ELPSV
Aanvoerder
Nee, t tweede.Leek me mooi om kippen of geiten te zien lopen door de boomgaarden, lekker ook qua schaduw, biodiversiteit, landschapskwaliteit en sluiten van de stikstofkring (mest). Bijv 20geiten en 40 kippen op een are 5 jaar oud bos oid?
Overigens kom ik inmiddels op agroforestry ipv voedselbos als combi voor kleine veehouders aangezien het RVO meld op de website “Voor een voedselbos gebruikt u geen dierlijke mest of kunstmest. U heeft dus geen stikstofgebruiksruimte dierlijke mest voor het oppervlakte van het voedselbos”. Dan lijkt me het houden van vee binnen een voedselbos niet zo haalbaar. Sowieso met 3 teeltlagen gaat geiten niet werken (de onderste twee lagen zijn dan weg, hooguit n hoogstam boomgaard oid.![]()
ahh zo, een letterlijke combi van de twee.
Nee, dat is idd om een aantal redenen af te raden of zelfs onmogelijk.
Om de redenen die jij noemt, maar nog een paar meer.
1. Als mens zelf dieren introduceren in een voedselbos zorgt voor directe en indirecte concurrentie met wilde dieren. Door voedsel en ruimte te pakken waar anders bijv vogels op af komen, die meer ecosysteemdiensten leveren dan de gehouden dieren (bijv plaagbestrijding).
Kort gezegd: Je beïnvloed de biodiversiteit daarmee op een negatieve manier.
2. Veedieren trappen de bodem aan en/of verstoren de bodem, en zorgen daarmee voor een verminderde afwatering en sowieso een vermindering van zowel kwaliteit als kwantiteit van het bodemleven. Ook kippen, zeker met hun scharrelgedrag.
En een gezonde en goede bodem is cruciaal voor het systeem, op eigenlijk alle vlakken.
3. Het scheelt natuurlijk een hoop of je 2 kippen of 5 hectare voedselbos hebt, of 50 op 1 are. Maar van een substantiële hoeveelheid dieren is de bemesting wederom een verstoring van het bodemleven. Ook maakt het de bodem 'lui'. Er is geen behoefte aan bepaalde kringlopen in het hele systeem, omdat er voeding van buiten wordt geleverd. Dat heeft een enorme impact op het hele systeem van het voedselbos. Resultaat is o.m. meer plagen, minder droogteresistentie, zwakkere planten, etc.
Dan wordt het idd agroforestry. Heel ander soort systeem. Heeft nog altijd externe inputs nodig (water geven, plaagbestrijding, en een zwik meer onderhoud).
Kan natuurlijk een forse vooruitgang zijn t.o.v. de huidig gangbare systemen, dat zeker wel. Maar ik zie liever meer voedselbossen