Favoriete Cabaretier(e)/Cabaretgroep

Bert Visscher, in mei gaan mijn vrouw en ik nog naar een voorstelling toe. Waarschijnlijk zijn laatste.
 
Die is echt goed. Niet meer de laatste shows.

Maar voor mij is ‘voor de zoveelste keer’ een absolute topper. Gewoon een deel van de show dubbel doen is gewaagd en uniek. Ik zat destijds op het puntje van mijn stoel: ‘Gaat hij nou echt nog een keer zeggen wat hij een kwartier geleden ook zei?’
Het werd ongemakkelijk in de zaal, pijnlijk zelfs hier en daar, maar verder meer dan geniaal. Bewust bewijzen dat grappen soms maar 1x werken, maar soms juist 2x gemaakt moeten worden. Ik ben nog nooit zo verrast door een cabaretier.

Als (jonge) tiener was voor mij Freek de Jonge met zijn shows begin jaren ‘80 geweldig.

En dan Blackadder en daarna met terugwerkende kracht stukjes van Monty Python leren waarderen.
Jiskefet de eerste jaren, voordat ze in de studio gingen. Wim Helsen.

Dan houdt het wel op. Word wat ouder denk ik, moeilijk om vernieuwende dingen te ontdekken. Shows duren me ook te lang. Dwaal in een theaterzaal steeds vaker af met mijn gedachten, helaas.
Maar ook dat sommige grapjes/ opmerkingen de eerste keer niet leuk waren en de tweede keer opeens wel pasten. De show dat er een robot op het podium stond vond ik slecht. De andere geweldig. Het optreden voor Toomler was ook goed. Die gaat over zijn periode met kanker.

Schijnbaar is een van mijn favoriete stand-up komiek wakker geschud door Rick Moranis (van Honey, I blew up the kids). Die deed een persiflage van hem.
 
Maar ook dat sommige grapjes/ opmerkingen de eerste keer niet leuk waren en de tweede keer opeens wel pasten. De show dat er een robot op het podium stond vond ik slecht. De andere geweldig. Het optreden voor Toomler was ook goed. Die gaat over zijn periode met kanker.

Schijnbaar is een van mijn favoriete stand-up komiek wakker geschud door Rick Moranis (van Honey, I blew up the kids). Die deed een persiflage van hem.
Die in Toomler van Micha was inderdaad erg sterk. Daarna wilde ik ook meer zien. De ene show is beter dan de ander, maar tegenvallen doet ie eigenlijk nooit.
 
Uiteindelijk hebben heel veel komieken dit over zich. 1 goeie show, maar ook een beetje 1-trick pony.
Dat vind ik ook. Daarom moeten we zuinig zijn op de paar echt goeie.
Indertijd Toon Hermans, die net als later Urbanus en Herman Finkers de gave hadden om heel grappig te zijn zonder iemand persoonlijk te kwetsen.
Daarnaast blijft Theo Maassen natuurlijk top zolang er treinen van Amsterdam naar Eindhoven rijden en er mensen met een HAVO diploma op een bierkratje willen zitten.

Echt goede humor blijft leuk. Fawlty Towers kun je wel 10 keer bekijken zonder je te vervelen.

De meest recente, wel uiterst trieste,humor zie ik kijkend naar de Slimste Mens. Helemaal eens voor deze keer met Angela de Jong dat de stupiditeit en onwetendheid van de kandidaten inmiddels een welhaast komisch dieptepunt heeft bereikt. Komisch, ware het niet dat onder de deelnemende "BN grapjassen" die o.a. denken dat Chopin een acteur of filmster was zich ook mensen bevinden die als gekozen kamerlid in het parlement zitten.

O Nederland, let op u saeck.
 
Top 10 in willekeurige volgorde (Nederlandse cabaretiers)

Theo Maassen (Die staat sowieso wel op 1)
Herman Finkers
Alex Ploeg
Pieter Derks
Ronald Goedemondt
Rayen Panday
Daniel Arends
Peter Pannekoek
Micha Wertheim
Harrie Jekkers

Ook wel goed: Najib Amhali, Jochem Myjer, Fabian Franciscus, Emilio Guzman, Stefan Pop, De Vliegende Panters, Thijs van Domburg, Arjen Lubach, Rene van Meurs, Martijn Koning. (misschien mis ik nog een paar)
 
Top 10 in willekeurige volgorde (Nederlandse cabaretiers)

Theo Maassen (Die staat sowieso wel op 1)
Herman Finkers
Alex Ploeg
Pieter Derks
Ronald Goedemondt
Rayen Panday
Daniel Arends
Peter Pannekoek
Micha Wertheim
Harrie Jekkers

Ook wel goed: Najib Amhali, Jochem Myjer, Fabian Franciscus, Emilio Guzman, Stefan Pop, De Vliegende Panters, Thijs van Domburg, Arjen Lubach, Rene van Meurs, Martijn Koning. (misschien mis ik nog een paar)
Ja, er zijn een paar aanvullingen mogelijk.
Dave Allen at Large, Rowan Atkinson, Urbanus van Anus en vandaag de dag natuurlijk Sluipschutters, om er zo maar een paar te noemen.
En een top tien zonder John Cleese deugt niet, vind ik. ;)
Herman Finkers hoort eigenlijk boven Theo Maassen omdat hij humor heeft zonder ook maar iemand te kwetsen. Best uitzonderlijk.
 
  • Leuk
Reactions: DrJ
Ja, er zijn een paar aanvullingen mogelijk.
Dave Allen at Large, Rowan Atkinson, Urbanus van Anus en vandaag de dag natuurlijk Sluipschutters, om er zo maar een paar te noemen.
En een top tien zonder John Cleese deugt niet, vind ik. ;)
Herman Finkers hoort eigenlijk boven Theo Maassen omdat hij humor heeft zonder ook maar iemand te kwetsen. Best uitzonderlijk.
Ik kijk eigenlijk alleen Nederlandse cabaret, dus Engelstalige kan ik niks van zeggen. Ik heb overigens wel Ricky Gervais een paar shows bekeken, maar die vind ik ook wel echt grappig, maar mijn top 10 ging over Nederlandstalige cabaretiers.
 
Ja, er zijn een paar aanvullingen mogelijk.
Dave Allen at Large, Rowan Atkinson, Urbanus van Anus en vandaag de dag natuurlijk Sluipschutters, om er zo maar een paar te noemen.
En een top tien zonder John Cleese deugt niet, vind ik. ;)

Herman Finkers hoort eigenlijk boven Theo Maassen omdat hij humor heeft zonder ook maar iemand te kwetsen. Best uitzonderlijk.
Preach
 
Terug
Bovenaan Onderaan