Muziek

Ik deel je zorgen. Maar als de AI net zo lekker klinkt als het origineel, zie ik niet preceis wat het probleem is? Serieuze vraag, want zoals gezegd, intuitief deel ik je zorgen.
Bedoel je ‘net’ of ‘niet’?

Het probleem is dat je het creatieve brein voorgoed uitschakelt, als de namaak voor net zoveel hits zorgt als de real deal.
 
Bedoel je ‘net’ of ‘niet’?

Het probleem is dat je het creatieve brein voorgoed uitschakelt, als de namaak voor net zoveel hits zorgt als de real deal.
Net, als het niet zo goed klinkt, is er geen probleem. Dan wint door de mens gecomponeerde muziek van AI.

En dan wat filosofisch, wat is het probleem als het creatieve brein om muziek te maken uitegschakeld wordt, als AI net zo goed muziek kan maken?
 
Net, als het niet zo goed klinkt, is er geen probleem. Dan wint door de mens gecomponeerde muziek van AI.

En dan wat filosofisch, wat is het probleem als het creatieve brein om muziek te maken uitegschakeld wordt, als AI net zo goed muziek kan maken?
Het probleem is dat we iedere diepgang van het leven verliezen aan AI. Als kunst wordt overgenomen, als mensen straks verkering hebben met robots. Ik heb geen idee in hoeverre die dingen gaan gebeuren, maar ik vind sommige Black Mirrors al aardig dichtbij de werkelijkheid komen.
 
Passief inkomen wordt ook belast, toch?
Zeker. En ik vind dat dus in het geval een liedje of een boek enz niet juist. Ga ik nooit gelijk in krijgen. Niet bij de belastingdienst, niet bij overheden en niet bij 99% van de medemens. Maar ik vind het toch. :)
 
Precies. Heb je die Aisis gehoord?
Ik heb het geluisterd. Dit klinkt een beetje zoals de paardenhandelaar moet hebben geklonken toen de stoommachine geintroduceerd werd. Dingen veranderen, en sinds de muziek 100% commercieel is geworden, is het enige dat telt, wat het publiek wil kopen. Die kopen AI muziek, want klinkt net zo goed, is veel goedkoper en kan, op termijn, gepersonaliseerd worden. Jij krijgt een nummer van AIsis over PSV, Mentos hetzelfde nummer, maar dan over ajax. AI muziek zal inderdaad de commerciele muziekwereld compleet veranderen. Is dat, voor mij als luisteraar erg? Ik denk het niet.

Dat wil niet zeggen dat er geen mensen meer zijn die nieuwe muziek zelf schrijven en spelen. Die worden daar dan geen mulitmiljonair meer mee, maar is dat erg? Ook andere muzikant beroepen zullen verdwijnen, maar die zijn in gezelschap van een hele rits andere beroepen in uiteenlopende werkterreinen. Is dat erg? Geen idee. Ik heb wel eens vaker mijn wat sombere toekomstvisie neergepend, dus dat doe ik nu maar niet. Muziek maken gaat weer terug naar L'art pour l'art.
 
Zeker. En ik vind dat dus in het geval een liedje of een boek enz niet juist. Ga ik nooit gelijk in krijgen. Niet bij de belastingdienst, niet bij overheden en niet bij 99% van de medemens. Maar ik vind het toch. :)
Dat is alleen omdat het jezelf betreft.
 
Ik heb het geluisterd. Dit klinkt een beetje zoals de paardenhandelaar moet hebben geklonken toen de stoommachine geintroduceerd werd. Dingen veranderen, en sinds de muziek 100% commercieel is geworden, is het enige dat telt, wat het publiek wil kopen. Die kopen AI muziek, want klinkt net zo goed, is veel goedkoper en kan, op termijn, gepersonaliseerd worden. Jij krijgt een nummer van AIsis over PSV, Mentos hetzelfde nummer, maar dan over ajax. AI muziek zal inderdaad de commerciele muziekwereld compleet veranderen. Is dat, voor mij als luisteraar erg? Ik denk het niet.

Dat wil niet zeggen dat er geen mensen meer zijn die nieuwemuziek zelf schrijven en spelen? Die worden daar dan geen mulitmiljonair meer mee, maar is dat erg. Ook nadere muzikant beroepen zullen verdwijnen, maar die zijn in gezelschap van een hele rits andere beroepen in uiteenlopende werkterreinen. Is dat erg? Geen idee. Ik heb wel eens vaker mijn wat sombere toekomstvisie neergepend, dus dat doe ik nu maar niet. Muziek maken gaat weer terug naar L'art pour l'art.
En als er een pandemie uitbreekt en ze niet kunnen optreden dan moeten ze maar lekker ander werk gaan doen. Ik ben het - zoals je ziet - niet zo eens met hoe de wereld omgaat met de kunst. Mogen we veel zuiniger op zijn.
 
Het probleem is dat we iedere diepgang van het leven verliezen aan AI. Als kunst wordt overgenomen, als mensen straks verkering hebben met robots. Ik heb geen idee in hoeverre die dingen gaan gebeuren, maar ik vind sommige Black Mirrors al aardig dichtbij de werkelijkheid komen.
Nogmaals, intuitief ben ik dat met je eens. het is alleen wel heel erg vanuit jezelf en je eigen tijd geredeneerd. Het zou best kunnen dat die diepgang door iets anders vervangen wordt.

Vroeger, neem bv de middeleeuwen, had helemaal niemand die diepgang dmv boeken of muziek. Die diepgang werd geleverd door de godsdienst. Wellicht gaan we weer terug naar een religieuze samenleving? Of komt er iets heel anders wat we nu nog niet kunnen bevatten dat die diepgang geeft?
 
En als er een pandemie uitbreekt en ze niet kunnen optreden dan moeten ze maar lekker ander werk gaan doen. Ik ben het - zoals je ziet - niet zo eens met hoe de wereld omgaat met de kunst. Mogen we veel zuiniger op zijn.
Opzich kan ik me voorstellen dat fans van groepen die niet meer actief zijn dit kunnen gebruiken. Queen bijvoorbeeld. Die kunnen Freddie weer vocalen laten doen. Beatles, Johnny Cash. Sinatra etc. Als de songs goed genoeg zijn, waarom niet
Ik vind het interessant en het biedt mogelijkheden
 
En als er een pandemie uitbreekt en ze niet kunnen optreden dan moeten ze maar lekker ander werk gaan doen. Ik ben het - zoals je ziet - niet zo eens met hoe de wereld omgaat met de kunst. Mogen we veel zuiniger op zijn.
Teveel stappen, het ging hier niet over de pandemie, andere discussie.

Ik, als afgestudeerd kunsthistoricus, ben het helemaal met je eens dat we heel zuinig om moeten gaan met kunst, veel zuiniger dan we nu doen. Maar hoe kunst nu gemaakt wordt, wijkt wel heel erg af van de afgelopen 10.000 jaar. Verreweg de meeste kunst in het verleden is gefinancierd ofwel door religie, ofwel door de rijke elite (meestal als hebbedingetje ter verheerlijking van zichzelf, zoals nu de rijke elite een boot of een vliegtuig koopt). Wellicht gaan we daar weer naar terug. Dat het klootjesvolk naar AI muziek luistert, en de elite Bruce Springsteen contracteert die voor hem persoonlijk liedjes maakt en speelt.
 
Teveel stappen, het ging hier niet over de pandemie, andere discussie.

Ik, als afgestudeerd kunsthistoricus, ben het helemaal met je eens dat we heel zuinig om moeten gaan met kunst, veel zuiniger dan we nu doen. Maar hoe kunst nu gemaakt wordt, wijkt wel heel erg af van de afgelopen 10.000 jaar. Verreweg de meeste kunst in het verleden is gefinancierd ofwel door religie, ofwel door de rijke elite (meestal als hebbedingetje ter verheerlijking van zichzelf, zoals nu de rijke elite een boot of een vliegtuig koopt). Wellicht gaan we daar weer naar terug. Dat het klootjesvolk naar AI muziek luistert, en de elite Bruce Springsteen contracteert die voor hem persoonlijk liedjes maakt en speelt.
Zeker. Mijn referentie betrof slechts het tijdvak van de moderne geschiedenis. Later meer, interessante materie maar moet weg..
 
Teveel stappen, het ging hier niet over de pandemie, andere discussie.

Ik, als afgestudeerd kunsthistoricus, ben het helemaal met je eens dat we heel zuinig om moeten gaan met kunst, veel zuiniger dan we nu doen. Maar hoe kunst nu gemaakt wordt, wijkt wel heel erg af van de afgelopen 10.000 jaar. Verreweg de meeste kunst in het verleden is gefinancierd ofwel door religie, ofwel door de rijke elite (meestal als hebbedingetje ter verheerlijking van zichzelf, zoals nu de rijke elite een boot of een vliegtuig koopt). Wellicht gaan we daar weer naar terug. Dat het klootjesvolk naar AI muziek luistert, en de elite Bruce Springsteen contracteert die voor hem persoonlijk liedjes maakt en speelt.
Ik ben het wel helemaal eens met je betoog. De echte originaliteit zal blijven net zoals fysieke optredens bijvoorbeeld. Al het andere (wat nogal veel is , denk aan lift-, restaurant-, achtergrondmuziek zal (grotendeels) vervangen worden door AI). Ook stockafbeeldingen, boekillustraties en websiteartikelen. Dat kan zoveel makkelijker en goedkoper. Ook bijvoorbeeld onderzoeksrapporten. Wetenschappers zijn nu heel veel tijd bezig met een goed rapport te schrijven, terwijl ze dsn niet bezig kunnen zijn met de kerntaak: het onderzoek zelf. Ik verwacht dat dat heel veel eenvoudiger gaat worden.
 
Teveel stappen, het ging hier niet over de pandemie, andere discussie.

Ik, als afgestudeerd kunsthistoricus, ben het helemaal met je eens dat we heel zuinig om moeten gaan met kunst, veel zuiniger dan we nu doen. Maar hoe kunst nu gemaakt wordt, wijkt wel heel erg af van de afgelopen 10.000 jaar. Verreweg de meeste kunst in het verleden is gefinancierd ofwel door religie, ofwel door de rijke elite (meestal als hebbedingetje ter verheerlijking van zichzelf, zoals nu de rijke elite een boot of een vliegtuig koopt). Wellicht gaan we daar weer naar terug. Dat het klootjesvolk naar AI muziek luistert, en de elite Bruce Springsteen contracteert die voor hem persoonlijk liedjes maakt en speelt.
Vind ik, denk ik, geen goede ontwikkeling. Dat het een luxe artikel voor de elite wordt. Nogmaals, kunst moet er voor iedereen zijn.
De reden waarom ik de pandemie erbij haalde, was om aan te geven dat veel schrijvende muzikanten het van die inkomsten moeten hebben als spelen niet meer kan of gaat. Een appeltje voor de dorst, zeg maar.
 
Teveel stappen, het ging hier niet over de pandemie, andere discussie.

Ik, als afgestudeerd kunsthistoricus, ben het helemaal met je eens dat we heel zuinig om moeten gaan met kunst, veel zuiniger dan we nu doen. Maar hoe kunst nu gemaakt wordt, wijkt wel heel erg af van de afgelopen 10.000 jaar. Verreweg de meeste kunst in het verleden is gefinancierd ofwel door religie, ofwel door de rijke elite (meestal als hebbedingetje ter verheerlijking van zichzelf, zoals nu de rijke elite een boot of een vliegtuig koopt). Wellicht gaan we daar weer naar terug. Dat het klootjesvolk naar AI muziek luistert, en de elite Bruce Springsteen contracteert die voor hem persoonlijk liedjes maakt en speelt.
Bruce Springsteen is een artiest die ervoor zorgt dat alleen elite hem kan zien. Kaartjes voor sommige artiesten zijn belachelijk duur. Grappig voor iemand die zich een beetje profileert als working class hero.
 
Vind ik, denk ik, geen goede ontwikkeling. Dat het een luxe artikel voor de elite wordt. Nogmaals, kunst moet er voor iedereen zijn.
De reden waarom ik de pandemie erbij haalde, was om aan te geven dat veel schrijvende muzikanten het van die inkomsten moeten hebben als spelen niet meer kan of gaat. Een appeltje voor de dorst, zeg maar.
Dat heeft iedere zzp-er nodig, toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan