Je bent je ervan bewust dat we leven met een onvolledige verbranding in een motor, die op zijn gunstigst (bij de grote 2-slag motoren van 45000kW), een procentje of 45 efficient is?
Ja, ik ben mij daarvan bewust. Overigens doet de efficientie daar niet toe, dat is gewoon een thermodynamisch proces om van hitte naar arbeid (beweging) te gaan, dus dat is hetzelfde voor alle verbrandingsmotoren. Ook waterstof of ammonia of elke koolstofhoudende brandstof. (
Carnot cyclus ). Daarnaast, stikstofoxide betekent dat stikstof met het zuurstof reageert, en in een onvolledige verbranding is er juist weinig zuurstof.
Zeker kleine motoren zijn gewoon vervuilend en het grootste deel zal geoxideerd de uitlaat uit komen. Zeker ook omdat de temperatuur en druk nogal van invloed is op het proces die beide lekker hoog zijn.
Precies, de hoge temperatuur is wat die stikstofoxide doet ontstaan. Dus de kleine ritjes hebben relatief weinig stikstofuitstoot. Het uitstootprofiel van een motor verandert gewoon, en aan het begin zie je bijv meer roet en andere aerosolen, en later meer stikstof. Als je echter dan al de auto stilgezet hebt, dan heb je dus weinig stikstof uitgestoten. Wel andere stoffen - die wellicht nog veel schadelijker zijn.
Het doen alsof de uitstoot verder leeft als N2 is een utopie. Dat zou bijna een VVD argument kunnen zijn.
Een gedeelte van de stikstof doet dat toch echt. En hoe hoger de temperatuur, hoe meer er wel oxideert. Dit weten we allang en is ook allang aangetoond.
Kijk, een versimpeld reactieschema van ammonia verbranding (een van de simpelste stikstofhoudende brandstoffen) is hieronder weergegeven:
Al deze stoffen (radicalen) komen voor, en afhankelijk van je verbrandingsomstandigheden wordt de hoeveelheid daarvan bepaald. Als je minder zuurstof hebt, heb je een kleinere kans tot oxideren, dat is logisch. Als je koolstofhoudende brandstoffen toevoegt, dan krijg je een ingewikkelder schema doordat je allerlei vormen van CNOH bindingen krijgt, die je terug gaat zien in je uitstoot. Maar ook die zijn afhankelijk van de vlamcondities:
Bij een vlam van 1400K. Eerder dit jaar nog uitgekomen, onderzoek vers van de pers (for the record, onderzoek is van Ren et al (2022), gepubliceerd in Combustion and Flame, 241. doi =
https://doi.org/10.1016/j.combustflame.2021.111958).
Maar goed, dit was mijn punt helemaal niet, want ik ben het helemaal eens met jouw stelling dat we die korte ritjes niet moeten maken omdat het vervuilend is (en nergens voor nodig).