Binnenlandse Politiek

Volledige foute conclusie. Onder 8 jaar middencoalities (PvdA en VVD) en (VVD, CDA, D66 en CU) is het huizenprobleem nijpender geworden. Waarbij de ministers die verantwoordelijk waren geleverd zijn in het eerste kabinet door PvdA (Plasterk) en in het huidige kabinet door D66.

Dus ga lekker door met Bashen op de VVD, maar de echte schuldigen aan het beleid komen van links.
Ja, want als het een linkse minister in een over de breede beschouwd centrumkabinet is zal het wel een links beleid zijn :rolleyes: :rolleyes:
 
Ja, want als het een linkse minister in een over de breede beschouwd centrumkabinet is zal het wel een links beleid zijn :rolleyes: :rolleyes:

Klopt helemaal wat je zegt. Maar ik wil aangeven dat het simpel VVD bashen een belachelijke zaak is. Er zaten veel meer partijen in die links of midden waren die ook nog eens de minister geleverd hebben. Dan is het te simpel om alsmaar de VVD te bashen terwijl de andere partijen net zo schuldig zijn, maar die worden niet afgerekend op hun falen.
 
Klopt helemaal wat je zegt. Maar ik wil aangeven dat het simpel VVD bashen een belachelijke zaak is. Er zaten veel meer partijen in die links of midden waren die ook nog eens de minister geleverd hebben. Dan is het te simpel om alsmaar de VVD te bashen terwijl de andere partijen net zo schuldig zijn, maar die worden niet afgerekend op hun falen.
Eens, maar de stelling die jij er tegenover zette was ook wat dubieus
 
Klopt helemaal wat je zegt. Maar ik wil aangeven dat het simpel VVD bashen een belachelijke zaak is. Er zaten veel meer partijen in die links of midden waren die ook nog eens de minister geleverd hebben. Dan is het te simpel om alsmaar de VVD te bashen terwijl de andere partijen net zo schuldig zijn, maar die worden niet afgerekend op hun falen.
Je hebt gelijk. PvdA van 38 zetels naar 9. Totaal niet afgerekend....
 
Je hebt gelijk. PvdA van 38 zetels naar 9. Totaal niet afgerekend....

Wie hoor je nu nog over het feit dat de door mij genoemde partijen mede verantwoordelijk waren? Het klinkt alsof de VVD alleen geregeerd heeft de afgelopen 10 jaar en alleen het beleid heeft uitgezet. Wat helemaal niet klopt.


Eens, maar de stelling die jij er tegenover zette was ook wat dubieus

Klopt, soms moet je ook even de boel op scherp zetten. Extreme posts mogen ook een extreme tegenreactie hebben.
 
Wie hoor je nu nog over het feit dat de door mij genoemde partijen mede verantwoordelijk waren? Het klinkt alsof de VVD alleen geregeerd heeft de afgelopen 10 jaar en alleen het beleid heeft uitgezet. Wat helemaal niet klopt.




Klopt, soms moet je ook even de boel op scherp zetten. Extreme posts mogen ook een extreme tegenreactie hebben.

De VVD is de enige constante factor in die tijd. Én is de grootste geweest al die tijd, dus het meeste in de pap te brokkelen bij coalitievorming. Waarbij ministers van alle betrokken partijen zich moeten houden aan de coalitieafspraken.
Het gaat te ver om de VVD als enige partij aan te wijzen die gefaald hebben, dat ben ik wel met je eens. Wel zijn zij de grootste aanjager van het vrije markt principe en kleiner maken van de overheid etc. etc. etc. Als onder dat beleid e.e.a. grondig mis gaat, dan mogen de eerste én meeste vingers best naar hun wijzen, vind ik.
 
Maar goed, een half miljoen woningen in de particuliere verhuur. Enige wat dit betekend is dat huren hoger zijn, niet dat de huizen leeg staan (vraag en aanbod). Of je deze huizen bij de particulier laat, in de verkoop gooit of bij de sociale huur onderbrengt het zal weinig invloed hebben op de woningnood (mogelijk wel op vrij besteedbaar inkomen).

Vooralsnog zitten we in NL nog steeds in een trend van kleiner wordende gezinnen waardoor we zelfs bij een gelijkblijvende bevolking meer woningen nodig hebben.
De half miljoen woning in particuliere verhuur waren meer om aan te geven dat 1 miljoen extra huizen bouwen niet alle miljoen direct naar particuliere eigenaren gaan. Dus dat alleen dit gedeelte aanpakken niet genoeg is om het woningprobleem op te lossen.

Met je laatste zin eens. Dat zorgt wel voor meer vraag naar woningvesting.
Een maatje van mij in Spanje heeft onlangs een appartement gekocht van de gemeente voor ongeveer de helft van de prijs wat het in de vrije markt kost. De eissen zijn dat je het bij verkoop echter voor datzelfde bedrag terugverkoopt aan de gemeente. Die maken hun winst op de rente van de hypotheek, maar in tegenstelling tot huren is het veel goedkoper over de looptijd en hij heeft dezelfde viscale voordelen als huiseigenaren. Ook mag je t enkel kopen van de gemeente als je zelf de bewoner bent. Ken niet alle details maar leek me wel een gezonde trent om ook jonge gezinnen mogelijkheden te geven goed te wonen in drukke/dure steden waar vastgoed normaliter ongrijpbaar is als starter. Gaat dus ook gentrificatie tegen.
Ik weet niet wat ik er van vind. Ik zie er voordelen in maar tegelijkertijd ook wel nadelige kanten. Het grote voordeel van kopen is dat je huis eigenlijk vaak meer waard word dan je aankoopbedrag. Hierdoor kan het zorgen dat huis 1 zorgt voor een betere kans op huis 2. Dit voordeel word teniet gedaan door de eis dat je het voor datzelfde bedrag terug verkoopt. Waarbij eigenlijk het huis dus nog meer waard is in de markt. Waarmee de gemeente dus eigenlijk niet alleen winst maakt op de rente maar ook op het gebouw. Je hebt idd dan de fiscale voordelen en het zal goedkoper zijn dan huren. Tegelijkertijd heb je ook de nadelen (vervangen van groot onderhoud, onroerendgoedbelasting). Ik vraag me af of het dan voordeliger is dan een sociale huurwoning of een door de gemeente aangeboden huurwoning met max huurprijs. Afhankelijk van de wetten in Spanje.
 
Over de huizenmarkt kun je pagina's vol schrijven, maar ook hier is Rutte bashen te makkelijk. Het echte probleem zijn de lage rentes en daar heeft Rutte helemaal niets mee te maken. Je leest overal analyses dat er meer gebouwd moet worden of over regeltjes die her en der aangepast moeten worden, maar als je de macro-economie buiten beschouwing laat zijn dat soort maatregelen niets meer dan doekjes voor het bloeden. Hoge hypotheekschulden van huishoudens zijn niet het probleem maar een resultante. Die hypotheekschulden zouden niet zo hoog zijn bij een hogere rente. En bij een rente die permanent de nul dreigt aan te tikken (Japan) zijn ze minder van belang, aangezien ze het besteedbare inkomen minder aantasten. Een hypotheekschuld aangaan is tegenwoordig exact wat je nodig hebt; als je het hoofd boven water wilt houden moet je vermogen opbouwen (lees: sparen) ipv een deel van je inkomen weg te pissen in de vorm van huur.

De grootste rip-off na de geldontwaarding is ons pensioenstelsel. Een farce. Een verkapte cash cow uit de zakken van de beroepsbevolking en toekomstige generaties.
 
De half miljoen woning in particuliere verhuur waren meer om aan te geven dat 1 miljoen extra huizen bouwen niet alle miljoen direct naar particuliere eigenaren gaan. Dus dat alleen dit gedeelte aanpakken niet genoeg is om het woningprobleem op te lossen.

Met je laatste zin eens. Dat zorgt wel voor meer vraag naar woningvesting.

Ik weet niet wat ik er van vind. Ik zie er voordelen in maar tegelijkertijd ook wel nadelige kanten. Het grote voordeel van kopen is dat je huis eigenlijk vaak meer waard word dan je aankoopbedrag. Hierdoor kan het zorgen dat huis 1 zorgt voor een betere kans op huis 2. Dit voordeel word teniet gedaan door de eis dat je het voor datzelfde bedrag terug verkoopt. Waarbij eigenlijk het huis dus nog meer waard is in de markt. Waarmee de gemeente dus eigenlijk niet alleen winst maakt op de rente maar ook op het gebouw. Je hebt idd dan de fiscale voordelen en het zal goedkoper zijn dan huren. Tegelijkertijd heb je ook de nadelen (vervangen van groot onderhoud, onroerendgoedbelasting). Ik vraag me af of het dan voordeliger is dan een sociale huurwoning of een door de gemeente aangeboden huurwoning met max huurprijs. Afhankelijk van de wetten in Spanje.
Dat en een groot voordeel van een koophuis is dat je het zelf kunt verbeteren/veranderen. Dat loont zich natuurlijk niet meer als de gemeente het dan voor dezelfde prijs terugkoopt.
 
Dat en een groot voordeel van een koophuis is dat je het zelf kunt verbeteren/veranderen. Dat loont zich natuurlijk niet meer als de gemeente het dan voor dezelfde prijs terugkoopt.
De details weet ik niet, kan evengoed een fixed ratio van de vrije marktwaarde zijn of met vergoeding van investeringen als n nieuwe vloer, keuken en dergelijke. Is gewoon n net nieuw appartement waar n jong gezin anders nooit de hypotheek en t startkapitaal voor heeft.
 
Over de huizenmarkt kun je pagina's vol schrijven, maar ook hier is Rutte bashen te makkelijk.

Rutte bashen is zo makkelijk, omdat er zoveel te bashen is :maniac:

Maar zonder gekheid: waar ik zeg de verantwoordelijkheid van Rutte, dan kan het slaan op de persoon, op zijn partij, of op de kabinetten die zijn naam dragen.
En nog een stap verder: Het gaat er bij mij soms ook om voor welke politiek hij staat: kort gezegd het neo liberalisme. Eigenlijk is hij voor mij dan meer het Nederlandse symbool daarvan.
Dan trek ik het dus behoorlijk breed bij de naam 'Rutte'.

Het lijkt me een hartstikke aardige vent. Helaas wel één die voor mij voor heel veel dingen symbool staat waar ik een grote afkeer van heb.
En de dingen die jij aankaart (het renteverhaal, pensioenstelstel etc), zijn allemaal onderdeel van dat verrotte economische systeem wat gebouwd is op de principes die hij (in NL) voor mij symboliseert.

Zal in het vervolg wat proberen beter te benadrukken waar mijn kritiek op slaat. De persoon, de partij, het kabinet of het symbool.
 

Een mooi vergelijk tussen alle zittende partijen en wat de verschillen zijn in hoe ze naar de natuur kijken, op basis van wat ze in hun verkiezingsprogramma's hebben staan.
Goede analyse, zonder onderliggend stemadvies.
Dit is een belangrijke, zo niet belangrijkste, reden waarom ik PvdD stem (n.a.v. een eerdere vraag hier waarom ik niet GL stem). De enige partij die naar de relatie mens&natuur kijkt op de manier zoals ik er ook naar kijk.

Benieuwd of jullie kijk op de natuur aansluit bij de partij waar je op gaat stemmen of overweegt te gaan stemmen.
Super coole column!! Ook super inspirerend voor de dubbele master die ik nu wil doen. Die opleidingsdirecteur vroeg nog aan me: "Wat moet een Plantenwetenschappen nou weer doen binnen een studie over hydrologie, grondwater, waterecologie en een klein beetje meteorologie?". Heel kort gezegd: het totaalplaatje begrijpen van de discussie uit die kolom 😄

Ik ga hem vanavond delen op Facebook!! Denk dat het best goed aansluit hier onder Wageningse studenten :D
 
De half miljoen woning in particuliere verhuur waren meer om aan te geven dat 1 miljoen extra huizen bouwen niet alle miljoen direct naar particuliere eigenaren gaan. Dus dat alleen dit gedeelte aanpakken niet genoeg is om het woningprobleem op te lossen.

Met je laatste zin eens. Dat zorgt wel voor meer vraag naar woningvesting.

Ik weet niet wat ik er van vind. Ik zie er voordelen in maar tegelijkertijd ook wel nadelige kanten. Het grote voordeel van kopen is dat je huis eigenlijk vaak meer waard word dan je aankoopbedrag. Hierdoor kan het zorgen dat huis 1 zorgt voor een betere kans op huis 2. Dit voordeel word teniet gedaan door de eis dat je het voor datzelfde bedrag terug verkoopt. Waarbij eigenlijk het huis dus nog meer waard is in de markt. Waarmee de gemeente dus eigenlijk niet alleen winst maakt op de rente maar ook op het gebouw. Je hebt idd dan de fiscale voordelen en het zal goedkoper zijn dan huren. Tegelijkertijd heb je ook de nadelen (vervangen van groot onderhoud, onroerendgoedbelasting). Ik vraag me af of het dan voordeliger is dan een sociale huurwoning of een door de gemeente aangeboden huurwoning met max huurprijs. Afhankelijk van de wetten in Spanje.
Eigenlijk vaak, maar zeker niet altijd.
Nu is de huizenmarkt in NL de laatste 20-25 jaar al sterk aan het reageren. Als ik de eigen toko als voorbeeld gebruik, die was 8 jaar na aankoop (1999) zo'n 60% meer waard. 3 jaar later was ie nog "maar" 30% meer waard dan. Nu zou ik weer 90% meer krijgen dan in 1999. En het kan zomaar zijn dat over 5 jaar weer een groot gedeelte van die "winst" weg is. Je bent ook niet gebonden indien je huis onder water staat....Om mee te starten hoeft het niet verkeerd te zijn. Omdat je toch wat aflost, "spaar" je toch een beetje, wat je bij een andere woning kunt gebruiken.
 
Nou, het is voor het eerst sinds lange tijd dat ik maar weer eens ga stemmen, en dan ook puur om mijn stem niet naar de VVD te laten gaan, zoals het gros van de Amerikanen maar op Biden stemden om Trump weg te krijgen. Wie heeft eigenlijk deze m.i. idiote regel bedacht, dat alle niet uitgebrachte stemmen automatisch naar de grootste partij gaan? Dat is toch bizar en oneerlijk? Zo is het veel makkelijker voor de grootste partij om de grootste te blijven, en kun je door niet te stemmen niet eens een statement maken, mocht je dat willen. Een niet uitgebrachte stem, moet gewoon niet uitgebracht blijven, vind ik, maar goed.
 
Nou, het is voor het eerst sinds lange tijd dat ik maar weer eens ga stemmen, en dan ook puur om mijn stem niet naar de VVD te laten gaan, zoals het gros van de Amerikanen maar op Biden stemden om Trump weg te krijgen. Wie heeft eigenlijk deze m.i. idiote regel bedacht, dat alle niet uitgebrachte stemmen automatisch naar de grootste partij gaan? Dat is toch bizar en oneerlijk? Zo is het veel makkelijker voor de grootste partij om de grootste te blijven, en kun je door niet te stemmen niet eens een statement maken, mocht je dat willen. Een niet uitgebrachte stem, moet gewoon niet uitgebracht blijven, vind ik, maar goed.
??????
 
Nou, het is voor het eerst sinds lange tijd dat ik maar weer eens ga stemmen, en dan ook puur om mijn stem niet naar de VVD te laten gaan, zoals het gros van de Amerikanen maar op Biden stemden om Trump weg te krijgen. Wie heeft eigenlijk deze m.i. idiote regel bedacht, dat alle niet uitgebrachte stemmen automatisch naar de grootste partij gaan? Dat is toch bizar en oneerlijk? Zo is het veel makkelijker voor de grootste partij om de grootste te blijven, en kun je door niet te stemmen niet eens een statement maken, mocht je dat willen. Een niet uitgebrachte stem, moet gewoon niet uitgebracht blijven, vind ik, maar goed.
Wappiegrap met vergeten smiley of heb je serieus geen idee hoe verkiezingen werken?
 
Wappiegrap met vergeten smiley of heb je serieus geen idee hoe verkiezingen werken?
Zoals ik zeg, ik stem nooit, maar iedereen om mij heen zegt dat, en nee, niet alleen uit vriendenkring/gelijkgestemden, dus ik nam dat voor waarheid aan. Maar leg uit, hoe zit het dan?:maniac:
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik zeg, ik stem nooit, maar iedereen om mij heen zegt dat, en nee, niet alleen uit vriendenkring/gelijkgestemden, dus ik nam dat voor waarheid aan. Maar leg uit, hoe zit het dan?:maniac:

 
Terug
Bovenaan Onderaan