Euro / Europese Unie

De fracties in Europa volgens de exitpoll
EVP (CDA, BBB, NSC SGP) 7
ID (PVV) 7
Renew (VVD, D66) 7
Groenen/EVA (GL, VOLT) 5
S&D (PVDA) 4
GUE/NGL (PvDD) 1

En we vinden PVV niet conservatief? Of NSC en BBB? Toch bijzonder, die partijeninrichting.
NSC had zich daar kunnen aansluiten, maar vindt zijn oorsprong bij de Christendemocratie. Dat is het EVP ook, dus zo gek is het niet.

Wij hebben gewoon veel meer partijen dan dat er Europese families zijn. Een vertaling daarin is dus altijd een beetje scheef.

De geschiedenis herhaald zich wordt we eens gezegd. Doet me het ergste denken van 100 jaar geleden.Nationalisten komen flink op in Frankrijk,Oostenrijk,Hongarije,Slowakije,Italie en Duitsland laten deze landen een bedenkelijke rol hebben in de jaren 30 en de WW2. Wilders trots tweeten dat hij in Limburg nr 1 is, de provincie die het meest heulde met de Duitse overheersers. Rare tijden breken aan het volk en mensheid is onmetelijk dom.
De aanloop naar WWII: dehumaniseren, immigranten de schuld geven van soc/eco problemen, polarisatie, ondermijnen van democratische instellingen, media aanvallen, rechtspraak uithollen, sterke leidersfiguren, desinformatie, isolationisme, verheerlijking van het verleden.
Ja zal je leven hebben gegeven als 18 jarige Amerikaan,Canadees en 80 jaar verder staat Europa op een gevaarlijke afslag.

l
De geschiedenis herhaald zich wordt we eens gezegd. Doet me het ergste denken van 100 jaar geleden.Nationalisten komen flink op in Frankrijk,Oostenrijk,Hongarije,Slowakije,Italie en Duitsland laten deze landen een bedenkelijke rol hebben in de jaren 30 en de WW2. Wilders trots tweeten dat hij in Limburg nr 1 is, de provincie die het meest heulde met de Duitse overheersers. Rare tijden breken aan het volk en mensheid is onmetelijk dom.
De aanloop naar WWII: dehumaniseren, immigranten de schuld geven van soc/eco problemen, polarisatie, ondermijnen van democratische instellingen, media aanvallen, rechtspraak uithollen, sterke leidersfiguren, desinformatie, isolationisme, verheerlijking van het verleden.
Ja zal je leven hebben gegeven als 18 jarige Amerikaan,Canadees en 80 jaar verder staat Europa op een gevaarlijke afslag.
Ik luister wel eens naar die podcast van van Rossem. Die zei dat dit een trend is die door de geschiedenis ziet terugkomen. Dat is ook het nadeel van een democratie dat je ook dat soort nadelen hebt. Desinformatie is bijvoorbeeld gevoedt of wordt nog steeds gevoedt vanuit niet democratische landen. Die kunnen politici beïnvloeden. Maar het lijkt erop dat we dat nu wel herkennen als democratie. Toen desinformatie opkwam (opkomst Trump en covid periode) was het m.i. gevaarlijker dan dat het nu is. Met de opkomst van rechts heb ik mbt rechtstaat of democratische waarden geen probleem als ze het maar binnen de kaders van de democratie doen.
Mbt Wilders heb ik wel problemen met het feit dat ie nooit bij talkshows gaat zitten en buiten debatten in de kamer alleen eenrichtingsverkeer communicatie doet via X. Ik vind wel dat hij als grootste partij ook gewoon bij kritische journalisten moet komen. Dat hoort er ook bij.

Ik ben echt heel blij dat VOLT er met 2 zetels vandoor gaat. De #2 op de lijst Anna Strolenberg is echt goed. En zou omgerekend 8 tweede kamer zetels zijn.. Dat is 4x zoveel als in november.

En we vinden PVV niet conservatief? Of NSC en BBB? Toch bijzonder, die partijeninrichting.

De PVV is nationalistisch conservatief, zonder geloofsidentiteit, dat is heel anders dan Christelijk conservatief of Christelijk democratisch.
Je had in de oorsprong gelijk dat de EVP de Christelijke kant is, maar meer richting midden dan bijv. een SGP. NSC en BBB zijn beide afsplitsingen van het CDA, en horen dus van oorsprong bij de EVP.

Iets rijmt hier niet helemaal gezien de Tweet van Schoof eerder vandaag:

Hoe kun je zeggen dat je Oekraïne steunt terwijl je je aansluit bij een radicaal rechtse partij waarvan de medeoprichter om tafel is gegaan met Putin en pretendeert voor de EU te spreken?

Iets rijmt hier niet helemaal gezien de Tweet van Schoof eerder vandaag:

Hoe kun je zeggen dat je Oekraïne steunt terwijl je je aansluit bij een radicaal rechtse partij waarvan de medeoprichter om tafel is gegaan met Putin en pretendeert voor de EU te spreken?
Het is sowieso weer een ommezwaai van Wilders.

Terug
Bovenaan Onderaan