Coronavirus

Ik vind het oprecht lastig om te zeggen of we nu te gevoelig zijn over besmettingscijfers (veelal in jongere ongevaccineerden die geen medische hulp nodig hebben in de acute besmettingsfase) of dat we juist te luchtig denken over besmettingen in jongeren. De lange termijn effecten (veelal long covid in de media, ookwel long-haul covid syndrome LHCS, PASC and PCC) zijn op dit moment best wel zorgwekkend, gedefinieerd als klachten die aanhouden tot ten minste vijf weken na besmetting (in in 10% daarvan zelfs na meer dan een half jaar nog niet voorbij zijn). Voornamelijk omdat het niet lijkt te correleren met de ernst van de ziekte tijdens de besmetting. Dit maakt ook dat juist in groepen die een milde ziekte doormaken er toch een behoorlijk aantal (10-30%) klachtten blijft behouden tot weken, maanden of langer na de acute besmetting. Symptomen als lage graad van ontstekingen in de vaten en rond het hart, verminderd spierherstel, verminderde concentratie, verstoorde energiebalans en chronische vermoeidheid. Naast dat het weinig met de ernst van de klachtten te doen heeft, is het ook iets dat iedereen kan treffen, niet alleen de ongezondere dikkerdjes maar evengoed atleten en mensen die een gezond BMI en goede conditie hadden voor hun besmetting. Of deze long covid kan overgaan in blijvende chronische aandoeningen is nog onduidelijk. En hoewel long-covid vaker lijkt voor te komen in middelbare leeftijden (30-49 jaar met rond de 26% volgens bijgaande artikel) komt het ook in rond de 10% van de kinderen (2 tot 11 jaar) die besmet zijn geweest voor dat ze vijf weken na besmetting niet klachtenvrij zijn - volgens de Britse Surveillance ONS). https://www.nature.com/articles/d41586-021-01511-z

Gecombineerd ben ik dus best bezorgd met de huidige koers. Waar ik eerder zei dat de dagkoers in besmettingen misschien wat te belangrijk werd (en minder belangrijk als de ziekenhuizen het aankunnen) kom ik daar dus toch een beetje van terug. Hopelijk blijkt die bezorgheid over een paar maanden onterrecht en valt het mee.
Snap jouw punt, maar uiteindelijk heb ik slechts beperkt invloed (zelf en gezin) om mij nog druk te maken over mensen die na 1.5 jaar de ernst niet inzien pas ik voor, geeft alleen maar frustratie.
 
Nouja, iemand die naar de disco gaat kan ik me voorstellen dat ze in zelfisolement bevind de afgelopen weken. Die zal best contact hebben gehad met bijv. haar ouders. Of dat ze naar de supermarkt gaat. Deze quote acht ik eigenlijk met een korreltje zout te nemen (wellicht ben ik wat te sceptisch hierin). Terwijl die andere quote juist zorgelijk is. Mensen hebben symptomen en gaan pas testen als deze erger worden. Hierdoor creëer je momenten waarbij ze groepen (exponentieel) kunnen besmetten. Dus daarom maak ik me wel zorgen om dit meisje en haar vriendinnen.
IK test elke week zonder klachten (zelftest), weet niet hoe dat in Nl geregeld is, maar hier krijgen we het gewoon gratis met de post, resultaat online inloggen. Simpel (wel bijna kotsen en flink niesen bij elke test, is niet prettig :grin: )
 
Toename besmettingen ruim 15% hoger dan vorige week donderdag.

Overigens is Europa breed de trend in besmettingen ook weer stijgende.

De stijging is terug te zien in 10 van de 12 provincies, wel zit het 7 daags gemiddelde vandaag voor het eerst in alle provincies in het laagste waakzaamheidsniveau, dit omdat Zeeland nog wel een kleine daling pakt en als laatste provincie de laagste categorie bereikt.
 
Laatst bewerkt:
Toename besmettingen ruim 15% hoger dan vorige week donderdag.

Overigens is Europa breed de trend in besmettingen ook weer stijgende.

De stijging is terug te zien in 10 van de 12 provincies, wel zit het 7 daags gemiddelde vandaag voor het eerst in alle provincies in het laagste waakzaamheidsniveau, dit omdat Zeeland nog wel een kleine daling pakt en als laatste provincie de laagste categorie bereikt.
Allemaal op vakantie en geen van allen in zelfquarantaine bij terugkeer. Egoïsme ten top.
En straks weer janken dat de boel weer op slot gaat.

De bouwvak moet nog beginnen.... In september is het weer helemaal mis.
 
Allemaal op vakantie en geen van allen in zelfquarantaine bij terugkeer. Egoïsme ten top.
En straks weer janken dat de boel weer op slot gaat.

De bouwvak moet nog beginnen.... In september is het weer helemaal mis.
Zal sterk van de gevolgen voor de ziekenhuizen afhangen, t vaccin zal t allemaal minder erg maken, maar hangt ook sterk af van de vaccinatiegraad. Maar mijn keuze om tot september vooral thuis te werken is nu dus niet alleen meer op verwachtingen gestoeld..
 
Allemaal op vakantie en geen van allen in zelfquarantaine bij terugkeer. Egoïsme ten top.
En straks weer janken dat de boel weer op slot gaat.

De bouwvak moet nog beginnen.... In september is het weer helemaal mis.
Ik denk dat het voornamelijk in de jongere leeftijdsgroepen zal rondgaan. Die staan in nauwer contact, doen ook meer "nauw contact dingen" (disco's enzo) en zijn nog niet gevaccineerd. Het is aannemelijk dat dit voor ziekenhuizen geen enorme extra belasting gaat worden. En laten we zeggen dat 40+ in ieder geval 1x gevaccineerd is en onderweg naar een 2e.
 
Ik denk dat het voornamelijk in de jongere leeftijdsgroepen zal rondgaan. Die staan in nauwer contact, doen ook meer "nauw contact dingen" (disco's enzo) en zijn nog niet gevaccineerd. Het is aannemelijk dat dit voor ziekenhuizen geen enorme extra belasting gaat worden. En laten we zeggen dat 40+ in ieder geval 1x gevaccineerd is en onderweg naar een 2e.
Ik hoop met u mee.
 
Positief getest: 845
Totaal: 1.685.825 (+825 ivm -20 corr.)

Perc. positief 27 jun - 29 jun: 2,9%

Opgenomen: 9
Huidig: 159 (-9)

Opgenomen op IC: 1
Huidig: 119 (-9)

Overleden: 3
Totaal: 17.748
 

Ach zolang mensen daarna verstandig blijven doen breekt het niet veel verder uit...
Die zaak is van die Kalid Oubaha, die is veel in praatprogramma’s geweest om te er voor te pleiten dat de Horeca zo snel mogelijk open moest omdat dat veel veiliger is.
 
Die zaak is van die Kalid Oubaha, die is veel in praatprogramma’s geweest om te er voor te pleiten dat de Horeca zo snel mogelijk open moest omdat dat veel veiliger is.
Zoals lang geleden al iemand zong 'and isn't ironic'...

Weet ook ff niet of ik nu moet lachen of huilen...
 
Een woordvoerder van het RIVM kon de toename aantal besmettingen van afgelopen etmaal niet verklaren. ,,Wij kijken van week tot week".

Niet, niet, echt niet? Indiaanse variant, loslaten diverse maatregelen, buitenlandse vakanties. gewoon wat tips. En van week tot week kijken, leuk, maar in de vorige week was al een duidelijke trend zichtbaar dat de afname van het 7 daags gemiddelde aan het afnemen was, dan kan je redelijk zeker aannemen dat je op korte termijn met een toename te maken krijgt.
 
Ik snap niet waarom alles zo ontzettend vol zit. Ik wil ook graag weer een terrasje pakken, maar als ik zie hoe vol ze zitten heb ik er al geen zin meer in.

Gooi alles open op 50% van de capaciteit en zorg voor voldoende afstand, dan heb ik meer vertrouwen in het beleid dat wat ze nu doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan