Binnenlandse Politiek

Dat mag je denken, maar zou dan niet gaan kijken naar onderzoeken die hier naar zijn gedaan.
Qua naamsbekendheid heb je gelijk, maar invloed en met name, waar altijd mee geschermd wordt, financiele impact voor het bedrijfsleven, zijn de onderzoeken minder zeker, om het maar even vriendelijk te zeggen.
 
Bestaan die?
Premier/minister vs ceremoniele koning(in)?
Ik denk niet dat iemand hier in het VK Rutte kent, maar velen zullen de koning kennen (al vermoed ik wel dat velen nog denken dat Bea nog koningin is).

Wilders daarentegen kennen sommige mensen hier wel, maar of je daar nu zo trots op moet zijn...
 
btw, ben wel van mening dat er best scherp gekeken mag worden naar de financiering rondom het koningshuis.
 

Vind dit een goed twitter draadje. Scherpe analyse en wat mij betreft zou dat een goede ontwikkeling zijn. Kort samengevat wordt Rutte geen premier, door de motie van afkeuring. De weg is daarmee vrij voor Sigrid Kaag als eerste vrouwelijke ministerpresident. In een coalitie met de VVD en het CDA + CU.

Grootste strijd zal gevoerd worden op het medisch ethisch dossier. Echter zou dat met een dun regeerakkoord aan de TK over gelaten kunnen worden, waarmee D66 vertrouwt dat het goedkomt en de CU geen gezichtsverlies lijdt t.o.v. de achterban.
 

Vind dit een goed twitter draadje. Scherpe analyse en wat mij betreft zou dat een goede ontwikkeling zijn. Kort samengevat wordt Rutte geen premier, door de motie van afkeuring. De weg is daarmee vrij voor Sigrid Kaag als eerste vrouwelijke ministerpresident. In een coalitie met de VVD en het CDA + CU.

Grootste strijd zal gevoerd worden op het medisch ethisch dossier. Echter zou dat met een dun regeerakkoord aan de TK over gelaten kunnen worden, waarmee D66 vertrouwt dat het goedkomt en de CU geen gezichtsverlies lijdt t.o.v. de achterban.
Tja, zijn laatste tweet is veelzeggend, iedereen weet t, nu Rutte nog.

Kwam net deze tegen :D

 

Vind dit een goed twitter draadje. Scherpe analyse en wat mij betreft zou dat een goede ontwikkeling zijn. Kort samengevat wordt Rutte geen premier, door de motie van afkeuring. De weg is daarmee vrij voor Sigrid Kaag als eerste vrouwelijke ministerpresident. In een coalitie met de VVD en het CDA + CU.

Grootste strijd zal gevoerd worden op het medisch ethisch dossier. Echter zou dat met een dun regeerakkoord aan de TK over gelaten kunnen worden, waarmee D66 vertrouwt dat het goedkomt en de CU geen gezichtsverlies lijdt t.o.v. de achterban.
Tja, andersom kan je nagenoeg niet om de VVD heen en heeft Rutte ook een sterke troef in handen om wel premier te worden (zo zal hij het ws. wel zien).

Misschien tijd om een polletje te maken wanneer we verwachten wanneer er een nieuw kabinet is.

Ik zet in op oktober 2021.
 
Tja, zijn laatste tweet is veelzeggend, iedereen weet t, nu Rutte nog.

Kwam net deze tegen :D

Alleen de quote "In het uiterste geval kunnen CDA en D66 zonder VVD". Vind ik wel opmerkelijk.
Ja in het verleden zijn er kabinetten geweest waar de grootste partij niet aan mee deed. Maar volgensmij had de totale coalitie wel de meerderheid.

CDA en D66 hebben samen 39 zetels (slechts 5 meer dan de VVD). Dat wil zeggen dat ze dan al samen sterk moeten staan (terwijl cda - d66 meer uit elkaar ligt dan d66 - vvd). Dan heb je eigenlijk als enige optie CDA, D66, SP, GL, PVDA, PvDD en CU. Dat zijn 7 partijen. Volgensmij is het meest aantal partijen samen (na 2de wereld oorlog) 5 en dat is al veel voor een reageer akkoord. Daarnaast ligt er vrij veel verschil tussen de partijen. Maar dat kun je compenseren door een ruime meerderheid te hebben maar dat hebben ze niet eens. Dus mocht één van die partijen zetels verliezen (door kamerleden die opstappen) heb je al een probleem. Wat weer vergroot word door de hoeveelheid partijen.

Dan kun je als CDA en D66 een minderheidskabinet vormen. Maar goed, dan heb je de VVD en PVV tegenover je. Dan heb je eigenlijk nauwelijks zaken in de hand.

Dus lijkt me eigenlijk niet dat het CDA en D66 zonder de VVD kunnen. Ofja de stap om Rutte te vertrouwen lijkt me eigenlijk makkelijker dan regeren zonder de VVD.


Edit; me quote hoorde eigenlijk op PerfectPSV. Want wat Der Jaufe ook zegt, het zit aan beide kanten aan elkaar vast.
 
Mijn redenering is: nieuwe verkiezingen wil ik kostte wat het kost voorkomen. Want neem van mij aan dat een land met een grote FVD en een grote PVV (die de VVD leegeten) pas êcht tot chaos brengen.
Dus misschien pragmatisch, maar liever een degelijke premier die zich onhandig heeft uitgelaten vorige week, dan een land waar rechts populisme definitief voet aan de grond krijgt.

Hoorde zojuist een conversatie bij de buren:
- Wilders had gelijk.
- is toch ook niet goed voor ons, een premier met een geheugen van minder dan n week
- ze doen allemaal wel lelijk, maar ze laten m wel zitten
- Hij trekt zich er niks van aan, blijft lekker zitten.

Moest daarbij aan deze post denken.
Het aanblijven van Rutte en de hele poppenkast van gisteren en vannacht zouden wellicht juist kunnen leiden tot meer steun voor populisme.
Het vertrouwen is weg. Dus die man moet weg. Als ie blijft, tast dat de politiek aan. En die staat er al niet al te best op.

Nieuwe verkiezingen is n ander uiterste. Zit ik ook niet op te wachten.
 
Laatst bewerkt:
Hoorde zojuist een conversatie bij de buren:
- Wilders had gelijk.
- is toch ook niet goed voor ons, een premier met een geheugen van minder dan n week
- ze doen allemaal wel lelijk, maar ze laten m wel zitten
- Hij trekt zich er niks van aan, blijft lekker zitten.

Moest daarbij aan deze post denken.
Het aanblijven van Rutte en de hele poppenkast van gisteren en vannacht zouden wellicht juist kunnen leiden tot meer steun voor populisme.
Het vertrouwen is weg. Dus die man moet weg. Als ie blijft, tast dat de politiek aan. En die staat er al niet al te best op.

Nieuwe verkiezingen is n ander uiterste. Zit ik ook niet op te wachten.
Dat populisten hier garem bij spinnen werd gister al benoemd door Dassen van Volt.
 
Tja, andersom kan je nagenoeg niet om de VVD heen en heeft Rutte ook een sterke troef in handen om wel premier te worden (zo zal hij het ws. wel zien).

Misschien tijd om een polletje te maken wanneer we verwachten wanneer er een nieuw kabinet is.

Ik zet in op oktober 2021.
Ik doe januari 2022
 
Hoorde zojuist een conversatie bij de buren:
- Wilders had gelijk.
- is toch ook niet goed voor ons, een premier met een geheugen van minder dan n week
- ze doen allemaal wel lelijk, maar ze laten m wel zitten
- Hij trekt zich er niks van aan, blijft lekker zitten.

Moest daarbij aan deze post denken.
Het aanblijven van Rutte en de hele poppenkast van gisteren en vannacht zouden wellicht juist kunnen leiden tot meer steun voor populisme.
Het vertrouwen is weg. Dus die man moet weg. Als ie blijft, tast dat de politiek aan. En die staat er al niet al te best op.

Nieuwe verkiezingen is n ander uiterste. Zit ik ook niet op te wachten.
Inderdaad. Voor D66 is het aanblijven van Rutte een groot probleem omdat dat “nieuw leiderschap” een farce zou zij n. Voor het CDA is Rutte natuurlijk eveneens een probleem. Hij heeft Hoekstra geschoffeerd en Omtzigt wilde hij wegwerken. Daarnaast wil Rutte geen links blok, terwijl daar de nodige partijen een commitment naar elkaar hebben uitgesproken. Dus Mark Rutte: functie elders.
 
Inderdaad. Voor D66 is het aanblijven van Rutte een groot probleem omdat dat “nieuw leiderschap” een farce zou zij n. Voor het CDA is Rutte natuurlijk eveneens een probleem. Hij heeft Hoekstra geschoffeerd en Omtzigt wilde hij wegwerken. Daarnaast wil Rutte geen links blok, terwijl daar de nodige partijen een commitment naar elkaar hebben uitgesproken. Dus Mark Rutte: functie elders.
Haha, moet een beetje grinneken om het CDA deel. Ik denk dat Rutte juist Hoekstra wilde paaien met die hele Omzigt rel, tenminste - zo voelt het voor mij. Omzigt heeft alle recht op excuses, maar wat mij betreft worden daarbij ook de smerige spelletjes binnen het CDA voor doorgelicht. Het leidt wel lekker af dat nu Mark de gebeten hond is, maar dat hij overspannen thuis zit had natuurlijk daar niks mee te maken. Wbt afzien van Rutte als hoofd van een nieuw kabinet, en waarom het voor D66 gevoelig ligt, kan ik me helemaal in je post vinden.
 
Haha, moet een beetje grinneken om het CDA deel. Ik denk dat Rutte juist Hoekstra wilde paaien met die hele Omzigt rel, tenminste - zo voelt het voor mij. Omzigt heeft alle recht op excuses, maar wat mij betreft worden daarbij ook de smerige spelletjes binnen het CDA voor doorgelicht. Het leidt wel lekker af dat nu Mark de gebeten hond is, maar dat hij overspannen thuis zit had natuurlijk daar niks mee te maken. Wbt afzien van Rutte als hoofd van een nieuw kabinet, en waarom het voor D66 gevoelig ligt, kan ik me helemaal in je post vinden.
Ik ben het met je eens. Alleen nu Rutte‘s hulp op deze wijze in de openbaarheid is gekomen zit Hoekstra opeens gigantisch vast aan Omtzigt.
 
Die motie van afkeuring maakt toekomstig premierschap onzeker toch?
Hoe je het ook went of keert, dit is een motie tegen een demissionaire MP. Dat zegt dus niks over de mogelijkheden voor een nieuwe ronde voor Rutte. Hij is de politicus met veruit de meeste stemmen bij de laatste verkiezingen. Of het eerlijk is, is wel de vraag.
Ik zie een heel groot verschil, namelijk dat de koning de enige persoon in heel Nederland is die boven de Minister President staat en dus als enige de authoriteit heeft om iemand aan te stellen, daarbij geen enkele voorkeur ter hand te nemen.
De koning heeft in Nederland geen enkele macht meer. Theoretisch moet hij volgens mij nog wel wetten ondertekenen en dat kan hij dan weigeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan