Of je moet heel rustig aan doen in de kwalificatie.
Je kan wel een maximum budget vaststellen per team. Dan wordt het speelveld wellicht al gelijkwaardig. Uitgaande van een lager budget dan de topteams nu hebben.
Daar moet je dan wat mee doen qua manier van punten. Dus geen vast puntenaantal voor een finishpositie meer.
Ik heb er iets langer over nagedacht: omgekeerde startvolgorde.
1 punt voor elke (langzamere) auto die je weet in te halen tijdens de race
0.5 punt voor elke (snellere) auto die je achter je weet te houden tijdens de race.
Stel Vettel ploft zijn motor en start vooraan (slechtste kwalificatie) en houdt het hele veld ook achter zich; dan krijgt ie 19*0,5 punten = 9,5 WK punten.
Hamilton, Bottas en verstappen qualificeren als snelsten
Quali - Race
20 - 1 Vettel 19 keer 0.5 (alles achter zich gehouden) =
9.5 punten
1 - 2 Hamilton van plaats 20 naar 2 =
18 punten
3 - 3 Verstappen van plaats 18 naar 3 =
15 punten + 0.5 voor het achter zich houden van de sneller qualificerende bottas
2 - 4 Bottas van plaats 19 naar 4 =
15 punten
Dus goed kwalificieren blijft belangrijk om zoveel mogelijk punten te kunnen halen, maar als je vooraan start is het nog altijd de moeite waard om te blijven knokken om mensen achter je te houden. Dan wordt het een stuk aantrekkelijker om te kijken. Evntueel een kleine tweak met +3, +2 en +1 voor de top 3 in beide sessies. Wordt een stuk interessanter voor zowel de top als de mindere teams, en vooral de kijker.
Een treintje waarin je kijkt hoe de onderlinge tussenruimtes zich over 1.5 uur langzaam uitrekken is echt niks aan.
Krijg je ook eens wat druk bij de topteams dat ze gebaad zijn bij richlijnen die gevechten om posities ten goede komen, in plaats van het sneller, breder, saaier principe dat ze nu min of meer vasthouden.