Israël & Palestina

Vanmorgen sprak ik met een topambtenaar van Buitenlandse zaken en dit staakt het vuren heeft een gigantische impact op het internationale niveau. De hoop was vanuit het Westen dat de Hamas deze keer dan maar met alle nevenschade wel kapot gemaakt zou worden. Nu is men ontzettend druk bezig om de banden die in zeer korte tijd in het Midden Oosten zijn opgebouwd (Qatar, Egypte, Iran en KSA) te onderzoeken en zijn ze bang dat het machtsblok nu wel eens voor eens en altijd kan gaan verschuiven in het MO en dat het westen er nu dus daadwerkelijk is uitgespeeld, wat eigenlijk betekent dat er naar het het Westen, China er een derde wereldmacht kan gaan opstaan met het MO.

Dus eigenlijk is de enige verliezer in dit conflict op de lange termijn Israel en zal het westen er waarschijnlijk zijn handen vanaf gaan trekken.
Enige wat ik hierin niet snap is waarom het Westen een dergelijk risico heeft genomen als het Westen zelf weinig te duchten had van Hamas. Kans dat Hamas verslagen zou worden was op voorhand al minder dan 1%

Machtsblok in welke zin?

Politiek, Economisch en het leger. Als de vriendschappen echt zijn, dan kan het zijn dat het MO een politiek stabiel geheel wordt, waardoor het dus ook een echt machtsblok kan geven. Ook nu we afhankelijk zijn van de olie en het gas uit het MO, is er weinig anders dan afwachten en hopen dat ze zich niet tegen het Westen keren.

Ook op het gebied van kennis en competenties zijn de mensen uit het westen niet meer hard nodig in het MO, er zijn steeds meer hele slimme mensen die opgeleid zijn in het land zelf (kinderen van de expats).

Enige wat ik hierin niet snap is waarom het Westen een dergelijk risico heeft genomen als het Westen zelf weinig te duchten had van Hamas. Kans dat Hamas verslagen zou worden was op voorhand al minder dan 1%

Het gaat ook niet om de Hamas direct, het gaat erom dat als men een heel volk plat kan blazen, men een permanente politieke verschuiving voor elkaar had kunnen krijgen. Ze hadden niet gerekend op Iran, Jemen en vele andere stille bondgenoten van de Hamas die opgestaan nadat het palestijnse volk uitgemoord werd. Dus eigenlijk is het tegenovergestelde bereikt dan wat men hoopte, er is meer eenheid in het MO ipv minder.

Het gaat ook niet om de Hamas direct, het gaat erom dat als men een heel volk plat kan blazen, men een permanente politieke verschuiving voor elkaar had kunnen krijgen. Ze hadden niet gerekend op Iran, Jemen en vele andere stille bondgenoten van de Hamas die opgestaan nadat het palestijnse volk uitgemoord werd. Dus eigenlijk is het tegenovergestelde bereikt dan wat men hoopte, er is meer eenheid in het MO ipv minder.
Maar dan nog is Hamas een kleine speler itt bijvoorbeeld Iran. Ik zie de kans op een politieke verschuiving tgv het volledig wegvagen van Hamas gewoonweg niet. Tenzij men had gehoopt dat het volledig uit de hand zou escaleren en Iran het conflict in zou worden gezogen. Maar dat is echt wensdenken van de bovenste plank, waarbij het de vraag is óf het daarbij ook "beter" was geworden voor het westen.

Maar dan nog is Hamas een kleine speler itt bijvoorbeeld Iran. Ik zie de kans op een politieke verschuiving tgv het volledig wegvagen van Hamas gewoonweg niet. Tenzij men had gehoopt dat het volledig uit de hand zou escaleren en Iran het conflict in zou worden gezogen. Maar dat is echt wensdenken van de bovenste plank, waarbij het de vraag is óf het daarbij ook "beter" was geworden voor het westen.

Nee, ze hadden niet verwacht dat het Midden Oosten zo massaal de zijde van de Palestijnen zou kiezen, helemaal omdat israel in de afgelopen jaren door meerdere landen erkend is. Of het nu ging om geld, militaire steun of politieke steun, alle steentjes vielen richting de Palestijnen. Men had verwacht dat de uiteindelijke onderhandelingen een eitje zouden worden voor Israel, maar ze zijn de grote verliezer in het geheel.

Nee, ze hadden niet verwacht dat het Midden Oosten zo massaal de zijde van de Palestijnen zou kiezen, helemaal omdat israel in de afgelopen jaren door meerdere landen erkend is. Of het nu ging om geld, militaire steun of politieke steun, alle steentjes vielen richting de Palestijnen. Men had verwacht dat de uiteindelijke onderhandelingen een eitje zouden worden voor Israel, maar ze zijn de grote verliezer in het geheel.
Hier zie ik toch wel heel veel wensdenken.
Net zo makkelijk kan ik stellen dat alle niet-sjiitische landen zich nauwelijks druk hebben gemaakt om Gaza, en het westen totaal niet onder druk hebben gezet. De Hezbollah is ernstig verzwakt, en moet na jarenlang militair groot gemaakt te zijn door Iran rekening houden met een de-militarisering. Syrië als betrouwbare doorgang van Iran naar Libanon/Gaza is weggevallen en Iran heeft eieren voor haar geld gekozen en na stevige aanvallen van Israël slechts formele reacties gegeven.
De VS wordt nu geleid door Trump, waarvan alles te verwachten valt, behalve steun voor de Palestijnse zaak en “De as van verzet”.
Daarnaast zet de “nieuwe” leider van Saoedi’s-Arabië (evenals de VAE en Qatar) stevig in een mate van modernisering.

Hier zie ik toch wel heel veel wensdenken.
Net zo makkelijk kan ik stellen dat alle niet-sjiitische landen zich nauwelijks druk hebben gemaakt om Gaza, en het westen totaal niet onder druk hebben gezet.

Dit is geen wensdenken, maar waar de topambtenaar die hier dagelijks mee bezig is ziet gebeuren. Dit is een uiteenzetting van wat ze zien gebeuren op dit moment. En vergeet niet een instabiel MO altijd een doel op zich is geweest voor het westen, net zoals een corrupt Afrika een doel op zich is van het westen.

Dit is geen wensdenken, maar waar de topambtenaar die hier dagelijks mee bezig is ziet gebeuren. Dit is een uiteenzetting van wat ze zien gebeuren op dit moment. En vergeet niet een instabiel MO altijd een doel op zich is geweest voor het westen, net zoals een corrupt Afrika een doel op zich is van het westen.
Slechts 1 ding; die militaire steun die de Palestijnen hebben gehad; van wie dan en op welke wijze? Ik heb er niets van meegekregen.

Slechts 1 ding; die militaire steun die de Palestijnen hebben gehad; van wie dan en op welke wijze? Ik heb er niets van meegekregen.

hoe komen ze aan wapens en trainingen? Dat komt echt niet vanuit een steen onder de grond… hoe ze stand gehouden hebben tegen een leger wat letterlijk alles heeft, geeft aan dat de hamas vele malen meer steun heeft op militair gebied dan wat men dacht.

hoe komen ze aan wapens en trainingen? Dat komt echt niet vanuit een steen onder de grond… hoe ze stand gehouden hebben tegen een leger wat letterlijk alles heeft, geeft aan dat de hamas vele malen meer steun heeft op militair gebied dan wat men dacht.
Maar bijna volledig op het conto van Iran te schuiven. Voor zover ik weet levert Saoedi’s-Arabië, VAE, Oman, ect niets.

Maar bijna volledig op het conto van Iran te schuiven. Voor zover ik weet levert Saoedi’s-Arabië, VAE, Oman, ect niets.

Het geld komt uit Qatar en KSA heeft gezegd dat Israël nooit erkend zal worden als er geen Palestijnse staat is met de grenzen van 1967. Waarschijnlijk (het vermoeden op de ministeries is zeer sterk) leveren beide landen veel meer steun dan wat er aan de oppervlakte wordt laten zien.

Ook omdat de nieuwe generatie moslims volledig tegen het beleid van de huidige generatie leiders zijn, moeten ze wel meer op de hand zijn van de Palestijnen (onder de jonge generaties leeft het besef dat de genocide slechts een beginpunt is en dat de grenzen van 1967 gerespecteerd moeten worden). Dit sentiment speelt in steeds meer landen in het MO, extra versterkt door de genocide van Israël.

Maar Trump is geen oorlog begonnen.....
Alleen maar een oorlog tegen ongeveer de helft van de eigen bevolking. :rolleyes:

Na genocide nu ook etnische zuivering aldus de VN.

Onze blonde leider (op de achtergrond) vind het allemaal mooi natuurlijk. Nederland vind het als land helemaal ok. Ik vind dat moeilijk verteerbaar en voel me steeds minder Nederlander.

Als je dacht dat t niet schunniger kon, t AD pakt ook ff lekker uit, ongeacht wat de uitkomst van het artikel is (is betaald, kan het niet lezen) is het toch niet te geloven dat je überhaupt zo'n kop gebruikt?!!

bafkreifyivlgrem7fomfyuosbqtm7n7rs7qpz6yr2omh5p3st76ia7uyze@jpeg

Ik ben over het algemeen pro-Israël (als staat, ik haat deze extreemrechtse regering onder Netayanhu) maar dit van Trump kan ik niet verdedigen. Vrij bizar nieuws, dat aan de verkeerde kant in de geschiedenisboeken komt te staan.

Als je dacht dat t niet schunniger kon, t AD pakt ook ff lekker uit, ongeacht wat de uitkomst van het artikel is (is betaald, kan het niet lezen) is het toch niet te geloven dat je überhaupt zo'n kop gebruikt?!!

bafkreifyivlgrem7fomfyuosbqtm7n7rs7qpz6yr2omh5p3st76ia7uyze@jpeg
Welk deel van de kop vind je niet kunnen?
Het eerste deel is bij mijn weten 1 op 1 wat Trump heeft gezegd. Het 2e deel is de vraag of het uberhaupt mogelijk is of hij het ook voor elkaar zou krijgen...?

Terug
Bovenaan Onderaan