Coronavirus

Zeker. Maar voor me gevoel hebben we al een aantal keer licht aan het eind van de tunnel gezien en werden we drie keer zo hard terug gepakt in de volgende herfst.

Vandaar ook dat ik voorstander ben het voorzichtig uitfaseren en goed monitoren. Dan dadelijk weer achter de feiten aan te lopen.
Begrijp ik
 
Ik vind het raar dat het thuiswerk advies word overwogen om van tafel te halen. Ten eerste, het is een advies. Groot gedeelte was het toch niet aan het volgen. Ten tweede, lijkt me dit juist een goede maatregel. Als je thuis kunt werken is het nog steeds het beste moment om te doen. Ook het milieu voordeel vind ik wel interessant.

Als het probleem is dat er blijkbaar te veel mensen zijn moet je ze of niet binnenhalen of geboortebeperking invoeren. Nu moeten mensen maar thuis werken omdat het land te vol is. Daarom heeft de natuur een virus verzonnen maar dat gaan wij weer bestrijden zodat er straks nog meer mensen thuis kunnen gaan werken.
 
Als het probleem is dat er blijkbaar te veel mensen zijn moet je ze of niet binnenhalen of geboortebeperking invoeren. Ni moeten mensen maar thiis werken omdat het land te vol is. Daarom heeft de natuur een virus verzonnen maar dat gaan wij weer bestrijden zodat er straks nog meer mensen thuis kunnen gaan werken.
Sorry ik volg je post en redenatie niet helemaal :zien:
 
Jij wilt het thuiswerken promoten. Met minder mensen is dat niet meer nodig.
Valt opzich wel mee. Ja ik ben oordeel dat thuiswerken veel voordelen bied. Ook na corona.

Maar ik vind vooral het thuiswerkadvies een prima middel in de corona tijd. Ik zou eerst de horeca versoepelen en als dat goed gaat pas na 2-3 weken het thuiswerk advies intrekken. Omdat je dan pas weer of de ene versoepeling niet een te groot sneeuwbal effect veroorzaakt waardoor we weer moeten versoepelen. Mijn intentie was niet het promoten van thuiswerken (ondanks milieu opmerking) maar vooral een maatregel die me het beste leek om achter de hand te houden.
 
Even in serieusheid. Waarom is een natuurlijke infectie eigenlijk korter geldig als pas? Dat is toch normaliter een betere bescherming?
 
Even in serieusheid. Waarom is een natuurlijke infectie eigenlijk korter geldig als pas? Dat is toch normaliter een betere bescherming?
Dat moet je aan een deskundige vragen en niet op een voetbalforum, ook al hebben we er hier wel een paar die net doen alsof ze alles (beter) weten. Maar die moet je niet vertrouwen aangezien die nog niet één toetsbaar argument hebben geleverd.
 
Even in serieusheid. Waarom is een natuurlijke infectie eigenlijk korter geldig als pas? Dat is toch normaliter een betere bescherming?
Geen idee, en waarom is een booster onbeperkt maar besmetting na vaccinatie niet (terwijl meerdere onderzoeken al aangeven dat besmetting na vaccinatie nog beter werkt dan de booster)
 
Even in serieusheid. Waarom is een natuurlijke infectie eigenlijk korter geldig als pas? Dat is toch normaliter een betere bescherming?
Zowel na een corona-infectie als na vaccinatie maakt je immuunsysteem antistoffen aan en bouw je cellulaire immuniteit op. Je lichaam maakt geen onderscheid tussen het virus en het vaccin. De bescherming na covid is wisselend en afhankelijk van de ernst van de infectie, de coronavariant en de toestand van je immuunsysteem. Bij vaccinatie is de mate van bescherming beter bestudeerd en bekend. Mogelijk ben je het best beschermd als je zowel covid hebt doorgemaakt als volledig gevaccineerd bent. Eén ding is zeker: je loopt meer gezondheidsrisico’s als je kiest voor de infectie in plaats van vaccinatie.


Oftewel. We weten niet per se hoelang een natuurlijke infectie werkt en het verschilt per infectie per mens. Bij vaccins weten we ook niet alles maar hebben we wel meer info/data om dit te bepalen.

Plus het is beter om te vaccineren. Dus waarschijnlijk is een stimulans (langere geldigheid) ook handig om te zorgen dat mensen eerder vaccineren. Maar dat is wellicht niet heel ethisch om dat zo te stellen.
 
Even in serieusheid. Waarom is een natuurlijke infectie eigenlijk korter geldig als pas? Dat is toch normaliter een betere bescherming?

De duur van bescherming is zowieso enorm variabel, en het maakt verschil of je het primair "ter voorkomen van besmettingen" of "ter verlaging percentage zorgbehoevenden na besmetting" beoordeeld. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat in mensen met een ouder en of verzwakt immuunsysteem de bescherming gemiddeld veel minder lang houdt (zowel vaccin als infectie) dan in jongeren. Verder is de variant van besmetting van belang. Zolang Omicron de dominante vorm is zou je als hersteld van omicron zeker goed zitten voor een langere termijn (dan die zes maanden). Had je echter 2 maand geleden delta dan zegt dat weinig over de bescherming om met omicron besmet te raken. Bij de boosters is het meetbare effect tegen oplopen (besmetting) ook slechts duidelijk aantoonbaar voor een periode van 10 weken oid - wat weer korter is dan de 270 dagen die je als certificaat meekrijgt. Voor bescherming tegen ernstig ziek worden lijken zowel vaccins, boosters als ook doorgemaakte besmettingen (ongeacht variant) een positief effect te hebben ten opzichte van volledig immunologisch naive personen, wat in de overgrote meerderheid wel langer dan 270 dagen lijkt te blijven bestaan. Dus ja - ook ik vind de keuzes van verloop en geldigheid wat arbitrair en niet erg sterk onderbouwd.

Het alternatief (uitvoeren van bloedonderzoek) is echter duur en niet op grote schaal te doen, en eigenlijk zegt zelfs dat ook weinig - aangezien die bloedwaardes (neutralizing antibodies) bij (her)introductie van het virus juist exponentieel toenemen en zeer snel weer kunnen gaan pieken (mede door die T-geheugencellen). Dus zelfs als je een geldigheid op basis van titerbepaling in het bloed zou hanteren sla je de plank nog geregeld mis en spendeer je een fortuin aan tijd, materialen, arbeitsuren, labcapaciteit en geld die je denk ik veel nuttiger in kan zetten. Maar goed, wat ruimere geldigheid van de primaire vaccinaties (en herstelbewijzen in jongere groepen) lijkt me zowieso een goede stap. De booster-druk/aanbeveling zou ik met nadruk op de groep 60+ leggen en dan in de zomer wellicht (bij geupdate vaccins) een aanbeveling voor een breedere groep met de strain-optimized vaccins zodat in de winter de boel makkelijker open kan blijven.
 
Laatst bewerkt:
De duur van bescherming is zowieso enorm variabel, en het maakt verschil als je het primair ter voorkomen van besmettingen of ter verlaging percentage zorgbehoevenden na besmetting beoordeeld. Je kunt bijvoorbeeld stellen dat in mensen met een ouder en of verzwakt immuunsysteem de bescherming gemiddeld veel minder lang houdt (zowel vaccin als infectie) dan in jongeren. Verder is de variant van besmetting van belang. Zolang Omicron de dominante vorm is zou je als hersteld van omicron zeker goed zitten voor een langere termijn (dan die zes maanden). Had je echter 2 maand geleden delta dan zegt dat weinig over de bescherming om met omicron besmet te raken. Bij de boosters is het meetbare effect tegen oplopen (besmetting) ook slechts duidelijk aantoonbaar voor een periode van 10 weken oid - wat weer korter is dan de 270 dagen die je als certificaat meekrijgt. Voor bescherming tegen ernstig ziek worden lijken zowel vaccins, boosters als ook doorgemaakte besmettingen (ongeacht) een positief effect te hebben ten opzichte van volledig immunologisch naive personen, wat in de overgrote meerdeheid wel langer dan 270 dagen lijkt te blijven bestaan. Dus ja - ook ik vind de keuzes van verloop en geldigheid wat arbitrair en niet erg sterk onderbouwd.
Die richting denk ik ook op. Hoe sterker de ziekte, hoe beter de latere afweer. Dat weten we.
Maar om dan een "onbeperkt" te plakken op een booster? Die is halve kracht t.o.v. een vaccin meen ik. Vreemd allemaal.
 
Die richting denk ik ook op. Hoe sterker de ziekte, hoe beter de latere afweer. Dat weten we.
Maar om dan een "onbeperkt" te plakken op een booster? Die is halve kracht t.o.v. een vaccin meen ik. Vreemd allemaal.
Onbeperkt is wel logisch. Als in er is geen vervolg. Je kon nog geen extra booster pakken.
Anders zou je expres corona moeten oplopen om je app houdbaar te houden. Iets wat je absoluut wil voorkomen.

Vandaar dat het eigenlijk "onbeperkt tot een nieuwe booster" is. I
 
Die richting denk ik ook op. Hoe sterker de ziekte, hoe beter de latere afweer. Dat weten we.
Maar om dan een "onbeperkt" te plakken op een booster? Die is halve kracht t.o.v. een vaccin meen ik. Vreemd allemaal.

Daar wordt geen onbeperkt op geplakt toch? Alleen moeten ze nog over de geldigheid beslissen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan