Financiën PSV

Ik weet niet wat ik lees. Een oliesjeik uit Verweggistam wordt op één hoop gegooid met sponsoring van t (destijds) lokale Philips.

Gelukkig ben jij er nog om deze lieden van repliek te voorzien! :D
Gewoon geschiedenis, komt wellicht niet van pas in het romantische plaatje, naar is wel waar

Lijkt erop alsof je wil benadrukken dat PSV niet anders is dan een gemaakte topclub als City, maar ik vind dat toch heel wat anders in het geval van PSV. PSV was immers opgericht door Philips en van Philips, van meet af aan gesponsord en gefinancieerd door Philips, kortom, een vrij unieke historie, dus dat is wel degelijk wat anders dan een Man City dat gewoon traditioneel opgericht is, nooit een topclub was, en dan ineens als speeltje door een sjeik wordt gekocht en in een paar jaar tijd van kwakkelende degradatiekandidaat/Championship deelnemer tot middenmoter en absolute topclub wordt gemaakt. Verder wel kudos aan de keuzes die ze daarbij gemaakt hebben, als je het vergelijkt met de keuzes van de suikeroompjes van stadsgenoot Man United, dat wel van oudsher een topclub was. Minder kudos voor die walgelijke grootvisserij van ze, waarbij ze andere clubs gebruiken om hun spelers te stallen, zo nu ook ons. Bizar dat de FIFA daar geen wetgeving voor maakt.
Topclub in de PL is wel wat anders dan de eredivisie. Er zijn door de jaren heen een heleboel topclubs geweest die ver weg zijn gezakt, bv Leeds, Nottingham Forest, en wellicht nu ManU. Dat is echt niet te vergelijken met de eredivisie met de eeuwige top 3

Topclub in de PL is wel wat anders dan de eredivisie. Er zijn door de jaren heen een heleboel topclubs geweest die ver weg zijn gezakt, bv Leeds, Nottingham Forest, en wellicht nu ManU. Dat is echt niet te vergelijken met de eredivisie met de eeuwige top 3
Als je Philips met een sjeik kunt vergelijken, kun je de Eredivisie ook met de PL vergelijken. ;)

Gewoon geschiedenis, komt wellicht niet van pas in het romantische plaatje, naar is wel waar

Nee is niet waar. Phillip Cocu heeft een paar goede tegenargumenten al gegeven.

Nog een paar:
- Philips heeft nooit een blanco cheque gegeven, waardoor krankzinnige recordbrekende transferbedragen en salarissen betaald konden worden. Man City en consorten hebben de hoogste budgetten vd wereld. Dat heeft PSV nooit gehad.

- Philips heeft in de jaren 80 meer gesponsord en geïnvesteerd, ja.
Maar PSV moest zichzelf blijven bedruipen, oa. met uitgaande transfers. Clubs met sjeikgeld vullen tekorten gewoon aan. Dat is in de PL iets moeilijker geworden met FFP regels, maar clubs in S-A hebben daar geen enkele moeite mee.
Tekorten worden lekker aangevuld. Het is een speeltje voor de sjeiks.

-Zelfs als die periode al te vergelijken is met sjeiks van nu, wat ik dus niet zo vind, zelfs dan gaat de vergelijking mank, omdat het om een korte periode ging. Die sjeiks gaan jaren en jaren door. Non stop funding.

Nee is niet waar. Phillip Cocu heeft een paar goede tegenargumenten al gegeven.

Nog een paar:
- Philips heeft nooit een blanco cheque gegeven, waardoor krankzinnige recordbrekende transferbedragen en salarissen betaald konden worden. Man City en consorten hebben de hoogste budgetten vd wereld. Dat heeft PSV nooit gehad.

- Philips heeft in de jaren 80 meer gesponsord en geïnvesteerd, ja.
Maar PSV moest zichzelf blijven bedruipen, oa. met uitgaande transfers. Clubs met sjeikgeld vullen tekorten gewoon aan. Dat is in de PL iets moeilijker geworden met FFP regels, maar clubs in S-A hebben daar geen enkele moeite mee.
Tekorten worden lekker aangevuld. Het is een speeltje voor de sjeiks.

-Zelfs als die periode al te vergelijken is met sjeiks van nu, wat ik dus niet zo vind, zelfs dan gaat de vergelijking mank, omdat het om een korte periode ging. Die sjeiks gaan jaren en jaren door. Non stop funding.
Nogal wiedes dat die vergelijkingen die je zelf verzonnen hebt mank gaan. ;) PSV heeft heel veel aan Philips te danken in het opwerken naar de status van topclub binnen Nederland. Meer middelen (niet enkel financieel maar ook voorzieningen, hulp bij t professionaliseren, maar zelfs baanzekerheid garanties (aantrekken spelers) en meer tijd voor vroege spelers om zich te verbeteren door te kunnen sporten onder werktijd. Allemaal zaken waardoor een relatief grote investeerder/sponsor (en in ons geval ook oprichter) een groot gat creëerde met wat bv een Unitas, een FC Utrecht of Fortuna kon bieden. T gaat niet om de hoogte van t bedrag, maar om de verschillen met concurrenten. Dat men dit als heiligschennis of neerhalen van de club ziet kan ik op mijn beurt niet bij. Ik ben juist Philips en de vele topmannen en bestuurders vanuit Philips die de groei en gezondheid en professionaliteit van onze club hebben geholpen juist dankbaar.

Dat er geen blanco cheque gegeven werd bijvoorbeeld, een grote investeerder/sponsor waarmee psv jarenlang een streepje voorhad op de meeste binnenlandse concurrenten heeft een zeer grote rol gespeeld waarom psv zo’n grote club kon worden in Nederland (dat was waar Constantine Renoir deze discussie mee begon). De sjeik vergelijkingen waren volgens mij bijzaak maar voor die tijd was de inzet/invloed van Philips in mijn ogen behoorlijk groot, zeker voor t voetbal betaald werd was t werkgever en faciliteiten en bestuur deel gewoon erg groot.

Dat er geen blanco cheque gegeven werd bijvoorbeeld, een grote investeerder/sponsor waarmee psv jarenlang een streepje voorhad op de meeste binnenlandse concurrenten heeft een zeer grote rol gespeeld waarom psv zo’n grote club kon worden in Nederland (dat was waar Constantine Renoir deze discussie mee begon). De sjeik vergelijkingen waren volgens mij bijzaak maar voor die tijd was de inzet/invloed van Philips in mijn ogen behoorlijk groot, zeker voor t voetbal betaald werd was t werkgever en faciliteiten en bestuur deel gewoon erg groot.

Sorry, ik heb echt geen idee waar je t over hebt als je zegt dat ik vergelijkingen verzin.
Ik reageerde op Jur en waaruit de discussie begon over hoe sponsoring Philips wel/niet te vergelijken is met de sjeiks en hun geld.

Ik was niet bezig met de oorzaak waarom Eindhoven een topclub heeft (wat CR zich idd afvroeg).

Sorry, ik heb echt geen idee waar je t over hebt als je zegt dat ik vergelijkingen verzin.
Ik reageerde op Jur en waaruit de discussie begon over hoe sponsoring Philips wel/niet te vergelijken is met de sjeiks en hun geld.

Ik was niet bezig met de oorzaak waarom Eindhoven een topclub heeft (wat CR zich idd afvroeg).
Ik voel me vereerd maar je hebt niet op mij gereageerd :ROFL:

Phillips is PSV en PSV is Phillips. Manchester city is een ander verhaal. Meerdere keren terechtkomen op het 2e en 3e niveau van Engeland, nooit hoog gekomen of van meet af af aan verbonden zijn met Phillips, de aftrap zien van meneer Frits met het dorp eromheen, doelnetten met gaten omdat Skiete Willy en Coen Dillen met scherp schoten of de lange manen van Paul Bosvelt in een lichtblauw tenue. Nee, City is een mooie club maar er is maar 1 soort Philips blauw.

Ik weet niet waar ik dit elders kan plaatsen, maar hoe kan het eigenlijk dat een klein plaatsje als Eindhoven zo'n grote club als PSV heeft weten voort te brengen? Moet vast ergens een documentaire over zijn.
Omdat die knuppels in Helmond ooit nee zeiden tegen Philips toen die vroeg of hij daar een fabriek mocht starten, anders was t Helmond geweest.

Phillips is PSV en PSV is Phillips. Manchester city is een ander verhaal. Meerdere keren terechtkomen op het 2e en 3e niveau van Engeland, nooit hoog gekomen of van meet af af aan verbonden zijn met Phillips, de aftrap zien van meneer Frits met het dorp eromheen, doelnetten met gaten omdat Skiete Willy en Coen Dillen met scherp schoten of de lange manen van Paul Bosvelt in een lichtblauw tenue. Nee, City is een mooie club maar er is maar 1 soort Philips blauw.
Waarom we uberhaupt vergeleken moeten worden snap ik niks van. Ons verhaal is uniek en daar moeten we trots op zijn

Nogal wiedes, de club was immers van Philips :shrug:

Euh, dat was een andere discussie over S-A idd :oops:

Waar ik Jur zei bedoel ik Rico stop de tijd!
Haha, en volgens mij zijn wij voor de tweede keer vandaag in een discussie geraakt waarin we op een ander spoor binnen de argumentatie langs elkaar zijn geschoten en zijn we t eigenlijk op inhoud best eens.

Dank voor alle reacties, leuk om te lezen! Moet er niet aan denken dat het PSV stadion in Helmond city zou staan zeg. Brrrrr....

Eigenlijk is PSV dus de allereerste met een soort van rijke 'sjeik', en staat PSV ook in het Guiness Book of World Records als club met langstlopende vaste sponsor. Even teruglezende op het wereldwijde web komt de groei van PSV en Eindhoven sport an sich natuurlijk door het Philips Sport Vereniging initiatief. Philips vond het naast investeren in huisvesting ook het welzijn belangrijk en sport was daarvoor een uitstekend middel.

FC Eindhoven is het niet gelukt zeg maar. En daar zou je toch ook wat meer sportieve prestaties van verwachten als je kijkt naar hoeveel bedrijfssponsors we hebben in de regio.

Dank voor alle reacties, leuk om te lezen! Moet er niet aan denken dat het PSV stadion in Helmond city zou staan zeg. Brrrrr....

Eigenlijk is PSV dus de allereerste met een soort van rijke 'sjeik', en staat PSV ook in het Guiness Book of World Records als club met langstlopende vaste sponsor. Even teruglezende op het wereldwijde web komt de groei van PSV en Eindhoven sport an sich natuurlijk door het Philips Sport Vereniging initiatief. Philips vond het naast investeren in huisvesting ook het welzijn belangrijk en sport was daarvoor een uitstekend middel.

FC Eindhoven is het niet gelukt zeg maar. En daar zou je toch ook wat meer sportieve prestaties van verwachten als je kijkt naar hoeveel bedrijfssponsors we hebben in de regio.
Het is lastig om groot te worden als je in de schaduw van een grote broer staat. In Amsterdam waren er ooit meer profclubs, allemaal weg door de grote broer. Wat dat betreft knap dat er in R'dam nog steeds 3 zijn waarvan er vaak wel 2 op het hoogste niveau spelen.

Terug
Bovenaan Onderaan