Financiën PSV

Ik weet niet waar ik dit elders kan plaatsen, maar hoe kan het eigenlijk dat een klein plaatsje als Eindhoven zo'n grote club als PSV heeft weten voort te brengen? Moet vast ergens een documentaire over zijn.

Ik weet niet waar ik dit elders kan plaatsen, maar hoe kan het eigenlijk dat een klein plaatsje als Eindhoven zo'n grote club als PSV heeft weten voort te brengen? Moet vast ergens een documentaire over zijn.

Mwah, klein? Vijfde stad van Nederland, al jaren. En ik kan er verder wat over bedenken. De steun van Philips zal geholpen hebben groot te worden, een economisch vrij voorspoedig gebied, groot achterland (heel Oost-Brabant inclusief een stuk Limburg).

Mwah, klein? Vijfde stad van Nederland, al jaren. En ik kan er verder wat over bedenken. De steun van Philips zal geholpen hebben groot te worden, een economisch vrij voorspoedig gebied, groot achterland (heel Oost-Brabant inclusief een stuk Limburg).

Toch blijft het opmerkelijk - Den Haag, derde stad van het land, heeft ADO.

Ach, zo verbaas ik mij ook al jaren over Utrecht, de stad waar ik geboren ben. Grote stad, uitstekend achterland om je talenten uit te vissen (de stad zelf + de vele dorpen/steden die goed verbonden zijn met Utrecht) wat verder versterkt wordt door de strategisch centrale ligging van de stad met uitstekende infrastructuur. Utrecht heeft genoeg voetbalcultuur, met de vele klassieke arbeiderswijken die 'voetbal pleintjecultuur' goed faciliteren. De club heeft een hondstrouwe aanhang. Geen reden om niet minimaal de prestaties van een AZ op de mat te leggen: elk seizoen minimaal top 5, zo nu en dan zelfs top 3 en (bijna) jaarlijks vertegenwoordigd zijn in Europa. En toch lukt het ze door matig beleid maar niet.

Er is maar een reden: de miljoenen die Phillips erin gepompt heeft. Dat was een soort van oliesjeik avant la lettre.

Er is maar een reden: de miljoenen die Phillips erin gepompt heeft. Dat was een soort van oliesjeik avant la lettre.
En voordat het om miljoenen ging gewoon baangarantie, we zijn heel lang 'gewoon' het fabriekselftal geweest. In de jaren 80 is er een zeer bewuste keuze gemaakt om door te pakken en bewust te kiezen voor het worden/zijn/blijven van een topclub.

En voordat het om miljoenen ging gewoon baangarantie, we zijn heel lang 'gewoon' het fabriekselftal geweest. In de jaren 80 is er een zeer bewuste keuze gemaakt om door te pakken en bewust te kiezen voor het worden/zijn/blijven van een topclub.
Inderdaad, de investeringen die Philips toen heeft gemaakt hebben van PSV de topclub gemaakt die het nu is. Net zoals de sjeik dat met City en PSG gedaan heeft

Inderdaad, de investeringen die Philips toen heeft gemaakt hebben van PSV de topclub gemaakt die het nu is. Net zoals de sjeik dat met City en PSG gedaan heeft
Helemaal eens, bedoelde het slechts als aanvulling.

Kan mij voorstelken dat in de crisisjaren voor WOII baangarantie net zo aanlokkelijk was als de oliedollars waar bv Bergwijn nu voor kiest. (En engelse oliedollars net zo)

Je eigen club naar beneden praten?

Wij waren al kampioen geweest in de jaren 60, in de jaren 70 succes jaren en zijn ooit van scratch opgebouwd, we zijn nooit gedegradeerd terwijl City een hele andere geschiedenis had in de first division en middenmoot premier league.

Bijzaak nog dat Phillips vanaf dag 1 met de club verbonden was. Er kwam hier geen rijke sjeik voor zover ik me kan herinneren.

Wij waren al kampioen geweest in de jaren 60, in de jaren 70 succes jaren en zijn ooit van scratch opgebouwd, we zijn nooit gedegradeerd terwijl City een hele andere geschiedenis had in de first division en middenmoot premier league.

Bijzaak nog dat Phillips vanaf dag 1 met de club verbonden was. Er kwam hier geen rijke sjeik voor zover ik me kan herinneren.
Wel een rijke Sjaak 🤔

Of iemand in de olie of in de lampen en electronica zit maakt toch geen drol uit? Punt is dat er (veel) meer geld ingestopt werd dan in de (toenmalige) concurrentie om top faciliteiten en later spelers neer te zetten?

Of iemand in de olie of in de lampen en electronica zit maakt toch geen drol uit? Punt is dat er (veel) meer geld ingestopt werd dan in de (toenmalige) concurrentie om top faciliteiten en later spelers neer te zetten?
Nogmaals kijk naar de geschiedenis voordat er meer geld in gestopt werd. PSV is homegrown, heeft successen behaald voordat die miljoenen kwamen. Als psv geen successen had behaald dan hadden ze misschien niet zo veel geïnvesteerd.
Bij ons kwamen ze gewoon van Phillips vandaan, je weet wel dat in onze clubnaam staat en waar ons stadion naar vernoemd was en nog steeds is. Niet ergens uit verweggistan.

Eigenlijk is het best simpel want alles draait om geld. Vanuit Den Haag wordt ons land bestuurd en is van vroeger uit minder bedrijvigheid. Steden als Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven hebben het grote geld van bedrijven altijd mee gehad. Provincie clubs als Heerenveen, Groningen en Twente moeten het hebben van hun achterland en in de randstad is dat laatste effect een stuk minder.

Nogmaals kijk naar de geschiedenis voordat er meer geld in gestopt werd. PSV is homegrown, heeft successen behaald voordat die miljoenen kwamen. Als psv geen successen had behaald dan hadden ze misschien niet zo veel geïnvesteerd.
Bij ons kwamen ze gewoon van Phillips vandaan, je weet wel dat in onze clubnaam staat en waar ons stadion naar vernoemd was en nog steeds is. Niet ergens uit verweggistan.

Ik weet niet wat ik lees. Een oliesjeik uit Verweggistam wordt op één hoop gegooid met sponsoring van t (destijds) lokale Philips.

Gelukkig ben jij er nog om deze lieden van repliek te voorzien! :D

Homegrown, met voor WOII al Belgen en Oostenrijkers in het elftal.

Het gegeven dat er mid jaren 80 gekozen werd voor professionalisering van PSV is ook terug te zien in titels in het profvoetbal. 4 titels voor die keuze periode van ca. 30 jaar, 18 titels na die keuze, periode van ca. 40 jaar.

Laatst bewerkt:
Ik geef er de voorkeur aan te geloven dat in Oost Brabant een speciaal soort mens bestaat; een krachtig, puur en groots mens, in de verte verwant aan de goden - niet als godenzonen, wat eigenlijk een ander woord voor onderkruipsel is, maar als de goden zelf. Door het zand van de Strabrechtse Heide getrokken, daarna schoon gewassen in De Dommel en het roodwitte strijdshirt aangetrokken.

En dat dat de reden is waarom een relatief kleine stad een volmaakte topclub heeft voortgebracht.

Maar er zijn dus andere verklaringen?

Lijkt erop alsof je wil benadrukken dat PSV niet anders is dan een gemaakte topclub als City, maar ik vind dat toch heel wat anders in het geval van PSV. PSV was immers opgericht door Philips en van Philips, van meet af aan gesponsord en gefinancieerd door Philips, kortom, een vrij unieke historie, dus dat is wel degelijk wat anders dan een Man City dat gewoon traditioneel opgericht is, nooit een topclub was, en dan ineens als speeltje door een sjeik wordt gekocht en in een paar jaar tijd van kwakkelende degradatiekandidaat/Championship deelnemer tot middenmoter en absolute topclub wordt gemaakt. Verder wel kudos aan de keuzes die ze daarbij gemaakt hebben, als je het vergelijkt met de keuzes van de suikeroompjes van stadsgenoot Man United, dat wel van oudsher een topclub was. Minder kudos voor die walgelijke grootvisserij van ze, waarbij ze andere clubs gebruiken om hun spelers te stallen, zo nu ook ons. Bizar dat de FIFA daar geen wetgeving voor maakt.

Nee hoor, helemaal niet naar beneden praten. Alleen verklaring hoe wij topclub zijn geworden, doordat Philips flink investeerde en wij de eredivisie leeg kochten. Zonder dat zouden wij een soort Twente zijn. Net als AZ een semi topclub is geworden door de investeringen van de gebroeders Molenaar. Ook een soort van sjeiks avant la lettre.

Terug
Bovenaan Onderaan