Coronavirus

Maar niet iedereen die het krijgt beland in het ziekenhuis. Corona blijft. Het moet alleen beheersbaar worden qua druk op de zorg. Een jaarlijkse corona prik samen met de griep prik (die nu naar zo'n 6 miljoen Nederlanders gaat) lijkt me een realistisch scenario in de aanpak om ervoor te zorgen dat we weer grotendeels terug kunnen naar het oude normaal.



Als we onmiddellijk uitgaan van de worst case scenario's wat betreft het ziekteverloop, dan is er weinig kruid tegen gewassen. Maar het risico wat je nu schetst aan de hand van mogelijke mutaties lijkt me op meer ziektes van toepassing en we sorteren daar niet bij allemaal op voor. Als zo'n mutatie komt en al hetgeen wat we hebben gedaan onvoldoende blijkt, rest ons wederom niks anders dan maatregelen accepteren. Dat snap ik. Maar zolang die mutaties met dergelijke effecten er niet zijn, kunnen we toch wel wat verder gaan kijken?
Ja, je hebt wel gelijk. Maar ik blijf t bizar vinden dat 'we' niet inzien welk scenario nu volgt. Uitroeien was de route geweest, niet beheersbaar houden van zorgdruk.

Pharmagiganten worden rijk.* Arme regio's staan pas over jaren op de agenda terwijl de problemen opstapen en hulp daar uitblijft. Daar blijft t verspreiden en muteren en komt dan de gevaccineerde gebieden opnieuw binnen (die als eerste de updates krijgen en dan de arme helft weer jaren later). Zo blijft t wel aanwezig en bedreigend.

Kennis voortkomend uit onderzoek van belastinggeld komt terecht bij de grote financiële spelers. Die bovendien gebaat zijn met een herhaling of regelmatige update. Hun macht is groot, productie-capaciciteit en kennis daarbuiten is volslagen ontoereikend. Marktwerking door patenten en fusies bestaat nauwelijks.

En dan te bedenken dat drastisch contacten verbreken en je aan de adviezen houden in de eerste weken/maanden gewoon t virus a-la sars1 had kunnen doen uitdoven. Maar nee, wintersport is belangrijk. Black friday. Carnaval. Verjaardag. Ik wordt niet ziek. Etc. We kunnen niet goed meer denken in collectief belang.

Geef de kennis vrij, zorg voor uitbouwen van productie. Of maak t n Europees instituut zonder winstoogmerk waarin je onderzoek, productie en ontwikkeling van medcijnen bundelt. Niet enkel voor covid, maar ook op de toekomst gericht. Sorry De Bouterbaas - maar mijn weerzin groeit hoe de zaken zich nu ontwikkelen.


Omdat ik besef dat mijn pessimistische rant misschien wat uit de lucht komt vallen: https://www.nytimes.com/2021/01/28/world/europe/vaccine-secret-contracts-prices.html
 
Laatst bewerkt:
Ja, je hebt wel gelijk. Maar ik blijf t bizar vinden dat 'we' niet inzien welk scenario nu volgt. Uitroeien was de route geweest, niet beheersbaar houden van zorgdruk.

Pharmagiganten worden rijk. Arme regio's staan pas over jaren op de agenda terwijl de problemen opstapen en hulp daar uitblijft. Daar blijft t verspreiden en muteren en komt dan de gevacinnerde gebieden opnieuw binnen (de als eerst de updat krijgen en dan de arme helft weer jaren later). Zo blijft t wel aanwezig en bedreigend.

Kennis voortkomend uit onderzoek van belastingeld komt terrecht bij de grote financiele spelers. Die bovendien gebaat zijn met een herhaling of regelmatige update. Hun macht is groot, productiecapiciteit en kennis daarbuiten is volslagen ontoereikend.

En dan te bedenken dat drastisch contacten verbreken en je aan de adviezen houden in de eerste weken/maanden gewoon t virus a-la sars1 had kunnen doen uitdoven. Maar nee, wintersport is belangrijk. Black friday. Carnaval. Verjaardag. Ik wordt niet ziek. Etc. We kunnen niet goed meer denken in collectief belang.

Geef de kennis vrij, zorg voor uitbouwen van productie. Of maak t n europees instituut zonder winstoogmerk waarin je onderzoek, productie en ontwikkeling van medcijnen bundelt. Niet enkel voor covid, maar ook op de toekomst gericht. Sorry De Bouterbaas - maar mijn weerzin groeit hoe de zaken zich nu ontwikkelen.

Oh, ik denk dat we grotendeels wel eens zijn. Ik snap dat ook niet zo. Ik ben niet tegen de maatregelen. Ik heb vorig weekend nog een avondje drinken met Bacchus en DikkeDuitser laten schieten vanwege de instructies. Heb sommige vrienden afgelopen jaar 2x gezien. M'n eigen moeder 4x (risico). Ik baseer me alleen op de ziekte nu, de plannen nu en het perspectief nu. Er kunnen zeker gevaarlijke mutaties komen, maar om daar zonder verdere plannen tegen aan te kijken en het huidige normaal een decennium voort te laten duren vanwege wat er misschien gaat komen, lijkt me onhaalbaar. Als ik dat op alles in m'n leven zou loslaten zou ik niks meer doen en voor altijd thuis blijven. En dat gaat niet. Dat er wellicht blijvende veranderingen komen en dat we anders tegen enkele aspecten gaan aankijken, vind ik prima. Misschien zelfs gewenst. Misschien zelfs gehoopt. Het kan toch niet anders dat deze ervaring ons gaat vormen voor de toekomst.
 
Het kan toch niet anders dat deze ervaring ons gaat vormen voor de toekomst.

Nooit meer in een vol stadion. :)

Ben er wel klaar mee met de angstcultuur. Ben eerlijk en open met cijfers, ben doortastend in vaccinaties (en massaal, niet het halve werk van nu) en houdt die infrastructuur in stand mocht het nodig zijn voor toekomstige vaccinaties op eventuele mutaties / andere virussen. Maar dat getoeter van OMT-leden en van Dissel voorop, ik kan er niet meer naar luisteren. Britse variant zou het overnemen en het komt niet verder dan 23-24%...

Erger me ook hoe makkelijk de maatregelen worden ingesteld, zeker een dergelijk zware als de avondklok. Een vrijheidsbeperkende maatregel met een minimaal effect, en dan ook nog eens voor 2-3 maanden. Opheffen lijkt een stuk lastiger te zijn, zelfs als een rechter het beveelt wordt het met gemak binnen een half uur aan de kant geschoven.

Nog erger is nu dit allemaal getest is op de mensen en men de maatregelen redelijk goed slikt het straks ook weer heel eenvoudig is om alles weer opnieuw in te voeren bij een nieuw virus. Voor je het weet zit je weer 2 jaar binnen te kijken.

Nee ik ben niet zo voor het 'nieuwe normaal' :)
 
Nooit meer in een vol stadion. :)

Ben er wel klaar mee met de angstcultuur. Ben eerlijk en open met cijfers, ben doortastend in vaccinaties (en massaal, niet het halve werk van nu) en houdt die infrastructuur in stand mocht het nodig zijn voor toekomstige vaccinaties op eventuele mutaties / andere virussen. Maar dat getoeter van OMT-leden en van Dissel voorop, ik kan er niet meer naar luisteren. Britse variant zou het overnemen en het komt niet verder dan 23-24%...

Erger me ook hoe makkelijk de maatregelen worden ingesteld, zeker een dergelijk zware als de avondklok. Een vrijheidsbeperkende maatregel met een minimaal effect, en dan ook nog eens voor 2-3 maanden. Opheffen lijkt een stuk lastiger te zijn, zelfs als een rechter het beveelt wordt het met gemak binnen een half uur aan de kant geschoven.

Nog erger is nu dit allemaal getest is op de mensen en men de maatregelen redelijk goed slikt het straks ook weer heel eenvoudig is om alles weer opnieuw in te voeren bij een nieuw virus. Voor je het weet zit je weer 2 jaar binnen te kijken.

Nee ik ben niet zo voor het 'nieuwe normaal' :)
het tijdelijke abnormaal bedoel je?
 
Probleem is dat het nog een groot raadsel is hoeveel druk de vaccinaties gaan wegnemen van de zorg en voornamelijk hoeveel vaccinaties je nodig hebt om dit (helemaal) uit te sluiten. Wellicht geven de vaccinaties permanente immuniteit. Dat zou echt fantastisch zijn. Voor hetzelfde geldt dat de vaccins slechts 9 maanden werken en wegens een nieuwe variant alle vaccinatie voor niks is geweest. En waarschijnlijk het grootste struikelblok: het goed uitvoeren van het vaccinatiebeleid. Wat tot nu toe verschrikkelijk slecht is verlopen. Iedere keer dat ik dacht dat er licht aan het eind van de tunnel was in deze crisis, maar dan kwam de volgende domper weer bovendrijven. Na drie of vier dompers calculeer ik nu gewoon standaard tegenvallers in. Zeker met onze povere beleidsleiders en uitvoerders kan ik nauwelijks nog positief zijn zonder mezelf voor de gek te houden.
Israel is nagenoeg volledig gevaccineerd en daar is de druk op de zorg weg. Hoopvol toch?
 
Nooit meer in een vol stadion. :)

Ben er wel klaar mee met de angstcultuur. Ben eerlijk en open met cijfers, ben doortastend in vaccinaties (en massaal, niet het halve werk van nu) en houdt die infrastructuur in stand mocht het nodig zijn voor toekomstige vaccinaties op eventuele mutaties / andere virussen. Maar dat getoeter van OMT-leden en van Dissel voorop, ik kan er niet meer naar luisteren. Britse variant zou het overnemen en het komt niet verder dan 23-24%...

Erger me ook hoe makkelijk de maatregelen worden ingesteld, zeker een dergelijk zware als de avondklok. Een vrijheidsbeperkende maatregel met een minimaal effect, en dan ook nog eens voor 2-3 maanden. Opheffen lijkt een stuk lastiger te zijn, zelfs als een rechter het beveelt wordt het met gemak binnen een half uur aan de kant geschoven.

Nog erger is nu dit allemaal getest is op de mensen en men de maatregelen redelijk goed slikt het straks ook weer heel eenvoudig is om alles weer opnieuw in te voeren bij een nieuw virus. Voor je het weet zit je weer 2 jaar binnen te kijken.

Nee ik ben niet zo voor het 'nieuwe normaal' :)

Dat volle stadion komt er gewoon weer. Kan het me niet anders voorstellen.

Wie weet, over dat nieuwe virus. Of pakken we juist vanwege de ervaring ermee doortastender door met de maatregelen en smoren we het nu wel in de kiem? Of is dat wishful thinking? :drool:

Ik zie licht. Probleem nu is dat de vaccinaties er zijn en dan is alles wat we doen te langzaam, gaan de mensen morren, want na een jaar van dit alles wil iedereen gewoon weer verder. Dat morren mag, iedereen is het beu. Ik heb stille hoop dat we tegen de zomer een heel end verder zijn, dus ik wacht nog even af. Het zijn de laatste kilometers van de marathon. Die doen pijn. Je voelt alles. Je snakt naar adem. Maar als je dan de finish overkomt.. :grin:
 
Ik heb stille hoop dat we tegen de zomer een heel end verder zijn

In frankrijk hebben ze als doel eind juni 40 miljoen mensen gevaccineerd te hebben, of wel 60% van de totale bevolking, en 71% van de bevolking boven de 15 jaar. Dit zou betekenen dat we tegen die tijd de groeps immuniteit bereikt hebben.
 
Ja, je hebt wel gelijk. Maar ik blijf t bizar vinden dat 'we' niet inzien welk scenario nu volgt. Uitroeien was de route geweest, niet beheersbaar houden van zorgdruk.

Pharmagiganten worden rijk.* Arme regio's staan pas over jaren op de agenda terwijl de problemen opstapen en hulp daar uitblijft. Daar blijft t verspreiden en muteren en komt dan de gevaccineerde gebieden opnieuw binnen (die als eerste de updates krijgen en dan de arme helft weer jaren later). Zo blijft t wel aanwezig en bedreigend.

Kennis voortkomend uit onderzoek van belastinggeld komt terecht bij de grote financiële spelers. Die bovendien gebaat zijn met een herhaling of regelmatige update. Hun macht is groot, productie-capaciciteit en kennis daarbuiten is volslagen ontoereikend. Marktwerking door patenten en fusies bestaat nauwelijks.

En dan te bedenken dat drastisch contacten verbreken en je aan de adviezen houden in de eerste weken/maanden gewoon t virus a-la sars1 had kunnen doen uitdoven. Maar nee, wintersport is belangrijk. Black friday. Carnaval. Verjaardag. Ik wordt niet ziek. Etc. We kunnen niet goed meer denken in collectief belang.

Geef de kennis vrij, zorg voor uitbouwen van productie. Of maak t n Europees instituut zonder winstoogmerk waarin je onderzoek, productie en ontwikkeling van medcijnen bundelt. Niet enkel voor covid, maar ook op de toekomst gericht. Sorry De Bouterbaas - maar mijn weerzin groeit hoe de zaken zich nu ontwikkelen.


Omdat ik besef dat mijn pessimistische rant misschien wat uit de lucht komt vallen: https://www.nytimes.com/2021/01/28/world/europe/vaccine-secret-contracts-prices.html
Ach, je mag hier altijd even je hart luchten! Ik denk dat we zeker in Nederland niet wisten wat ons te wachten stond. Dat is voor burgers niet vreemd. De overheid die hier al jaren voor gewaarschuwd werd, mag zich best wel achter de oren krabben (maar goed, daarna heeft de overheid uitgeblonken in traag en tegenstrijdig beleid). Ik denk dat toen zo'n complete lockdown echt niet in goede aarde gevallen was. Met de wetenschap van nu zou de bevolking daar eerder achter staan. Ik vraag me wel af of het echt geholpen had. Dan waren we misschien in juni 20 van alle coronagevallen af, maar Nederland ligt niet geïsoleerd in de wereld, dus zou het vanzelf terugkomen toch?
Nooit meer in een vol stadion. :)

Ben er wel klaar mee met de angstcultuur. Ben eerlijk en open met cijfers, ben doortastend in vaccinaties (en massaal, niet het halve werk van nu) en houdt die infrastructuur in stand mocht het nodig zijn voor toekomstige vaccinaties op eventuele mutaties / andere virussen. Maar dat getoeter van OMT-leden en van Dissel voorop, ik kan er niet meer naar luisteren. Britse variant zou het overnemen en het komt niet verder dan 23-24%...

Erger me ook hoe makkelijk de maatregelen worden ingesteld, zeker een dergelijk zware als de avondklok. Een vrijheidsbeperkende maatregel met een minimaal effect, en dan ook nog eens voor 2-3 maanden. Opheffen lijkt een stuk lastiger te zijn, zelfs als een rechter het beveelt wordt het met gemak binnen een half uur aan de kant geschoven.

Nog erger is nu dit allemaal getest is op de mensen en men de maatregelen redelijk goed slikt het straks ook weer heel eenvoudig is om alles weer opnieuw in te voeren bij een nieuw virus. Voor je het weet zit je weer 2 jaar binnen te kijken.

Nee ik ben niet zo voor het 'nieuwe normaal' :)
Jouw ergernissen deel ik wel. Ik vind die ergernissen lastig te plaatsen ten opzichte van de ontwikkelingen in besmettingen. Die nu toch lijken te stijgen. Wellicht door de Britse variant of dat mensen zich te weinig aan de maatregelen houden?

Ik lees bij jou op over vrijheidsbeperking? Welke dingen wilde jij dan tussen 21.00 en 4.30 uur doen, die je nu niet mag?
In frankrijk hebben ze als doel eind juni 40 miljoen mensen gevaccineerd te hebben, of wel 60% van de totale bevolking, en 71% van de bevolking boven de 15 jaar. Dit zou betekenen dat we tegen die tijd de groeps immuniteit bereikt hebben.
Hoe komen ze aan die vaccins? Nederland heeft dan - dacht ik - nog geen eens 60% van de vaccins binnen?
 
Dat volle stadion komt er gewoon weer. Kan het me niet anders voorstellen.

Wie weet, over dat nieuwe virus. Of pakken we juist vanwege de ervaring ermee doortastender door met de maatregelen en smoren we het nu wel in de kiem? Of is dat wishful thinking? :drool:

Ik zie licht. Probleem nu is dat de vaccinaties er zijn en dan is alles wat we doen te langzaam, gaan de mensen morren, want na een jaar van dit alles wil iedereen gewoon weer verder. Dat morren mag, iedereen is het beu. Ik heb stille hoop dat we tegen de zomer een heel end verder zijn, dus ik wacht nog even af. Het zijn de laatste kilometers van de marathon. Die doen pijn. Je voelt alles. Je snakt naar adem. Maar als je dan de finish overkomt.. :grin:
Wow een zomer weer vrij en blij en een Baumgartl weg. Wordt 2021 toch nog een mooi jaar?
 
Ik lees bij jou op over vrijheidsbeperking? Welke dingen wilde jij dan tussen 21.00 en 4.30 uur doen, die je nu niet mag?
Niet dat het uitmaakt, maar werk van 8 tot 20u en even buiten sporten is dan een behoorlijke uitdaging. Twee jonge kids erbij in de ochtend en ja dan is het weleens fijn om savonds nog naar buiten te kunnen. 2-3 weken gaat het wel, maar drie maanden ..

En ik wil gewoon zelf een keuze hierin hebben. Vrijheid heet dat.
 
Niet dat het uitmaakt, maar werk van 8 tot 20u en even buiten sporten is dan een behoorlijke uitdaging. Twee jonge kids erbij in de ochtend en ja dan is het weleens fijn om savonds nog naar buiten te kunnen. 2-3 weken gaat het wel, maar drie maanden ..

En ik wil gewoon zelf een keuze hierin hebben. Vrijheid heet dat.
Tja. Ik vind het sluiten van bedrijven, thuiswerken en niet sporten beklemmender. Maar goed. Zo begrijp ik het beter. 12 uur werken elke dag is ook wel bijzonder. Hopelijk niet verplicht door de baas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan