Brexit

ik weet jouw leeftijd niet dus ik weet niet of jij 2005 kan herinneren.
In 2005 heeft Nederland onder de CDA tot 2 keer toe TEGEN gestemt op de europese grondwet.
De fransen stemden toen ook tegen.
Democratie?
raadgevend referendum, daarbij de wet waar je tegen hebt gestemd is er niet gekomen. Wel een aangepaste versie.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
wie is jullie president/voorzitter van de europese raad?
zeggen zonder googlen anders moet je ook eerlijk toegeven dat je niet eens weet wie jouw regels maakt, waar jij geld aan afdraagt en wie jouw leger aan stuurt?
Want de president van de EU maakt de regels? Lees je eerst even in hoe de EU werkt.
 
Want de president van de EU maakt de regels? Lees je eerst even in hoe de EU werkt.

Nee, regelgeving valt onder europees parlement, 751 leden waarvan 26 nederlanders.
Weet jij wie het zijn er waar ze voor staan?

Als jij het wel goed begrijpt kan jij me dan uitleggen waarom dat we nu een EU leger gaan krijgen?

Ik kan eigenlijk ook geen "goede" dingen op noemen die we specifiek door 1 europa hebben gekregen, jij wel?

mindere wel genoeg want als je het nieuws volgt dan weet je ook dat europa in brand staat financieel, letterlijk in frankrijk, erdogan met dreiging van het doorlaten naar de EU staten van tientallen miljoenen economische vluchtelingen uit heel Afrika, brexit, allerlei andere (vooral nieuwe) staten die het verrekken om nog te voldoen aan de europese regels, MH17 neergestort in nieuwe lidstaat (of hebben we het daar niet meer over, de onderste steen moet nog steeds boven komen), beetje ruzie maken met poetin (sancties), etc.

Voor wat betreft handelsverdragen was het daarvoor ook prima geregeld, dat heeft nederland, pak em beet, de laatste 400 jaar overigens altijd prima voor elkaar gekregen.
Je zult neem ik aan geinformeerd zijn over het rijke handels verleden van de nederlanden, de nederlanders hebben zelfs het "aandeel" uitgevonden, de basis van het huidige economische stelsel.

Raadgevend referendum.... 2 keer duidelijk TEGEN stemmen is toch verrekte duidelijke raad of niet?
Het was overigens een reactie op vedette's statement "Jij mag tegen de EU zijn verder, hoor. Geen probleem. Democratie" , waar ik het overigens helemaal mee eens ben, je mag vinden wat je vind, geen probleem.
Helaas is het dus alleen niet "echte democratie" die ons hiernaartoe geleid heeft.

Dat hele huidige probleem met bouw, PFAS, #trots op de boer, etc. komt ook enkel en alleen door europees vastgestelde plafonds vwb. uitstoot waar onze regering dan maar weer een (hele strakke) mouw aan past.

We gaan het zien in de toekomst hoe de UK gaat varen. Ik denk dat het ze prima af zal gaan. Het is namelijk niet zo dat London ineens van de map verdwijnt.
 
Voor iedere persoon die er feest viert is er eentje die weigert mee te doen. It's all relative.

Ik heb vooralsnog niks tegen de EU, geloof nog steeds dat we samen sterker staan. Verder zien we wel wat het volk, op den duur, besluit te doen. Democratie.
Ik kan je zeggen dat er zelfs voor iedere gek die morgen feest viert er zo’n 5000 zijn die dat niet doen.
 
Voor iedere persoon die er feest viert is er eentje die weigert mee te doen. It's all relative.

Nee dat is niet waar, er is tot 2 keer toe gestemt en dat waren ruime meerderheden voor brexit. de grootste groep is dus wel degelijk blij, dat is echte DEMOCRATIE.

De meerderheid, die gewonnen heeft, loopt natuurlijk ook niet de hele dag te janken op twitter of faceboek, dus ze zijn wat minder nadrukelijk aanwezig voor mensen die behoorlijk social media minded zijn.
 
k kan je zeggen dat er zelfs voor iedere gek die morgen feest viert er zo’n 5000 zijn die dat niet doen.

die 5000 moeten zijn eigen kapot schamen en zich afvragen wie ze wel niet denken dat ze zijn om deze mensen hun vrije keuze niet te waarderen/gunnen omdat ze er zelf mischien (waarschijnlijk financieel) minder op worden.
 
Nee dat is niet waar, er is tot 2 keer toe gestemt en dat waren ruime meerderheden voor brexit. de grootste groep is dus wel degelijk blij, dat is echte DEMOCRATIE.

De meerderheid, die gewonnen heeft, loopt natuurlijk ook niet de hele dag te janken op twitter of faceboek, dus ze zijn wat minder nadrukelijk aanwezig voor mensen die behoorlijk social media minded zijn.
Ik doelde meer op het feit dat het de meesten niet zo bijzonder veel kan schelen, zeker niet dat ze feest vieren. Men is extreem Brexit moe, en degene die de Brexit mogelijk hebben gemaakt, zijn nu zelfs alweer vergeten dat en wat ze hebben gestemd (en ik woon in het VK)
 
die 5000 moeten zijn eigen kapot schamen en zich afvragen wie ze wel niet denken dat ze zijn om deze mensen hun vrije keuze niet te waarderen/gunnen omdat ze er zelf mischien (waarschijnlijk financieel) minder op worden.
Gelul, sorry kan er niks anders van maken. Mijn grote probleem er de Brexit is dat de arme sukkels die met leugens verleid zijn om voor de Brexit te stemmen, straks de prijs gaan betalen. Ik ben erg tegen de Brexit, maar ik vermoed dat die hele Brexit voor mij financieel gunstig uit gaat uitpakken
 
Ik doelde meer op het feit dat het de meesten niet zo bijzonder veel kan schelen, zeker niet dat ze feest vieren. Men is extreem Brexit moe, en degene die de Brexit mogelijk hebben gemaakt, zijn nu zelfs alweer vergeten dat en wat ze hebben gestemd (en ik woon in het VK)

Op die manier, die brexit vermoeidheid tendens ervaar ik ook bij mijn contacten uit de UK.
 
dat de arme sukkels die met leugens verleid zijn om voor de Brexit te stemmen, straks de prijs gaan betalen.

Welke arme sukkels bedoe je dan?

vorige post dacht ik te begrijpen dat je de "buitenstaanders" bedoelde die geen feest vieren, veelbesproken dingetje de laatste tijd, vandaar.
 
Dat is een bekend fenomeen bij populisten, niet precies weten waar je over praat, maar wel heel hard zgn feiten roeptoeteren

Iets uitspreken in de trend van bovenstaande quote is dan weer een welbekende denigrerende taktiek uit het linkse spectrum ;)
 
Wat heeft dat met Europa te maken? Helemaal geen ene pepernoot. Gaat gewoon om een hervorming van een systeem wat ze al sinds 95 proberen te hervormen...

De hele yellow vest movement is GESTART uit protest tegen de brandstofaccijns en stijgende kosten in levensonderhoud voortkomend uit regelgeving vanuit de EU.
Dus dat heeft er alles mee te maken.

Als jij goed geinformeerd bent kan jij me dan de antwoorden verschaffen op de vragen die ik stel in de uitgebreide post? (die post waar jij die 3 woorden in de quote uit gehaald hebt)
 
Laatst bewerkt:
Dan kan jij me dus helaas ook niet uit leggen waarom dat we nu een EU leger gaan krijgen dan?

Als er een leger gecreeert gaat worden om door een onbekende man, waarop niemand van ons allen gestemd heeft, aangestuurt te gaan worden moet je kritische vragen stellen zou ik tenminste denken.

Dat EU leger wordt al langer over gesproken maar is er nog niet, toch? Komt die eraan? Ik heb inmiddels 4x gegoogled maar voor nu is het antwoord telkens "nee". Wat is er overigens zo kwalijk dat de EU ook kijkt naar opties om de krachten effectiever te bundelen op militair gebied (kijk wederom terug naar de Zeven Verenigde Nederlanden), om op lange termijn te kunnen concurreren met de VS en China, en waarom zou één man dat gaan aansturen? De EU werkt niet zoals de VS bijvoorbeeld. Er is geen één president die dat beslist.

Ik laat me altijd graag door beide kanten informeren in discussies, dus laat me gerust weten wat ik over het hoofd zie. Ik zie heus wel dat de EU ook fouten heeft, maar iedere richting in het leven zal fouten bij zich hebben. Perfect bestaat niet. Het beeld van een EU boeman zie ik simpelweg niet, en daar zal mijn persoonlijke visie op het leven vast aan bijdragen. Het is onderaan de streep maar net wat je als probleem ziet tenslotte, en dat bedoel ik niet denigrerend.
 
Nee, regelgeving valt onder europees parlement, 751 leden waarvan 26 nederlanders.
Weet jij wie het zijn er waar ze voor staan?

Als jij het wel goed begrijpt kan jij me dan uitleggen waarom dat we nu een EU leger gaan krijgen?
A. vooralsnog krijgen wij die niet
B. ik zie daar geen probleem in (jij kennelijk wel

Ik kan eigenlijk ook geen "goede" dingen op noemen die we specifiek door 1 europa hebben gekregen, jij wel?
Nou, t is al een flink aantal jaar goed rustig in dit gebied, reizen en handelen is door de komst van euro nog n stukkie makkelijker (geen verlies aan wisselkoersen etc.) om maar eens een paar te noemen.

mindere wel genoeg want als je het nieuws volgt dan weet je ook dat europa in brand staat financieel, letterlijk in frankrijk, erdogan met dreiging van het doorlaten naar de EU staten van tientallen miljoenen economische vluchtelingen uit heel Afrika, brexit, allerlei andere (vooral nieuwe) staten die het verrekken om nog te voldoen aan de europese regels, MH17 neergestort in nieuwe lidstaat (of hebben we het daar niet meer over, de onderste steen moet nog steeds boven komen), beetje ruzie maken met poetin (sancties), etc.
Frankrijk staat altijd in brand, niet echt n valide punt. Erdogan dreigt, doet ie altijd, is niks nieuws.
En waarom je de MH17 hier bijhaalt??

Voor wat betreft handelsverdragen was het daarvoor ook prima geregeld, dat heeft nederland, pak em beet, de laatste 400 jaar overigens altijd prima voor elkaar gekregen.
Je zult neem ik aan geinformeerd zijn over het rijke handels verleden van de nederlanden, de nederlanders hebben zelfs het "aandeel" uitgevonden, de basis van het huidige economische stelsel.
Geloof dat over het 'aandeel' nog een aardig dispuut loopt met België, maar dat terzijde.
Neem aan dat je doorhebt dat de wereld veranderd is, de wereld over reizen en landen leegplunderen om rijk te worden is er gewoon niet meer bij.

Raadgevend referendum.... 2 keer duidelijk TEGEN stemmen is toch verrekte duidelijke raad of niet?
Het was overigens een reactie op vedette's statement "Jij mag tegen de EU zijn verder, hoor. Geen probleem. Democratie" , waar ik het overigens helemaal mee eens ben, je mag vinden wat je vind, geen probleem.
Helaas is het dus alleen niet "echte democratie" die ons hiernaartoe geleid heeft.
Kijk ook ff naar de opkomst 'het volk' het zich niet uitgesproken. Een klein deel was duidelijk tegen. Daarbij, raadgevend hoeft niet opgevolgd te worden. Ben sowieso van mening dat het referendum een draak van een instrument is voor dit soort zaken. Op gemeenteniveau misschien bruikbaar voor bv een nieuwe locatie voor een kinderboerderij, maar zelfs dan zal de onderbuik van de nimby de overhand hebben en wordt er niet gekeken naar algemeen belang.

Dat hele huidige probleem met bouw, PFAS, #trots op de boer, etc. komt ook enkel en alleen door europees vastgestelde plafonds vwb. uitstoot waar onze regering dan maar weer een (hele strakke) mouw aan past.
Ja, komt niet doordat we met zn allen de aarde aardig om zeep helpen. Daarbij, alle boeren roepen dat we naar Duitsland moeten kijken, kortom, dit komt volledig op het conto van binnenlandse politiek ipv de EU.

We gaan het zien in de toekomst hoe de UK gaat varen. Ik denk dat het ze prima af zal gaan. Het is namelijk niet zo dat London ineens van de map verdwijnt.
Nee, zal niet de kaart verdwijnen, ik denk dat het een deel prima zal afgaan. Maar ook dat met name de onderkant van de samenleving het slechter gaat krijgen. Maar we gaan t zien.
 
Laatst bewerkt:
Thank you very much for that very warm welcome.

Funny, isn’t it? When I came here 17 years ago and I said that I wanted to lead a campaign to get Britain to leave the EU, you all laughed at me. Well I have to say, you’re not laughing now, are you? And the reason you’re so upset, the reason you’re so angry has been perfectly clear form all the angry exchanges this morning – you as a political project are in denial. You’re in denial that your currency is failing, just look at the Mediterranean, as a policy to impose poverty on Greece and the rest of the Mediterranean you’ve done very well and you’re in denial over Mrs Merkel’s call last year for as many people as possible to cross the Mediterranean into the EU has led to massive divisions between countries and within countries.

But the biggest problem you’ve got and the main reason the UK voted the way that it did is you have, by stealth, by deception, without ever telling the truth to the British or the rest of the people of Europe, you have imposed upon them a political union and when the people in 2005 in the Netherlands and France voted against that political union when they rejected the constitution, you simply ignored them and brought the Lisbon Treaty in through the back door.

What happened last Thursday was a remarkable result, it was indeed a seismic result, not just for British politics, for European politics but perhaps even for global politics too because what the little people did, what the ordinary people did, what the people who have been oppressed over the last few years and see their living standards go down - they rejected the multinationals, they rejected the merchant banks, they rejected big politics and they said, actually, we want our country back, we want our fishing waters back, we want our borders back, we want to be an independent self-governing, normal nation and that is what we have done and that is what must happen. And in doing so we now offer a beacon of hope to democrats across the rest of the European continent. I’ll make one prediction this morning - the UK will not be the last member state to leave the EU.

The question is what do we do next – it is up to the British government to invoke Article 50 and I have to say I don’t think we should take too long in doing it. I totally agree, Mr Juncker, that the British people have voted, we need to make sure that it happens.

But what I would like to see is a grown-up and sensible attitude to how we negotiate a different relationship. I know that virtually none of you have ever done a proper job in your lives or worked in business or worked in trade or, indeed, ever created a job, but listen, just listen.

[Jeering from other MEPs] You’re quite right Mr Schulz, Ukip used to protest against the establishment and now the establishment protests against Ukip, so something has happened here. Let us listen to some simple, pragmatic economics.

We between us, between your countries and my country we do an enormous amount of business in goods and services, that trade is mutually beneficial to both of us, that trade matters – if you were to decide to cut off your noses to spite your faces and reject any idea of a sensible trade deal the consequences would be far worse for you than it would be for us. Even no deal is better for the United Kingdom than the current rotten deal we’ve got, but if we were to ,move to a position where tariffs were reintroduced on products like motor cars then hundreds of thousands of German workers would risk losing their jobs.

Why don’t we just be pragmatic, sensible, grown-up, realistic and let’s cut between us a sensible, tariff-free deal and thereafter recognise that the UK will be your friend, that we will trade with you, we will co-operate with you, we will be your best friends in the world but do that, do it sensible and allow us to go off and pursue our global ambitions and future. Thank you.

Nigel farage


Morgen feest in de UK, zijn wij de volgende?
Het is ook wel een grap deze toespraak. Eerst wil het VK uit de EU, maar dan verwachten ze wel alle handelsvoordelen van de EU? Je zit er in, of niet. Laat ze maar lekker hun billen branden daar.

Daarnaast gaat hij ook tekeer tegen kapitalisten, multinationals, investeringsmaatschappijen. Verdwijnen die na de Brexit uit Engeland? Daar verandert toch helemaal niets?

Het enige verschil is dat het VK nu een eigen mening mag hebben. Maar dat gaat ten koste van de grootte van het blok. Het VK zal in de wereld toch minder aanzien hebben dan de EU. Kwestie van getallen.

Ik verwacht dat de Britten spijt gaan krijgen.
wie is jullie president/voorzitter van de europese raad?
zeggen zonder googlen anders moet je ook eerlijk toegeven dat je niet eens weet wie jouw regels maakt, waar jij geld aan afdraagt en wie jouw leger aan stuurt?
Ik weet wel wie de voorzitter is van de Europese Commissie. Telt dat ook?
Ik laat me altijd graag door beide kanten informeren in discussies, dus laat me gerust weten wat ik over het hoofd zie. Ik zie heus wel dat de EU ook fouten heeft, maar iedere richting in het leven zal fouten bij zich hebben. Perfect bestaat niet. Het beeld van een EU boeman zie ik simpelweg niet, en daar zal mijn persoonlijke visie op het leven vast aan bijdragen. Het is onderaan de streep maar net wat je als probleem ziet tenslotte, en dat bedoel ik niet denigrerend.
Ik ben redelijk kritisch op Europa, maar ik denk dat het een onomkeerbaar proces is. De energie kan beter gestoken worden in het verbeteren van de EU (zonder naar een VSE te streven) dan het uitstappen uit de EU.

Ik heb toentertijd ook tegen het verdrag van Lissabon gestemd. Maar dat ging - dacht ik, al zo lang geleden - meer over het streven naar een VSE. Daar sta ik niet achter. Het was ook een proteststem, zeg ik dan eerlijk.
 
k heb toentertijd ook tegen het verdrag van Lissabon gestemd. Maar dat ging - dacht ik, al zo lang geleden - meer over het streven naar een VSE. Daar sta ik niet achter. Het was ook een proteststem, zeg ik dan eerlijk.
Och ja, inderdaad, de proteststem. V: Waarom stemt u tegen deze wet? A: Omdat ik niet gevraagd ben of ik de euro wilde. Als je n voorbeeld wil hebben van een referendum waarbij hele andere zaken dan de werkelijke kwestie het stemgedrag bepaalde (of zal dat altijd zo zijn bij een referendum waardoor het dus een onbruikbaar instrument is?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan