Formule 1

Daar moet je dan wat mee doen qua manier van punten. Dus geen vast puntenaantal voor een finishpositie meer.
Ik heb er iets langer over nagedacht: omgekeerde startvolgorde.
1 punt voor elke (langzamere) auto die je weet in te halen tijdens de race
0.5 punt voor elke (snellere) auto die je achter je weet te houden tijdens de race.

Stel Vettel ploft zijn motor en start vooraan (slechtste kwalificatie) en houdt het hele veld ook achter zich; dan krijgt ie 19*0,5 punten = 9,5 WK punten.

Hamilton, Bottas en verstappen qualificeren als snelsten

Quali - Race
20 - 1 Vettel 19 keer 0.5 (alles achter zich gehouden) = 9.5 punten
1 - 2 Hamilton van plaats 20 naar 2 = 18 punten
3 - 3 Verstappen van plaats 18 naar 3 = 15 punten + 0.5 voor het achter zich houden van de sneller qualificerende bottas
2 - 4 Bottas van plaats 19 naar 4 = 15 punten

Dus goed kwalificieren blijft belangrijk om zoveel mogelijk punten te kunnen halen, maar als je vooraan start is het nog altijd de moeite waard om te blijven knokken om mensen achter je te houden. Dan wordt het een stuk aantrekkelijker om te kijken. Evntueel een kleine tweak met +3, +2 en +1 voor de top 3 in beide sessies. Wordt een stuk interessanter voor zowel de top als de mindere teams, en vooral de kijker.

Een treintje waarin je kijkt hoe de onderlinge tussenruimtes zich over 1.5 uur langzaam uitrekken is echt niks aan.


Krijg je ook eens wat druk bij de topteams dat ze gebaad zijn bij richlijnen die gevechten om posities ten goede komen, in plaats van het sneller, breder, saaier principe dat ze nu min of meer vasthouden.

Deze vind ik persoonlijk teveel gereken. Zo complex hoeft het nou ook weer niet te worden. :maniac:
 
Daarom leek mij de gesplite startopstelling (beste team voor en achteraan) wel een leuke om te doen. Dan heb je namelijk ook een multifunctionele auto nodig en niet 1 die alleen optimaal is als die in vrije lucht rijdt.
Wel jammer voor Bottas, moet die altijd achteraan rijden.
 
Van de 5 races dit seizoen begon hij er 2 op Pole? Of hint jij er op dat Hamilton Bottas soms bewust laat winnen zodat hij de gunstigere lijn vanaf P2 heeft?
Dat zou knap zijn, als je bewust langzamer dan Bottas gaat, maar sneller dan bijv. Verstappen.
 
Ik zou best iets radicaal anders willen. Voor de waardering van het racen zou ik eigenlijk het liefst zien dat coureurs van de vier topteams in het constructeursklassement na twee jaar eerst een jaar enkel bij een team mogen tekenen van buiten deze top vier. Het zetten van Hammilton en Verstappen in de Mercedessen (die technisch al superieur zijn) maakt de hele F1 juist geen drol aan. Laat maar zien wat je echt waard bent door prestaties neer te zetten met minder materiaal. Rij bijvoorbeeld met een Renault of Alpha Tauri naar het podium als je echt zo goed bent.

Dit zou qua salarissen en sponsoren waarschijnlijk weinig realistisch zijn. Maar je kunt ook creatief gaan kijken naar de rest van de opzet om de spanning terug te brengen. Bijvoorvbeeld de voor de klassificiaties: geef een paar punten voor de snelste zijn in kwalificiatie en start vervolgens in de omgekeerde volgorde bijvoorbeeld. Dan geeft een overwinning dan bijvoorbeeld 8 punten + iedere coureur krijgt een punt per aantal geklommen plekken. Dat maakt het voor de kijker veel interessanter. Ik geniet ook wel van een goed verdedigend gevecht. Dat komt de laatste jaren echter zelden voor.

Dan word je gestraft voor goede prestaties en word je verhinderd om records te verbreken. Lijkt me geen strak plan. Een budgetlimiet lijkt me dan beter; Mercedes heeft geld als water, de rest wat minder, dus zij kunnen zich veel meer veroorloven bij het ontwikkelen van die auto. Dat inhalen ziet er stoer uit, maar als je auto een halve seconde per ronde sneller is dan de andere, dan is er ook niks heldhaftigs aan.
 
Renault en Ferrari gaan definitief in beroep tegen straf Racing Point

link

Renault en Ferrari hebben dinsdagavond bevestigd dat ze het voorgenomen beroep tegen de straf van Racing Point doorzetten. McLaren daarentegen besloot het hierbij te laten.

Nou FIA ... Ik ben benieuwd. :rolleyes: Ferrari gaat in beroep. Dan weet je de uitslag al. :cautious:
 
Dan word je gestraft voor goede prestaties en word je verhinderd om records te verbreken. Lijkt me geen strak plan. Een budgetlimiet lijkt me dan beter; Mercedes heeft geld als water, de rest wat minder, dus zij kunnen zich veel meer veroorloven bij het ontwikkelen van die auto. Dat inhalen ziet er stoer uit, maar als je auto een halve seconde per ronde sneller is dan de andere, dan is er ook niks heldhaftigs aan.

Hamilton heeft in heel seizoen 2019 welgeteld 10 inhaalacties gedaan. Waarvan 5 op de baan waarbij de persoon verdedigde (contested) en 5 op strategie (non contested, pits?).* Verder is hij 2 keer een plek verloren.

Edit:
De een vindt t prachtig zulke records maar persoonlijk vind ik het getuigen van de onhoudbaarheid van de huidige opzet. En om aan te geven dat het niet enkel opgaat voor mercedes: twee coureurs hebben 0 contested inhaalacties gemaakt op de baan (Kubica, Grosjean), en er zijn 3 coureurs met 1 inhaalactie en 4 coureurs met 2 inhaalacties op de baan, alles op het totaal van 13 races. Dat zijn toch geen cijfers voor de hoogste vorm van motorsport?

Link


* Contested Overtakes: successful overtakes where the move was defended or contested by the other driver.
* Non-Contested Overtakes: successful overtakes where the move was NOT defended or contested by the other driver.
 
Laatst bewerkt:
Hamilton heeft in heel seizoen 2019 welgeteld 10 inhaalacties gedaan. Waarvan 5 op de baan waarbij de persoon verdedigde (contested) en 5 op strategie (non contested, pits?).* Verder is hij 2 keer een plek verloren.

Edit:
De een vindt t prachtig zulke records maar persoonlijk vind ik het getuigen van de onhoudbaarheid van de huidige opzet. En om aan te geven dat het niet enkel opgaat voor mercedes: twee coureurs hebben 0 contested inhaalacties gemaakt op de baan (Kubica, Grosjean), en er zijn 3 coureurs met 1 inhaalactie en 4 coureurs met 2 inhaalacties op de baan, alles op het totaal van 13 races. Dat zijn toch geen cijfers voor de hoogste vorm van motorsport?

Link


* Contested Overtakes: successful overtakes where the move was defended or contested by the other driver.
* Non-Contested Overtakes: successful overtakes where the move was NOT defended or contested by the other driver.
Dus Kubica heeft 1x iemand ingehaald die niet verdedigde (pitstop?) en is maar 1x ingehaald terwijl hij verdedigde? Damn, dat is saai.

Maar er staat dat Verstappen ook maar 5 contested inhaalacties heeft gedaan, dat kan toch niet kloppen?
 
Dus Kubica heeft 1x iemand ingehaald die niet verdedigde (pitstop?) en is maar 1x ingehaald terwijl hij verdedigde? Damn, dat is saai.

Maar er staat dat Verstappen ook maar 5 contested inhaalacties heeft gedaan, dat kan toch niet kloppen?

Kubica reed vrijwel altijd een paar rondes achter de rest aan geloof ik. Dan was de enige uitdaging om minder dan 20 keer blauw te zien in de race.
Verstappen had er voor mijn gevoel ook meer.

In elk geval: het record is van verstappen met 78 inhaalacties in seizoen 2016, verbetering van het oude record uit 1983 (met torro rosse 18, 60 in de red-bull helft). Ik denk dat dat record een hele tijd kan blijven staan.


Wat verder zoekwerk:
An overtaking move is classed as one that takes place during complete flying laps - so the opening lap is discounted - and is maintained all the way to the lap's finish line. Position changes due to major mechanical problems or lapping/unlapping are not counted, nor are place changes made during pitstops.

Ik vermoed dat aangezien verstappen vaak in de eerste ronde een x aantal wagens verschalkte, het totaal aantal contested overtakes in de data hierboven op slechts 5 uitkwam?
 
Laatst bewerkt:
Kubica reed vrijwel altijd een paar rondes achter de rest aan geloof ik. Dan was de enige uitdaging om minder dan 20 keer blauw te zien in de race.
Verstappen had er voor mijn gevoel ook meer.

In elk geval: het record is van verstappen met 78 inhaalacties in seizoen 2016, verbetering van het oude record uit 1983 (met torro rosse 18, 60 in de red-bull helft). Ik denk dat dat record een hele tijd kan blijven staan.


Wat verder zoekwerk:
An overtaking move is classed as one that takes place during complete flying laps - so the opening lap is discounted - and is maintained all the way to the lap's finish line. Position changes due to major mechanical problems or lapping/unlapping are not counted, nor are place changes made during pitstops.


Ik vermoed dat aangezien verstappen vaak in de eerste ronde een x aantal wagens verschalkte, het totaal aantal contested overtakes in de data hierboven op slechts 5 uitkwam?
Maar Verstappen heeft toch wel eens een slechte start of kwalificatie waardoor hij na de eerste ronde wat meer achteraan ligt? Om vervolgens heel veel mensen in te halen. Of was dat vorig seizoen niet zo? Ik volg de F1 niet heel erg.
 
Wolff countert Horner: "We gaan met alle plezier naar de rechtbank"

link

Mercedes-teambaas Toto Wolff zegt "met alle plezier" naar de rechtbank te stappen, als Red Bull Racing besluit een protest tegen hen in te dienen. De formatie van Max Verstappen verdenkt de Zilverpijlen er namelijk van dat ook zij strafbaar zijn geweest in het schandaal rondom Racing Point.

1597252234988.jpeg
 
Hamilton heeft in heel seizoen 2019 welgeteld 10 inhaalacties gedaan. Waarvan 5 op de baan waarbij de persoon verdedigde (contested) en 5 op strategie (non contested, pits?).* Verder is hij 2 keer een plek verloren.

Edit:
De een vindt t prachtig zulke records maar persoonlijk vind ik het getuigen van de onhoudbaarheid van de huidige opzet. En om aan te geven dat het niet enkel opgaat voor mercedes: twee coureurs hebben 0 contested inhaalacties gemaakt op de baan (Kubica, Grosjean), en er zijn 3 coureurs met 1 inhaalactie en 4 coureurs met 2 inhaalacties op de baan, alles op het totaal van 13 races. Dat zijn toch geen cijfers voor de hoogste vorm van motorsport?

Link


* Contested Overtakes: successful overtakes where the move was defended or contested by the other driver.
* Non-Contested Overtakes: successful overtakes where the move was NOT defended or contested by the other driver.

Ik vind jouw idee van topcoureurs bij een minder team plaatsen echt gespeend van alle realiteit, maar gelukkig heb je dat zelf ook in de gaten. Ook het tweede idee zou niks uithalen. De snelste achteraan laten starten. Hij is niet voor niets de snelste. Die inhaalacties die dan gemaakt moeten worden zijn er dan slechts voor de vorm; geen enkele van de auto's voor hem zal in staat zijn om hem tegen te houden. Daarmee maakt het punten geven per ingehaalde auto tevens oneerlijk. Het doet niets voor de spanning. Met een budgetcap breng je alle teams dichter bij elkaar. Dat is een simpele en haalbare oplossing. Mercedes heeft duidelijk veel en veel meer geld dan de rest en toegang tot het beste en duurste personeel en allerlei innovaties; net als in het voetbal kan het rijkste F1 team de beste coureur aantrekken. Het voetbal is ook verkracht door al die oliesjeik clubs die van niets naar miljardenuitgaven zijn gegaan, en ook daar kan niemand mee concurreren. Ook daar zou het antwoord budgetcaps en salariscaps kunnen zijn, zodat de obscene bedragen die vandaag de dag uitgegeven worden een beetje teruggedrongen kunnen worden.
 
Maar Verstappen heeft toch wel eens een slechte start of kwalificatie waardoor hij na de eerste ronde wat meer achteraan ligt? Om vervolgens heel veel mensen in te halen. Of was dat vorig seizoen niet zo? Ik volg de F1 niet heel erg.
nou ja, alleen in Oostenrijk 2019 had verstappen al 6-7 man ingehaald na zijn poepstart. Of die cijfers wel kloppen waag ik dan ook te betwijfelen.
 
Ik vind jouw idee van topcoureurs bij een minder team plaatsen echt gespeend van alle realiteit, maar gelukkig heb je dat zelf ook in de gaten. Ook het tweede idee zou niks uithalen. De snelste achteraan laten starten. Hij is niet voor niets de snelste. Die inhaalacties die dan gemaakt moeten worden zijn er dan slechts voor de vorm; geen enkele van de auto's voor hem zal in staat zijn om hem tegen te houden. Daarmee maakt het punten geven per ingehaalde auto tevens oneerlijk. Het doet niets voor de spanning. Met een budgetcap breng je alle teams dichter bij elkaar. Dat is een simpele en haalbare oplossing. Mercedes heeft duidelijk veel en veel meer geld dan de rest en toegang tot het beste en duurste personeel en allerlei innovaties; net als in het voetbal kan het rijkste F1 team de beste coureur aantrekken. Het voetbal is ook verkracht door al die oliesjeik clubs die van niets naar miljardenuitgaven zijn gegaan, en ook daar kan niemand mee concurreren. Ook daar zou het antwoord budgetcaps en salariscaps kunnen zijn, zodat de obscene bedragen die vandaag de dag uitgegeven worden een beetje teruggedrongen kunnen worden.

Is een budgetcap niet makkelijk te beïnvloeden/ ermee te frauderen? Ivm de waardering van de verschillende onderdelen en de sponsoren etc.
 
Kwalificatie GP Barcelona

1 Hamilton
2 Bottas +0.059
3 Verstappen +0.708
4 Perez
5 Stroll
6 Albon
 
Terug
Bovenaan Onderaan