Internationale Politiek

Er komt hierom geen Derde Wereldoorlog. Het Westen zal Oekraïne van middelen voorzien en Rusland sancties opleggen. Er komt pas kans op een Derde Wereldoorlog als er in een NAVO land iets gebeurt.

Dat denk ik ook. Waarom wordt de wereld toch geregeerd door dictators met een kleine pik? Ik voel soms zo veel woede en onmacht.
 
Dat denk ik ook. Waarom wordt de wereld toch geregeerd door dictators met een kleine pik? Ik voel soms zo veel woede en onmacht.

Nou ja. Ik heb inmiddels begrepen dat de twee regio's die in opstand zijn, na het uiteenvallen van de Sovjet Unie hadden gestemd om bij Rusland te blijven. Dat is nog niet zo lang geleden. De regio's zijn sterk pro Russisch, net als de Krim. Daarom is daar naar mijn weten momenteel weinig wrok tegen de Russen. Ik zou zeggen gooi er een referendum tegenaan en laat die twee regio's kiezen. Maar dat willen beide kanten niet.

Het ligt zoals altijd wat gecompliceerder. Dat Poetin een man is die iets van de oude USSR wil herstellen (goedschiks of kwaadschiks) staar verder voor mij buiten kijf.
 
Nou ja. Ik heb inmiddels begrepen dat de twee regio's die in opstand zijn, na het uiteenvallen van de Sovjet Unie hadden gestemd om bij Rusland te blijven. Dat is nog niet zo lang geleden. De regio's zijn sterk pro Russisch, net als de Krim. Daarom is daar naar mijn weten momenteel weinig wrok tegen de Russen. Ik zou zeggen gooi er een referendum tegenaan en laat die twee regio's kiezen. Maar dat willen beide kanten niet.

Het ligt zoals altijd wat gecompliceerder. Dat Poetin een man is die iets van de oude USSR wil herstellen (goedschiks of kwaadschiks) staar verder voor mij buiten kijf.
Dat laatste is sinds zijn aantreden hetgeen wat ie zelf heeft gezegd.
 
Ik schreef laatst al dat wellicht de uitkomst is dat Oekraïne in tweeën wordt gesplitst. Dat lijkt nu te gebeuren en daarmee zou de oorlog uit 2014 afgemaakt worden met succes voor Putin. (Ik verwacht niet dat Putin heel Oekraïne gaat aanvallen. Ik denk eerder dat de volgende stap is om de volgende regio dusdanig instabiel te maken dat hij hetzelfde kan doen, maar dat is pas over enkele jaren. In de tussentijd gaat hij dit script toepassen op Georgie) De vraag is dan welke grens er getrokken gaat worden.

De twee door rebellen bezette gebieden zijn kleiner dan de regio's/ provincies. Ik vermoed dat Rusland de grenzen van de provincies gaat aanhouden. Dan wordt het spannend. De EU zal daarin nog niet militair ingrijpen verwacht ik. Welke sancties gaat het westen opleggen? Duitsland heeft gezegd dat er gedacht wordt aan de Nord Stream. Maar kan de EU dat überhaupt opvangen? Rusland heeft een aardige reserve (goudvoorraad) en zal economische steun van China krijgen... Het wordt interessant.
 
Dat denk ik ook. Waarom wordt de wereld toch geregeerd door dictators met een kleine pik? Ik voel soms zo veel woede en onmacht.
Gelukkig kunnen wij ons troosten met een normaal formaat pik. (sommige personen hebben het zelfs over een iets groter dan gemiddeld)
 
En dan? Er stroomt nog geen cm3 gas door nord stream. Dat gaan ze niet voelen of merken.
Door Nord Stream 2 nog niet. Nord Stream 1 is al tijden in gebruik, maar het gaat inderdaad vooral om Nord Stream 2. Deze is klaar, maar aan de Duitse kant moet er eerst een organisatorisch iets gebeuren. In jun/ jul zal dit zover zijn. Als deze niet in gebruik genomen wordt zullen de investeringen (voor de helft Russische bedrijven, de andere helft westerse bedrijven) voor niks zijn geweest. Dat is een behoorlijke klap voor beide partijen, maar in het geval van het westen is het een gedeelte last.

Verder, belangrijker nog, door de directe lijn van Siberië naar Duitsland komt er een afhankelijkheid van Duitsland aan Rusland. Rusland kan dit gebruiken in de toekomst. Wordt de lijn niet gebruikt, valt deze afhankelijkheid weg.

Het is een economisch gezien ook nog een interessante deal. Voor Rusland en Duitsland beide. Maar ook hier; voor Rusland is dit verlies iets wat ze alleen moeten dragen. Voor Duitsland is het ook een klap maar dit zal gedeeltelijk door de EU gedragen worden. Wellicht/ hopelijk in de vorm van financiering voor een versnelde afbouw van gasverbruik.

Belangrijk hierin is het gegeven dat de macht van Putin voor een groot gedeelte gebouwd is op gas/ olie. Bijvoorbeeld is de pro-Russische kandidaat in Oekraïne een vriend van Putin die rijk is geworden door de olie, georganiseerd door Putin. Dat is zeker niet de enige.
 
Ik schreef laatst al dat wellicht de uitkomst is dat Oekraïne in tweeën wordt gesplitst. Dat lijkt nu te gebeuren en daarmee zou de oorlog uit 2014 afgemaakt worden met succes voor Putin. (Ik verwacht niet dat Putin heel Oekraïne gaat aanvallen. Ik denk eerder dat de volgende stap is om de volgende regio dusdanig instabiel te maken dat hij hetzelfde kan doen, maar dat is pas over enkele jaren. In de tussentijd gaat hij dit script toepassen op Georgie) De vraag is dan welke grens er getrokken gaat worden.

De twee door rebellen bezette gebieden zijn kleiner dan de regio's/ provincies. Ik vermoed dat Rusland de grenzen van de provincies gaat aanhouden. Dan wordt het spannend. De EU zal daarin nog niet militair ingrijpen verwacht ik. Welke sancties gaat het westen opleggen? Duitsland heeft gezegd dat er gedacht wordt aan de Nord Stream. Maar kan de EU dat überhaupt opvangen? Rusland heeft een aardige reserve (goudvoorraad) en zal economische steun van China krijgen... Het wordt interessant.
Even een aanvulling hierop omdat ik net een opmerking zag waar ik nog geen rekening mee had gehouden.

Rusland zal bij een annexatie (officieel zal het wellicht onafhankelijk worden, maar in de praktijk Rusland) van de gebieden het Krim fysiek willen aansluiten. (De brug naar het Krim) Dat zou betekenen dat het "vrij" te maken gebied Luhansk/ Donetsk echt fors groter zal moeten worden. Logisch zou zijn tot de natuurlijke grens de rivier Dnjepr. Het veiligste voor Rusland zou dan zijn om het gehele gebied tot die rivier te "bevrijden". Maar dat is echt een oorlog (dat is inclusief een gedeelte/ tot aan Kiev). Het kan ook zijn dat dit het plan is voor de komende decennia...
 
Ik schreef laatst al dat wellicht de uitkomst is dat Oekraïne in tweeën wordt gesplitst. Dat lijkt nu te gebeuren en daarmee zou de oorlog uit 2014 afgemaakt worden met succes voor Putin. (Ik verwacht niet dat Putin heel Oekraïne gaat aanvallen. Ik denk eerder dat de volgende stap is om de volgende regio dusdanig instabiel te maken dat hij hetzelfde kan doen, maar dat is pas over enkele jaren. In de tussentijd gaat hij dit script toepassen op Georgie) De vraag is dan welke grens er getrokken gaat worden.

De twee door rebellen bezette gebieden zijn kleiner dan de regio's/ provincies. Ik vermoed dat Rusland de grenzen van de provincies gaat aanhouden. Dan wordt het spannend. De EU zal daarin nog niet militair ingrijpen verwacht ik. Welke sancties gaat het westen opleggen? Duitsland heeft gezegd dat er gedacht wordt aan de Nord Stream. Maar kan de EU dat überhaupt opvangen? Rusland heeft een aardige reserve (goudvoorraad) en zal economische steun van China krijgen... Het wordt interessant.
Hmmm, interessante gedachte over volgende regio's instabiel te maken :unsure:. Daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Rusland heeft zichzelf inderdaad de afgelopen jaren volgepompt met goud. Deels zal het Iran volgen wellicht die economisch aan alle kanten afgeknepen zijn door bullebak Amerika. Al jarenlang. Zij komen daar onderuit door veel handel te plegen met betaling in goud. Dan gaat het natuurlijk om handel met niet-vijandige staten. Dus de SWIFT-bom is misschien niet zo effectief als het lijkt. Misschien ook wel. Het zal mij benieuwen. Ik vindt het wel zorgelijk dat het westen even zomaar eenzijdig een land uit SWIFT kan gooien. Een systeem dat bedoeld is om internationaal bankverkeer mogelijk te maken en niet bedoeld is als wapen om in een oorlog in te zetten. Rusland zal denk ik enige schade ondervinden van de restricties maar ook niet erg veel. Genoeg bevriende landen om handel mee te drijven. Benieuwd of de gaskraan ook dicht zal gaan als tegenzet. Dat klinkt wel heel logisch maar Rusland heeft die miljarden gasinkomsten nodig en heeft niet echt een alternatief. Ook benieuwd hoe het westen dat gas dan wil betalen zonder SWIFT?
 
Even een aanvulling hierop omdat ik net een opmerking zag waar ik nog geen rekening mee had gehouden.

Rusland zal bij een annexatie (officieel zal het wellicht onafhankelijk worden, maar in de praktijk Rusland) van de gebieden het Krim fysiek willen aansluiten. (De brug naar het Krim) Dat zou betekenen dat het "vrij" te maken gebied Luhansk/ Donetsk echt fors groter zal moeten worden. Logisch zou zijn tot de natuurlijke grens de rivier Dnjepr. Het veiligste voor Rusland zou dan zijn om het gehele gebied tot die rivier te "bevrijden". Maar dat is echt een oorlog (dat is inclusief een gedeelte/ tot aan Kiev). Het kan ook zijn dat dit het plan is voor de komende decennia...
Handig zou zijn om de Israelische strategie te volgen. Een bevolkingsstrategie waarmee je dat gebied langzamerhand volpompt met pro-Russische burgers. Als het er eenmaal genoeg zijn, dan annexeer je het. Deze doctrine wordt al decennia lang toegepast door Israel. De verenigde naties en individuele landen komen elke keer met een kleine "foei" en gaan over tot de orde van de dag. De Palestijnen zijn het haasje.

Edit: Ik zie net Rutte stoer doen over sancties van Nederland. Wat zal Putin bang zijn zeg! Rutte, een waardig opvolger van Balkenende.
Edit2:
gas.png
nikkel.png
Leuk voor de toch al enorme inflatie (12% doorgerekend op jaarbasis in Duitsland!). De westerse bevolking zal dit even pikken maar hoe lang? Dus ook hier zal het gaan rommelen.
Geen gas uit Rusland. Hmmm, eh...Groningen?
 
Laatst bewerkt door een ninja:
Ahh, democratie. De heilige graal der regeringen. Die heeft globaal zoveel problemen opgelost..
Totaal onnodig. Gewoon je plek eisen met agressie is helemaal 2022. Waarom nog verkiezingen houden.. onnodig. Kan Trump ook weer verder..
 
Totaal onnodig. Gewoon je plek eisen met agressie is helemaal 2022. Waarom nog verkiezingen houden.. onnodig. Kan Trump ook weer verder..
Gewoon democratie implementeren omdat ze het in het westen waarderen je forceren, terwijl ze geen enkel benul hebben van wat het beste is voor de bevolking en je daarna aan je lot wordt overgelaten.

Van een van de grootste economieën in Afrika, naar een van de armsten. De bevolking kan sindsdien nauwelijks rondkomen en ze hebben geen fatsoenlijk dak over hun hoofd, maar ze hebben tenminste wel democratie!!
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan