Natuur en milieu

Nee, t tweede. ;) Leek me mooi om kippen of geiten te zien lopen door de boomgaarden, lekker ook qua schaduw, biodiversiteit, landschapskwaliteit en sluiten van de stikstofkring (mest). Bijv 20geiten en 40 kippen op een are 5 jaar oud bos oid?

Overigens kom ik inmiddels op agroforestry ipv voedselbos als combi voor kleine veehouders aangezien het RVO meld op de website “Voor een voedselbos gebruikt u geen dierlijke mest of kunstmest. U heeft dus geen stikstofgebruiksruimte dierlijke mest voor het oppervlakte van het voedselbos”. Dan lijkt me het houden van vee binnen een voedselbos niet zo haalbaar. Sowieso met 3 teeltlagen gaat geiten niet werken (de onderste twee lagen zijn dan weg, hooguit n hoogstam boomgaard oid. :)

ahh zo, een letterlijke combi van de twee.

Nee, dat is idd om een aantal redenen af te raden of zelfs onmogelijk.
Om de redenen die jij noemt, maar nog een paar meer.

1. Als mens zelf dieren introduceren in een voedselbos zorgt voor directe en indirecte concurrentie met wilde dieren. Door voedsel en ruimte te pakken waar anders bijv vogels op af komen, die meer ecosysteemdiensten leveren dan de gehouden dieren (bijv plaagbestrijding).
Kort gezegd: Je beïnvloed de biodiversiteit daarmee op een negatieve manier.
2. Veedieren trappen de bodem aan en/of verstoren de bodem, en zorgen daarmee voor een verminderde afwatering en sowieso een vermindering van zowel kwaliteit als kwantiteit van het bodemleven. Ook kippen, zeker met hun scharrelgedrag.
En een gezonde en goede bodem is cruciaal voor het systeem, op eigenlijk alle vlakken.
3. Het scheelt natuurlijk een hoop of je 2 kippen of 5 hectare voedselbos hebt, of 50 op 1 are. Maar van een substantiële hoeveelheid dieren is de bemesting wederom een verstoring van het bodemleven. Ook maakt het de bodem 'lui'. Er is geen behoefte aan bepaalde kringlopen in het hele systeem, omdat er voeding van buiten wordt geleverd. Dat heeft een enorme impact op het hele systeem van het voedselbos. Resultaat is o.m. meer plagen, minder droogteresistentie, zwakkere planten, etc.

Dan wordt het idd agroforestry. Heel ander soort systeem. Heeft nog altijd externe inputs nodig (water geven, plaagbestrijding, en een zwik meer onderhoud).
Kan natuurlijk een forse vooruitgang zijn t.o.v. de huidig gangbare systemen, dat zeker wel. Maar ik zie liever meer voedselbossen :D

1000011021.jpg

Bommen gooien op Palestina, Oekraïne of ruziën over hoe de kleine groep meereizigers bij immigranten is natuurlijk ook veel belangrijker dan hoe de mens na ons te maken krijgt met natuurgeweld. Dat boeren hier hun werk kunnen blijven doen, oliesjeiken geld kunnen blijven verdienen, mega bedrijven zielig zijn omdat ze voor al die vervuiling veel belasting moeten betalen en daarom ontheffingen krijgen is ook te belangrijk.

Stel je voor dat een buitenaards leven over 10000 jaar terug kijkt op de uitgestorven mensheid en moet concluderen dat het niet is gelukt vanwege een zelfverzonnen principe als geld en macht.

Het is toch triest gesteld met de mensheid

Bekijk bijlage 6183

Bommen gooien op Palestina, Oekraïne of ruziën over hoe de kleine groep meereizigers bij immigranten is natuurlijk ook veel belangrijker dan hoe de mens na ons te maken krijgt met natuurgeweld. Dat boeren hier hun werk kunnen blijven doen, oliesjeiken geld kunnen blijven verdienen, mega bedrijven zielig zijn omdat ze voor al die vervuiling veel belasting moeten betalen en daarom ontheffingen krijgen is ook te belangrijk.

Stel je voor dat een buitenaards leven over 10000 jaar terug kijkt op de uitgestorven mensheid en moet concluderen dat het niet is gelukt vanwege een zelfverzonnen principe als geld en macht.

Het is toch triest gesteld met de mensheid
Ik vrees een beetje Egypte, Griekenland, Romeinse Rijk principe. Eens vooruitstrevende beschavingen, daarna gestagneerd of ingestort. Het zal nu wellicht op grotere schaal gebeuren.
En zoals de Terminator al constateerde: „It‘s in your nature to destroy yourselves“

Of NSC (ok, daar psst t woordje 'weer' niet bij), die willen klimaatmaatregelen op n lager pitje zetten en andere zaken financieren door geld te halen uit het klimaatfonds...
En ondertussen speelt het orkest door terwijl de titanic zinkt...

Ik begin er onverschillig van te worden.
Heb toch geen kinderen en dus ook nooit kleinkinderen.
Een 'zoek t maar lekker uit met zn allen'-gevoel krijg ik er van.
Dat scheelt voor jou, ik heb ze echter wel, druk ze al op t hard om zich tzt op de hogere zandgronden te vestigen na de studie.

Dat scheelt voor jou, ik heb ze echter wel, druk ze al op t hard om zich tzt op de hogere zandgronden te vestigen na de studie.

Bedoelde er eigenlijk mee aan te geven waar de onverschilligheid vandaan komt. Zoveel mensen mét kinderen die het geen reet interesseert, waarom zou ik me er dan nog langer druk om maken.

(Heb nog wel redenen om me er druk om te maken. Maar de onverschilligheid neemt steeds verder toe.)

Note to self: geen discussie over het milieu voeren met collega's. Verbazingwekkend hoe sommigen daar over nadenken

"Ja anderen doen het ook niet perfect dus wij moeten er niet aan beginnen"
"Het is helemaal niet bewezen dat de aarde op aan het warmen is want het klimaat verandert altijd"
"Vroeger zaten ze te zeiken dat het te koud wordt en nu wordt het te warm, wat is t nou?"

En dat zonder ergens op in te gaan want ik had direct al door dat het niets op zou schieten :ROFL:

Note to self: geen discussie over het milieu voeren met collega's. Verbazingwekkend hoe sommigen daar over nadenken

"Ja anderen doen het ook niet perfect dus wij moeten er niet aan beginnen"
"Het is helemaal niet bewezen dat de aarde op aan het warmen is want het klimaat verandert altijd"
"Vroeger zaten ze te zeiken dat het te koud wordt en nu wordt het te warm, wat is t nou?"

En dat zonder ergens op in te gaan want ik had direct al door dat het niets op zou schieten :ROFL:

En dan nog de good old classic " zolang industriële grootmachten als china en India etc niet mee doen heeft het voor ons toch geen zin/toegevoegde waarde"

Wetenschappers wereldwijd: "We moeten wat doen aan het klimaat, de tijd begint nu echt te dringen!"
Overheden ondertussen:

Eén reactie komt dan in mij op, namelijk: :fy::fy::fy::fy::fy::fy:

Wetenschappers wereldwijd: "We moeten wat doen aan het klimaat, de tijd begint nu echt te dringen!"
Overheden ondertussen:

Dat is duidelijk. We zullen het dus maar moeten accepteren en ons schrap zetten.

:unsure:

Overheden ondertussen:

Wat ik wel lastig vind. Gas werd door de oorlog met Rusland enorm duur in Europa. Hierop hebben overheden ingesprongen om te zorgen dat mensen betaalbare energie hadden. Dit lijkt me een goede maatregel. Ten slotte is dat een korte termijn oplossing die voorkomt dat mensen in zware geldnood komen.

Dus geen idee hoeveel fossiele subsidie helpt. Wel is het goed dat klimaatsubsidie hier nog onder ligt.
Het lijkt me dat het naar beneden moet, alleen het artikel geeft niet echt weer hoeveel het naar beneden kan.

Wat ik wel lastig vind. Gas werd door de oorlog met Rusland enorm duur in Europa. Hierop hebben overheden ingesprongen om te zorgen dat mensen betaalbare energie hadden. Dit lijkt me een goede maatregel. Ten slotte is dat een korte termijn oplossing die voorkomt dat mensen in zware geldnood komen.

Dus geen idee hoeveel fossiele subsidie helpt. Wel is het goed dat klimaatsubsidie hier nog onder ligt.
Het lijkt me dat het naar beneden moet, alleen het artikel geeft niet echt weer hoeveel het naar beneden kan.
Is het dan zo dat de hoge subsidie niet in lijn staat met de uitstoot en dat de productie in principe hetzelfde is gebleven maar dat het geld simpelweg uit een ander potje komt? Ik nam aan dat een hogere subsidie ook een hogere uitstoot betekent

Is het dan zo dat de hoge subsidie niet in lijn staat met de uitstoot en dat de productie in principe hetzelfde is gebleven maar dat het geld simpelweg uit een ander potje komt? Ik nam aan dat een hogere subsidie ook een hogere uitstoot betekent
Zou goed kunnen en vrees dat dit ook is. Maar vlgms kan het ook los van elkaar zijn. Maar die context mis ik een beetje in het artikel maar heb het onderzoek niet gelezen.

Naar aanleiding van de opmerking over bomen knuffelen tegen ELPSV moet ik ineens denken aan een cursus die we tijdens onze studie kregen, genaamd prosea of zoals de docenten het ook gekscherend noemden, wadknuffelen.

Nu moet ineens terug denken aan deze cursus ergens in 2009, waarbij mij 2 dingen in mijn herinnering zitten. Het eerste is dat ik me nu nog herinner hoe knap en gezellig de dame was die ons begeleidde, maar dat is meer een filosofisch onderwerp.

Het tweede (en wat belangrijker is) is mijn perspectief op het milieu. Mijn idee over wat we moeten doen om de flora en fauna te beschermen is in die 14 jaar die ertussen zit wel heel anders geworden. Was het in die tijd nog een zinloze cursus waarbij je vooral wachtte tot 4 uur om de kroeg in te duiken, merk ik nu hoe ik mijn afval echt bij me houdt en het schoon probeer te houden. Hoe ik beter nadenk over mijn voetprint door geen eigen auto meer te hebben, meer met de fiets en trein te doen enzovoorts. Ook over hoe we natuur in bescherming moeten nemen en samen op moeten trekken is iets wat ik in de afgelopen 14 jaar vele malen belangrijker ben gaan vinden en ook vooral beter ben gaan begrijpen.

Niet echt een statement, maar wel een mooie constatering hoe we (ik?) toch wel anders zijn gaan denken over het milieu.

Naar aanleiding van de opmerking over bomen knuffelen tegen ELPSV moet ik ineens denken aan een cursus die we tijdens onze studie kregen, genaamd prosea of zoals de docenten het ook gekscherend noemden, wadknuffelen.

Nu moet ineens terug denken aan deze cursus ergens in 2009, waarbij mij 2 dingen in mijn herinnering zitten. Het eerste is dat ik me nu nog herinner hoe knap en gezellig de dame was die ons begeleidde, maar dat is meer een filosofisch onderwerp.

Het tweede (en wat belangrijker is) is mijn perspectief op het milieu. Mijn idee over wat we moeten doen om de flora en fauna te beschermen is in die 14 jaar die ertussen zit wel heel anders geworden. Was het in die tijd nog een zinloze cursus waarbij je vooral wachtte tot 4 uur om de kroeg in te duiken, merk ik nu hoe ik mijn afval echt bij me houdt en het schoon probeer te houden. Hoe ik beter nadenk over mijn voetprint door geen eigen auto meer te hebben, meer met de fiets en trein te doen enzovoorts. Ook over hoe we natuur in bescherming moeten nemen en samen op moeten trekken is iets wat ik in de afgelopen 14 jaar vele malen belangrijker ben gaan vinden en ook vooral beter ben gaan begrijpen.

Niet echt een statement, maar wel een mooie constatering hoe we (ik?) toch wel anders zijn gaan denken over het milieu.

Ik hoor t al. Binnen 3 jaar sta jij in groepsverband bomen te knuffelen op een mooie lentedag :maniac:

Terug
Bovenaan Onderaan