Israël & Palestina

Dan is de oplossing eenvoudig. Bezette gebieden opgeven en alles is in orde. Of is heel Israël bezet gebied? :unsure:
Heel Israël? Nee, een klein dorpje hield dapper stand....oh wacht, dat is wat anders.

Probleem is natuurlijk dat elke actie tegen Israël wordt gezien als een anti-semitische daad, terwijl het kritiek op de Israelische politiek betreft. Da's heel wat anders dan kritiek op de hele bevolking, maar dat onderscheid laat men graag verdwijnen om alle acties te rechtvaardigen.
 
Tussen een anti-semitsiche leuzen schreeuwen en wat ik zeg zit een hele grote wereld van verschil. Blijkbaar mag je de waarheid over wat de joden nu doen niet zeggen, namelijk al meer dan 50 jaar mensen uit hun huis trappen onder het motto wij willen er wonen. Ik maak dan inderdaad de parallel naar Hitler, want lebensraum is het in beide gevallen. Leg mij maar even uit waarom de Joden het wel al 50 jaar mogen, maar de Duitsers ons land bezet hielden?
Als je daar nog uitleg bij nodig hebt waarom dat niet hetzelfde is zit er iets niet goed bovenin vrees ik.
mij praat helemaal niet goed wat de Israëli’s doen maar er heerst hier wel een héééle eenzijdige benadering. Blijkbaar vindt niemand het echt storend dat er zoveel antisemitisme bestaat nog steeds. Alsof de grootste schande en rassen zuivering in onze geschiedenis niet gebeurd is. Mag hopen dat dat nooit maar dan ook nooit meer gebeurd. Een veroordeling ook van dat stukje lijkt me dan ook op zijn plaats. Alleen alles bij de Israëli’s neerleggen is lachwekkend.
 
Als je daar nog uitleg bij nodig hebt waarom dat niet hetzelfde is zit er iets niet goed bovenin vrees ik.
mij praat helemaal niet goed wat de Israëli’s doen maar er heerst hier wel een héééle eenzijdige benadering. Blijkbaar vindt niemand het echt storend dat er zoveel antisemitisme bestaat nog steeds. Alsof de grootste schande en rassen zuivering in onze geschiedenis niet gebeurd is. Mag hopen dat dat nooit maar dan ook nooit meer gebeurd. Een veroordeling ook van dat stukje lijkt me dan ook op zijn plaats. Alleen alles bij de Israëli’s neerleggen is lachwekkend.
Maar je kan Israël toch van alles verwijten zonder antisemitisch te zijn? Als je Irak iets verwijt, ben je toch ook niet automatisch anti-moslim? Of mogen we Israël niks verwijten omdat het Joden betreft?
Voor mij is het feiten dat het Joden zijn helemaal niet relevant. Ik veroordeel niemand op z'n geloof, maar wel op z'n daden.

Kijk, over de mate van schuld van Hamas en Israël kan je discussiëren. Maar waarom je antisemitisme hierbij haalt snap ik niet. Je impliceert blijkbaar dat er op dit forum antisemitisme plaatsvindt omdat we kritiek hebben op Israël. Vreemde logica.
 
Als je daar nog uitleg bij nodig hebt waarom dat niet hetzelfde is zit er iets niet goed bovenin vrees ik.
mij praat helemaal niet goed wat de Israëli’s doen maar er heerst hier wel een héééle eenzijdige benadering. Blijkbaar vindt niemand het echt storend dat er zoveel antisemitisme bestaat nog steeds. Alsof de grootste schande en rassen zuivering in onze geschiedenis niet gebeurd is. Mag hopen dat dat nooit maar dan ook nooit meer gebeurd. Een veroordeling ook van dat stukje lijkt me dan ook op zijn plaats. Alleen alles bij de Israëli’s neerleggen is lachwekkend.

Kritiek op Israël is GEEN antisemitisme!!

Overigens zie ik in dit topic wel enkele posts die anti-Israel zijn waarin over de Joden wordt gesproken. Dat vind ik dus niet kunnen. Israël is bezig met de Palestijnen verjagen. Niet 'de Joden'. Dat de meeste Israëli Joden zijn, maakt nog niet dat de meeste Joden Israëli zijn.
 
Dus Nederland was in 40-45 niet in oorlog? Want een kant had alle kaarten in hand...
In een oorlog is er geen regel dat je na gewelddadig reageren op protesten wel raketten mag afvuren, maar na raketten afvuren niet mag bombarderen. Feit is ook dat Hamas hier elke keer weer Netanyahu weer stevig in het zadel zet. Het lijkt erop dat beide partijen dit blijkbaar een wenselijke situatie vinden. :(
Maar als we op die tijd terugkijken, vinden we de verzetstrijders ook aan de goede kant staan. En ook toen werden er mensen gedood en vast ook wel eens onschuldigen.
Eens even terug zitten lezen en bespeur hier vooral verontwaardiging over Israël (al dan niet terecht overigens) en vooral sympathie voor de Palestijnen (onbegrijpelijk in mijn ogen ook). Verbazingwekkend dat hier niemand maar dan ook echt niemand enig probleem heeft met al die protesterende sympathisanten die anti-semitische leuzen lopen te brallen. Terug maar weer dan naar het tijdperk Hitler?

Heel Israël? Nee, een klein dorpje hield dapper stand....oh wacht, dat is wat anders.

Probleem is natuurlijk dat elke actie tegen Israël wordt gezien als een anti-semitische daad, terwijl het kritiek op de Israelische politiek betreft. Da's heel wat anders dan kritiek op de hele bevolking, maar dat onderscheid laat men graag verdwijnen om alle acties te rechtvaardigen.

Kritiek op Israël is GEEN antisemitisme!!

Overigens zie ik in dit topic wel enkele posts die anti-Israel zijn waarin over de Joden wordt gesproken. Dat vind ik dus niet kunnen. Israël is bezig met de Palestijnen verjagen. Niet 'de Joden'. Dat de meeste Israëli Joden zijn, maakt nog niet dat de meeste Joden Israëli zijn.
Dank Hoetierick en ELPSV voor het beantwoorden van The Drilling Woodmidget Ik snap niet waar de term antisemitisme vandaan komt in dit verhaal. Of hebben ze tijdens protesten in Nederland van die "voetballeuzen" geroepen?
 
Kritiek op Israël is GEEN antisemitisme!!

Overigens zie ik in dit topic wel enkele posts die anti-Israel zijn waarin over de Joden wordt gesproken. Dat vind ik dus niet kunnen. Israël is bezig met de Palestijnen verjagen. Niet 'de Joden'. Dat de meeste Israëli Joden zijn, maakt nog niet dat de meeste Joden Israëli zijn.
Dat laatste...net niet. Blijkbaar van de 14 miljoen joden wereldwijd 6 miljoen in Israël. Waarvan er nog ongeveer 4000 in de Arabische wereld. Van de krappe miljoen die daar ooit leefden.
 
Dat laatste...net niet. Blijkbaar van de 14 miljoen joden wereldwijd 6 miljoen in Israël. Waarvan er nog ongeveer 4000 in de Arabische wereld. Van de krappe miljoen die daar ooit leefden.
Plus een classificatie van joods gebeurd op basis van hoe je moeder geregistreerd staat, een aanzien deel is seculair, niet beleidend of attheistisch in opvattingen. Voor wat t waard is. De bureaucratie is vaak nog wel "joods" in opzet, dus het is wat troebel allemaal.
 
Maar alles wat Israel doet is natuurlijk fout, dat blijven velen hier en in de wereld denken, ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Anders had de wereld hun of welk ander land in zo'n situatie al lang aangepakt op diverse manieren.
Van de persoon die iedereen naïef bestempeld als ze PSV kansen geven op een kampioenschap de komende jaren.. Denk je echt dat het allemaal zo simpel is, dat degene die misdaden begaan direct door de hele wereld bestraft wordt? Helemaal met de VS en israel die onder een hoedje spelen?

Waarom denk je dan dat de Oeigoeren bijvoorbeeld niet gered worden? Ligt daar de waarheid ook in het midden? Of wat te denken van de 2de wereldoorlog? Die begon in 1939, maar wist je dat concentratiekampen al vanaf 1933 bestonden? Durf je nu ook te zeggen dat in de jaren ertussen, de waarheid in het midden lag?

Ik ben de laatste die oorlogen goed gaat praten, maar ik probeer wel fair er naar te kijken, heel Isreal of Palestina is een ver van mijn bed show, maar gun geen van beide de leed wat oorlog heet
Als dit jouw beeld van 'fair kijken' is, dan laat ik je een laatste ding zeggen: jouw poging tot fair kijken is niks waard.
 
Laatst bewerkt:
Plus een classificatie van joods gebeurd op basis van hoe je moeder geregistreerd staat, een aanzien deel is seculair, niet beleidend of attheistisch in opvattingen. Voor wat t waard is. De bureaucratie is vaak nog wel "joods" in opzet, dus het is wat troebel allemaal.
Des te meer reden om in de context van dit conflict het niet over Joden vs Palestijnen te hebben, maar Israël vs Palestijnen.
 
Plus een classificatie van joods gebeurd op basis van hoe je moeder geregistreerd staat, een aanzien deel is seculair, niet beleidend of attheistisch in opvattingen. Voor wat t waard is. De bureaucratie is vaak nog wel "joods" in opzet, dus het is wat troebel allemaal.
En wanneer je voor Ajax bent schijn je ook een Jood te zijn.
 
Als je daar nog uitleg bij nodig hebt waarom dat niet hetzelfde is zit er iets niet goed bovenin vrees ik.
mij praat helemaal niet goed wat de Israëli’s doen maar er heerst hier wel een héééle eenzijdige benadering. Blijkbaar vindt niemand het echt storend dat er zoveel antisemitisme bestaat nog steeds. Alsof de grootste schande en rassen zuivering in onze geschiedenis niet gebeurd is. Mag hopen dat dat nooit maar dan ook nooit meer gebeurd. Een veroordeling ook van dat stukje lijkt me dan ook op zijn plaats. Alleen alles bij de Israëli’s neerleggen is lachwekkend.
Jij mag het een eenzijdige benadering vinden, maar ik heb je nog niks horen zeggen over de huidige escalatie.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Des te meer reden om in de context van dit conflict het niet over Joden vs Palestijnen te hebben, maar Israël vs Palestijnen.
En dan nog klopt de lading maar half. Want er zijn bijvoorbeeld geen acties tegen Palestijnen op de Westoever, in Libanon of Syrië. Israël vs Hamas komt nog het meest in de buurt.
 
Maar als we op die tijd terugkijken, vinden we de verzetstrijders ook aan de goede kant staan. En ook toen werden er mensen gedood en vast ook wel eens onschuldigen.





Dank Hoetierick en ELPSV voor het beantwoorden van The Drilling Woodmidget Ik snap niet waar de term antisemitisme vandaan komt in dit verhaal. Of hebben ze tijdens protesten in Nederland van die "voetballeuzen" geroepen?
Er werden voortdurend antisemitische leuzen geroepen. Eveneens een Joods monument beklad in Cuijk. Schandelijk is dat gewoon. Ik erger me gewoon aan het feit dat iedereen hier de mond vol heeft over de wandaden van Israël waar Hamas alleen al deze week 3000(!!!) raketten op Israëlische steden heeft afgevuurd (ze kunnen alleen blijkbaar niet zo goed mikken als de Israëli’s) en er wereldwijd gedemonstreerd wordt tegen deze geweldsescalatie waar constant antisemitische leuzen worden geroepen. En dergelijke reacties heb ik hier op het forum (niet van iedereen) ook al voorbij zien komen. Dus wel degelijk sprake van antisemitisme helaas.
Dat staat overigens los van het feit dat ik het geweld van beide kanten afkeur en dat er ook alleen maar verliezers zijn in dit conflict. Het gejank over burgerdoden als je militaire installaties bewust tussen de burgerbevolking plaatst is m.i. dan ook hypocriet. Het feit dat de Palestijnse bevolking dat schijnbaar prima vindt is ook dubieus.
Maar blijkbaar is het not done om een mening te hebben die niet strookt met de linkse lobby. Het zij zo dan. Meer ga ik er niet meer over zeggen.
 
En dan nog klopt de lading maar half. Want er zijn bijvoorbeeld geen acties tegen Palestijnen op de Westoever, in Libanon of Syrië. Israël vs Hamas komt nog het meest in de buurt.

Nou, volgens mij gaat een groot deel van het conflict om nederzettingen in de Westoever.
En nog breder: de rechten van palestijnse bevolking in Israël (en dus niet de rechten van Hamas).
 
Nou, volgens mij gaat een groot deel van het conflict om nederzettingen in de Westoever.
En nog breder: de rechten van palestijnse bevolking in Israël (en dus niet de rechten van Hamas).
Puur technisch bekeken heeft Hamas en de Palestijnen in de Gazastrook geen bemoeienis met die zaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan