China

Zou me moeten liggen. Doen ze er dan een bal bij :ROFL:

Maar dat is een vrijwillig samenwerkingsverband met gelijke partners. Heel anders dan kolonisatie, zowel de ouderwetse als moderne vorm.

Dat is eigenlijk een andere discussie. Ik vind dat ik er als klant van een winkel in Nederland ervanuit mag gaan dat ik producten koop die aan alle wetgeving voldoen. Dus zonder kinderarbeid, door fatsoenlijk betaald personeel en zonder onnodige milieubelasting. En daar moet onze overheid op toezien.
Een vrijwillige samenwerkingsverband met gelijke partners is het natuurlijk niet. Het zijn landen met het water aan de lippen tegenover een sterk land die ze een aanbieding doen die ze niet kunnen weigeren. China dat dit natuurlijk niet uit goedheid maar doen dit om goederen weg te halen en belangen daar te krijgen. Voor elke weg (of zoiets) die ze daar aanleggen staat een lading grondstoffen of de bouw van een fabriek tegenover. Dat is buiten de leningen. Ze kopen in feite invloed daar.

China krijgt straks natuurlijk wel een probleem. Het is een arbeidseconomie (arbeid is daar goedkoop). De welvaart gaat daar omhoog waardoor dat duurder wordt en de vergrijzing staat er daar aan te komen waardoor er zeer moeilijke tijden aankomen voor ze.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Een vrijwillige samenwerkingsverband met gelijke partners is het natuurlijk niet. Het zijn landen met het water aan de lippen tegenover een sterk land die ze een aanbieding doen die ze niet kunnen weigeren. China dat dit natuurlijk niet uit goedheid maar doen dit om goederen weg te halen en belangen daar te krijgen. Voor elke weg (of zoiets) die ze daar aanleggen staat een lading grondstoffen of de bouw van een fabriek tegenover. Dat is buiten de leningen. Ze kopen in feite invloed daar.

China krijgt straks natuurlijk wel een probleem. Het is een arbeidseconomie (arbeid is daar goedkoop). De welvaart gaat daar omhoog waardoor dat duurder wordt en de vergrijzing staat er daar aan te komen waardoor er zeer moeilijke tijden aankomen voor ze.
Ik schreef toch ook dat dat niet gelijkwaardig is itt de EU?
Nope, daarom heeft Zwitserland ook geen Action. Troep voor weinig, daar zitten hier weinig mensen op te wachten,
Ze verkopen bij de Action ook gewoon goede spullen, hoor. Ook rotzooi, dat ook. Wij kopen daar bijvoorbeeld altijd vuilniszakken, wasverzachter en nog wat spullen.
 
Ik schreef toch ook dat dat niet gelijkwaardig is itt de EU?

Ze verkopen bij de Action ook gewoon goede spullen, hoor. Ook rotzooi, dat ook. Wij kopen daar bijvoorbeeld altijd vuilniszakken, wasverzachter en nog wat spullen.
Ah. Voortaan duidelijker opschrijven! :lol:
Nee, te snel/ vluchtig gelezen waardoor ik niet zag dat je op de EU reageerde. Ik dacht dat je het over de relatie China en Afrika had. (Assumption is the mother of all fuck ups. Of too Assume is to make an ass out of U and Me)
 
Ik schreef toch ook dat dat niet gelijkwaardig is itt de EU?

Ze verkopen bij de Action ook gewoon goede spullen, hoor. Ook rotzooi, dat ook. Wij kopen daar bijvoorbeeld altijd vuilniszakken, wasverzachter en nog wat spullen.
De troep die ze in de Action verkopen, wat ik altijd McDonalds speeltjes noem(dus rotzooi van plastic wat geen bijdrage levert aan de samenleving) zou verboden moeten worden. Alleen de bepaling wat rotzooi is en wat niet is natuurlijk wat lastig. Verder hebben ze bij de Action idd niet alleen maar rotzooi, maar de goedkope troep is wel hetgeen wat de meeste mensen ernaar toe trekt.
 
De troep die ze in de Action verkopen, wat ik altijd McDonalds speeltjes noem(dus rotzooi van plastic wat geen bijdrage levert aan de samenleving) zou verboden moeten worden. Alleen de bepaling wat rotzooi is en wat niet is natuurlijk wat lastig. Verder hebben ze bij de Action idd niet alleen maar rotzooi, maar de goedkope troep is wel hetgeen wat de meeste mensen ernaar toe trekt.
Geen idee. Ik kom er dus voor de goedkope wasverzachter :ROFL:
 
De troep die ze in de Action verkopen, wat ik altijd McDonalds speeltjes noem(dus rotzooi van plastic wat geen bijdrage levert aan de samenleving) zou verboden moeten worden. Alleen de bepaling wat rotzooi is en wat niet is natuurlijk wat lastig. Verder hebben ze bij de Action idd niet alleen maar rotzooi, maar de goedkope troep is wel hetgeen wat de meeste mensen ernaar toe trekt.

Als niet volledig doordacht idee zou ik het wel goed vinden als je je dingen die je koopt na gebruik weer terug zou moeten brengen. Dat je geen afval mag creëren. Dan zou het voor producenten minder interessant worden om niet te recyclen en/of troep op de markt te brengen.
 
En waarom zou je daar in NL automatisch van uit gaan? Heb je de branden in de H&M ateliers in Bangladesh niet gezien dan? Dat ze pas na vele publicaties hierover iets deden aan de erbarmelijke omstandigheden? Voor en na die tijd gingen we er ook van uit dat we “eerlijke producten” kopen. En wat dacht van een Action? Daar koop je soms dingen voor €1 waarvan je al van te voren kunt weten dat daar kinderarbeid in zit. Dat is allemaal uitbuiting.
Precies; we willen alles zo goedkoop mogelijk; en dat mens, dier en aarde daar dan voor moet boeten wordt dan graag even over het hoofd gezien. Dat is ook de reden waarom China zo machtig is geworden. Bedrijven die hun winstmarge willen vergroten en tegelijkertijd scherpe prijzen kunnen bieden. Ooit ging er 1 naar China om dat te bewerkstelligen, en dat had een dominoeffect dat concurrerende bedrijven wel moesten volgen, om bij te kunnen blijven. Heel slim gespeeld natuurlijk, van China. Het zijn echt schakers wat dat betreft.
 
Precies; we willen alles zo goedkoop mogelijk; en dat mens, dier en aarde daar dan voor moet boeten wordt dan graag even over het hoofd gezien. Dat is ook de reden waarom China zo machtig is geworden. Bedrijven die hun winstmarge willen vergroten en tegelijkertijd scherpe prijzen kunnen bieden. Ooit ging er 1 naar China om dat te bewerkstelligen, en dat had een dominoeffect dat concurrerende bedrijven wel moesten volgen, om bij te kunnen blijven. Heel slim gespeeld natuurlijk, van China. Het zijn echt schakers wat dat betreft.
Het "slimme" was natuurlijk ook dat mensen daar 12 uur werken voor 8 dollar, en als je in de machine wordt vermorzelt is dat gewoon pech. De vraag is natuurlijk wel wat er gebeurt als die bulk goedkope arbeidskrachten opdroogt.
 
Precies; we willen alles zo goedkoop mogelijk; en dat mens, dier en aarde daar dan voor moet boeten wordt dan graag even over het hoofd gezien. Dat is ook de reden waarom China zo machtig is geworden. Bedrijven die hun winstmarge willen vergroten en tegelijkertijd scherpe prijzen kunnen bieden. Ooit ging er 1 naar China om dat te bewerkstelligen, en dat had een dominoeffect dat concurrerende bedrijven wel moesten volgen, om bij te kunnen blijven. Heel slim gespeeld natuurlijk, van China. Het zijn echt schakers wat dat betreft.
China wordt dan ook gezien als de productiefabriek voor de rest van de wereld.
 
Het "slimme" was natuurlijk ook dat mensen daar 12 uur werken voor 8 dollar, en als je in de machine wordt vermorzelt is dat gewoon pech. De vraag is natuurlijk wel wat er gebeurt als die bulk goedkope arbeidskrachten opdroogt.

Of als die groep mensen die nu voor weinig werkt, ook wat meer gaan eisen- en krijgen.
 
Het "slimme" was natuurlijk ook dat mensen daar 12 uur werken voor 8 dollar, en als je in de machine wordt vermorzelt is dat gewoon pech. De vraag is natuurlijk wel wat er gebeurt als die bulk goedkope arbeidskrachten opdroogt.
Een land met meer dan 1 miljard wegwerp-bewoners (zienswijze Chinese regering) en uiteraard komen err ook steeds nieuwe bij; dat opdrogen zal wel meevallen.
Of als die groep mensen die nu voor weinig werkt, ook wat meer gaan eisen- en krijgen.
Dan krijgen ze een enkele reis Chinese Gulag of ze "verdwijnen", of ze worden verstoten via het social-credit-systeem.
 
Een land met meer dan 1 miljard wegwerp-bewoners (zienswijze Chinese regering) en uiteraard komen err ook steeds nieuwe bij; dat opdrogen zal wel meevallen.

Dan krijgen ze een enkele reis Chinese Gulag of ze "verdwijnen", of ze worden verstoten via het social-credit-systeem.
Er komt een enorme vergrijzing aan in China. Daar hebben ze heel lang een 1 kind politiek gehanteerd. De komende werkende bevolking is een kwart tot helft minder dan de huidige. Dan krijg je hetzelfde probleem als we hier hebben: die ouderen moeten onderhouden worden.

De welvaart is daar aan het toenemen. De eerste keer dat ik in China was waren de omstandigheden in het dorp en stad waar ik kom veel slechter dan de laatste keer. Het gaat daar echt razendsnel.

Ook in China is het niet mogelijk om die grote groepen mensen af te voeren. Daarvoor moet je een impopulaire minderheid hebben waar mensen toch niet echt op letten of voor zullen vechten. Zoals bij ons de Joden tijdens ww2. De top van China is wel degelijk bang dat de grote massa zich tegen hun keert. Daarom hebben die nu meer welvaart en gaat China grote maatregelen nemen op het gebied van milieu.
 
Dan krijgen ze een enkele reis Chinese Gulag of ze "verdwijnen", of ze worden verstoten via het social-credit-systeem.

Nou, ook daar is kapitalisme van kracht en hebben bedrijven in China enorm last van stijgende lonen. Verdien je niet genoeg bij werkgever 1, dan ga je naar werkgever 2. Ze bouwen op deze wijze een sterke middenklasse die meer te besteden heeft. Om meer geld vragen is een deugd in China.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Er komt een enorme vergrijzing aan in China. Daar hebben ze heel lang een 1 kind politiek gehanteerd. De komende werkende bevolking is een kwart tot helft minder dan de huidige. Dan krijg je hetzelfde probleem als we hier hebben: die ouderen moeten onderhouden worden.

De welvaart is daar aan het toenemen. De eerste keer dat ik in China was waren de omstandigheden in het dorp en stad waar ik kom veel slechter dan de laatste keer. Het gaat daar echt razendsnel.

Ook in China is het niet mogelijk om die grote groepen mensen af te voeren. Daarvoor moet je een impopulaire minderheid hebben waar mensen toch niet echt op letten of voor zullen vechten. Zoals bij ons de Joden tijdens ww2. De top van China is wel degelijk bang dat de grote massa zich tegen hun keert. Daarom hebben die nu meer welvaart en gaat China grote maatregelen nemen op het gebied van milieu.
Dat, en omdat elk kind perfect moet worden opgevoed met zo veel mogelijk onderwijs is dat zo duur dat de meeste ouders daarom kiezen voor maar 1 kind, hoewel tegenwoordig er geen 1-kind beleid meer is.
Voor het milieu overigens wel heel goed.
 
Dat, en omdat elk kind perfect moet worden opgevoed met zo veel mogelijk onderwijs is dat zo duur dat de meeste ouders daarom kiezen voor maar 1 kind, hoewel tegenwoordig er geen 1-kind beleid meer is.
Voor het milieu overigens wel heel goed.
Dat mag ook wel want daar doen ze met als Rusland geen reet aan.
 
Dat mag ook wel want daar doen ze met als Rusland geen reet aan.
In China doen ze best wel wat aan het milieu. Niet vanwege hun goedheid maar simpelweg omdat anders hun bevolking ziek wordt en ontevreden.

edit. ze hebben natuurlijk wel een behoorlijke achterstand, dus het gaat nog niet goed, maar ze zetten wel behoorlijke stappen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
In China doen ze best wel wat aan het milieu. Niet vanwege hun goedheid maar simpelweg omdat anders hun bevolking ziek wordt en ontevreden.

edit. ze hebben natuurlijk wel een behoorlijke achterstand, dus het gaat nog niet goed, maar ze zetten wel behoorlijke stappen.
+ er is gewoon geld mee te verdienen, en daar zijn ze ook niet vies van.
 
Even een vergelijking met een ander groot land dat wel enigszins vrijheid kent: India.
China: Een land met een bevolking van 1,7 miljard! Al die monden moeten worden gevoed. De economie bloeit, de welvaart is beter dan ooit, ze zijn veel vrijer dan pakweg 30 jaar geleden, veel meer hogeropgeleide mensen, de middenklasse wordt steeds groter, de immigratie naar het buitenland is eigenlijk helemaal niet meer zo aan de orde in China. Waarom zouden ze? Het bloeit en groeit en de vrijheden zijn veel groter dan vroeger.
Vergelijk dat eens met een vergelijkbaar land: India. Het is er smerig, mensen sterven op straat, een vreselijk kastenstelsel, veel werkeloosheid waardoor ze goedkoop werk komen doen elders ondanks dat ze hoog opgeleid zijn, vrouwen worden onderdrukt en komen veel minder aan de bak dan de mannen, kinder prostitutie is aan de orde van de dag, het geloof en extreem naleven er van houdt mensen dom en niet open voor veranderingen. India heeft een paar jaar een opleving gehad maar het systeem is verrot, corruptie is daar heel normaal en het kastenstelsel houdt de echte veranderingen en het creëren van een sterk middenklasse tegen.
Gelijkenissen met China: ook in India worden de moslims onderdrukt en gevangen gezet voor eigenlijk niets. Ook daar treedt de politie erg hard op, zeker als je arm bent… Ook in India zijn er werkateliers waar vrouwen en kinderen aan het werk zijn in vreselijke omstandigheden. En ook daar ontkent de regering net als in China dit alles.
Hoe komt het dat China het kwa economie en welvaart veel beter voor elkaar heeft? Mao was vreselijk maar we vergeten dat hij destijds een land aantrof met honderden miljoenen verslaafden, een land met een feodaal stelsel waar de heer het voor het zeggen had over de landarbeiders en arme boeren. Als het zo bekijkt, dan is dat eigenlijk niet zo heel lang geleden en is het eigenlijk een wonder dat je nu een China treft zoals je het ziet.
Heeft zo’n dictatuur goed gewerkt dan? Was dat op dat moment nodig?
India heeft zijn lot in de handen gelegd van de grootmachten daar waar China tientallen jaren lang een gesloten systeem en samenleving als enige uitweg zag om zich uit de door de Engelsen gecreëerde moeras van opium en feodalisme te onttrekken.
+ er is gewoon geld mee te verdienen, en daar zijn ze ook niet vies van.
idd. Duurzaamheid is allang geen geitenwollen sokken verhaal meer maar een verdienmodel. China ontkent itt de VS onder Trump of veel extreem rechtse partijen in Europa, de milieu problemen nooit. En ze zetten best wel stappen en zijn onderdeel van vele akkoorden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan