Internationale Politiek

Als je zelf ook vindt dat ze een gevaar voor Frankrijk is, welke hoek heb je dan moeite mee?

Het domweg neersabelen van een persoon als je haar programma niet kent, niet weet wat ze wil, maar je al wel weet dat ze extreem rechts is.

Ik vind dat iedereen (op een paar extremisten na) zijn of haar woord moet kunnen doen.

Als je mensen monddood maakt of op deze manier neerzet dan doe je zelf mee aan de polarisatie dan de mensen die extreem links of rechts zijn.


Alleen al die 5 reactoren kosten al snel zon 50 tot 100 miljard euro.

40 miljard, omdat ze in serie kunnen bouwen. En in de budgetten van de overheid zitten er al 3 in de pijpleiding...


Net als "gegarandeerde" lage brandstofprijs. Hou ga je dat organiseren? Legt de overheid geld bij, of moeten leveranciers onder de verdienprijs aanbieden?

Je weet met als ik dat de grootste factor op brandstof belasting is.


Le Pen heeft (net als Wilders overigens) het programma ineens afgestemd op een linkse agenda toen er zetels nodig waren

Le Pen is hier al een aantal jaar geleden mee begonnen. Niet nu ineens.

Le Pen wil ook minder toenadering tot Duitsland en meer tot landen zoals Hongarije en Polen. Minder EU. En meer verschil tussen de mensen. Gewoon een type Wilders. En dan kun je wel weten dat ze de komende 4 jaar er een zooitje van maken, maar ga het dan maar eens opruimen. Kijk maar naar de VS van Trump.

Helemaal mee eens. Maar neemt niet weg dat ze stiekem ook veel goede ideeën heeft.
 
Laatst bewerkt:
Het domweg neersabelen van een persoon als je haar programma niet kent, niet weet wat ze wil, maar je al wel weet dat ze extreem rechts is.

Ik vind dat iedereen (op een paar extremisten na) zijn of haar woord moet kunnen doen.

Als je mensen monddood maakt of op deze manier neerzet dan doe je zelf mee aan de polarisatie dan de mensen die extreem links of rechts zijn.




20 miljard. En in de budgetten van de overheid zitten er al 3 in de pijpleiding...




Je weet met als ik dat de grootste factor op brandstof belasting is.




Le Pen is hier al een aantal jaar geleden mee begonnen. Niet nu ineens.



Helemaal mee eens. Maar neemt niet weg dat ze stiekem ook veel goede ideeën heeft.
En deze zit ook (nog steeds) in de pijpleiding:

Für den neuen Reaktor in Flamanville wurden ursprünglich fünf Jahre Bauzeit und 3 Milliarden Euro Kosten veranschlagt. 2007 ging es los. Zuletzt hieß es, der Meiler solle nun 2023 fertig werden, 16 Jahre nach Baubeginn. Das Preisschild liegt mittlerweile bei 12,7 Milliarden Euro.


En hoe werkt dat met die brandstofaccijnzen? Als de maximale prijs 1.65 euro is, en Shell rekent dan 1.65 euro voor accijns, dan maar geen accijnsinkomsten voor de staat?

Maar ik moet zeggen, in de kroeg klinken het als goede plannen, net als gratis bier (of in Frankrijk: gratis wijn)
 

Lees het maar even na...
Mijn Frans is niet helemaal up to date. Ik weet wel dat dit programma is aangepast op de zeteltjes. In een twitterdraadje dat ik heb wordt dat uitstekend uitgelegd en ook waarom dit vals oppertunistisme is.
 
Het domweg neersabelen van een persoon als je haar programma niet kent, niet weet wat ze wil, maar je al wel weet dat ze extreem rechts is.

Ik vind dat iedereen (op een paar extremisten na) zijn of haar woord moet kunnen doen.

Als je mensen monddood maakt of op deze manier neerzet dan doe je zelf mee aan de polarisatie dan de mensen die extreem links of rechts zijn.

Vooropgesteld, was even authentieke interesse omdat ik me afvroeg wat dan het struikelpunt is. Overigens staan vader en dochter Le Pen toch sowieso al langer te boek als extreemrechts?
 
Overigens staan vader en dochter Le Pen toch sowieso al langer te boek als extreemrechts?

Ja dat klopt, maar je ziet ook dat het extreem rechts en extreem linkse gedachte goeden zich steeds meer gaan mixen. Moet je dit nog wel extreem rechts blijven noemen? Maar dat is meer een algemene vraag die niet direct aan Le Pen gerelateerd is.

Daarnaast moet je niet vergeten dat dochter Le Pen in vergelijking met haar vader al een heel stuk gematigder is. Ook een reden dat ze geen contact meer hebben en de vader Zemmour openlijk steunt in de afgelopen campagne.
 
En hoe werkt dat met die brandstofaccijnzen? Als de maximale prijs 1.65 euro is, en Shell rekent dan 1.65 euro voor accijns, dan maar geen accijnsinkomsten voor de staat?

Maar ik moet zeggen, in de kroeg klinken het als goede plannen, net als gratis bier (of in Frankrijk: gratis wijn)
Als het een beetje is zoals in NL, dan heb je bovenop de kale brandstofprijs af raffinaderij een marge voor de verkoper, vaste accijns, een variabele accijns en btw. Als je de verkoopprijs limiteert, dan kan het zomaar zijn dat je dus als eerste de vaste accijns laat gaan, maar in het geval van sterke stijgingen zelfs je btw moet aanpassen. En dat klinkt wel leuk, maar ik ben dan benieuwd hoe Le Pen het gat gaat repareren aan de inkomstenkant. Kan ze zeggen: minder geld naar de EU, maar dat is ook niet zomaar geregeld. Dus blijft het een beetje een Wilders die zegt: iedereen er geld bij, maar aan concrete onderbouwing ontbreekt het dan.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
En deze zit ook (nog steeds) in de pijpleiding:

Ik ben ook volledig tegen kernenergie. Ik geef alleen aan dat ze al wel in de financiële planning meegenomen worden. Dat betekent dat ze dus niet heel veel geld moet vinden.

En hoe werkt dat met die brandstofaccijnzen? Als de maximale prijs 1.65 euro is, en Shell rekent dan 1.65 euro voor accijns, dan maar geen accijnsinkomsten voor de staat?

De prijsverlaging die gedaan is van 20 cent is opgedeeld in 2 delen. 15 cent/ltr is minder belasting op de brandstof en 5 cent moet gedragen worden door de pomphouders. Daarnaast wil Le Pen de BTW verlagen op de brandstof om de prijs verder omlaag te duwen.


En dat klinkt wel leuk, maar ik ben dan benieuwd hoe Le Pen het gat gaat repareren aan de inkomstenkant. Kan ze zeggen: minder geld naar de EU, maar dat is ook niet zomaar geregeld. Dus blijft het een beetje een Wilders die zegt: iedereen er geld bij, maar aan concrete onderbouwing ontbreekt het dan

Laten we het even breder trekken. Van alle kanditaten in Frankrijk is er slechts 1 die in zijn politieke programma een financiele handeling heeft staan die wel doorgrekend kan worden (Melanchon). Dus alles waar Le Pen van beschuldigt wordt doet Macron or Pecresse net zo hard.

Let wel op dat het beter is om te stoppen met de vergelijking tussen Wilders en Le Pen op het vlak geld erbij. Le Pen beloofd niet geld aan iedereen, maar vooral aan de arme mensen. Daarnaast is extra salaris ook meteen de reductie van de befaamde 'prime d'activite' in Frankrijk voor mensen met een laag inkomen (bij een minimumloon van bruto 1603 euro is dit 340 euro), en dit neemt langzaam af als je meer gaat verdienen. Daarnaast is het verhogen van een mininumloon iets wat de overheid zelf weinig zal kosten, de meeste banen bij de overheid verdienen veel meer.

Als zelfs de economen in de discussieprogramma's op TV het eens zijn dat ze een mooi economish programma heeft opgetuigd en het niet beter of slechter lijkt dan dat van Macron, dan zal daar wel een kern van waarheid in zitten.

M.i. een naïeve gedachte..

Dus jij zou graag willen dat iedereen star blijft vasthouden aan zijn eigen gedachtes en meningen? Ik ben verre van naief, ik zie de veranderingen die Le Pen heeft doorgemaakt op economisch gebied in de afgelopen jaren.
 
Even buiten van dat ik ervan baal dat LePen zoveel stemmen heeft denk ik niet dat ze heel veel kans maakt. De eerste ronde kwam ze dichtbij.

Het gaat hierbij meer over op wie mensen niet willen stemmen dan op wie wel. LePen die krijgt nu stemmen van mensen die willen dat zij de winst pakt, net zoals Macron dat krijgt. De tweede ronde gaat er meer om wie je dan meer zou gunnen. En veel mensen willen nog steeds absoluut niet dat er een extreem rechtse politicus komt. De tweede ronde gaat Macron makkelijk winnen. (Denk ik, ik ben nog maar sinds kort kenner van de Franse politiek)

Vergelijk het met Nederland. Hier zouden een aantal mensen op Baudet stemmen. De rest wordt verdeelt tussen Rutten, Kaag en Omtzigt. Als er dan een keuze komt tussen Omtzigt en Baudet dan zijn er weinig mensen die eerst op Kaag of Rutten stemden die daarna op Baudet zouden stemmen.
 
De tweede ronde gaat Macron makkelijk winnen. (Denk ik, ik ben nog maar sinds kort kenner van de Franse politiek

De algemene stemming in Frankrijk is dat het vrij spannend gaat worden. In de poll staat ze op 48% in de tweede ronde, tegen 52% voor Macron. In een andere poll staat ze op 46% tegen 54%.

Dus dat niet makkelijk worden voor Macron.
 
De algemene stemming in Frankrijk is dat het vrij spannend gaat worden. In de poll staat ze op 48% in de tweede ronde, tegen 52% voor Macron. In een andere poll staat ze op 46% tegen 54%.

Dus dat niet makkelijk worden voor Macron.
Veel verwachte niet-stemmers las ik.
 
De algemene stemming in Frankrijk is dat het vrij spannend gaat worden. In de poll staat ze op 48% in de tweede ronde, tegen 52% voor Macron. In een andere poll staat ze op 46% tegen 54%.

Dus dat niet makkelijk worden voor Macron.
Oef, dat is wel spannend inderdaad. Ik had begrepen dat Macron sinds de oorlog een stuk populairder was geworden, en Le Pen minder.

Maar ik zit er niet bovenop, dus dat kan ook oud nieuws zijn (of overdreven nieuws).
 
Oef, dat is wel spannend inderdaad. Ik had begrepen dat Macron sinds de oorlog een stuk populairder was geworden, en Le Pen minder.

Maar ik zit er niet bovenop, dus dat kan ook oud nieuws zijn (of overdreven nieuws).
Hij heeft ook veel laten liggen omdat hij hier ook vanuit ging. Zijn campagne draaide daar ook om. Hij heeft dat wellicht overschat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan