Muziek

Leuk. Van Andy Timmons heb ik de plaat ear extacy. Ik heb 'm ook nog geïnterviewd in de jaren 90 voor het Toto fanclubblad waar ik voor schreef 😁

Mijn top 10
1. Ten Pearl Jam
Sinds dat ik 'm hoorde tot nu niets van de magie verloren
2. Jeff Buckley Grace
Idem dito
3. Neill Finn Try Whistling this
Knuffelplaat van deze geniale songwriter
4. Steve Lukather Candyman
Tweede soloplaat van de Toto gitarist waar ie richting rauwe blues gaat
5. Duran Duran The Wedding Album
Sterke comebackplaat waar ze volwassen werden.
6. Tears For Fears Songs from the big chair
Altijd een m.i. ondergewaardeerde band geweest. Maar deze plaat heeft geen zwak nummer. The Working hour is een geniale track
7. Depeche Mode Songs of faith and devotion. Hun donkerste periode. En tevens mijn eerste concert van ze. Ik was toen om..
8. U2 achtung baby. Een band die zich heruitvind en de kwaliteit van hun werk behoudt..
9. Radiohead The Bends. Ok computer is hun grootste plaat, maar deze was mijn wake up call mbt Radiohead
10. Mansun Six
Waarom deze band nooit de Radiohead status heeft gekregen is me een raadsel. Geniale plaat die zich kan meten met Pink Floyd en Radioheads beste werk..
Duimpje voor Songs from the big chair. Ondergewaardeerde band en album, k]luister er nog regelmatig naar
 
Ik ga dat ook doen bij jullie muziek, veel nummers die ik niet ken ik in dit topic.
Sluit me bij Relix aan dat het bij mij ook afhangt van de mood.

Ik heb te veel lijstjes waardoor ik soms vergeet wat ik mooi vind. Soms vind ik Jimmy Rosenberg heerlijk om naar te luisteren en soms is die muziek weer zeer irritant. Een ander moment helemaal comfortabel met Reggae maar ik kan ook helemaal reggae moe zijn. Ik vind het zo knap dat mensen een top lijst kunnen maken, ik kan dat gewoon niet. Rock blijft vaak wel op het menu
Reggae is niet zo mijn ding, al vind ik Exodus van Bob Marley wel echt heel erg goed.
Ik heb als puber ook best veel metal geluisterd. Sepultura, Slayer, Metallica, Iron Maiden, Paradise Lost, Megadeth. Ik speelde ook in een metalbandje, dus het was ook wel logisch. Ik luister het niet zo veel meer, ben wel meer een pop-jongen geworden, al zet ik de albums Piece of Mind, Number of the beast en the Black Album nog best wel eens op. Als student speelde ik in meerdere bandjes, waaronder een band die veel bluesrock dingen deed, waardoor ik in die periode veel Black Crowes enz. ging luisteren.
Zo zijn er ook veel van die virtuoze bands/artiesten onder muzikanten vaak genoemd worden. Steely Dan, Derek Trucks, Mike Stern, Pat Metheny, John Scofield. Vaak erg goed, maar het pakt me dan toch minder. Mijn vriendin is (jazz)zangeres en via haar hoor ik ook weer veel muziek uit die hoek. Mijn ouders luisterden eigenlijk alleen klassiek. Mijn eerste cd was ook Eine kleine Nachtmusik van Mozart. Had er eigenlijk ook wel bij mogen staan.
 
Ik vind een top 10 albums leuker dan losse nummers, maar alsnog een moeilijke vraag.
Ik bedacht me ineens dat ik het vergelijkbaar vind met een fantastische goal. De goal van Van Basten is vanwege zijn complete oeuvre meer waard dan een fantastische gelukstreffer van een middelmatig speler zoals bijv. Büttner. Dus een compleet topalbum is mij meer waard dan een one-day-fly.

Overigens nu maar eens naar throwing copper aan het luisteren. Was lang geleden, maar de teksten zitten er nog in.... ;)
 
Leuk om te lezen, moeilijk om eraan mee te doen... zoals meer zaken hier op het forum. (zoals de quiz en de forum awards) Ik ben meer een album dan een single mens. Dezelfde reden als Mikasa met daarbij dat ik even nodig heb om in muziek te komen... Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan mixen waarbij je elk nummer maar een halve minuut hoort. Waarschijnlijk ben ik om die reden ook een enorme fan van concept albums. Als ik erover nadenk ben ik misschien zelfs meer een artiesten mens dan een album mens.

Ik wil beginnen met een andere take op het onderwerp; De beste ontdekking(en) dit jaar. Dat is voor mij twee artiesten/ bands die al langere tijd bestaan die ik heb leren kennen maar ook meteen het oudere werk geweldig vind.

L'Entourloop. Het zal in de categorie Dub/ Reggae vallen. Maar er zitten ook invloeden uit de rap en blues in. (tenminste, dat vind ik dan). Fans van Alborosie zullen dit goed vinden.

Lucid Planet. Prog metal? Symphonische metal? Voor fans van Tool, Karnivool.

Dan mijn "favoriete" albums in een willekeurige volgorde met een willekeurig aantal. Waarom favoriete tussen aanhalingstekens? Omdat dit ik morgen weer een album kan herinneren wat ik compleet vergeten ben of mijn stemming kan veranderen.

Pink Floyd - Dark side of the moon
Symphonische rock? De band zal geen introductie nodig hebben denk ik. De muziek uit mijn jeugd terwijl het album al jaren oud was voordat ik geboren was. De plaat geleend van mijn vader die Pink Floyd fan was/ is. Helemaal verliefd geworden. Daarna samen met mijn vader geluisterd en weer opnieuw verliefd geworden omdat ik blijkbaar de plaat altijd op een veel te hoog toerental draaide.

Tool - 10.000 days
Symphonische metal? Geweldige band met verschillende meesterwerken op album gebied. Moeilijk te kiezen maar dit is voor mij het beste album. Ik wilde eerst een ander album kiezen maar kon de a en de e niet aan elkaar schrijven. (google is valsspelen)

Anathema - Weather systems
Progressive rock? Geweldige band uit de doom metal. Dit album behoord absoluut niet meer in dat genre maar diepgaande muziek. Voor mij een speciale betekenis omdat ik dit album in de auto aan had staan toen ik hoorde dat een vriend van me besloten had een einde aan zijn leven te maken.

The Ocean - Precambrian
Progressive Metal? Een band die elk album een wetenschappelijk onderwerp pakt en daar muziek over schrijft. Hoe kan je dat al niet enorm waarderen. Dit album gaat over een geologisch tijdperk van ongeveer 4,6 miljard jaar geleden.

Leprous - The Congregation
Noorse Prog metal. Een band die ik al een paar keer live heb mogen zien, waaronder in het Valkenburgse open lucht theater, wat een enorm mooie locatie is. De beste drummer, (vergelijkbaar met die van Tool).

Alborosie - Escape from Babylon
Reggae. Veel politieke nummers over het machtsmisbruik van de politie of America. Nummers over Jah en weed. Hij heeft het ook vaak over Poopah. Kortom, ik heb me niet echt verdiept in zijn visie op het leven maar hij maakt geweldige muziek.

Run the Jewels - Run the Jewels 2
Rap. Super goede rap. Soms lomp. Soms diep.

Led Zeppelin - Led Zeppelin IV
Rock. Meesterwerk.

Aesop Rock - Skelethon
Rap. Op mijn koptelefoon terwijl ik op schoonfamilie bezoek was in China. Deze muziek brengt me daar steeds terug. Leuk feitje over de rapper. Ze hebben de woordenschat van enkele rappers onderzocht en hij stijgt uit boven de rest. Door de eerste 35.000 woorden van de artiesten tegenover elkaar te zetten en te onderzoeken hoeveel unieke woorden er gebruikt werden keek hij welke artiest het grootste woordenschat heeft. Zijn telling kwam op ruim 7.000 unieke woorden, waar Shakespeare op 5.000 uitkomt.

Damian Marley - Welcome to Jamrock
Reggae/ rap? De zoon van Bob. Politiek/ sociaal kritisch. Gewoon lekkere muziek.
 
Ik bedacht me ineens dat ik het vergelijkbaar vind met een fantastische goal. De goal van Van Basten is vanwege zijn complete oeuvre meer waard dan een fantastische gelukstreffer van een middelmatig speler zoals bijv. Büttner. Dus een compleet topalbum is mij meer waard dan een one-day-fly.

Overigens nu maar eens naar throwing copper aan het luisteren. Was lang geleden, maar de teksten zitten er nog in.... ;)
De opener van dat album is heerlijk.. ik ben de titel even kwijt.
 
Tool - 10.000 days
Symphonische metal? Geweldige band met verschillende meesterwerken op album gebied. Moeilijk te kiezen maar dit is voor mij het beste album. Ik wilde eerst een ander album kiezen maar kon de a en de e niet aan elkaar schrijven. (google is valsspelen)

Anathema - Weather systems
Progressive rock? Geweldige band uit de doom metal. Dit album behoord absoluut niet meer in dat genre maar diepgaande muziek. Voor mij een speciale betekenis omdat ik dit album in de auto aan had staan toen ik hoorde dat een vriend van me besloten had een einde aan zijn leven te maken.

Geweldige platen, mooie muziek.
 
Voor kerst heb ik een pianoboek gekregen met 36 stukken uit de Harry Potter films. Wat een fantastische filmmuziek is dat en wat heerlijk om dit te gaan spelen. Het is ook precies op mijn niveau. Echt heel blij mee! :love:
De befaamde John Williams kwint staat er ongetwijfeld ook in.. 😁
 
Een borrel gehad met vrienden vanavond. Beetje sentimenteel om het hier te delen, maar gezien de verhalen van Bacchus en psverinamsterdam wilde ik het toch noemen. Hier is ook een vriend heen gegaan dit jaar. Door diverse nummers te spelen is hij herdacht en deze is wat mij betreft geweldig:


Voor iedereen die een mooi persoon moet missen: sterkte. En hoewel ik niemand hier ken, fijn dat het op dit forum gedeeld kan worden.
 
Heel triest. Wel fijn dat Johnny Depp nu een podium minder krijgt. Goede acteur, maar ik trok dat geacteerde gitaarspelen van hem slecht.
Ik zag Johnny samen met Alice Cooper. Ik had hetzelfde gevoel als jij had. Zat de hele tijd me af te vragen of het een commerciële keuze was of dat ze het goed konden vinden en als vrienden iets samen deden. Beide gevallen zat ik niet op te wachten. (verder ook niet zo'n fan van Cooper trouwens)
 

Na een fantastisch 2 uur-durend optreden van Architects moest ik weer even naar dit nummer luisteren, en deze deel ik dan ook graag met jullie. Het is wat aan de extreme kant van de muziek waar ik naar luister, maar of de muziek nou je ding is of niet; het gaat om de boodschap. De tekst van dit nummer werd geschreven door de gitarist van de band, die op dat moment aan terminale huidkanker leed. Hij zou het uitbrengen van het album waar dit nummer op staat niet meer meemaken. Ik was er nog bij toen ze dit nummer live speelde vlak nadat het album uitkwam (inmiddels spelen ze het niet meer live) en de zanger huilend op het podium stond, de eerste tour zonder hun gitarist. Om persoonlijke redenen is dit nummer voor mij vervolgens ook belangrijk geworden.

Dit nummer en met name de tekst gaat altijd door merg en been. Hoe je terugkijkt op een ziekteproces, je relatie ertoe en het naderende einde.
Gezien velen van ons in onze omgeving wel eens te maken gaan krijgen met deze ziekte (we kennen van het forum wel een voorbeeld natuurlijk) of te maken hebben gekregen dus bij deze.

Mocht de muziek niet je ding zijn, de tekst:

''
The weight of the world is resting on thin ice
When the surface breaks will I find paradise?
As I freeze to death, left to reflect
What a waste of time I was, in retrospect
I'd take a leap of faith, but I'd lose my nerve
In the end, I'll get the hell that I deserve
I'm always gone with the wind
Crawling in and out of my mind
God knows, I lost all my faith
A sickness with no remedy, except the ones inside of me
You ever wonder how deep you can sink into nothing at all?
Disintegrate
Annihilate me
Do you remember when you said to me
"My friend, hope is a prison."
Hope is a prison
Of all the patterns that I could create,
I built a labyrinth with no escape
To keep my 'self' under lock and key
I am my own worst enemy
I'd take a leap of faith, but I'd lose my nerve
In the end, I'll get the hell that I deserve
I'm always gone with the wind
Crawling in and out of my mind
God knows, I lost all my faith
A sickness with no remedy, except the ones inside of me
You ever wonder how deep you can sink into nothing at all?
Disintegrate
Annihilate me
A sickness with no remedy, except the ones inside of me
You ever wonder how deep you can sink into nothing at all?
Disintegrate
Annihilate me
If I could silence all the doubt in me
Accept that what is meant to be (Is meant to be)
You ever wonder how deep you can sink into nothing at all?
Disintegrate
Annihilate me
Do you remember when you said to me
"My friend, hope is a prison."''
 
Terug
Bovenaan Onderaan