Muziek

Ik heb altijd een beetje moeite met uitspraken als: "Dit is slechte muziek". Wat maakt iets goed dan? Je kunt m.i. zeggen of iets muzikaal gezien knap/complex is of juist heel simpel. Maar maakt dat iets goeie muziek? Heel complexe muziek kan ook uitputtend om naar te luisteren. Of gewoon te complex, waarin gevoelsmatig muzikanten meer willen showen wat ze kunnen, ipv luisterbare muziek maken. Simpelere muziek vindt (juist daardoor denk ik) vaak meer klandizie.

Of is populariteit dan een goeie manier om te bepalen wat goed of slecht is? Dan zou je al heel snel uitkomen op 'de massa'. Dan kom je dus wel uit bij de U2's en Coldplay's van de wereld, want die hebben wel een enorm gevolg. Amongst others, uiteraard.

We komen toch bij een combinatie uit denk ik. Je moet een bepaalde basiskwaliteit hebben, anders zul je nooit de massa's bereiken. Maar andersom geldt het niet: Je hebt niet de massa nodig om kwaliteit te leveren.

En aangezien muzieksmaak voor sommigen nogal emotioneel is, probeer ik niet zo sterke uitspraken erover te doen. Alleen soms als ik een paar biertjes op heb, dan wil het nog wel komen. Maar juist die emotie die verbonden is met de muziek, is wat het mooi maakt. En ongrijpbaar. Ik weet van sommige muziek die ik luister echt wel dat het niet super goeie muziek is, maar het kan me wel laten ontspannen of juist focussen. Maakt dat het dan betere muziek?
 
Ik heb altijd een beetje moeite met uitspraken als: "Dit is slechte muziek". Wat maakt iets goed dan? Je kunt m.i. zeggen of iets muzikaal gezien knap/complex is of juist heel simpel. Maar maakt dat iets goeie muziek? Heel complexe muziek kan ook uitputtend om naar te luisteren. Of gewoon te complex, waarin gevoelsmatig muzikanten meer willen showen wat ze kunnen, ipv luisterbare muziek maken. Simpelere muziek vindt (juist daardoor denk ik) vaak meer klandizie.

Of is populariteit dan een goeie manier om te bepalen wat goed of slecht is? Dan zou je al heel snel uitkomen op 'de massa'. Dan kom je dus wel uit bij de U2's en Coldplay's van de wereld, want die hebben wel een enorm gevolg. Amongst others, uiteraard.

We komen toch bij een combinatie uit denk ik. Je moet een bepaalde basiskwaliteit hebben, anders zul je nooit de massa's bereiken. Maar andersom geldt het niet: Je hebt niet de massa nodig om kwaliteit te leveren.

En aangezien muzieksmaak voor sommigen nogal emotioneel is, probeer ik niet zo sterke uitspraken erover te doen. Alleen soms als ik een paar biertjes op heb, dan wil het nog wel komen. Maar juist die emotie die verbonden is met de muziek, is wat het mooi maakt. En ongrijpbaar. Ik weet van sommige muziek die ik luister echt wel dat het niet super goeie muziek is, maar het kan me wel laten ontspannen of juist focussen. Maakt dat het dan betere muziek?

Eens, maar er zijn uitzonderingen.
Het radio NL genre, met hitscoorders als Tino Martin, Django Wagner, Mart Hoogkamer, Wolter Kroes en meer van dat soort kampkramp, waarbij elke onderliggend ritme dezelfde tune is van digitaal accordeongeluid, is gewoon feitelijk slechte muziek.
Mensen met slechte smaak vinden het prachtig, maar dat maakt t geen goeie muziek.

(Disclaimer: er kan een vleugje persoonlijke frustraties in deze post zitten, vanwege het wonen in een omgeving waar deze pulp mateloos populair is)
 
Eens, maar er zijn uitzonderingen.
Het radio NL genre, met hitscoorders als Tino Martin, Django Wagner, Mart Hoogkamer, Wolter Kroes en meer van dat soort kampkramp, waarbij elke onderliggend ritme dezelfde tune is van digitaal accordeongeluid, is gewoon feitelijk slechte muziek.
Mensen met slechte smaak vinden het prachtig, maar dat maakt t geen goeie muziek.

(Disclaimer: er kan een vleugje persoonlijke frustraties in deze post zitten, vanwege het wonen in een omgeving waar deze pulp mateloos populair is)
Ik kan ook he-le-maal niks met die muziek. Doet me altijd denken aan deze geweldige Evert Kwok:

wolterkroescontrol.jpg
 
Daarentegen kan ik weer veel meer met dit soort muziek: Telula. Relatief klein en nieuw bandje waar ik vorige week op gestuit ben. Beetje funk, niet te complex maar zit imo wel goed in elkaar:



 
Eens, maar er zijn uitzonderingen.
Het radio NL genre, met hitscoorders als Tino Martin, Django Wagner, Mart Hoogkamer, Wolter Kroes en meer van dat soort kampkramp, waarbij elke onderliggend ritme dezelfde tune is van digitaal accordeongeluid, is gewoon feitelijk slechte muziek.
Mensen met slechte smaak vinden het prachtig, maar dat maakt t geen goeie muziek.

(Disclaimer: er kan een vleugje persoonlijke frustraties in deze post zitten, vanwege het wonen in een omgeving waar deze pulp mateloos populair is)
Vervang persoonlijke frustratie door dedain. Man, muziek is emotie. Zodra anderen voor jou gaan bepalen wat goed is en wanneer wansmaak, dan heb je de essentie van muziek niet begrepen.
 
Vervang persoonlijke frustratie door dedain. Man, muziek is emotie. Zodra anderen voor jou gaan bepalen wat goed is en wanneer wansmaak, dan heb je de essentie van muziek niet begrepen.
Maar ik herken dus soms wel dat dedain bij mijzelf. Moet ik eerlijk in zijn.
 
Vervang persoonlijke frustratie door dedain. Man, muziek is emotie. Zodra anderen voor jou gaan bepalen wat goed is en wanneer wansmaak, dan heb je de essentie van muziek niet begrepen.

Nah, dat vind ik wat te makkelijk.

Muziek dat niet in je straatje past hoeft geen probleem te zijn.
Het wordt een probleem als je er continue door omgeven wordt en er niet meer onderuit kan. Dan wordt t frustratie. Weinig met dedain te maken.

Maar verder niet te serieus opvatten hoor.
 
Eens, maar er zijn uitzonderingen.
Het radio NL genre, met hitscoorders als Tino Martin, Django Wagner, Mart Hoogkamer, Wolter Kroes en meer van dat soort kampkramp, waarbij elke onderliggend ritme dezelfde tune is van digitaal accordeongeluid, is gewoon feitelijk slechte muziek.
Mensen met slechte smaak vinden het prachtig, maar dat maakt t geen goeie muziek.

(Disclaimer: er kan een vleugje persoonlijke frustraties in deze post zitten, vanwege het wonen in een omgeving waar deze pulp mateloos populair is)
Als ik op de bouw aan het werk ben, moet ik regelmatig dit soort muziek aanhoren. De hele dag en keihard.
😖
 
Of iets mooie of goede muziek is, is heel persoonlijk.
Dat ene riffje kan net die gevoelige snaar raken. En bij de ander doet het helemaal niets.
Voor ieder gevoel, iedere emotie heb ik wel ergens een passend nummer in mijn playlist. Sommigen vinden dat raar, maar het is wel zo.
Sommige nummers had ik niets mee tot deze op de een of andere manier een link kregen met een bepaalde gebeurtenis. Dat gebeurt ook.
 
Maar ik herken dus soms wel dat dedain bij mijzelf. Moet ik eerlijk in zijn.
Zeker. Het valt ook niet mee om geen mening te hebben. Tokkies luisteren tokkiemuziek, simpele kledingverkoopsters en pubers naar Roxy Dekker. En zo kunnen we nog even door generaliseren tot jazz en klassiek. Ik moet daarbij altijd denken aan de tijd dat je op Facebook (of zelfs Hyves?) kon zien wat de ander op Spotify luisterde. En je begrijpt, mijn contactenlijstje bestond uit nogal wat pretentieuze muzikanten die met de meest onbekende en geaffecteerde meuk op de proppen kwamen. Niks mis mee. Ik luister zelf ook genoeg van die meuk. Maar goed, Peter was er ook. Peter is 1 van mijn beste vrienden, heel erg muzikaal, intelligent en ADHD in 1 persoon. En vooral wars van al die pretentie. ‘Peter heeft geluisterd naar Dancing Queen’ stond er dan. Of Billy Jean. Of weet ik veel welke andere wereldhit. Peter hield en houdt in ieder geval vooral van wereldhits. Ondanks zijn enorme muzikale talent luistert hij gewoon het liefst naar meuk waardoor anderen wellicht wel eens op hem neer zouden kunnen kijken. Ik heb dan geloof ik toch meer met Peter dan met mensen die van muzieksmaak een status-dingetje maken. Mooi is mooi.
 
Zeker. Het valt ook niet mee om geen mening te hebben. Tokkies luisteren tokkiemuziek, simpele kledingverkoopsters en pubers naar Roxy Dekker. En zo kunnen we nog even door generaliseren tot jazz en klassiek. Ik moet daarbij altijd denken aan de tijd dat je op Facebook (of zelfs Hyves?) kon zien wat de ander op Spotify luisterde. En je begrijpt, mijn contactenlijstje bestond uit nogal wat pretentieuze muzikanten die met de meest onbekende en geaffecteerde meuk op de proppen kwamen. Niks mis mee. Ik luister zelf ook genoeg van die meuk. Maar goed, Peter was er ook. Peter is 1 van mijn beste vrienden, heel erg muzikaal, intelligent en ADHD in 1 persoon. En vooral wars van al die pretentie. ‘Peter heeft geluisterd naar Dancing Queen’ stond er dan. Of Billy Jean. Of weet ik veel welke andere wereldhit. Peter hield en houdt in ieder geval vooral van wereldhits. Ondanks zijn enorme muzikale talent luistert hij gewoon het liefst naar meuk waardoor anderen wellicht wel eens op hem neer zouden kunnen kijken. Ik heb dan geloof ik toch meer met Peter dan met mensen die van muzieksmaak een status-dingetje maken. Mooi is mooi.
Goeie post!
 
Zeker. Het valt ook niet mee om geen mening te hebben. Tokkies luisteren tokkiemuziek, simpele kledingverkoopsters en pubers naar Roxy Dekker. En zo kunnen we nog even door generaliseren tot jazz en klassiek. Ik moet daarbij altijd denken aan de tijd dat je op Facebook (of zelfs Hyves?) kon zien wat de ander op Spotify luisterde. En je begrijpt, mijn contactenlijstje bestond uit nogal wat pretentieuze muzikanten die met de meest onbekende en geaffecteerde meuk op de proppen kwamen. Niks mis mee. Ik luister zelf ook genoeg van die meuk. Maar goed, Peter was er ook. Peter is 1 van mijn beste vrienden, heel erg muzikaal, intelligent en ADHD in 1 persoon. En vooral wars van al die pretentie. ‘Peter heeft geluisterd naar Dancing Queen’ stond er dan. Of Billy Jean. Of weet ik veel welke andere wereldhit. Peter hield en houdt in ieder geval vooral van wereldhits. Ondanks zijn enorme muzikale talent luistert hij gewoon het liefst naar meuk waardoor anderen wellicht wel eens op hem neer zouden kunnen kijken. Ik heb dan geloof ik toch meer met Peter dan met mensen die van muzieksmaak een status-dingetje maken. Mooi is mooi.
Ja, maar St Anger is echt niet even goed als Master of Puppets. Het staat natuurlijk iedereen vrij om dat wel te vinden, maar het klopt niet.
Maar of Toto beter is dan Metallica of niet, dat is meer smaak dan kwaliteit.
 
Zeker. Het valt ook niet mee om geen mening te hebben. Tokkies luisteren tokkiemuziek, simpele kledingverkoopsters en pubers naar Roxy Dekker. En zo kunnen we nog even door generaliseren tot jazz en klassiek. Ik moet daarbij altijd denken aan de tijd dat je op Facebook (of zelfs Hyves?) kon zien wat de ander op Spotify luisterde. En je begrijpt, mijn contactenlijstje bestond uit nogal wat pretentieuze muzikanten die met de meest onbekende en geaffecteerde meuk op de proppen kwamen. Niks mis mee. Ik luister zelf ook genoeg van die meuk. Maar goed, Peter was er ook. Peter is 1 van mijn beste vrienden, heel erg muzikaal, intelligent en ADHD in 1 persoon. En vooral wars van al die pretentie. ‘Peter heeft geluisterd naar Dancing Queen’ stond er dan. Of Billy Jean. Of weet ik veel welke andere wereldhit. Peter hield en houdt in ieder geval vooral van wereldhits. Ondanks zijn enorme muzikale talent luistert hij gewoon het liefst naar meuk waardoor anderen wellicht wel eens op hem neer zouden kunnen kijken. Ik heb dan geloof ik toch meer met Peter dan met mensen die van muzieksmaak een status-dingetje maken. Mooi is mooi.
Bij mij ligt het vooral aan de bui. In een Café met vrienden of in een feesttent of wat dan ook, zing ik net zo hard mee met "Engelbewaarder", maar thuis zou ik 'm nooit opzetten.
De ene keer kan ik de hele dag Queen luisteren, de andere dag luister ik naar Film Theme muziek (vooral met orkest vind ik mooi) en de volgende dag knal ik hardstyle of punk of top 40-hits.
Meestal luister ik niet teveel van hetzelfde achter elkaar (muv Queen en Toto). Ik zou ook niet zo snel naar concerten gaan, want teveel van hetzelfde achter elkaar.
Oh en boybandmuziek vind ik zelfs wel chill om te luisteren.
Maar waar ik echt hekel aan heb, zijn de echte piratenhits... die hele foute...
 
Nee want dan is Britney Spears ook goede muziek. Ja ook ik was ooit verliefd en doof, net als honderden miljoenen anderen. Maakt het haar liedje toxic ineens goed?
Is het doel van muziek niet om iemand emotioneel te raken? Dan kan muziek van Spears, Corrie Konings of Strauss toch allemaal goed zijn voor sommige mensen? Dat het jouw smaak niet is (of de mijne), betekent toch niet dat het niet goed is?
 
Voor beiden geldt wat mij betreft dat het vroege werk nog wel te doen is, daarna zijn ze dr zelf teveel in gaan geloven.
Wat mij vooral heel erg stoort bij U2 is dat Bono heel erg woke is en de mensen zelfs opriep om hun belasting te betalen om de maatschappij beter te maken, en ons telkens oproept om gul te geven voor allerlei goede doelen, terwijl hij zelf een van de grootste belastinontduikers is die z'n geld via heel schimmige constructies heeft weggesluid. Hypocriete lul :braak: :braak: :braak:.

Verder vind ik de muziek wel gaaf, heel dubbel dus.
 
Is het doel van muziek niet om iemand emotioneel te raken? Dan kan muziek van Spears, Corrie Konings of Strauss toch allemaal goed zijn voor sommige mensen? Dat het jouw smaak niet is (of de mijne), betekent toch niet dat het niet goed is?

Dat is ook niet waar ik op doel. Ik doel op meten of muziek goed op basis van populariteit, wat dus niet zo is op basis van mijn voorbeeld.
 
Beetje een non-discussie dit.
Volgens mij is het doel van muziek om mensen er van te laten genieten, op welke manier dan ook. Dus als er mensen genieten van bepaalde muziek, dan is dat per definitie goede muziek, want het heeft zn doel bereikt.
 
Beetje een non-discussie dit.
Volgens mij is het doel van muziek om mensen er van te laten genieten, op welke manier dan ook. Dus als er mensen genieten van bepaalde muziek, dan is dat per definitie goede muziek, want het heeft zn doel bereikt.
Daar is Kensington wat mij betreft dan niet in geslaafd (duikt weg)
 
Wat mij vooral heel erg stoort bij U2 is dat Bono heel erg woke is en de mensen zelfs opriep om hun belasting te betalen om de maatschappij beter te maken, en ons telkens oproept om gul te geven voor allerlei goede doelen, terwijl hij zelf een van de grootste belastinontduikers is die z'n geld via heel schimmige constructies heeft weggesluid. Hypocriete lul :braak: :braak: :braak:.

Verder vind ik de muziek wel gaaf, heel dubbel dus.

He Rico... Niet jij ook al die t woordje woke gaat gebruiken :sad:

'Hypocriet' dekt de lading meer dan voldoende, voor meneer Bono!
 
Terug
Bovenaan Onderaan