean energy is een erg competitieve en dure markt, als je als land echt voorop wil lopen is een scherpe strategie, behendigheid en standvastigheid vereist. Je moet weten waar je voordeel ligt en daar volop inzetten. Volop de transitie ingaan zonder precies te weten wat je wil bereiken zorgt voor een verhaal zoals bij Meta en de investeringen in Metaverse, een bodemloze put. Er zijn nou eenmaal maar een x aantal interessante initiatieven en als je nog sneller wil veranderen kom je al snel bij minder aantrekkelijke initiatieven uit (de onzinprojecten).
Er zijn best hele goede projecen te verzinnen. Bv all woningen versneld isoleren, alle woningen aan de warmtepomp. Maar daar is dan weer geen steun voor want daar verdient de industriele en financiele sector weer niet aan. Het is diep triest. Ondertussen rennen we met z'n allen als lemmingen de afgrond in.

Gelukkig zal het mijn tijd wel duren
 
Ben deze website nu voor het eerst tegen gekomen en wat artikelen aan het lezen. Maar echt interessante dingen waar ik nog nooit eerder van had gehoord! Deze hebben wat te maken met de klimaatverandering bijvoorbeeld.



Van die vulkaanuitbarsting wist ik niet eens wat af.
 
Er zijn best hele goede projecen te verzinnen. Bv all woningen versneld isoleren, alle woningen aan de warmtepomp. Maar daar is dan weer geen steun voor want daar verdient de industriele en financiele sector weer niet aan. Het is diep triest. Ondertussen rennen we met z'n allen als lemmingen de afgrond in.

Gelukkig zal het mijn tijd wel duren
Mee eens, al zijn dat geen dingen die je economie zoveel sterker maken (wel minder afhankelijk).

Dat groeifonds wordt nu zelfs geopperd als mogelijkheid voor het langer in stand houden van de accijnsverlaging op gewone brandstof :sad:
Aan de andere kant werd net ook al door Rico geconcludeerd dat het groeifonds onsuccesvol is. Men weet niet waar het geld in het fonds naartoe moet. Dan kan het geen kwaad het fonds wat kleiner te maken. Het is schuiven met geld, het ergens vandaan halen waar net wat ruimte is. Snap ook heus wel dat je dan kan zeggen, schuif het geld dan bijvoorbeeld richting beter/goedkoper openbaar vervoer (persoonlijk vind ik een auto een basisbehoefte en dat het daarom betaalbaar moet zijn).
 
Dat groeifonds wordt nu zelfs geopperd als mogelijkheid voor het langer in stand houden van de accijnsverlaging op gewone brandstof :sad:
Was dat ook niet zo‘n groeifonds waar 1,5 miljard euro wordt besteed aan een betere verbinding tussen de Amsterdamse metro en Schiphol?
 
Mee eens, al zijn dat geen dingen die je economie zoveel sterker maken (wel minder afhankelijk).


Aan de andere kant werd net ook al door Rico geconcludeerd dat het groeifonds onsuccesvol is. Men weet niet waar het geld in het fonds naartoe moet. Dan kan het geen kwaad het fonds wat kleiner te maken. Het is schuiven met geld, het ergens vandaan halen waar net wat ruimte is. Snap ook heus wel dat je dan kan zeggen, schuif het geld dan bijvoorbeeld richting beter/goedkoper openbaar vervoer (persoonlijk vind ik een auto een basisbehoefte en dat het daarom betaalbaar moet zijn).
De auto kan een basisbehoefte zijn. Eigenlijk is een groot probleem nu dat de vaste lasten zo hoog zijn, dat je bijna gedwongen wordt om met de auto te rijden om die lasten „terug te verdienen“. Het zou veel beter zijn als de vaste lasten vrijwel 0 zouden zijn, maar dat de kosten afhankelijk zouden zijn van het kilometrage, dan zou er wat meer worden nagedacht over het daadwerkelijke gebruik.
 
Was dat ook niet zo‘n groeifonds waar 1,5 miljard euro wordt besteed aan een betere verbinding tussen de Amsterdamse metro en Schiphol?
Zou kunnen, en dat is negatief omdat je vliegen stimuleert en positief omdat je een betere verbinding met A'dam krijgt wat mogelijk leidt tot minder bus/taxi bewegingen. Zowel de voor als tegenstander kan dus valide punten opbrengen.
De auto kan een basisbehoefte zijn. Eigenlijk is een groot probleem nu dat de vaste lasten zo hoog zijn, dat je bijna gedwongen wordt om met de auto te rijden om die lasten „terug te verdienen“. Het zou veel beter zijn als de vaste lasten vrijwel 0 zouden zijn, maar dat de kosten afhankelijk zouden zijn van het kilometrage, dan zou er wat meer worden nagedacht over het daadwerkelijke gebruik.
En waar de auto compenseren bij nagenoeg iedere partij een puntje is lijkt dit niet te gelden voor kosten OV, waarmee de autoafhankelijkheid alleen maar groter wordt vanuit kostenoogpunt :(
 
De auto kan een basisbehoefte zijn. Eigenlijk is een groot probleem nu dat de vaste lasten zo hoog zijn, dat je bijna gedwongen wordt om met de auto te rijden om die lasten „terug te verdienen“. Het zou veel beter zijn als de vaste lasten vrijwel 0 zouden zijn, maar dat de kosten afhankelijk zouden zijn van het kilometrage, dan zou er wat meer worden nagedacht over het daadwerkelijke gebruik.
Deelautos, gaat ook de toekomst worden.
 

Bijzondere houding van deze man

Bijzonder logisch, eigenlijk. Snijdt toch wel hout wat hij zegt?
Ik ben het er iig grotendeels mee eens.

Hoe kunnen we verwachten dat de gevolgen van wat we doen (ons westers systeem, kapitalisme, etc) anders gaat zijn als we in dat systeem blijven zitten.

Dit systeem is gewoonweg niet geschikt om de problemen op te lossen die door juist dat systeem zijn veroorzaakt.
 
Bijzonder logisch, eigenlijk. Snijdt toch wel hout wat hij zegt?
Ik ben het er iig grotendeels mee eens.

Hoe kunnen we verwachten dat de gevolgen van wat we doen (ons westers systeem, kapitalisme, etc) anders gaat zijn als we in dat systeem blijven zitten.

Dit systeem is gewoonweg niet geschikt om de problemen op te lossen die door juist dat systeem zijn veroorzaakt.
Het enige manco aan zijn betoog is om dit te karakteriseren als een typisch Westers probleem. Voor iemand uit Chili die werkt in Kopenhagen, woonde en studeerde in Parijs is hij bij uitstek een veroorzaker. Of hij moet zichzelf zien als Westers, wat meteen zijn betoog ontkracht. Overigens zien we dezelfde tendensen in gelijke of versterkte mate in het "communistisch" China, het altijd redelijk eigengereide Japan, en Islamitische staten als de VAE en Saudi Arabië.
 
Terug
Bovenaan Onderaan