Binnenlandse Politiek

Nou vanochtend werd ik door Omtzigt tijdens de WNL weer aan het twijfelen gebracht hoor. Wat een gouden vent en wat een kennis van zaken! Zulke mensen moet je echt koesteren in de politiek. Helaas is dat zo. Daar waar anderen zitten om te scoren waardoor er allerlei onuitvoerbare wetten worden gemaakt door de TK, is iemand als Omtzigt inhoudelijk zo goed dat ie precies weet welke oplossingen er zouden kunnen zijn. Zulke mensen moeten worden beloond door vele stemmen die zij krijgen vind ik.
Daar heb je zeker een punt. Omtzigt lijkt mij een goede politicus en een prima en vriendelijke man, vooral in vergelijking met Segers.

Maar de partijleider mag, wat mij betreft, niet een dusdanige rol spelen dat ik mijn ideologie en zienswijze aanpas voor een individu. Ik heb best wat sympathie voor een Mark Rutte, maar ik zou nooit op de VVD willen stemmen. Die partij staat voor alles waar ik op tegen ben. Hoewel het CDA, net als D66, voor mij net iets minder erg is dan de VVD, wil ik daar gewoon niet op stemmen. Sympathieke politicus of niet.
 
Eens. D66 heeft in de laatste jaren geprobeerd om de VVD over rechts in te halen. Hoewel ik zelf niet zou overwegen om op D66 te stemmen vind ik dat een treurige constatering.

Het CDA vind ik maar een enge bedoeling. Als je dan christelijk wil stemmen, doe dan CU. Veel socialer en milieuvriendelijker.
Ik ga me eens verdiepen in de partijprogramma's van CDA , CU en D66 voor deze verkiezingen. Eens kijken of ik tot dezelfde conclusie kom.
Reden hiervoor is dat ik qua ideologie in de christen democratische hoek zit, maar mijn denkbeelden vaak progressiever zijn dan deze partijen (zeker de CU) en ik daarom ook regelmatig bij de standpunten van D66 kan aansluiten. Omdat jij hier aangeeft dat CU en D66 te ver uit elkaar zitten om te regeren en ik dus overweeg om op een van de twee te stemmen moet ik me er duidelijk meer in verdiepen. :p

En als je het dan toch hebt over partijleiders.. Jetten heeft op mij dusdanig weinig indruk gemaakt dat ik erg blij ben dat hij plaats maakt. Hij is (nog?) geen goed leider.
 
Nou vanochtend werd ik door Omtzigt tijdens de WNL weer aan het twijfelen gebracht hoor. Wat een gouden vent en wat een kennis van zaken! Zulke mensen moet je echt koesteren in de politiek. Helaas is dat zo. Daar waar anderen zitten om te scoren waardoor er allerlei onuitvoerbare wetten worden gemaakt door de TK, is iemand als Omtzigt inhoudelijk zo goed dat ie precies weet welke oplossingen er zouden kunnen zijn. Zulke mensen moeten worden beloond door vele stemmen die zij krijgen vind ik.

Op een partij stemmen vanwege 1 persoon heeft natuurlijk als grote nadeel dat je er, in het geval van cda op basis van de peilingen, zo'n 20 andere personen erbij krijgt. Bijvoorbeeld een Jaco Geurts :braak:
Vreselijke man.
 
Laatst bewerkt:
Eens. D66 heeft in de laatste jaren geprobeerd om de VVD over rechts in te halen. Hoewel ik zelf niet zou overwegen om op D66 te stemmen vind ik dat een treurige constatering.
Heb je toevallig voorbeelden? Qua liberalisme wil D66 op sommige punten sterker zijn dan de VVD. Maar dat is niet precies links/rechts. Ik heb namelijk het idee dat de laatste jaren D66 schuift van midden-links naar midden-rechts. Net aan welke standpunten zij op dat moment belangrijk vinden. VVD schuift de laatste jaren wel meer richting het midden (rechts-midden). Maar ik heb nu niet echt de indruk dat D66 pretendeert om de VVD op rechts in te halen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar voorbeelden want wellicht zie ik het dan anders.

Het CDA vind ik maar een enge bedoeling. Als je dan christelijk wil stemmen, doe dan CU. Veel socialer en milieuvriendelijker.
Waarom vind je het CDA een enge bedoeling?

Het klopt dat de CU een relatief links christelijke partij is die ook erg gericht is op milieu vriendelijkheid. Maar tegelijkertijd is het een veel christelijkere partij als het CDA. CDA is niet meer puur een christelijke partij (afgezien van de naam). Ze vinden religie uiteraard belangrijk en dat is ook verwerkt in hun standpunten. Maar verder is de partij niet veel anders de andere partijen. CU kun je 'socialer' en 'milieuvriendelijker' noemen maar het is ook veel christelijker dan het CDA. (Hoewel ik socialer een apart woord vind. Want dat is puur hoe je tegen een partij aankijkt).
 
Daar heb je zeker een punt. Omtzigt lijkt mij een goede politicus en een prima en vriendelijke man, vooral in vergelijking met Segers.

Maar de partijleider mag, wat mij betreft, niet een dusdanige rol spelen dat ik mijn ideologie en zienswijze aanpas voor een individu. Ik heb best wat sympathie voor een Mark Rutte, maar ik zou nooit op de VVD willen stemmen. Die partij staat voor alles waar ik op tegen ben. Hoewel het CDA, net als D66, voor mij net iets minder erg is dan de VVD, wil ik daar gewoon niet op stemmen. Sympathieke politicus of niet.
Maar Omtzigt is geen partijleider van het CDA. Als ik zou stemmen is dat juist niet om die reden. Voor mij telt sympathiek overkomen niet zo heel zwaar. Ik prijs Omtzigt juist op vele andere vlakken namelijk dat hij als roepende in de woestijn jaren lang samen met Renske Leite, zich heeft uitgesproken over een niet functionerend systeem, hij zich kapot heeft gewerkt om het dossier zover te krijgen als het er nu is en hij niet alleen roept en kritiek geeft om te scoren maar met daadwerkelijke oplossingen komt voor een bepaald probleem. Dit soort mensen zijn de ras kamerleden, diegene die weten wat hun taak is en dat Kamerlid zijn je roeping moet zijn en niet je rol.
 
Heb je toevallig voorbeelden? Qua liberalisme wil D66 op sommige punten sterker zijn dan de VVD. Maar dat is niet precies links/rechts. Ik heb namelijk het idee dat de laatste jaren D66 schuift van midden-links naar midden-rechts. Net aan welke standpunten zij op dat moment belangrijk vinden. VVD schuift de laatste jaren wel meer richting het midden (rechts-midden). Maar ik heb nu niet echt de indruk dat D66 pretendeert om de VVD op rechts in te halen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar voorbeelden want wellicht zie ik het dan anders.


Waarom vind je het CDA een enge bedoeling?

Het klopt dat de CU een relatief links christelijke partij is die ook erg gericht is op milieu vriendelijkheid. Maar tegelijkertijd is het een veel christelijkere partij als het CDA. CDA is niet meer puur een christelijke partij (afgezien van de naam). Ze vinden religie uiteraard belangrijk en dat is ook verwerkt in hun standpunten. Maar verder is de partij niet veel anders de andere partijen. CU kun je 'socialer' en 'milieuvriendelijker' noemen maar het is ook veel christelijker dan het CDA. (Hoewel ik socialer een apart woord vind. Want dat is puur hoe je tegen een partij aankijkt).
Ik kom hier later op terug!
 
Onderwijsvrijheid met een uitzondering. Typisch......
Ik ben tegen vrijheid in het onderwijs. Je moet jonge kinderen en jong-volwassenen niet bewust voorliegen, die vrijheid gaat ten koste van die van de ontwikkeling van de kinderen, althans geen religies als de waarheid presenteren. Beschrijven van religies en culture zaken is prima en een andere gradatie. Voor mij is een RK-school of salafistiscge school met bijbel/koranstudie hetzelfde als astrologie onderwijzen, of QAnon-theorie. Ik vind het persoonlijk onwenselijk. Vandaar dat ik echt niks heb met CU, SGP of CDA. Een proefballontjes zoals de NL-vlag hijzen en volkslied zingen op scholen of een portret van Wim Lex boven de ingang vind ik ook bespottelijk. Maar goed, ik besef me dat er genoeg mensen zullen zijn met andere gevoelens hierbij.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben tegen vrijheid in het onderwijs. Je moet jonge kinderen en volwassen niet bewust voorliegen, die vrijheid gaat ten koste van die van de ontwikkeling van de kinderen, althans geen religies als de waarheid presenteren. Beschrijven van religies en culture zaken is prima en een andere gradatie. Voor mij is een RK-school of salafistiscge school met bijbel/koranstudie hetzelfde als astrologie onderwijzen, of QAnon-theorie. Ik vind het persoonlijk onwenselijk. Vandaar dat ik echt niks heb met CU, SGP of CDA. Een proefballontjes zoals de NL-vlag hijzen en volkslied zingen op scholen of een portret van Wim Lex boven de ingang vind ik ook bespottelijk. Maar goed, ik besef me dat er genoeg mensen zullen zijn met andere gevoelens hierbij.
Precies, godsdienst hoort achter de voordeur en de kerkdeur. Heeft niks te zoeken in onderwijs of wetenschap.Dat is wat vrijheid van godsdienst inhoudt wat mij betreft, je mag geloven wat je wilt, en dat geloof belijdenzoals je wilt, maar niet dat aan anderen opdringen. Als je zonodig religieus onderwijs wilt geven, dan doe je dat maar op zaterdag in bijbelscholen, soefis of wat dan ook. Onderwijs hoort openbaar te zijn en voor iedereen hetzelfde. Wat algemene kennis over wat de wereldgodsdiensten inhouden, en dat is het.
 

En de 2e partij die onderwijsvrijheid in stand wil houden, muv Islamitisch onderwijs. En abortus moet minder mogelijk zijn. Kennelijk mikt JA21 op de SGP-ers die in de FvD een alternatief zagen.
Opzich niet per se op de SGP'ers (die willen uiteraard geen abortus) maar ik denk dat binnen abortus nog best veel speelruimte zit. Momenteel houden we in Nederland de 24 weken (bijna 6 maanden) grens aan (strafrechtelijk). Terwijl doktoren meestal 22 weken aanhouden (wegen het bepalen van de zwangerschap). Dit is eigenlijk de meest ruime grens als je vanuit gaat dat het kind hierna levensvatbaar is. Ik vind opzich de discussie wel prima. Vind dat niet per se schrikbarend christelijk (hoewel het standpunt vooral voor christelijke stemmers zal zijn). Jammer is dat ze geen tegenvoorstel in dit persbericht laten zien.

Maar goed opzich, zolang je het mogelijk maakt, vind ik niet per se een slecht discussiepunt.

De partij lijkt me persoonlijk overgins niks om op te stemmen. Met name door de grote conservatieve invloed. Hoewel het me wel een betere partij lijkt dan de PVV/FvD. Of dat in de praktijk ook zo is. Moeten we nog zien. Vraag me ook wel af of ze het gaan redden.
 
24 weken?? 😳 In Iran is dat 16 weken en dat vond ik al problematisch... Maar ik ben wat dat betreft ook niet echt progressief tenzij het om minderjarige meisjes gaat.
 
Ik ben tegen vrijheid in het onderwijs. Je moet jonge kinderen en volwassen niet bewust voorliegen, die vrijheid gaat ten koste van die van de ontwikkeling van de kinderen, althans geen religies als de waarheid presenteren. Beschrijven van religies en culture zaken is prima en een andere gradatie. Voor mij is een RK-school of salafistiscge school met bijbel/koranstudie hetzelfde als astrologie onderwijzen, of QAnon-theorie. Ik vind het persoonlijk onwenselijk. Vandaar dat ik echt niks heb met CU, SGP of CDA. Een proefballontjes zoals de NL-vlag hijzen en volkslied zingen op scholen of een portret van Wim Lex boven de ingang vind ik ook bespottelijk. Maar goed, ik besef me dat er genoeg mensen zullen zijn met andere gevoelens hierbij.

Precies, godsdienst hoort achter de voordeur en de kerkdeur. Heeft niks te zoeken in onderwijs of wetenschap.Dat is wat vrijheid van godsdienst inhoudt wat mij betreft, je mag geloven wat je wilt, en dat geloof belijdenzoals je wilt, maar niet dat aan anderen opdringen. Als je zonodig religieus onderwijs wilt geven, dan doe je dat maar op zaterdag in bijbelscholen, soefis of wat dan ook. Onderwijs hoort openbaar te zijn en voor iedereen hetzelfde. Wat algemene kennis over wat de wereldgodsdiensten inhouden, en dat is het.
Helemaal eens en dat roep ik al jaren. Graag op feiten. 1+1=2, welk geloof je ook aanhangt.

Maar er lijkt hier een soort monopolie op gelovige scholen te zijn. Hier in de buurt (toch niet de meeste gelovige buurt, denk ik) staan de gelovige (basis)scholen namelijk veel beter aangeschreven dat de openbare scholen. Nu ik aan het tikken ben, zou dat wel eens een autochtonen/allochtonen dingetje kunnen zijn. Onze kinderen hebben meerdere basisscholen bezocht, maar allemaal katholiek. Overigens zitten ze nu beiden op een niet-confessionele middelbare school.
 
24 weken?? 😳 In Iran is dat 16 weken en dat vond ik al problematisch... Maar ik ben wat dat betreft ook niet echt progressief tenzij het om minderjarige meisjes gaat.
Ik ben pro-abortus, maar 24 weken klinkt voor mij ook wel als een erg lange periode. Heeft iemand daar een goede uitleg bij?
 
Ik ben pro-abortus, maar 24 weken klinkt voor mij ook wel als een erg lange periode. Heeft iemand daar een goede uitleg bij?
Dit is de uitleg van de overheid:

Of 24 weken te lang is durf ik niet direct te zeggen. Ik vraag me af wat de 'voordelen' en 'nadelen' zijn van het medisch laten weg halen bij 16 weken bijv of 22/24 weken. Ik weet dat de behandelprocedure echt afwijkend is na 12 weken (ofja de methode die ze gebruiken). Maar 12 weken, zegt me gevoel, lijkt me dan weer een net te korte periode.
 
Dit is de uitleg van de overheid:

Of 24 weken te lang is durf ik niet direct te zeggen. Ik vraag me af wat de 'voordelen' en 'nadelen' zijn van het medisch laten weg halen bij 16 weken bijv of 22/24 weken. Ik weet dat de behandelprocedure echt afwijkend is na 12 weken (ofja de methode die ze gebruiken). Maar 12 weken, zegt me gevoel, lijkt me dan weer een net te korte periode.
Ik heb mij laten vertellen dat de fysieke problemen en risico’s voor de moeder veel groter na 16 weken. Geen idee of dat waar is. Ik ben iig blij dat in Iran al sinds misschien wel 50 jaar abortus gewoon mogelijk is hoewel na de islamitische revolutie dat een tijdje verboden werd. Maar een aantal jaren later werd het weer, zij het met een aantal beperkingen en voorwaarden, toch wel mogelijk gemaakt. Dat is met de voorbehoedmiddelen net zo gegaan. Ze hebben niet alle verworven rechten kunnen afschaffen gelukkig.
 
24?🤔
2+4=6
Avg(2,4)=3
3*6=6+6+6...

666, de illuminati zitten hier dus ook al achter. Eureka.

Excuus, te lang vol ongeloof uit het raam staan staren naar die ontiegelijke idioten die het nodig vonden om los te gaan op Museumplein afgelopen weekend.
 
De partij lijkt me persoonlijk overgins niks om op te stemmen. Met name door de grote conservatieve invloed. Hoewel het me wel een betere partij lijkt dan de PVV/FvD. Of dat in de praktijk ook zo is. Moeten we nog zien. Vraag me ook wel af of ze het gaan redden.
Laat je vooral geen zand in de ogen strooien.
Het klinkt mss allemaal minder extreem dan die 2 partijen in eerste instantie. Maar deze partij zegt dus dat religieus onderwijs mogelijk is voor elk geloof behalve moslims. Oftewel: "All are equal, but some are more equal than others".
Ik krijg daar een zeer naar gevoel bij :rolleyes:
 
Laat je vooral geen zand in de ogen strooien.
Het klinkt mss allemaal minder extreem dan die 2 partijen in eerste instantie. Maar deze partij zegt dus dat religieus onderwijs mogelijk is voor elk geloof behalve moslims. Oftewel: "All are equal, but some are more equal than others".
Ik krijg daar een zeer naar gevoel bij :rolleyes:
Ja, hoewel ik vind dat kerk en school gescheiden horen te zijn. Kan ik me er wel iets bij voorstellen, vanuit conservatief standpunt, dat katholieke en protestante scholen eigenlijk sinds de geschiedenis van Nederland een belangrijke rol hebben gespeeld en de Islam is eigenlijk een relatief 'nieuw' of 'minderheids' geloof in Nederland. Ik denk (even aanname) dat maar weinig Nederlandse kinderen (zonder islamitische achtergrond) naar een islamitische school gaan terwijl andersom dit (in ieder geval in mijn tijd) wel het geval was. Op mijn katholieke school waren ook een handvol kinderen met een islamitische achtergrond. Ik denk dat dit laatste integratie bevorderd en verbeterd, terwijl de islamitische scholen wellicht meer een bubbel creeëren in plaats van verbinding.

Als wat ik zeg redelijk klopt. Dan vind ik dat niet per se een net zo extreme partij. Ik bedoel FvD hun leider zaait openlijk twijfel over het bestaan van corona en Wilders draagt wellicht dezelfde standpunten maar provoceert daarbij ook nog.

Ps. Ik ben zelf niet katholiek maar een atheïst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan