Coronavirus

Bovendien moeten we niet vergeten dat de groei van het aantal geinfecteerden op een gegeven moment exponentiel wordt. Niet lang daarna groeit ook het aantal opnames exponentieel. Wat begint met kleine aantallen wordt een snel oplopende curve.
 
En wanneer is dit gevaar geweken, als er vaccins, medicijnen zijn?

Lullig gezegd maar t eerlijke antwoord; nooit meer vrees ik. Tenzij het virus meer dan x-jaar niet meer voorkomt. Maar dat schip lijkt gevaren.

Ook bij vaccins en medicijnen zullen er gevallen blijven komen die niet worden opgemerkt en voor langdure schade zullen zorgen. Met een goed begrip, betere detectie en een hogere immunisatiegraad zal t zeldzamer en beter beheersbaar kunnen worden.

Zelfs met iets relatief "milds" als waterpokken als bekend voorbeeld belanden jaarlijks in NL 265 kinderen in het ziekenhuis. Vaak zijn er dan wel onderliggende immuun problemen en is waterpokken de druppel of de lont. Het virus blijft vaak "slapend" aanwezig in het lichaam (voor Covid niet waarschijnlijk maar onzeker). In zeldzamer gevallen kan een sterke immuunreactie blijvende schade veroorzaken, bijv als er ontstekingen in het brein optreden. Als je op later leeftijd waterpokken krijgt lijkt t gevaarlijker. Link waterpokken RIVM.

Ook bij Covid-19 lijkt een te heftige afweerreactie (of ontstekingen in kwetsbare delen zoals rond het hart, in het brein, van de alvleesklier (type1 diabetes) of delen van het diafragma die je ademhaling stuurt) de lange termijn boosdoeners. Virussen kunnen nasty zijn. Zeker als we er nog bijna niks van weten qua lange termijn.
 
Laatst bewerkt:
Lullig gezegd maar t eerlijke antwoord; nooit meer vrees ik. Tenzij het virus meer dan x-jaar niet meer voorkomt. Maar dat schip lijkt gevaren.

Ook bij vaccins en medicijnen zullen er gevallen blijven komen die niet worden opgemerkt en voor langdure schade zullen zorgen. Met een goed begrip, betere detectie en een hogere immunisatiegraad zal t zeldzamer en beter beheersbaar kunnen worden.

Zelfs met iets relatief "milds" als waterpokken belanden jaarlijks in NL 265 kinderen in het ziekenhuis. Vaak zijn er dan wel onderliggende immuun problemen en is waterpokken de druppel of de lont. Het virus blijft vaak "slapend" aanwezig in het lichaam (voor Covid niet waarschijnlijk maar onzeker). In zeldzamer gevallen kan een sterke immuunreactie blijvende schade veroorzaken, bijv als er ontstekingen in het brein optreden. Als je op later leeftijd waterpokken krijgt lijkt t gevaarlijker. Link waterpokken RIVM.

Ook bij Covid-19 lijkt een te heftige afweerreactie (of ontstekingen in kwetsbare delen zoals rond het hart, in het brein, van de alvleesklier (type1 diabetes) of delen van het diafragma die je ademhaling stuurt) de lange termijn boosdoeners. Virussen kunnen nasty zijn. Zeker als we er nog bijna niks van weten qua lange termijn.
Maar zal de kans op die gevaren wel kleiner worden mettertijd en zal de mate van schade dan ook wat afzwakken? Uit de post van Buitenspelgoal begrijp ik namelijk dat die schade vaker voorkomt en dat is erg verontrustend. Mensen zullen daardoor bijvoorbeeld niet meer de energie hebben voor een 40 urige werkweek, hobby's of sport en veel gewone dingen zullen een grotere uitdaging worden. Het immuunsysteem zal ook verzwakken.
 
Maar zal de kans op die gevaren wel kleiner worden mettertijd en zal de mate van schade dan ook wat afzwakken? Uit de post van Buitenspelgoal begrijp ik namelijk dat die schade vaker voorkomt en dat is erg verontrustend. Mensen zullen daardoor bijvoorbeeld niet meer de energie hebben voor een 40 urige werkweek, hobby's of sport en veel gewone dingen zullen een grotere uitdaging worden. Het immuunsysteem zal ook verzwakken.

Geen idee, niemand heeft daar voldoende zekerheid over hoe het het virus en de mensheid daarin een evenwicht vinden. Lange termijn data is er simpelweg niet en we staan nog maar aan het begin.
 
Maar zal de kans op die gevaren wel kleiner worden mettertijd en zal de mate van schade dan ook wat afzwakken? Uit de post van Buitenspelgoal begrijp ik namelijk dat die schade vaker voorkomt en dat is erg verontrustend. Mensen zullen daardoor bijvoorbeeld niet meer de energie hebben voor een 40 urige werkweek, hobby's of sport en veel gewone dingen zullen een grotere uitdaging worden. Het immuunsysteem zal ook verzwakken.

Als mijn klachen o.a. een direct gevolg zijn van het virus dan kun je het vergelijken met het griepvirus: dat kun je in feite elk jaar weer krijgen, dus tenzij er een vaccin is dat je beschermt tegen het virus of er voor zorgt dat het virus snel uitgeschakelt wordt en de immuunrespons niet zo hoog is, is de kans groot dat je weer ziek kunt worden van corona als het genoeg gemuteerd is, en dan kun je dus ook weer de nare gevolgen er van krijgen. Dit alles natuurlijk als aanname gebaseerd op gelijksoortige virussen waar meer over bekend is. Muteren doet het virus overigens constant. Dit is namelijk inherent aan het feit dat het zich natuurlijk repliceert middels onze cellen. Corona is een RNA virus en repliceert zichzelf daardoor heel snel. Hoe vaker zich vermeerdert, hoe groter de kans op mutaties. Omdat het ook nog eens zeer besmettelijk is, raken er dus ook nog eens sneller meer mensen besmet, wat weer tot meer replicaties leidt. Er wordt soms gezegd dat sommige virussen muteren (zoals het griepvirus) en anderen niet. Dit is feitelijk onjuist. Alles wat zich vermeerdert middels dna of rna (van celdeling bij en foetus of een volwassen mens/dier tot vermeerdering van een virus) kan tot mutaties leiden in dat dna/rna. Corona is een rna virus (die repliceren wat sneller dan dna virussen over het algemeen) en doet zowel het besmetten en repliceren zo snel dat de mutatiekans gewoon veel groter is en moeilijker bij te houden met vaccins en dergelijke.
 
Fuck, provincie Utrecht nu ook op rood in Duitse beoordeling. Huwelijk van mijn broer bijwonen (10-10) kan dus wel eens moeilijk worden. Hopelijk kan ik nog goedkeuring van mijn baas krijgen met een aansluitende quarantaine + test bij terugkomst. Het gaat inmiddels nog om 14 personen aanwezig incl bruidspaar (de opa's en oma's hebben ze al verzocht niet meer te komen), maar toch :cautious:
 
Laatst bewerkt:
Fuck, provincie Utrecht nu ook op rood in Duitse beoordeling. Huwelijk van mijn broer bijwonen (10-10) kan dus wel eens moeilijk worden. Hopelijk kan ik nog goedkeuring van mijn baas krijgen met een aansluitende quarantaine + test bij terugkomst. :cautious:
Dat is zuur zeg. :speechless:
 
Fuck, provincie Utrecht nu ook op rood in Duitse beoordeling. Huwelijk van mijn broer bijwonen (10-10) kan dus wel eens moeilijk worden. Hopelijk kan ik nog goedkeuring van mijn baas krijgen met een aansluitende quarantaine + test bij terugkomst. Het gaat inmiddels nog om 14 personen aanwezig (de opa's en oma's hebben ze al verzocht niet meer te komen), inclusief bruidspaar, maar toch :cautious:

Klote man, maar het zat er aan te komen. Utrecht is de randstad, en als Noord/Zuid Holland al omvallen, dan volgt Utrecht vaak snel. De tweede golf is echt begonnen...
 
Dat is zuur zeg. :speechless:
Ja, ik zou het zelf allang uitgesteld hebben maar gezien ze in february hun eerste kindje verwachten willen ze het geloof ik zelf (en een traditioneler deel van de families) alsnog proberen in oktober. Vindt t echt kak dat het weer zo rap verslechterd in NL.

Mijn oude lab in Groningen ligt ook plat nu door positieve tests. 5 bekenden; 3 uni, 1 partner, 1 bij t bedrijf van goede vrienden. Geen van allen student.
 
Ik las dat er binnenkort testen van de GGD opgestuurd gaan worden naar labs in Abu Dabi. Ook niet ideaal lijkt me als je de uitslag zo snel mogelijk nodig hebt.

Uae heeft testcapaciteit van 120000 testen per dag, tegen 140000 per week in Nederland. En iedereen heeft binnen 48 uur de uitslag en vaak binnen 24 uur.

Die 6 uur vliegen maakt echt niet uit voor hen. Dan huren ze gewoon 10 medisch geschoolde mensen extra in.
 
Uae heeft testcapaciteit van 120000 testen per dag, tegen 140000 per week in Nederland. En iedereen heeft binnen 48 uur de uitslag en vaak binnen 24 uur.

Die 6 uur vliegen maakt echt niet uit voor hen. Dan huren ze gewoon 10 medisch geschoolde mensen extra in.

Toch is er ergens iets misgegaan als dit de meest efficiënte oplossing is, zeker met het item van Lubach in het achterhoofd. Misschien willen we ook de KLM wat werk verschaffen? :D

De ene na de andere "BN'er" verwijdert hun #ikdoenietmeermee video. Aan de ene kant is het goed om te zien dat er dus nog wel degelijk draagvlak is binnen onze samenleving voor alle maatregelen, gezien de gigantische backlash die ze hebben gekregen. Aan de andere kant vind ik het flauw dat ze nu allen reageren dat ze het niet zo hadden bedoeld. Hoe dan wel? Pak je moment, licht het toe. Famke is het in ieder geval niet gelukt uit te leggen, die was naar eigen zeggen te zenuwachtig bij Jinek. Wat ik ook nog wel begrijp.

Wat wel mag, is kritisch blijven. Dit was niet de manier, zoveel is duidelijk.
 
Toch is er ergens iets misgegaan als dit de meest efficiënte oplossing is, zeker met het item van Lubach in het achterhoofd.

Kosten? Die vliegtuigen vliegen toch wel van Etihad, er moet immers eten van Nederland naar de UAE (Nederland is een van de grootste leveranciers van groente en fruit aan de UAE). De Nederlandse bedrijven prijzen zich domweg de markt uit en kunnen waarschijnlijk geen garanties geven. Ook tijdens de lockdown vlogen er 3 tot 5 vliegtuigen per week naar Amsterdam, en gingen vol met Groente en fruit terug.


De ene na de andere "BN'er" verwijdert hun #ikdoenietmeermee video. Aan de ene kant is het goed om te zien dat er dus nog wel degelijk draagvlak is binnen onze samenleving voor alle maatregelen, gezien de gigantische backlash die ze hebben gekregen. Aan de andere kant vind ik het flauw dat ze nu allen reageren dat ze het niet zo hadden bedoeld. Hoe dan wel? Pak je moment, licht het toe. Famke is het in ieder geval niet gelukt uit te leggen, die was naar eigen zeggen te zenuwachtig bij Jinek. Wat ik ook nog wel begrijp.

Het zijn allemaal hele zielige mensen die het verstand hebben van een baksteen. Als je met een idioot in zee gaat van viruswaanzin, en dan zeggen dat je het zo niet bedoeld hebt, laat ze allemaal lekker de tyfus krijgen.


Spijker op zijn kop van Marcel van Roosmalen.
 
Kosten? Die vliegtuigen vliegen toch wel van Etihad, er moet immers eten van Nederland naar de UAE (Nederland is een van de grootste leveranciers van groente en fruit aan de UAE). De Nederlandse bedrijven prijzen zich domweg de markt uit en kunnen waarschijnlijk geen garanties geven. Ook tijdens de lockdown vlogen er 3 tot 5 vliegtuigen per week naar Amsterdam, en gingen vol met Groente en fruit terug.




Het zijn allemaal hele zielige mensen die het verstand hebben van een baksteen. Als je met een idioot in zee gaat van viruswaanzin, en dan zeggen dat je het zo niet bedoeld hebt, laat ze allemaal lekker de tyfus krijgen.


Spijker op zijn kop van Marcel van Roosmalen.
Domme mensen vinden de verkeerde mensen leuk. :ROFL: Of toch eerder::sad:
 
Terug
Bovenaan Onderaan