Hirving Lozano (A)

Ik denk dat we ons grote zorgen moeten maken over Lozano. Wat ik hiermee bedoel is dat ik denk dat hij snel klaar zal zijn met de Eredivisie. Nu 2x een vrij discutabele rode kaart gekregen lijkt mij demotiverd werken.

De uitstraling van de Eredivisie is al niet al te best, ik denk dat deze arbitrale missers hier niet bij gaan helpen.
 
Gast is duidelijk in overtreding, maar wij trekken ten strijden door de tuchtcommissie belachelijk te maken, Klaas Jan Stuntelaar incident bij te halen en te roepen dat we de commentator van FOX aan ons zijde hebben.. o.O:ROFL:

En nog winnen we deze strijd/discussie niet... hoe kan het nou toch jo
 
De rode kaart was toch ook terecht? De schorsing is veel te hoog, mee eens, maar Lozano had gewoon geen mep beweging moeten maken.
Als je al zo lang in het vak zit dan hoor je te weten dat een slaande beweging naar achteren op deze manier niet bevorderend is voor je snelheid of je voetbalspel. Het enige wat er dan over blijft is slaan uit frustratie.
De frustratie vind ik begrijpelijk maar op die manier zo handelen is iets wat hij aan de arbitrage moet over laten. Het is alles behalve een zwaar vergrijp maar hopelijk leert hij er van want je benadeeld je team. Dit is al weer zijn 7e rode kaart in 2 jaar?

Het zou ook niet goed zijn om Lozano vrijspraak te geven omdat Huntelaar iets vergelijkbaars gedaan zou hebben. Het handelen van de KNVB is inderdaad inconsequent te noemen, maar dat om andere overtredingen zoals die van Lozano dan niet te bestraffen is ook niet eerlijk. Geef dan Huntelaar gewoon straf.

De fout die de KNVB bij Lozano maakt is hoogstens dat hij te zwaar bestraft is. Ik vind 1 wedstrijd schorsing passender. Wel typisch klote dit
 
Als het geen zwaar vergrijp is, bovendien reactief en daarenboven geen letsel (behalve een dikke lip die in die actie niet geraakt werd), waar is dan een rode kaart voor nodig?

Verder maakt het niet uit wat Huntelaar deed. Wat wél uitmaakt is dat een vergelijkbare actie in hetzelfde speelweekend beoordeeld is als "geen overtreding". En tussen "geen overtreding" en "rood en 4 wedstrijden schorsing" zit een onevenredig groot verschil, veel groter dan het verschil tussen een zwaaiende arm en een zwaaiende elleboog. Dat valt op geen enkele manier te rechtvaardigen.

En recht vaardigen is wat een tuchtcommissie dient te doen.
 
Als het geen zwaar vergrijp is, bovendien reactief en daarenboven geen letsel (behalve een dikke lip die in die actie niet geraakt werd), waar is dan een rode kaart voor nodig?

Verder maakt het niet uit wat Huntelaar deed. Wat wél uitmaakt is dat een vergelijkbare actie in hetzelfde speelweekend beoordeeld is als "geen overtreding". En tussen "geen overtreding" en "rood en 4 wedstrijden schorsing" zit een onevenredig groot verschil, veel groter dan het verschil tussen een zwaaiende arm en een zwaaiende elleboog. Dat valt op geen enkele manier te rechtvaardigen.

En recht vaardigen is wat een tuchtcommissie dient te doen.

Eens, maar dan maakt het dus wél uit wat Haasjan deed, want het was immers een vergelijkbare (erger, want elleboog die wél in het gezicht werd geplant) actie in hetzelfde weekend die beoordeeld is als geen overtreding.

Wat Lozano deed was uiteindelijk gewoon een overtreding, maar waar eigenlijk de focus van Fossen op had moeten liggen is wat er vooraf gaat aan de overtreding van Lozano, en het spelbederf van de speler die Lozano simpelweg de kaart aannaait, zoals Mohr ook goed aanhaalde:

Wat ik eigenlijk raar vind, wat overigens buiten deze discussie staat, is dat een speler huilend naar de grond gaat en naar zijn gezicht grijpt. Dat hij dan vervolgens op de beelden erop betrapt wordt dat hij in de nek geraakt wordt en hij verteld dat het een duw was. Dan kan/ zou de aanklager toch een straf moeten geven voor spelbederf? Het is niet beoordeeld dus dat is geen belemmering.

Niet alleen maakt die speler theater, want hij werd in de nek geraakt maar grijpt naar zijn gezicht, maar evenzo belangrijk is dat hij als eerste de overtreding maakt door opzichtig het shirt van Lozano vast te houden, waar voor gefloten had moeten worden. Zoals Mohr al zegt, het is niet beoordeeld, en het is een overtreding en spelbederf, dus er is sprake van verzachtende omstandigheden. Lozano moet niet slaan, ook al is het natuurlijk gruwelijk irritant dat iedereen hem continu onbestraft mag vasthouden, neersabelen, met ellebogen in het gezicht mag beuken, maar de slaande beweging volgt op een overtreding van de theatermaker; hij had die beweging niet gemaakt als die Woudenberg Lozano niet had vastgehouden. Het pleidooi had wat mij betreft eerder moeten zijn dat de kaart van kleur zou moeten veranderen, namelijk naar geel, want het was wel een overtreding van Lozano, maar geen rood, omdat het aantoonbaar is dat de speler die naar de grond gaat toneelspeelt en helemaal niet in het gezicht werd geraakt. En als de slaande beweging dan toch hoe dan ook rood moet zijn, had dan het pleidooi gehouden om een minimale straf van 1 wedstrijd en een vraag om een aanpak van de matennaaierij van die Woudenberg. Dat zou gezien de omstandigheden niet meer dan redelijk zijn geweest.

Dat de matennaaier Woudenberg achteraf plots zegt dat het een duw was is puur om zijn eigen lei schoon te vegen; maar het kwaad was al geschied, dankzij die aangenaaide kaart haalde Heerenveen 1 punt waar er anders geen 1 was geweest, dus om dan achteraf die verklaring te geven dat het een duw was terwijl hij direct na de wedstrijd in een interview nog jankerig verwijst naar een dikke lip die niemand heeft gezien maakt het alleen maar walgelijker.
 
Eens, maar dan maakt het dus wél uit wat Haasjan deed, want het was immers een vergelijkbare (erger, want elleboog die wél in het gezicht werd geplant) actie in hetzelfde weekend die beoordeeld is als geen overtreding.

Wat Lozano deed was uiteindelijk gewoon een overtreding, maar waar eigenlijk de focus van Fossen op had moeten liggen is wat er vooraf gaat aan de overtreding van Lozano, en het spelbederf van de speler die Lozano simpelweg de kaart aannaait, zoals Mohr ook goed aanhaalde:



Niet alleen maakt die speler theater, want hij werd in de nek geraakt maar grijpt naar zijn gezicht, maar evenzo belangrijk is dat hij als eerste de overtreding maakt door opzichtig het shirt van Lozano vast te houden, waar voor gefloten had moeten worden. Zoals Mohr al zegt, het is niet beoordeeld, en het is een overtreding en spelbederf, dus er is sprake van verzachtende omstandigheden. Lozano moet niet slaan, ook al is het natuurlijk gruwelijk irritant dat iedereen hem continu onbestraft mag vasthouden, neersabelen, met ellebogen in het gezicht mag beuken, maar de slaande beweging volgt op een overtreding van de theatermaker; hij had die beweging niet gemaakt als die Woudenberg Lozano niet had vastgehouden. Het pleidooi had wat mij betreft eerder moeten zijn dat de kaart van kleur zou moeten veranderen, namelijk naar geel, want het was wel een overtreding van Lozano, maar geen rood, omdat het aantoonbaar is dat de speler die naar de grond gaat toneelspeelt en helemaal niet in het gezicht werd geraakt. En als de slaande beweging dan toch hoe dan ook rood moet zijn, had dan het pleidooi gehouden om een minimale straf van 1 wedstrijd en een vraag om een aanpak van de matennaaierij van die Woudenberg. Dat zou gezien de omstandigheden niet meer dan redelijk zijn geweest.

Dat de matennaaier Woudenberg achteraf plots zegt dat het een duw was is puur om zijn eigen lei schoon te vegen; maar het kwaad was al geschied, dankzij die aangenaaide kaart haalde Heerenveen 1 punt waar er anders geen 1 was geweest, dus om dan achteraf die verklaring te geven dat het een duw was terwijl hij direct na de wedstrijd in een interview nog jankerig verwijst naar een dikke lip die niemand heeft gezien maakt het alleen maar walgelijker.

Eens!
 
Eens, maar dan maakt het dus wél uit wat Haasjan deed, want het was immers een vergelijkbare (erger, want elleboog die wél in het gezicht werd geplant) actie in hetzelfde weekend die beoordeeld is als geen overtreding.

Wat Lozano deed was uiteindelijk gewoon een overtreding, maar waar eigenlijk de focus van Fossen op had moeten liggen is wat er vooraf gaat aan de overtreding van Lozano, en het spelbederf van de speler die Lozano simpelweg de kaart aannaait, zoals Mohr ook goed aanhaalde:



Niet alleen maakt die speler theater, want hij werd in de nek geraakt maar grijpt naar zijn gezicht, maar evenzo belangrijk is dat hij als eerste de overtreding maakt door opzichtig het shirt van Lozano vast te houden, waar voor gefloten had moeten worden. Zoals Mohr al zegt, het is niet beoordeeld, en het is een overtreding en spelbederf, dus er is sprake van verzachtende omstandigheden. Lozano moet niet slaan, ook al is het natuurlijk gruwelijk irritant dat iedereen hem continu onbestraft mag vasthouden, neersabelen, met ellebogen in het gezicht mag beuken, maar de slaande beweging volgt op een overtreding van de theatermaker; hij had die beweging niet gemaakt als die Woudenberg Lozano niet had vastgehouden. Het pleidooi had wat mij betreft eerder moeten zijn dat de kaart van kleur zou moeten veranderen, namelijk naar geel, want het was wel een overtreding van Lozano, maar geen rood, omdat het aantoonbaar is dat de speler die naar de grond gaat toneelspeelt en helemaal niet in het gezicht werd geraakt. En als de slaande beweging dan toch hoe dan ook rood moet zijn, had dan het pleidooi gehouden om een minimale straf van 1 wedstrijd en een vraag om een aanpak van de matennaaierij van die Woudenberg. Dat zou gezien de omstandigheden niet meer dan redelijk zijn geweest.

Dat de matennaaier Woudenberg achteraf plots zegt dat het een duw was is puur om zijn eigen lei schoon te vegen; maar het kwaad was al geschied, dankzij die aangenaaide kaart haalde Heerenveen 1 punt waar er anders geen 1 was geweest, dus om dan achteraf die verklaring te geven dat het een duw was terwijl hij direct na de wedstrijd in een interview nog jankerig verwijst naar een dikke lip die niemand heeft gezien maakt het alleen maar walgelijker.
Klopt hoor. Het is ook niet zwaar, maar om het voetbal te beschermen vind ik het niet onredelijk om een slaande beweging te bestraffen. Als je dat consequent en overal doet, dan is de winst dat je dit soort gedrag uit bant tot zo ver als mogelijk.

Als Woudenberg een overtreding maakt (net voor de slaande beweging van Lozano)dan hoor je die inderdaad eerst te bestraffen. Is dat niet gezien en er is een video scheidsrechter bij dan zou je ze zowel Lozano en Woudenberg moeten bestraffen.

Als Woudenberg vervolgens theater maakt, dan moet de scheidsrechter dat acteer werk van Woudenberg niet mee nemen in de straf maat voor Lozano. De straf van Lozano moet om die reden niet verhoogd of verlaagd worden. Het is dan Woudenberg die voor het acteer werk opnieuw straf verdiend.
Voetballers moeten gewoon eens wat meer gaan voetballen :)
 
Klopt hoor. Het is ook niet zwaar, maar om het voetbal te beschermen vind ik het niet onredelijk om een slaande beweging te bestraffen. Als je dat consequent en overal doet, dan is de winst dat je dit soort gedrag uit bant tot zo ver als mogelijk.

Als Woudenberg een overtreding maakt (net voor de slaande beweging van Lozano)dan hoor je die inderdaad eerst te bestraffen. Is dat niet gezien en er is een video scheidsrechter bij dan zou je ze zowel Lozano en Woudenberg moeten bestraffen.

Als Woudenberg vervolgens theater maakt, dan moet de scheidsrechter dat acteer werk van Woudenberg niet mee nemen in de straf maat voor Lozano. De straf van Lozano moet om die reden niet verhoogd of verlaagd worden. Het is dan Woudenberg die voor het acteer werk opnieuw straf verdiend.
Voetballers moeten gewoon eens wat meer gaan voetballen :)

Daarom pleitte ik ook voor geel voor Lozano, omdat het uiteindelijk wel een overtreding is. Of anders rood met maximaal 1 wedstrijd brommen. Maar laat het 'als' bij Woudenberg er maar af hoor; de beelden zijn glashelder.
Daarom zou ik ook heel graag zien dat de regel van "de scheidsrechter heeft het beoordeeld dus helaas, het kan niet meer bestraft worden" een kanttekening zou gaan bevatten van "echter, indien er op basis van beelden duidelijk sprake is van gemeen spel of spelbederf [bijv. niet geziene ellebogen, schwalbes/theater om kaarten aan te naaien], dient de situatie opnieuw beoordeeld en bestraft te worden" oid. En ik begrijp dat ze daar bij de KNVB een heel panel voor in zouden moeten schakelen om al de zaken te behandelen, en dat ook PSV hier last van zou kunnen gaan krijgen, maar dit lijkt me wel een oplossing om smerig spel uit te bannen. Gluiperds die zo eerder telkens aan kaarten ontsnapten en ze anderen aannaaiden, zouden dan alsnog bestraft kunnen worden.
 
Eens, maar dan maakt het dus wél uit wat Haasjan deed, want het was immers een vergelijkbare (erger, want elleboog die wél in het gezicht werd geplant) actie in hetzelfde weekend die beoordeeld is als geen overtreding.


Dat de matennaaier Woudenberg achteraf plots zegt dat het een duw was is puur om zijn eigen lei schoon te vegen; maar het kwaad was al geschied, dankzij die aangenaaide kaart haalde Heerenveen 1 punt waar er anders geen 1 was geweest, dus om dan achteraf die verklaring te geven dat het een duw was terwijl hij direct na de wedstrijd in een interview nog jankerig verwijst naar een dikke lip die niemand heeft gezien maakt het alleen maar walgelijker.

Wat ik vooral bedoel: Het maakt mij niet zoveel uit wat voor acties het nu precies waren. Wat erg is, is dat vergelijkbare acties totaal verschillend worden beoordeeld en, erger nog, totaal verschillende consequenties hebben. Of dat nu 2 ellebogen, 2 tikken of 2 duwtjes tegen het hoofd zijn.

Dat scheidsrechters het verschillend beoordelen kan ik mee leven. Andere posities ten opzichte van de actie, bovendien gaat het snel en moet er snel een beslissing worden genomen. Dat een tuchtafdeling in alle rust, met verklaringen van allerlei kanten, TV-beelden en een karrevracht aan vergelijkingsmateriaal, binnen dezelfde week de ene actie laat gaan en de andere met 4 wedstrijden schorsing bestraft, daar zakt mijn broek van af. Vergelijkbare acties moeten vergelijkbare consequenties hebben, en als regeltjes en procedures leiden tot het tegendeel, dan moet er iets aan die regels en procedures worden gedaan.
 
Ik sluit mij volledig aan bij het bovenstaande. Als voor (nagenoeg) dezelfde actie in het ene geval het team een halve wedstrijd met 10 man speelt, die speler niet meespeelde en dan 3 tot 4 wedstrijden geschorst wordt en de andere speler een vrije trap tegen krijgt is er iets heel er mis met het systeem. En als dat geaccepteerd wordt door de KNVB dan is er iets heel erg mis met de bond.

Maar dat wisten we natuurlijk al.
 
Wat ik vooral bedoel: Het maakt mij niet zoveel uit wat voor acties het nu precies waren. Wat erg is, is dat vergelijkbare acties totaal verschillend worden beoordeeld en, erger nog, totaal verschillende consequenties hebben. Of dat nu 2 ellebogen, 2 tikken of 2 duwtjes tegen het hoofd zijn.

Dat scheidsrechters het verschillend beoordelen kan ik mee leven. Andere posities ten opzichte van de actie, bovendien gaat het snel en moet er snel een beslissing worden genomen. Dat een tuchtafdeling in alle rust, met verklaringen van allerlei kanten, TV-beelden en een karrevracht aan vergelijkingsmateriaal, binnen dezelfde week de ene actie laat gaan en de andere met 4 wedstrijden schorsing bestraft, daar zakt mijn broek van af. Vergelijkbare acties moeten vergelijkbare consequenties hebben, en als regeltjes en procedures leiden tot het tegendeel, dan moet er iets aan die regels en procedures worden gedaan.

Ja precies. Gelijke monniken, gelijke kappen.
 
Ik sluit mij volledig aan bij het bovenstaande. Als voor (nagenoeg) dezelfde actie in het ene geval het team een halve wedstrijd met 10 man speelt, die speler niet meespeelde en dan 3 tot 4 wedstrijden geschorst wordt en de andere speler een vrije trap tegen krijgt is er iets heel er mis met het systeem. En als dat geaccepteerd wordt door de KNVB dan is er iets heel erg mis met de bond.

Maar dat wisten we natuurlijk al.
Ik zal de laatste zijn die in een competitie een probleem maakt van een foutje van de arbitrage, maar wat de afgelopen week is voorgevallen getuigd van een absoluut ongeloofwaardige gang van zaken. Voor mij is nog steeds niet duidelijk wat nu het verschil is tussen Huntelaar zijn handeling en die van Lozano. En hoe het kan dat de strafmaatregel buitengewoon extreem verschilt per geval.

Kijk, we hebben een kneuzen groepje van arbiters. Ik zie enkelbrekende overtredingen waar soms geel voor wordt gegeven. Ik zie een grensrechter vlaggen voor een achter bal die nooit kan zien of dat de bal achter is. En nu dit dus.

Net als het niveau van de eredivisie volgt de arbitrage club in de mars naar beneden.
 
Wat ik vooral bedoel: Het maakt mij niet zoveel uit wat voor acties het nu precies waren. Wat erg is, is dat vergelijkbare acties totaal verschillend worden beoordeeld en, erger nog, totaal verschillende consequenties hebben. Of dat nu 2 ellebogen, 2 tikken of 2 duwtjes tegen het hoofd zijn.

Dat scheidsrechters het verschillend beoordelen kan ik mee leven. Andere posities ten opzichte van de actie, bovendien gaat het snel en moet er snel een beslissing worden genomen. Dat een tuchtafdeling in alle rust, met verklaringen van allerlei kanten, TV-beelden en een karrevracht aan vergelijkingsmateriaal, binnen dezelfde week de ene actie laat gaan en de andere met 4 wedstrijden schorsing bestraft, daar zakt mijn broek van af. Vergelijkbare acties moeten vergelijkbare consequenties hebben, en als regeltjes en procedures leiden tot het tegendeel, dan moet er iets aan die regels en procedures worden gedaan.

Maar het verschil is dat de scheidsrechter in het ene geval het beoordeeld heeft, maar misschien niet goed en daar gaat PSV tegen in beroep. In het andere geval is het beoordeeld door de scheidsrechter en dus kan er niet meer tegen in beroep gegaan worden. Snap je? Want in het ene geval is het beoordeeld maar niet goed en in het tweede geval... Kijk.. het gaat erom dat het gewoon logisch is want de scheidsrechter moet het in beide gevallen beoordelen en heeft dat gedaan dus dan...

Nou, je begrijpt wat ik bedoel... minder! minder!

Ik had het niet beter kunnen verwoorden Ongezouten.

Allicht, hij herhaald wat ik zei ;)

P.s. het "minder minder" staat voor mij voor zaken die mensen "met een mening" roepen maar waar ze bij enkele vragen verder geen verdediging van het standpunt voor hebben.
 
[...]

P.s. het "minder minder" staat voor mij voor zaken die mensen "met een mening" roepen maar waar ze bij enkele vragen verder geen verdediging van het standpunt voor hebben.
Met als verkiezingsslogan: "Hún hebben het gedaan!"
 
Lozano heb ik geen moment gemist en dat zegt toch wel wat over de prestaties van alle PSV-ers.Misschien komt het PSV en Lozano wel goed uit die wedstrijden schorsing en pakken we gewoon de volle punten tijdens zijn afwezigheid.
 
Lozano heb ik geen moment gemist en dat zegt toch wel wat over de prestaties van alle PSV-ers.Misschien komt het PSV en Lozano wel goed uit die wedstrijden schorsing en pakken we gewoon de volle punten tijdens zijn afwezigheid.

Tja, nu waren Bergwijn en Pereiro scherp. Maar dat is geen garantie natuurlijk.
 
Lozano heb ik geen moment gemist en dat zegt toch wel wat over de prestaties van alle PSV-ers.Misschien komt het PSV en Lozano wel goed uit die wedstrijden schorsing en pakken we gewoon de volle punten tijdens zijn afwezigheid.
Denk dat het hele gebeuren, de rode kaart, de lange schorsing, het niet geven van een kaart bij een concurrent die daarna wel de winnende maakt er waar geen onderzoek naar gedaan kan worden allemaal op het goede moment samen kwamen. Neem tenminste aan dat dit (of delen hiervan) toch wel voor extra motivatie gezorgd
 
Lozano heb ik geen moment gemist en dat zegt toch wel wat over de prestaties van alle PSV-ers.Misschien komt het PSV en Lozano wel goed uit die wedstrijden schorsing en pakken we gewoon de volle punten tijdens zijn afwezigheid.
Ik heb hem er liever bij. Ik heb vertrouwen in de spelers die we nu hebben maar Lozano is topscorer van de Eredivisie en kan ook een doelpunt maken als anderen dat niet doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan