Ik weet niet of het mogelijk is maar als dat mogelijk is vind ik dat de EU Hongarije eruit moet gooien. Wel Poetin steunen maar ook geld wil van de EU. Belachelijk.
Mooi dat nu eindelijk de kans groot is geworden dat Orban aangepakt gaat worden.
Hopelijk wordt doorgepakt tegen Hongarije wat onder hem niet in de EU (meer) thuishoort.
O, dat had ik niet zo ingevuld, sorry, ELPSV.
Maar dat aanpakken van Orban begint te komen dacht ik, nu de EU bezig is om het vetorecht van Hongarije te omzeilen bij het verlengen van sancties tegen Rusland.
En daarnaast is er sprake van acties rondom het verbieden van de gay pride in Boedapest.
Dat het optreden tegen dit soort figuren veel harder zou moeten, lijkt me duidelijk.
Maar ja, hoe treedt de wereld op bij de massamoord in Gaza?
Ah die dingen.
Ja.. het lijkt op iets van verzet, maar ben bang dat het veel blaffen en weinig bijten gaat zijn vanuit de EU.
Ik hoop anders natuurlijk.
Hongarije uit de EU zetten zal heel lastig worden, want het opleggen van sancties is blijkbaar al heel moeilijk omdat er altijd wel een Hongarije gezind land (of ik help jou als jij mij helpt) een veto uitbrengt.
Eigenlijk is het van de zotte dat één land alle belangrijke Europese besluiten kan lamleggen. Dan heb je het als EU niet goed doordacht. Dat Orban daar gebruik van maakt is, is slim. Chantage heeft hem een aantal keren geholpen. En nee ik keur het beleid van Orban absoluut niet goed.
De EU heeft Orban flink wat geld opgeleverd. Er is door de EU flink wat geld geschoven, zonder te kijken waar het geld naar toe ging. De beste sponsor van Orban en zijn politieke carrière was dan ook de EU. De meeste Europese aanbestedingen gingen automatisch naar een bedrijf (heel toevallig een oude klasgenoot van Orban). De eigenaar van dat bedrijf heeft als hobby media opkopen. Vooral diegene die objectief of anti-Orban gekleurd zijn. De hele familie Orban zwemt in het geld door deze praktijken.
Maar er zijn een aantal dingen gebeurt waardoor het volk lijkt te beseffen dat Orban mag gaan vertrekken. (en dat valt niet mee met een Orban getinte media).
Er is nog hoop voor Hongarije. Peter Magyar. Hij gaat aan kop in de polls, maar er wordt van alles gedaan om hem zwart te maken. Zelf is Peter Magyar heel erg bang dat er dadelijk door iemand drugs in zijn auto wordt gestopt of andere zaken hem worden toegeschoven.
Het jaar 2026 gaat een spannend jaar worden. Als Peter Magyar het haalt ben ik heel erg benieuwd hoe de verkiezingen (na Orbans herindeling van de kiesdistricten) gaan verlopen. Ik denk ook dat 2026 het jaar zal zijn waarop de EU Hongarije houdt of eruit gooit of in ieder geval buitensluit.
Als Orban volgend jaar na de verkiezingen nog steeds op zijn plek zit dan vrees ik het ergste.
Tot slot nog over de gay pride. Orban verbied het, maar de burgemeester van Budapest(niet Fidesz) staat het toe. Wel is het zo dat men gezichtsherkenning gaat gebruiken om op die manier mensen voor een groot bedrag te beboeten. Orban doet alles om de opkomst te beperken. Ook heel veel ME op de been.