Formule 1

Ik las dat Albon ook heel erg tevreden was over de snelheid van zijn RB16. Dat 'ie op +39.146s binnenkomt na 52 rondjes laat zien dat hij bijna een seconde per ronde sneller had gekund. Ik vind het een heel sympathiek ventje, maar hij is niet de teammaat die samen met Verstappen een vuist kan maken tegen Mercedes.

Ergens denk ik echt wel dat je zo iemand de tijd moet gunnen, tijd die Gasly nooit gegund is (waar ik begrip voor had, gezien zijn twijfelachtige rijstijl toen). Maar het gat is echt groot. Groter dan vorig jaar. Dat heeft dan misschien met de ontwikkelingen van de auto's te maken, maar feit blijft dat Max wel het gouden randje heeft waardoor ie podiums pakt. En dan valt het falen van Albon ook nog extra op als Gasly opeens een ijzersterk seizoen rijdt bij AlphaTauri.
 
Ik las dat Albon ook heel erg tevreden was over de snelheid van zijn RB16. Dat 'ie op +39.146s binnenkomt na 52 rondjes laat zien dat hij bijna een seconde per ronde sneller had gekund. Ik vind het een heel sympathiek ventje, maar hij is niet de teammaat die samen met Verstappen een vuist kan maken tegen Mercedes.
Maar Albon was volgens mij (ik heb de race niet gezien) de hele tijd bezig met mensen inhalen. Hij reed in ieder geval niet zoals Verstappen vooraan met nauwelijks andere coureurs om hem heen waardoor je geen vertraging krijgt.
 
Maar Albon was volgens mij (ik heb de race niet gezien) de hele tijd bezig met mensen inhalen. Hij reed in ieder geval niet zoals Verstappen vooraan met nauwelijks andere coureurs om hem heen waardoor je geen vertraging krijgt.

Maar Albon zit te vaak in die positie.
 
Of gewoon Max naast Lewis! Dan gaan we zien wat die 6 wereldtitels van Hamilton echt waard zijn. Maar dat zal Lewis wel nooit toelaten, die wil liever zo'n halve slapjanus als Bottas naast zich zodat hij alle aandacht op kan eisen.

Ik zou best iets radicaal anders willen. Voor de waardering van het racen zou ik eigenlijk het liefst zien dat coureurs van de vier topteams in het constructeursklassement na twee jaar eerst een jaar enkel bij een team mogen tekenen van buiten deze top vier. Het zetten van Hammilton en Verstappen in de Mercedessen (die technisch al superieur zijn) maakt de hele F1 juist geen drol aan. Laat maar zien wat je echt waard bent door prestaties neer te zetten met minder materiaal. Rij bijvoorbeeld met een Renault of Alpha Tauri naar het podium als je echt zo goed bent.

Dit zou qua salarissen en sponsoren waarschijnlijk weinig realistisch zijn. Maar je kunt ook creatief gaan kijken naar de rest van de opzet om de spanning terug te brengen. Bijvoorvbeeld de voor de klassificiaties: geef een paar punten voor de snelste zijn in kwalificiatie en start vervolgens in de omgekeerde volgorde bijvoorbeeld. Dan geeft een overwinning dan bijvoorbeeld 8 punten + iedere coureur krijgt een punt per aantal geklommen plekken. Dat maakt het voor de kijker veel interessanter. Ik geniet ook wel van een goed verdedigend gevecht. Dat komt de laatste jaren echter zelden voor.
 
Of gewoon Max naast Lewis! Dan gaan we zien wat die 6 wereldtitels van Hamilton echt waard zijn. Maar dat zal Lewis wel nooit toelaten, die wil liever zo'n halve slapjanus als Bottas naast zich zodat hij alle aandacht op kan eisen.
Lewis is een coureur die echt wel kan sturen (want rijdt Bottas er elk jaar af), maar legde het ook af tegen Rosberg, van wie ik helemaal niet zo'n hoge pet op heb. Ik ben het met je eens hoor, ik denk dat hij bang is voor Verstappen. Nu is hij de coureur met honderdduizend titels en laat zich graag de beste coureur allertijden noemen en ik denk dat hij bang is voor een demasqué als Verstappen in dezelfde auto mag rijden.
 
Ik dacht dat de reglementen die bedoeld zijn e.e.a. weer nader tot elkaar te brengen, al per volgend seizoen in werking gingen. Dat is pas het seizoen daarop dus. Jammer.
 
Ik dacht dat de reglementen die bedoeld zijn e.e.a. weer nader tot elkaar te brengen, al per volgend seizoen in werking gingen. Dat is pas het seizoen daarop dus. Jammer.
Ja, want dit seizoen is een verloren seizoen en dan kan het niet.
Da's een beetje als zeggen dat je volgende week maandag met je dieet begint en dan op zondag zeggen 'ja, maar dat telt niet want ik heb deze week nog geen friet op, dus we schuiven het een weekje op.'.
 
Lewis is een coureur die echt wel kan sturen (want rijdt Bottas er elk jaar af), maar legde het ook af tegen Rosberg, van wie ik helemaal niet zo'n hoge pet op heb. Ik ben het met je eens hoor, ik denk dat hij bang is voor Verstappen. Nu is hij de coureur met honderdduizend titels en laat zich graag de beste coureur allertijden noemen en ik denk dat hij bang is voor een demasqué als Verstappen in dezelfde auto mag rijden.

Dat klopt helemaal en mocht Max Verstappen ooit naar Mercedes gaan dan is Hamilton direct vertrokken bij dat team.
De Formule 1 is overigens alleen gebaat bij gelijkwaardige auto's voor iedereen, zodat het puur aankomt op de kunde van de coureur en de afstelling van de auto. Het maakt daarbij niet uit of al die auto's maximaal 350 km/h kunnen rijden of 300 km/h als ze maar gelijkwaardig zijn. Alleen zo wordt het echt spannend. Maar dit zal niet gebeuren. Het is volledig uit de klauwen gelopen. :cautious:
 
Dat klopt helemaal en mocht Max Verstappen ooit naar Mercedes gaan dan is Hamilton direct vertrokken bij dat team.
De Formule 1 is overigens alleen gebaat bij gelijkwaardige auto's voor iedereen, zodat het puur aankomt op de kunde van de coureur en de afstelling van de auto. Het maakt daarbij niet uit of al die auto's maximaal 350 km/h kunnen rijden of 300 km/h als ze maar gelijkwaardig zijn. Alleen zo wordt het echt spannend. Maar dit zal niet gebeuren. Het is volledig uit de klauwen gelopen. :cautious:
Niet helemaal. Uitdrukkelijk is er in de Formule 1 ook een constructeurstitel. Ik zou het wel interessant vinden als coureurs maximaal 2 jaar bij een team mogen blijven Zoals Relix al aangaf. En een omgekeerde startvolgorde. Dan krijg je automatisch een spannender race.
 
Niet helemaal. Uitdrukkelijk is er in de Formule 1 ook een constructeurstitel. Ik zou het wel interessant vinden als coureurs maximaal 2 jaar bij een team mogen blijven Zoals Relix al aangaf. En een omgekeerde startvolgorde. Dan krijg je automatisch een spannender race.
Of je moet heel rustig aan doen in de kwalificatie.

Je kan wel een maximum budget vaststellen per team. Dan wordt het speelveld wellicht al gelijkwaardig. Uitgaande van een lager budget dan de topteams nu hebben.
 
Of je moet heel rustig aan doen in de kwalificatie.

Je kan wel een maximum budget vaststellen per team. Dan wordt het speelveld wellicht al gelijkwaardig. Uitgaande van een lager budget dan de topteams nu hebben.

Daar moet je dan wat mee doen qua manier van punten. Dus geen vast puntenaantal voor een finishpositie meer.
Ik heb er iets langer over nagedacht: omgekeerde startvolgorde.
1 punt voor elke (langzamere) auto die je weet in te halen tijdens de race
0.5 punt voor elke (snellere) auto die je achter je weet te houden tijdens de race.

Stel Vettel ploft zijn motor en start vooraan (slechtste kwalificatie) en houdt het hele veld ook achter zich; dan krijgt ie 19*0,5 punten = 9,5 WK punten.

Hamilton, Bottas en verstappen qualificeren als snelsten

Quali - Race
20 - 1 Vettel 19 keer 0.5 (alles achter zich gehouden) = 9.5 punten
1 - 2 Hamilton van plaats 20 naar 2 = 18 punten
3 - 3 Verstappen van plaats 18 naar 3 = 15 punten + 0.5 voor het achter zich houden van de sneller qualificerende bottas
2 - 4 Bottas van plaats 19 naar 4 = 15 punten

Dus goed kwalificieren blijft belangrijk om zoveel mogelijk punten te kunnen halen, maar als je vooraan start is het nog altijd de moeite waard om te blijven knokken om mensen achter je te houden. Dan wordt het een stuk aantrekkelijker om te kijken. Evntueel een kleine tweak met +3, +2 en +1 voor de top 3 in beide sessies. Wordt een stuk interessanter voor zowel de top als de mindere teams, en vooral de kijker.

Een treintje waarin je kijkt hoe de onderlinge tussenruimtes zich over 1.5 uur langzaam uitrekken is echt niks aan.


Krijg je ook eens wat druk bij de topteams dat ze gebaad zijn bij richlijnen die gevechten om posities ten goede komen, in plaats van het sneller, breder, saaier principe dat ze nu min of meer vasthouden.
 
Laatst bewerkt:
Daar moet je dan wat mee doen qua manier van punten. Dus geen vast puntenaantal voor een finishpositie meer.
Ik heb er iets langer over nagedacht: omgekeerde startvolgorde.
1 punt voor elke (langzamere) auto die je weet in te halen tijdens de race
0.5 punt voor elke (snellere) auto die je achter je weet te houden tijdens de race.

Stel Vettel ploft zijn motor en start vooraan (slechtste kwalificatie) en houdt het hele veld ook achter zich; dan krijgt ie 19*0,5 punten = 9,5 WK punten.

Hamilton, Bottas en verstappen qualificeren als snelsten

Quali - Race
20 - 1 Vettel 19 keer 0.5 (alles achter zich gehouden) = 9.5 punten
1 - 2 Hamilton van plaats 20 naar 2 = 18 punten
3 - 3 Verstappen van plaats 18 naar 3 = 15 punten + 0.5 voor het achter zich houden van de sneller qualificerende bottas
2 - 4 Bottas van plaats 19 naar 4 = 15 punten

Dus goed kwalificieren blijft belangrijk om zoveel mogelijk punten te kunnen halen, maar als je vooraan start is het nog altijd de moeite waard om te blijven knokken om mensen achter je te houden. Dan wordt het een stuk aantrekkelijker om te kijken. Evntueel een kleine tweak met +3, +2 en +1 voor de top 3 in beide sessies. Wordt een stuk interessanter voor zowel de top als de mindere teams, en vooral de kijker.
En de cijfersnerds zullen het ook leuker vinden :ROFL: :ROFL:
 
En de cijfersnerds zullen het ook leuker vinden :ROFL: :ROFL:
:geek: I Know i would.

Maar stel je voor dat jij een rijder bent bij een minder team en weet je dat materiaal hebt waarbij je nu wekelijks puntloos voor plek 12-18 en ergens in Q1 of hoog Q2 zult kwalificeren. Je startpositie is veelal ook je eindpositie. Daar is toch niks aan. Je wilt wisselingen van positie zien, gevechten, heck - zelfs de trulli trains waren interessanter dan de meeste races van de afgelopen twee jaren. Dan waren er elke ronde in elk geval een paar blokkerende wieltjes of laat inrem-acties om het vege lijf op plek acht te houden. Met deze veranderingen kun je ook in die mindere teams gewoon persoonlijk punten blijven sprokkelen, waarmee je mogelijk weer meer in trek komt van de betere teams..? Maar bovenal, er komt meer druk op het mogelijk maken van gevechten om posities. Het gebrek eraan is wat de F1 dodelijk saai maakt nu.
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal. Uitdrukkelijk is er in de Formule 1 ook een constructeurstitel. Ik zou het wel interessant vinden als coureurs maximaal 2 jaar bij een team mogen blijven Zoals Relix al aangaf. En een omgekeerde startvolgorde. Dan krijg je automatisch een spannender race.

De constructeurstitel vind ik dan ook niet zo belangrijk.
 
:geek: I Know i would.

Maar stel je voor dat jij een rijder bent bij een minder team en weet je dat materiaal hebt waarbij je nu wekelijks puntloos voor plek 12-18 en ergens in Q1 of hoog Q2 zult kwalificeren. Je startpositie is veelal ook je eindpositie. Daar is toch niks aan. Je wilt wisselingen van positie zien, gevechten, heck - zelfs de trulli trains waren interessanter dan de meeste races van de afgelopen twee jaren. Dan waren er elke ronde in elk geval een paar blokkerende wieltjes of laat inrem-acties om het vege lijf op plek acht te houden. Nu kun je ook in die mindere teams gewoon persoonlijk punten blijven sprokkelen, waarmee je mogelijk weer meer in trek komt van de betere teams..? Maar bovenal, er komt meer druk op het mogelijk maken van gevechten om posities. Het gebrek eraan is wat de F1 dodelijk saai maakt nu.
Daarom leek mij de gesplite startopstelling (beste team voor en achteraan) wel een leuke om te doen. Dan heb je namelijk ook een multifunctionele auto nodig en niet 1 die alleen optimaal is als die in vrije lucht rijdt.
 
Daar moet je dan wat mee doen qua manier van punten. Dus geen vast puntenaantal voor een finishpositie meer.
Ik heb er iets langer over nagedacht: omgekeerde startvolgorde.
1 punt voor elke (langzamere) auto die je weet in te halen tijdens de race
0.5 punt voor elke (snellere) auto die je achter je weet te houden tijdens de race.

Stel Vettel ploft zijn motor en start vooraan (slechtste kwalificatie) en houdt het hele veld ook achter zich; dan krijgt ie 19*0,5 punten = 9,5 WK punten.

Hamilton, Bottas en verstappen qualificeren als snelsten

Quali - Race
20 - 1 Vettel 19 keer 0.5 (alles achter zich gehouden) = 9.5 punten
1 - 2 Hamilton van plaats 20 naar 2 = 18 punten
3 - 3 Verstappen van plaats 18 naar 3 = 15 punten + 0.5 voor het achter zich houden van de sneller qualificerende bottas
2 - 4 Bottas van plaats 19 naar 4 = 15 punten

Dus goed kwalificieren blijft belangrijk om zoveel mogelijk punten te kunnen halen, maar als je vooraan start is het nog altijd de moeite waard om te blijven knokken om mensen achter je te houden. Dan wordt het een stuk aantrekkelijker om te kijken. Evntueel een kleine tweak met +3, +2 en +1 voor de top 3 in beide sessies. Wordt een stuk interessanter voor zowel de top als de mindere teams, en vooral de kijker.

Een treintje waarin je kijkt hoe de onderlinge tussenruimtes zich over 1.5 uur langzaam uitrekken is echt niks aan.


Krijg je ook eens wat druk bij de topteams dat ze gebaad zijn bij richlijnen die gevechten om posities ten goede komen, in plaats van het sneller, breder, saaier principe dat ze nu min of meer vasthouden.
Of net als bij skalomskieen: een optelling van beide. Dus 20+1 = 21, maar 10+2 = 12. En het laagste getal wint de race.
 
Terug
Bovenaan Onderaan