Binnenlandse Politiek

Durft men ook zeggen dat de Joodse scholen eigenlijk geen plek moeten krijgen binnen dit geheel? Daar krijgen zij onderwijs over hoe superieur Israël is en worden ze klaargestoomd om op 18 jarige leeftijd te gaan dienen in het leger in Israël. Dat mag dan weer wel.
 
Ja, hoewel ik vind dat kerk en school gescheiden horen te zijn. Kan ik me er wel iets bij voorstellen, vanuit conservatief standpunt, dat katholieke en protestante scholen eigenlijk sinds de geschiedenis van Nederland een belangrijke rol hebben gespeeld en de Islam is eigenlijk een relatief 'nieuw' of 'minderheids' geloof in Nederland. Ik denk (even aanname) dat maar weinig Nederlandse kinderen (zonder islamitische achtergrond) naar een islamitische school gaan terwijl andersom dit (in ieder geval in mijn tijd) wel het geval was. Op mijn katholieke school waren ook een handvol kinderen met een islamitische achtergrond. Ik denk dat dit laatste integratie bevorderd en verbeterd, terwijl de islamitische scholen wellicht meer een bubbel creeëren in plaats van verbinding.

Als wat ik zeg redelijk klopt. Dan vind ik dat niet per se een net zo extreme partij. Ik bedoel FvD hun leider zaait openlijk twijfel over het bestaan van corona en Wilders draagt wellicht dezelfde standpunten maar provoceert daarbij ook nog.

Ps. Ik ben zelf niet katholiek maar een atheïst.
Ik ben ook atheist, en kan me vinden in Relix zn post over religieus onderwijs in t algemeen. Er is dus ook van mijn kant geen reden om religieus onderwijs in t algemeen te verdedigen.

Maar wat deze partij hier zegt is wel degelijk gestoeld op dezelfde ideologie als pvv/fvd.
Het heeft ook in dit geval niks met christelijke achtergrond van NL te maken.
Alle religies kunnen namelijk wat hen betreft, op 1 na. Een hindi school? Kan. Boeddhistisch? Prima. Joods, kan ook. Allemaal.
Op 1 na. Dat willen ze niet.
Dat is echt maar op 1 manier uit te leggen.

Kunnen ze het dus allemaal liever en zoeter brengen dan wilders en baudet, in ideologie zit er nauwelijks tot geen verschil.
 
Durft men ook zeggen dat de Joodse scholen eigenlijk geen plek moeten krijgen binnen dit geheel? Daar krijgen zij onderwijs over hoe superieur Israël is en worden ze klaargestoomd om op 18 jarige leeftijd te gaan dienen in het leger in Israël. Dat mag dan weer wel.
Zeer terechte vraag. Toen ik opgroeide in Amstelveen waren daar basisscholen (!) volledig omringd door hekken van een paar meter lang. Ook waren er op verschillende hoeken uitkijkposten, speciaal om de Joodse gemeenschap te “beschermen”. Beschermen tegen wat precies? De ghetto van Amstelveen? Ronduit ridicuul. Er gebeurde nooit wat bij die basisscholen, maar om de één of andere reden hadden ze een aparte status. Waarschijnlijk door het eeuwenlange Calimero-gedrag van CIDI oid, die voorlopig van geen ophouden weten.
 
Zeer terechte vraag. Toen ik opgroeide in Amstelveen waren daar basisscholen (!) volledig omringd door hekken van een paar meter lang. Ook waren er op verschillende hoeken uitkijkposten, speciaal om de Joodse gemeenschap te “beschermen”. Beschermen tegen wat precies? De ghetto van Amstelveen? Ronduit ridicuul. Er gebeurde nooit wat bij die basisscholen, maar om de één of andere reden hadden ze een aparte status. Waarschijnlijk door het eeuwenlange Calimero-gedrag van CIDI oid, die voorlopig van geen ophouden weten.
https://www.cda.nl/noord-holland/amsterdam/standpunten/beveiliging-joodse-instellingen

En onder meer het CDA maakt zich daar al jarenlang hard voor. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen problemen zijn, en deze bescherming onnodig is of niet. Maar ook hier zou scholen met geloofslink opdoeken t meest wenselijk zijn - als je het mij vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Maar wat deze partij hier zegt is wel degelijk gestoeld op dezelfde ideologie als pvv/fvd.
Het heeft ook in dit geval niks met christelijke achtergrond van NL te maken.
Alle religies kunnen namelijk wat hen betreft, op 1 na. Een hindi school? Kan. Boeddhistisch? Prima. Joods, kan ook. Allemaal.
Op 1 na. Dat willen ze niet.
Dat is echt maar op 1 manier uit te leggen.

Kunnen ze het dus allemaal liever en zoeter brengen dan wilders en baudet, in ideologie zit er nauwelijks tot geen verschil.
Mee eens dat ze onder dezelfde groep vallen. Beter dan die twee maakt het nog verre van een partij waar ik een stem ga uitbrengen.

Volgensmij bestaan hindistische en boedistische onderwijs nauwelijks in Nederland. Joods onderwijs heb je een punt. Dan heb je de discussie of het Jodendom net zo verankert zit in het de geschiedenis als het Christendom. Maar goed de reden voor het toleren voor de joods scholen zal meer te maken hebben met de achterban.

Verder eens met Relix.
 
Begin die ouders van de toeslagenaffaire wel een beetje, een beetje maar hoor, beu te worden. Een eerste bedrag is toegezegd.
De overheid zoet af van de belastingen die ze dan zouden betalen.
Maar ze gaan door met de strafzaak tegen de politici.
Ik krijg nu toch het idee dat een paar advocaten de landelijke kranten en nieuws willen halen en hier op parasiteren. Want een stafzaak tegen de politici is eigenlijk kansloos en dat weten ze zelf ook wel. Het gaat ze weer duizenden euro’s kosten die ze dan niet meer uitgekeerd zullen krijgen. En dan weer de ellende die begint bij velen. Ik snap dat je het recht wil laten zegen vieren maar deze mensen zitten volgens hen zelf al aan de afgerond. Ga proberen uit te komen met de staat ipv een zinloos traject te starten waarmee je straks weer gefrustreerd in een hoekje zit.
Ik weet het niet hoor wat ik zou doen maar het lijkt mij toch niet verstandig.
Wat mij betreft worden die toeslagen gewoon afgeschaft. Straks ga je zien dat we weer helemaal de andere kant door slaan en er helemaal geen controle meer is. Typisch de politiek.
 
Volgensmij bestaan hindistische en boedistische onderwijs nauwelijks in Nederland. Joods onderwijs heb je een punt. Dan heb je de discussie of het Jodendom net zo verankert zit in het de geschiedenis als het Christendom. Maar goed de reden voor het toleren voor de joods scholen zal meer te maken hebben met de achterban.

Verder eens met Relix.

Ze sluiten hindi en boeddhistisch niet uit, of dat er nou is in NL of niet. Dat is het punt. Ze sluiten enkel islamitisch uit.
Als het hen zou gaan om de 'joods-christelijke' cultuur (*Zie spoiler voor wat uitgebreidere info hier over) te beschermen, dan hadden ze het wel andersom geformuleerd, nl: "Vrijheid voor onderwijs geldt enkel voor christelijk (&joods) onderwijs."
Maargoed. Het haalt niet eens de kop van het betreffende artikel in het AD. Het is een tussenzinnetje. Het lijkt wel of zulks gedachtegoed gemeengoed aan t worden is. Of het is meer gewenning. Kan ook. Nog steeds een slecht teken overigens.


En de 2e partij die onderwijsvrijheid in stand wil houden, muv Islamitisch onderwijs. En abortus moet minder mogelijk zijn. Kennelijk mikt JA21 op de SGP-ers die in de FvD een alternatief zagen.

Nog verdergaand op een ander punt van ze: klimaat.
Enkel klimaatadaptatie, is hun punt.
Dat lijkt t.o.v. de FvD een hele vooruitgang. Een soort van acceptatie van klimaatverandering en de menselijke invloed. Maar het is verre van dat.
Dit is hetzelfde als de FvD. Die zeggen ook niet dat klimaatverandering niet gebeurt, alleen dat we er als mens geen invloed op hebben.
Enkel inzetten op klimaatadaptatie en niet op het beperken van het aantal graden dat stijgt, duidt op exact hetzelfde.
"We kunnen het geld beter uitgeven aan het verhogen van dijken en het inspelen op droogte en hitte.", zeggen ze. Dat gebeurt sowieso al! RWS is altijd volop bezig met het verbeteren van de dijken. Zijn al lang bezig met die verhogingen. Droogte en hitte is bij waterschappen al veel aandacht voor, onder meer door uiterwaarden veel groter te maken, rechtgetrokken riviertjes weer te laten meanderen etc.
De grote winst is te halen in de landbouw, waar de grond geen water vast kan houden voor droge periodes, en juist volledig doorweekt zijn in natte periodes. Maar daar zegt JA21 niks over.
Vervolgens noemen ze dat zonne- en windparken die al bestaan mogen blijven bestaan, tot einde economisch levensduur. Alsof het een mooie geste is van hun kant. Maar we gaan wel terug naar 130 op de snelweg en (vooral) behouden we kolencentrales.
Wat zegt de FvD: "En ondertussen gewoon doorgaan met fossiel, net als de rest van de wereld."
Exact hetzelfde dus.
Maar de bewoordingen die ze kiezen zijn wederom, net als bij de andere standpunten, wat minder extreem. Wat minder populistisch geformuleerd. De inhoud is nagenoeg hetzelfde. Enkel het EU standpunt wijkt af.
De reden hiervoor laat zich wel raden. En ze noemen het zelf al in het artikel:
Volgens lijsttrekker Eerdmans gaat zijn partij een regering over rechts mogelijk maken. Met partijen als de PVV en Forum lukt dat volgens hem niet. "Dat komt door de coalitiepolitiek, waarbij alles rechts van de VVD buiten de boot valt omdat ze worden uitgesloten of te radicaal zijn."

Doen alsof je wat meer gematigd bent, in de hoop wel aan de macht te kunnen komen. Oude truc in een nieuw jasje. FvD dacht hetzelfde te doen t.o.v. de PVV. Behoorlijk mislukt. JA21 zal het niet veel anders vergaan, mits een hoop mensen zich geen zand in ogen laten strooien.

Daar wordt nogal eens mee geschermd. Dat we een Joods-Christelijke cultuur hebben. Wilders heeft daar wel een handje naar.
Maar het komt vaker terug. CU en CDA bezigen die term ook wel.
Nu blijkt dat niet eens zo'n hele oude cultuur te zijn, in ieder geval niet in die termen. Het zou namelijk, tijdens WOII, mede verzonnen zijn door de legertop van de VS.
Dit artikel gaat daar volledig over:


Er zijn historici die zeggen dat er wel degelijk sprake kan zijn van een dergelijke cultuur. Het Oude Testament staat vol met verhalen die zowel door christenen als joden worden gebruikt. Er zijn duidelijke overlappen (zelfde god, bijv).
Alleen is het toch lastig voorbij de anti-joden houding van het christendom te kijken door de eeuwen heen. Als er al een gezamenlijke cultuur zou zijn, dan is er dat vooral één van afkeer van elkaar.
Bovendien is een al dan niet voor een deel gedeelde historie nog lang niet hetzelfde als het hebben van een gelijksoortige cultuur.

In mijn ogen maakt dat de CU, CDA, PVV en alle anderen die die term bezigen als een stel huichelaars, die het vooral als anti-moslim retoriek gebruiken wanneer het zo uit komt.
 
Ze sluiten hindi en boeddhistisch niet uit, of dat er nou is in NL of niet. Dat is het punt. Ze sluiten enkel islamitisch uit.
Bedoel meer dat er een handvol (of wellicht geen eens) boeddhistische en hindi scholen zijn (correct me if I am wrong, snelle google search. Ik ben hierin geen expert). Dan snap ik dat dit niet expliciet benoemd omdat je nog niet weet hoe deze religies zich gaan vormen. Bij islamitische schoolgemeenschappen kan ik me voorstellen dat hierin meer een bubbel word gemaakt ten nadele van integratie.

Nu wil ik niet zeggen dat dit zo is. Want daarvoor heb ik te weinig kennis van deze schoolgemeenschap. Alleen mijn eigen ervaring dat mijn katholieke basisschool (hoewel deze niet extreem katholiek was maar eigenlijk alleen per naam) juist ook andere culturen toeliet en hierdoor juist ook een samenhorigheid ontstaat. Vandaar dat ik me daarom kan voorstellen dat ze islamitisch onderwijs specifiek benoemen.

Maar ach van mij mag al het geloof uit onderwijs.
Als het hen zou gaan om de 'joods-christelijke' cultuur (*Zie spoiler voor wat uitgebreidere info hier over) te beschermen, dan hadden ze het wel andersom geformuleerd, nl: "Vrijheid voor onderwijs geldt enkel voor christelijk (&joods) onderwijs."
Ja mee eens. Dank voor de de uitgebreide info. Ik ga deze later doornemen.
Klopt idd. Het benoemen is wel degelijk voor de achterban. Die gaan die associatie niet leggen als je het op jou manier omschrijft dus vandaar dat het specifiek benoemd word. Netjes? Nee, daar ben ik het wel met je eens.

Maar de bewoordingen die ze kiezen zijn wederom, net als bij de andere standpunten, wat minder extreem. Wat minder populistisch geformuleerd. De inhoud is nagenoeg hetzelfde. Enkel het EU standpunt wijkt af.
De reden hiervoor laat zich wel raden. En ze noemen het zelf al in het artikel:
Volgens lijsttrekker Eerdmans gaat zijn partij een regering over rechts mogelijk maken. Met partijen als de PVV en Forum lukt dat volgens hem niet. "Dat komt door de coalitiepolitiek, waarbij alles rechts van de VVD buiten de boot valt omdat ze worden uitgesloten of te radicaal zijn."

Doen alsof je wat meer gematigd bent, in de hoop wel aan de macht te kunnen komen. Oude truc in een nieuw jasje. FvD dacht hetzelfde te doen t.o.v. de PVV. Behoorlijk mislukt. JA21 zal het niet veel anders vergaan, mits een hoop mensen zich geen zand in ogen laten strooien.
Nouja, volgensmij zijn een hele hoop mensen het eens met de FvD en de PVV. Ik denk dat met name de toon + koppigheid hetgene is waardoor de PVV/FvD geen zeggenschap krijgen. Denk een minder extreme partij als de FvD en PVV best wat draagvlak kan krijgen en goeie discussie kan vormen.

Uiteraard dacht FvD hetzelfde te doen. Dus grote kans dat JA21, als ze het in maart al overleven, net zo vergaat.
 
Nouja, volgensmij zijn een hele hoop mensen het eens met de FvD en de PVV. Ik denk dat met name de toon + koppigheid hetgene is waardoor de PVV/FvD geen zeggenschap krijgen. Denk een minder extreme partij als de FvD en PVV best wat draagvlak kan krijgen en goeie discussie kan vormen.

Uiteraard dacht FvD hetzelfde te doen. Dus grote kans dat JA21, als ze het in maart al overleven, net zo vergaat.

Minder extreem in toon enkel? Of minder extreem in inhoud?
Als het andere partijen op rechts enkel om de toon te doen is of ze al dan niet zouden samenwerken met pvv/fvd, dan is dat op zn minst twijfelachtig te noemen toch?
 

En de 2e partij die onderwijsvrijheid in stand wil houden, muv Islamitisch onderwijs. En abortus moet minder mogelijk zijn. Kennelijk mikt JA21 op de SGP-ers die in de FvD een alternatief zagen.
Ik weet niet hoe ze dat voor elkaar denken te gaan krijgen. Wel het een in vrijheid laten, maar islamitisch onderwijs niet.. Ik weet niet eens of dat wel kan, omdat we een hoop katholieke scholen hebben.. Voordat dat in een wet is gegoten. Ik geef het precies nul kans..
 
Ik weet niet hoe ze dat voor elkaar denken te gaan krijgen. Wel het een in vrijheid laten, maar islamitisch onderwijs niet.. Ik weet niet eens of dat wel kan, omdat we een hoop katholieke scholen hebben.. Voordat dat in een wet is gegoten. Ik geef het precies nul kans..
Joh, maar t trekt vast wel kiezers. En je zet jezelf buiten spel als mogelijk coalitiepartner. Waarna je weer kan zeiken over een partijkartel.
 
Joh, maar t trekt vast wel kiezers. En je zet jezelf buiten spel als mogelijk coalitiepartner. Waarna je weer kan zeiken over een partijkartel.
Op rechts vind ik dat er best een partij kan komen die eventueel kan besturen. En niet de eeuwige oppositiepartij willen zijn zoals de PVV of FvD. Ik hoop dat Ja21 eindelijk gaat zorgen dat rechts ook eens volwassen wordt.. Denk dat dat bij hun wel goed zit. Compromis kunnen sluiten, niet staan schreeuwen.. Gewoon een normaal geluid..
 
Op rechts vind ik dat er best een partij kan komen die eventueel kan besturen. En niet de eeuwige oppositiepartij willen zijn zoals de PVV of FvD. Ik hoop dat Ja21 eindelijk gaat zorgen dat rechts ook eens volwassen wordt.. Denk dat dat bij hun wel goed zit. Compromis kunnen sluiten, niet staan schreeuwen.. Gewoon een normaal geluid..
Maar met een voorstel wat direct tegen de grondwet ingaat, niet echt normaal, sterker nog, gewoon directe discriminatie.
 
Maar met een voorstel wat direct tegen de grondwet ingaat, niet echt normaal, sterker nog, gewoon directe discriminatie.
Ja, maar geef ze maar gewoon een geluid aan die kant. Ik heb het idee dat het met Eerdmans beter zaken doen is dan met de Geertjes en Tierretjes van deze wereld.
 
Ja, maar geef ze maar gewoon een geluid aan die kant. Ik heb het idee dat het met Eerdmans beter zaken doen is dan met de Geertjes en Tierretjes van deze wereld.
Dat wel.

Maar zolang op rechts alleen partijen opstaan die met voorstellen komen die direct tegen de grondwet in gaan zal zo'n partij heel weinig kans hebben op meeregeren. Daarmee blijft de onvrede van de stemmers in die hoek oplopen. Wat dat betreft kan er beter vandaag dan morgen een partij op rechts komen die wél kans maakt op meeregeren. Alleen vermoed ik dat een dergelijke partij dusdanig dicht bij de VVD zal zitten dat het weinig onderscheidend en daarmee kansloos is.
 
Dat wel.

Maar zolang op rechts alleen partijen opstaan die met voorstellen komen die direct tegen de grondwet in gaan zal zo'n partij heel weinig kans hebben op meeregeren. Daarmee blijft de onvrede van de stemmers in die hoek oplopen. Wat dat betreft kan er beter vandaag dan morgen een partij op rechts komen die wél kans maakt op meeregeren. Alleen vermoed ik dat een dergelijke partij dusdanig dicht bij de VVD zal zitten dat het weinig onderscheidend en daarmee kansloos is.
Nee, juist niet want er is ruimte rechts van de VVD. Ik geef ze wel een kans dat JA21. Niet dat het mijn stem gaat worden, maar het lijkt mij de meest realistische optie aan die vleugel..
 
Op rechts vind ik dat er best een partij kan komen die eventueel kan besturen. En niet de eeuwige oppositiepartij willen zijn zoals de PVV of FvD. Ik hoop dat Ja21 eindelijk gaat zorgen dat rechts ook eens volwassen wordt.. Denk dat dat bij hun wel goed zit. Compromis kunnen sluiten, niet staan schreeuwen.. Gewoon een normaal geluid..
Wel eens de tweets van die Annabel Nanninga gelezen????? Er zijn overigens een hoop fatsoenlijke rechtse partijen: VVD, CDA, CU, D66 (al kun je daavan betwijfelen of ze echt rechts zijn)
 
Minder extreem in toon enkel? Of minder extreem in inhoud?
Als het andere partijen op rechts enkel om de toon te doen is of ze al dan niet zouden samenwerken met pvv/fvd, dan is dat op zn minst twijfelachtig te noemen toch?
Toon voornamelijk. Beetje zoals leefbaar Rotterdam. Daar kon je volgensmij ook mee regeren in Rotterdam.
 
Nee, juist niet want er is ruimte rechts van de VVD. Ik geef ze wel een kans dat JA21. Niet dat het mijn stem gaat worden, maar het lijkt mij de meest realistische optie aan die vleugel..
Met nog steeds een standpunt wat haaks op de grondwet staat.

Kan dan 2 kanten op, ze doen niet mee want zijn (logischerwijs) te extreem. of ze doen wel mee en laten dat punt vallen, waarna de stemmers bij de volgende verkiezingen hun weer laten vallen.
 
Wel eens de tweets van die Annabel Nanninga gelezen????? Er zijn overigens een hoop fatsoenlijke rechtse partijen: VVD, CDA, CU, D66 (al kun je daavan betwijfelen of ze echt rechts zijn)
Nee, die tweets lees ik niet, haar heb ik ook niet zo hoog zitten eerlijk gezegd. Maar ze is ook geen partijleider. Laat het denkwerk maar aan de ervaren Eerdmans over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan