Coronavirus

De scholen zijn alweer een tijdje open, hoor het en der berichten van klassen die naar huis moeten ivm een besmetting in de klas. Maar kennelijk heeft t niet naar het buitenland op vakantie meer invloed, besmettingen nemen langzaam af (en ook het aandeel positieve tests daalt). Zelfde geldt voor de ziekenhuizen, instroom is aan het afnemen en vooralsnog zitten we met een ruime 50 patiënten per dag ver van de piek met kerst toen het gemiddelde 6 weken lang boven de 200 lag.

Kortom, als je t mij vraagt is versoepelen op dit moment niet heel vreemd (ter vergelijk, vorig jaar zaten we al in een stijgende trend in besmettingen en opnames)
 
De scholen zijn alweer een tijdje open, hoor het en der berichten van klassen die naar huis moeten ivm een besmetting in de klas. Maar kennelijk heeft t niet naar het buitenland op vakantie meer invloed, besmettingen nemen langzaam af (en ook het aandeel positieve tests daalt). Zelfde geldt voor de ziekenhuizen, instroom is aan het afnemen en vooralsnog zitten we met een ruime 50 patiënten per dag ver van de piek met kerst toen het gemiddelde 6 weken lang boven de 200 lag.

Kortom, als je t mij vraagt is versoepelen op dit moment niet heel vreemd (ter vergelijk, vorig jaar zaten we al in een stijgende trend in besmettingen en opnames)
Versoepelen lijkt me ook logisch. Maar ook logisch om niet weer dezelfde fout te maken door alles 1x toe te staan. Laten we versoepelen 2 a 3 weken kijken en dan meer versoepelen indien kan totdat er geen restricties meer nodig zijn.
 
Versoepelen lijkt me ook logisch. Maar ook logisch om niet weer dezelfde fout te maken door alles 1x toe te staan. Laten we versoepelen 2 a 3 weken kijken en dan meer versoepelen indien kan totdat er geen restricties meer nodig zijn.

Helemaal mee eens. Ook typisch Nederlands om dan maar direct alles te doen.
 
Dus de horeca heeft mi best wel een puntje, als men dit wil handhaven, moet men een professionele beveiligingsdienst inhuren die dit controleert en handhaaft.

Ik ken op een discotheek en kroeg op terschelling na (daar was een hele grote vrouw of zwarte Peter de uitsmijter, die laatste was iets groffer dan de gemiddelde beveiliger), geen enkele kroeg die na middennacht nog open is zonder beveiliging en dan spreek ik over een dode stad als Kampen. Het zijn gewoon jankende sneue zielen die niet willen meewerken. De mensen staan al aan de poort, moeten alleen even kijken naar de app, en of het beeld eronder beweegt. En de restaurants kunnen gewoon een ober naar de ingang laten lopen, om de gasten op te halen en ze naar de app te vragen. Echt niets moeilijks aan.
 
Helemaal mee eens. Ook typisch Nederlands om dan maar direct alles te doen.
Precies. Alles nog een poos dichthouden en alle loondienstbetrekkingen die periode maar 70% uitkeren. Moet je eens zien hoe snel er opstand komt. Maar als de kroegbaas voor zijn kroegje opkomt is het ineens eigen risico en onverantwoord. Iedereen lult al sinds maart 2020 in zijn eigen straatje. Jammer dat er zo weinig begrip en échte steun is voor elkaar.
 
Ik vind de holocaust vergelijkingen ook apart. Kom op zeg, je moet een app downloaden en je testen om naar bepaalde evenementen te mogen. Wat ook nog eens goed is voor je eigen gezondheid. Als een persoon niet gevaccineerd is loop je kans om ziek te worden. Top toch dat dan de andere niet gevaccineerde ook even een testje doen. Dan kun je alsnog van een evenement of restaurant genieten.

Ja het was duurder. Maar goed er is ook een kans dat dit slechts tijdelijk hoeft (als iedereen zich gedraagd). En natuurlijk je mag er over klagen. Maar vergelijken met het systematisch afmaken, denigreren en martelen van mensen vind ik een beetje apart. Mensen kunnen overdrijven door dit te vergelijken met de holocaust. Die mensen weten niet hoe verdomd goed ze het eigenlijk hebben.
 
Diezelfde regering zegt: "Dat werk wat jij doet, kan niet meer. Je doet er even niet toe." Heb je dan jaren in geïnvesteerd of voor gestudeerd. Je doet er niet toe. Zoek het maar uit.
Weet je wat dat voor uitwerking heeft op het volk? Dat er veel mensen zijn die zeggen: Ja sorry hoor, eigen risico. Ga je toch wat anders doen. Putjesscheppen ofzo. Of: je krijgt toch een uitkering nu? Niet wetende wat dat inhoudt. Mag je allemaal zeggen in dit land.
Mag ik dan ook tegen 65plussers zeggen: "Hey, jouw levensverwachting doet er even niet toe. Sorry hoor, eigen risico." Mag je niet zeggen. Ben je een lul. Of er wordt even een 40er aan de beademing in de media gepleurd. Want iedereen is kwetsbaar. Gelul natuurlijk. Maar de algemene opinie is duidelijk. En dus de waarheid.
Ik vind dat de leiding van ons land hele grote steken heeft laten vallen in wat eigenlijk een van hun belangrijkste taken is: eendracht. Gezamenlijk door een crisis heen. De prijs die de een moet betalen deze crisis is vele malen hoger dan die de ander moet betalen. Als kers op de slagroom mag die ene die al een hele hoge prijs moest betalen het probleem ook nog even zelf op gaan lossen. "Laat maar zien hoe graag je weer wilt werken".
Gek genoeg doet mij dat een beetje denken aan de Joodse Raad: dat de joden destijds zelf het jodenprobleem op mochten lossen. Mag je allemaal niet zeggen. Of vergelijken. Nou goed, ik stel dus nu voor dat alle werkgevers bij een volgende pandemie de vrijheid krijgen al hun vaste contracten per direct te kunnen ontbinden. Wat? Krijg je dat er wettelijk niet doorheen? Jawel hoor, wetten krijg je er altijd doorheen is gebleken. En nee, ik vergelijk deze tijd zeker niet met de Holocaust. Ik vergelijk alleen wel hele nare menselijke trekjes met elkaar. Dingen die leiders doen om een volk te mennen. Ik vind dat onze regering tijdens deze crisis teveel van deze trekjes heeft laten zien en te weinig empathie voor alle verschillen.
 
Dat was toch geen protest, maar misplaatst kattenkwaad? Of was er een link met het coronabeleid?
Sowieso smakeloos. Extreme situaties halen extreme eigenschappen en extreem gedrag naar boven. Daarin zijn wel degelijk paralellen te trekken. Ook met oorlogssituaties.
 
Nog een leuke over de algemene opinie. Als de talkshowtafels avond na avond alle virologen geweerd hadden, maar er alleen economen, kroegeigenaren en muzikanten hadden laten plaatsnemen, had je een hele andere opinie gehad. Ik zeg niet dat het beter was geweest. Sterker nog, het was net zo eenzijdig geweest als nu. Maar door steeds maar 1 verhaal te prediken, beïnvloedt je de algemene opinie. Dat is natuurlijk gewoon een vorm van propaganda of indoctrinatie te noemen. Wellicht vergezocht, maar het werkt natuurlijk wel gewoon zo. En zo ontstaat er dus een waarheid. Of het de waarheid is, weten we niet. Maar als maar genoeg mensen hetzelfde roepen, wordt de waarheid in ieder geval geclaimd. En dan heb ik het niet over dat iedere boerenlul maar ineens op de stoel van een viroloog moet gaan zitten. Dan heb ik het over de diversiteit van een crisis. Heb ik te weinig gezien. Met als gevolg dat we anderhalf jaar lang als een soort junks zaten te wachten op nieuwe dagcijfers.
 
Nog een leuke over de algemene opinie. Als de talkshowtafels avond na avond alle virologen geweerd hadden, maar er alleen economen, kroegeigenaren en muzikanten hadden laten plaatsnemen, had je een hele andere opinie gehad. Ik zeg niet dat het beter was geweest. Sterker nog, het was net zo eenzijdig geweest als nu. Maar door steeds maar 1 verhaal te prediken, beïnvloedt je de algemene opinie. Dat is natuurlijk gewoon een vorm van propaganda of indoctrinatie te noemen. Wellicht vergezocht, maar het werkt natuurlijk wel gewoon zo. En zo ontstaat er dus een waarheid. Of het de waarheid is, weten we niet. Maar als maar genoeg mensen hetzelfde roepen, wordt de waarheid in ieder geval geclaimd. En dan heb ik het niet over dat iedere boerenlul maar ineens op de stoel van een viroloog moet gaan zitten. Dan heb ik het over de diversiteit van een crisis. Heb ik te weinig gezien. Met als gevolg dat we anderhalf jaar lang als een soort junks zaten te wachten op nieuwe dagcijfers.
Jep. Een vd vele gevolgen: geen moment ook gedacht aan de kids. Sterker nog, die werden op gegeven moment ingezet als instrument om de ouders thuis te houden😂

En dat allemaal omdat een stel artsen met een publicatie kwam dat het gevaar wellicht ook eens vanuit de scholen zouden kunnen komen. Veel onrust, RIVM overstag, kabinet overstag, pats boem scholen dicht. De kinderen betalen de rekening wel…

We hebben de medici simpelweg te veel macht en te veel podia gegeven zonder andere disciplines te betrekken bij het beleid. En als je dat aankaartte was je meteen een wappie en word je “gecanceld” door de heren intellectuelen. “Corona-cancel-cultuur”. Alles in het hier en nu, nul visie op de toekomst en lange termijn gevolgen. Lekker elke dag headlines in de kranten met nieuwe cijfertjes, angstcultuur tot en met. En maar eindeloos lullen over die cijfertjes met z’n allen…
 
Diezelfde regering zegt: "Dat werk wat jij doet, kan niet meer. Je doet er even niet toe." Heb je dan jaren in geïnvesteerd of voor gestudeerd. Je doet er niet toe. Zoek het maar uit.
Volgensmij is hoe mensen dit opvatten. De regering zegt dit alleen niet. Ze zeggen alleen dat sommige dingen op dit moment niet mogelijk zijn door de wereldwijde gezondheidsrisico. Nog niet leuk maar wel een terechte nuance.

Nog een leuke over de algemene opinie. Als de talkshowtafels avond na avond alle virologen geweerd hadden, maar er alleen economen, kroegeigenaren en muzikanten hadden laten plaatsnemen, had je een hele andere opinie gehad. Ik zeg niet dat het beter was geweest. Sterker nog, het was net zo eenzijdig geweest als nu. Maar door steeds maar 1 verhaal te prediken, beïnvloedt je de algemene opinie. Dat is natuurlijk gewoon een vorm van propaganda of indoctrinatie te noemen. Wellicht vergezocht, maar het werkt natuurlijk wel gewoon zo. En zo ontstaat er dus een waarheid. Of het de waarheid is, weten we niet. Maar als maar genoeg mensen hetzelfde roepen, wordt de waarheid in ieder geval geclaimd. En dan heb ik het niet over dat iedere boerenlul maar ineens op de stoel van een viroloog moet gaan zitten. Dan heb ik het over de diversiteit van een crisis. Heb ik te weinig gezien. Met als gevolg dat we anderhalf jaar lang als een soort junks zaten te wachten op nieuwe dagcijfers.
Maar op talkshows heb ik genoeg kroegeigenaren, economenen en zeker muzikanten gezien? Dus ik snap je punt niet. Want anders zouden we censureren om een belangrijke stem niet te laten horen?
 
We hebben de medici simpelweg te veel macht en te veel podia gegeven zonder andere disciplines te betrekken bij het beleid.

Als ik kijk naar Nederland en de nalevijg van de geldende regels, dan heeft Nederland het voor 95% aan zichzelf te danken.

De maskers hoefden niet meer op, en iedereen deed ze af. Ik werd vreemd aangekeken dat ik hem wel op hield.
Dansen met jansen, en iedereen gaat de kroeg in.
We mogen weer handen schudden, massaal handen schudden.
Er is geen enkel besef van een middenweg die je zelf ook kan aanhouden.

Ik ben nu onverwacht weer voor mijn werk op pad in Dubai en als ik het verschil zie tussen hoe Abu Dhabi het aanpakt en Dubai, dan voel ik me in Dubai een stuk minder prettig. Iedereen kan overal naar binnen, geef mij maar lekker een werkende app, waarin je of negatief getest bent of gevaccineerd bent. En als klapper op de vuurpijl, hier elke 2 weken gratis testen, waar van je minimaal elke 30 dagen een test moet doen om je app als gevaccineerd persoon groen te houden.
 
Als ik kijk naar Nederland en de nalevijg van de geldende regels, dan heeft Nederland het voor 95% aan zichzelf te danken.

De maskers hoefden niet meer op, en iedereen deed ze af. Ik werd vreemd aangekeken dat ik hem wel op hield.
Dansen met jansen, en iedereen gaat de kroeg in.
We mogen weer handen schudden, massaal handen schudden.
Er is geen enkel besef van een middenweg die je zelf ook kan aanhouden.

Ik ben nu onverwacht weer voor mijn werk op pad in Dubai en als ik het verschil zie tussen hoe Abu Dhabi het aanpakt en Dubai, dan voel ik me in Dubai een stuk minder prettig. Iedereen kan overal naar binnen, geef mij maar lekker een werkende app, waarin je of negatief getest bent of gevaccineerd bent. En als klapper op de vuurpijl, hier elke 2 weken gratis testen, waar van je minimaal elke 30 dagen een test moet doen om je app als gevaccineerd persoon groen te houden.
Of “we” dat compleet aan onszelf te danken hebben weet ik niet, vind ik ook kort door de bocht eerlijk gezegd. Maar ik pendel veel op en neer tussen NL/Italië en ben meer in Italië geweest, dus ik heb geen volledig beeld van het gedrag van “de Nederlander”.
 
Of “we” dat compleet aan onszelf te danken hebben weet ik niet, vind ik ook kort door de bocht eerlijk gezegd. Maar ik pendel veel op en neer tussen NL/Italië en ben meer in Italië geweest, dus ik heb geen volledig beeld van het gedrag van “de Nederlander”.

Ik kijk er ook tegenaan als 'buitenlander'. Ik woon in Frankrijk. Ik kan echter wel het beleid vergelijken tussen landen, en dan zie ik in Frankrijk meet eigen inzicht. Mensen blijven afstand houden en maskers opzetten, ook als het niet moet.
 
Nog een leuke over de algemene opinie. Als de talkshowtafels avond na avond alle virologen geweerd hadden, maar er alleen economen, kroegeigenaren en muzikanten hadden laten plaatsnemen, had je een hele andere opinie gehad. Ik zeg niet dat het beter was geweest. Sterker nog, het was net zo eenzijdig geweest als nu. Maar door steeds maar 1 verhaal te prediken, beïnvloedt je de algemene opinie. Dat is natuurlijk gewoon een vorm van propaganda of indoctrinatie te noemen. Wellicht vergezocht, maar het werkt natuurlijk wel gewoon zo. En zo ontstaat er dus een waarheid. Of het de waarheid is, weten we niet. Maar als maar genoeg mensen hetzelfde roepen, wordt de waarheid in ieder geval geclaimd. En dan heb ik het niet over dat iedere boerenlul maar ineens op de stoel van een viroloog moet gaan zitten. Dan heb ik het over de diversiteit van een crisis. Heb ik te weinig gezien. Met als gevolg dat we anderhalf jaar lang als een soort junks zaten te wachten op nieuwe dagcijfers.
Je impliceert hier dat er dus vanuit de media ook een soort complot is dat dan hetzelfde doel heeft als Rutte & Co (of samenwerkt? Wordt geinstrueerd door?), namelijk andersdenkenden onderdrukken en alleen 1 agenda prediken. Dat is zoals je zegt inderdaad vergezocht, maar tegelijkertijd misschien niet per se "natuurlijk wel gewoon zo".

Is het zo vreemd dat men experts op dit gebied vooral uitnodigt? Dat men meer op de wetenschap vertrouwt dan de kroegbaas als het om een pandemie gaat?
En het is natuurlijk ook niet zo dat andersdenkenden helemaal geen stem hebben. Op z'n minst eisen ze die aandacht op, o.a. op het Malieveld of tijdens andere demonstraties. Worden die mensen daar niet geinterviewd? Als de media echt alleen maar 1 verhaal wil vertellen zouden ze die mensen toch gewoon links laten liggen?

Dat eventuele propaganda is gebaseerd op gegevens uit de wetenschap lijkt me 1.000.000.000.000 keer beter dan propaganda tijdens een gemiddelde wereldoorlog, om die achterlijke vergelijking nog maar eens aan te halen.
 
Ik kijk er ook tegenaan als 'buitenlander'. Ik woon in Frankrijk. Ik kan echter wel het beleid vergelijken tussen landen, en dan zie ik in Frankrijk meet eigen inzicht. Mensen blijven afstand houden en maskers opzetten, ook als het niet moet.
Vreemd dat we wel eigen inzicht moeten tonen, als de regering maatregelen afschaft. Maar als de regering vaccins voorschrijft, moeten we de wetenschap volgen en geen eigen onderzoek doen. We mogen in Nederland vertrouwen hebben in de overheid. Kritisch blijven is goed. Maar als de overheid vindt dat we ons moeten laten vaccineren, laten we ons vaccineren. Als de overheid vindt dat de mondkapjes af kunnen, kunnen ze weer af. In principe hebben wij burgers geen verstand van de materie en moeten we het overheidsbeleid volgen. Dat doen we min of meer al 1,5 jaar zo.
 
Je impliceert hier dat er dus vanuit de media ook een soort complot is dat dan hetzelfde doel heeft als Rutte & Co (of samenwerkt? Wordt geinstrueerd door?), namelijk andersdenkenden onderdrukken en alleen 1 agenda prediken. Dat is zoals je zegt inderdaad vergezocht, maar tegelijkertijd misschien niet per se "natuurlijk wel gewoon zo".

Is het zo vreemd dat men experts op dit gebied vooral uitnodigt? Dat men meer op de wetenschap vertrouwt dan de kroegbaas als het om een pandemie gaat?
En het is natuurlijk ook niet zo dat andersdenkenden helemaal geen stem hebben. Op z'n minst eisen ze die aandacht op, o.a. op het Malieveld of tijdens andere demonstraties. Worden die mensen daar niet geinterviewd? Als de media echt alleen maar 1 verhaal wil vertellen zouden ze die mensen toch gewoon links laten liggen?

Dat eventuele propaganda is gebaseerd op gegevens uit de wetenschap lijkt me 1.000.000.000.000 keer beter dan propaganda tijdens een gemiddelde wereldoorlog, om die achterlijke vergelijking nog maar eens aan te halen.
Dat is jouw antwoord op anders denken? Je denkt anders dús je denkt in complotten. Wat een onzin. Ik denk dat de menselijke psyche op een bepaalde manier werkt en dat daar bewust en onbewust gebruik van gemaakt wordt. Ik denk dat de media gewoon willen verkopen. Zoveel mogelijk kijkers.
Je moet een kroegbaas niet vragen naar de pandemie, maar naar wat de maatregelen voor effect hebben op zijn bestaan. Op zijn handel. Of hij überhaupt kan blijven bestaan.
Het gaat mij erom dat er heel veel verschillende perspectieven zijn, maar dat er eigenlijk vooral is geluisterd naar het perspectief van de zorg.
Daarmee hebben ze o.a. de jeugd, de culturele sector en een heleboel zelfstandigen bijzonder bijzonder tekort gedaan. Scholen, winkels en culturele instellingen hadden ook tijdens de lockdowns prima kunnen functioneren. Hetzij met aanpassingen.
 
Als we corona hadden laten woekeren, waren we in 1 klap van ons klimaatprobleem en ons huizentekort af geweest. Zouden er nog tijden komen dat we met een dubbel gevoel naar deze mogelijkheid terugdenken? Of gaan we straks de dijken nóg hoger maken, terwijl de bouwers hun afval in de zee mieteren. Ik weet niet of dit nou de beste oplossing zou zijn geweest. Maar het is maar net welk perspectief je kiest. Wat de algemene opinie is. Het kan echt zijn dat we over 50 jaar terugkijken op 2020-2021 en dat we het zien als een gemiste kans om de aarde te redden.
 
Dat is jouw antwoord op anders denken? Je denkt anders dús je denkt in complotten. Wat een onzin. Ik denk dat de menselijke psyche op een bepaalde manier werkt en dat daar bewust en onbewust gebruik van gemaakt wordt. Ik denk dat de media gewoon willen verkopen. Zoveel mogelijk kijkers.
Je moet een kroegbaas niet vragen naar de pandemie, maar naar wat de maatregelen voor effect hebben op zijn bestaan. Op zijn handel. Of hij überhaupt kan blijven bestaan.
Het gaat mij erom dat er heel veel verschillende perspectieven zijn, maar dat er eigenlijk vooral is geluisterd naar het perspectief van de zorg.
Daarmee hebben ze o.a. de jeugd, de culturele sector en een heleboel zelfstandigen bijzonder bijzonder tekort gedaan. Scholen, winkels en culturele instellingen hadden ook tijdens de lockdowns prima kunnen functioneren. Hetzij met aanpassingen.
Tja, iedereen preekt natuurlijk voor eigen parochie. En iedereen roept dat ie wel prima open kan, en dat het probleem ergens anders ligt.
Feit is dat deze pandemie voor nu redelijk uniek is, zeker met de gedachte dat we zoveel mogelijk mensen willen redden ipv “laat maar dood gaan”, zoals 100 jaar geleden.
Ik vraag me af hoe mensen zouden reageren als er geen maatregelen waren genomen. Ziekenhuizen overstroomden, de zorg verstopt zou raken of coronapatienten niet meer behandeld werden. Zou de kroegeigenaar nog steeds roepen dat het allemaal prima kan? Zou de artiest in het café nog steeds graag optreden omdat ie een dikke kans loopt op besmetting? Ik denk dat men dan had geroepen “waarom heeft de overheid niet ingegrepen”. En ik snap heel goed dat veel sectoren het lastig hebben of over de kop gaan, maar ik heb nog niemand een concrete oplossing horen roepen voor het hele probleem, alleen voor hun eigen. Of het nu de muzikant, de sportschool, de voetbalclub of het café is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan