Binnenlandse Politiek

Relix

Aanvoerder
https://www.trouw.nl/cs-b91d1a45
De belastingdienst erkent ethisch profileren :eek:
En als je meer zoekt in 1 groep zal je meer vinden in 1 groep, waardoor de cirkel zich herhaalt.
Oei, ik merk dat ik nu wellicht toch wat anders tegen de zaak aankijk. In een ideale wereld word elke aangifte grondig gecontroleerd en worden mensen die bewust dan wel per ongeluk te weinig belasting betalen of juist vergoedingen claimen opgespoord. Helaas heeft de belastingdienst daar niet de capaciteiten voor.

Kies je dan voor een aanpak waarbij je strenger gecontroleerd richting groepen (met zaken waarvoor je in de afgelopen jaren flink onder vuur bent komen te liggen, in de media, het land en vanuit de politiek zoals de Bulgarenfraude in het achterhoofd) - of houdt je nacontrolles volledig random waarmee je een groter deel mist? Daarnaast is het niet enkel fraudes. Dat mensen met een dubbele nationaliteit die onbekend zijn met het systeem eerder foutjes maken lijkt me ook niet raar? Het zelfde gaat op voor hoge inkomens of mensen die uit meer dan twee stromen inkomen krijgen (meer complexe situaties lijken me gevoeliger voor fouten bij het invoeren?). Ik denk eigenlijk (geen bewijs voor) dat ik in Duitsland ook strenger gecontroleerd word bij mijn aangifte dan de gemiddelde Duitser, en heb daar eigenlijk geen enkel probleem mee. Zo lang ik netjes bericht krijg dat ik een fout heb gemaakt en iets moet nabetalen om aan de regels te voldoen (of iets terugkrijg omdat ik iets in de verkeerde box heb ingevoerd) dan heb ik daar geen issue mee en lijkt het me niet zo'n probleem? Het probleem ontstaat wanneer je hogere boetes of meer afdracht gaat bepalen voor een bepaalde groep* - dat lijkt me onwenselijk.

Voor mij is het een beetje zoals meer snelheidscontrolles op de wegen richting Assen in een TT-weekend. Of zeg ik nu iets raars?

Laatst bewerkt:

Mikasa

Forummer van het Jaar 2014
Ik snap dat je niet mag etnisch profileren. Maar de Belastingdienst kan niet alle aangiften controleren. Dus doen ze dit steekproefsgewijs. Maar ik kan me voorstellen dat niet alleen van een blinde steekproef gebruik gemaakt wordt, maar ook van bepaalde indicatoren, waardoor wel gerichter gezocht kan worden.

Het is wel verstandig die indicatoren te blijven toetsen aan de blinde steekproef. Denk ik.

De Bouterbaas

Grappigste Forummer van het Jaar 2012

-040-

Trainer Coach
De Belastingdienst heeft bedrijven met een dubbele nationaliteit jarenlang extra soepel gecontroleerd. Bedrijven als Starbucks, IKEA en U2 hoefden vanwege hun buitenlandse afkomst bijna geen belasting te betalen.

bron: De speld
Het wordt wel heel metafysisch als de speld de waarheid gaat verkondigen als satire...

IPF

Forummer van het jaar 2015
Oei, ik merk dat ik nu wellicht toch wat anders tegen de zaak aankijk. In een ideale wereld word elke aangifte grondig gecontroleerd en worden mensen die bewust dan wel per ongeluk te weinig belasting betalen of juist vergoedingen claimen opgespoord. Helaas heeft de belastingdienst daar niet de capaciteiten voor.

Kies je dan voor een aanpak waarbij je strenger gecontroleerd richting groepen (met zaken waarvoor je in de afgelopen jaren flink onder vuur bent komen te liggen, in de media, het land en vanuit de politiek zoals de Bulgarenfraude in het achterhoofd) - of houdt je nacontrolles volledig random waarmee je een groter deel mist? Daarnaast is het niet enkel fraudes. Dat mensen met een dubbele nationaliteit die onbekend zijn met het systeem eerder foutjes maken lijkt me ook niet raar? Het zelfde gaat op voor hoge inkomens of mensen die uit meer dan twee stromen inkomen krijgen (meer complexe situaties lijken me gevoeliger voor fouten bij het invoeren?). Ik denk eigenlijk (geen bewijs voor) dat ik in Duitsland ook strenger gecontroleerd word bij mijn aangifte dan de gemiddelde Duitser, en heb daar eigenlijk geen enkel probleem mee. Zo lang ik netjes bericht krijg dat ik een fout heb gemaakt en iets moet nabetalen om aan de regels te voldoen (of iets terugkrijg omdat ik iets in de verkeerde box heb ingevoerd) dan heb ik daar geen issue mee en lijkt het me niet zo'n probleem? Het probleem ontstaat wanneer je hogere boetes of meer afdracht gaat bepalen voor een bepaalde groep* - dat lijkt me onwenselijk.

Voor mij is het een beetje zoals meer snelheidscontrolles op de wegen richting Assen in een TT-weekend. Of zeg ik nu iets raars?
Jij bent dan ook geen Duitser maar een NLse onderdaan. Dat is toch heel wat anders dan mensen met een NLse nationaliteit die vaak ongewild en gedwongen een tweede nationaliteit hebben omdat Marokko dat niet accepteert. Wanneer de Duitse belastingdienst de Turkse Duitsers structureel meer in de gaten houdt en etnisch profileert, dan zullen de rapen daar echt gaar zijn. Reken maar.
En je zit hier in te vullen voor de belastingdienst: dat mensen met een dubbele nationaliteit meer fouten maken dan mensen met alleen maar NLse nationaliteit. Ik vind dit goed willen praten van iets wat in essentie ontzettend fout, niet democratisch en niet rijmen met de normen van de rechtsstaat is. Achter de schermen en in de achterkamertjes mensen met een dubbele nationaliteit extra in de gaten houden. Mensen die hier gewoon werken en netjes hun belastingaangifte hebben ingevuld. Want Johnny en Anita zullen die fouten waar jij het over hebt niet maken. Tja... Dat is eerlijk gezegd recht willen praten wat krom is. Hadden ze maar die gedachten van jou...

-040-

Trainer Coach
https://www.trouw.nl/cs-b91d1a45
De belastingdienst erkent ethisch profileren :eek:

Het eerste jaar dat ik studiekosten opgaf als belastingaftrek moest ik alles uiteindelijk aantonen met bonnetjes etc. Toen dat blijkbaar klopte heb ik de jaren daarna nooit meer iets hoeven af te geven.

Daarnaast, als ik onze belastingaangifte zie met twee nationaliteiten en bezittingen in drie landen, dan kan ik wel voorstellen dat ze die eerder bekijken dan die van Michi met z’n modaalloon.

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Een "denkert", die graag tegen de FvD aanschuurt (en de partij schuurt terug). Sid Lukkassen dus. , die "filosofeert" over het uitschakelen van andersdenkenden die op bepaalde posities zitten. En dan hele groepen, zodat een opvolger wel het "juiste" denkt. En met uitschakelen bedoelt ie uitschakelen. Aanslagje of zo. En vrouwen van Europese afkomst moeten meer baren, zodat het allemaal wel een beetje roomblank blijft.

Rechtse media zoals Thepostonline, waar de meneer in kwestie publiceert, is van mening dat hij dit mag doen. Ze zijn het niet met hem eens, maarja, vrijheid van meningsuiting....
En dat vind ik dan raar. Als een of andere imam roept dat ongelovigen dood moeten (net zo achterlijk), dan staan dit soort krantjes met chocoletters deportatie te eisen. Kritiek op Baudet of Wilders? Demonisering! Voordat je het weet hebben we Volkert II rondlopen. Nu roept iemand om de dood van links Nederland, en krijgen we nu een "let op! We willen geen Breivik II"? Neuh.....hij bedoelt het allemaal niet zo.
FvD neemt een beetje afstand. Niet te veel, want de boeken van deze man zijn wel te koop in de webshop van de FvD. Mooiste vond ik de reacties op Geenstijl.
"ach, we roepen allemaal wel eens wat in een dronken bui"
"Niet goed, maarja, ik begrijp de frustratie wel"
"Waait wel over"

En dat zijn dan de reacties die men niet heeft verwijderd.

IPF

Ik las vandaag dat FvD de portefeuille “Cultuur” heeft laten schrappen tijdens de onderhandelingen met het college van de gedeputeerde Staten Brabant. Nog nooit voorgekomen... Cultuur is blijkbaar links.

-040-

Trainer Coach
Ik las vandaag dat FvD de portefeuille “Cultuur” heeft laten schrappen tijdens de onderhandelingen met het college van de gedeputeerde Staten Brabant. Nog nooit voorgekomen... Cultuur is blijkbaar links.
Entartete Kunst en zo. Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen. Als het aan het FvD Ligt gaan de centjes voor de bloemencorso keurig naar Poetin, als het aan het CDA ligt gewoon naar de megastallen, en als het aan de VVD ligt gewoon naar de belastingvermijdende bedrijven in buitenlandse handen. En dan kan lokaal Brabant zich afvragen waarom er geen fuck meer te doen is in Brabant. :braak:

Relix

Aanvoerder
Jij bent dan ook geen Duitser maar een NLse onderdaan. Dat is toch heel wat anders dan mensen met een NLse nationaliteit die vaak ongewild en gedwongen een tweede nationaliteit hebben omdat Marokko dat niet accepteert. Wanneer de Duitse belastingdienst de Turkse Duitsers structureel meer in de gaten houdt en etnisch profileert, dan zullen de rapen daar echt gaar zijn. Reken maar.
En je zit hier in te vullen voor de belastingdienst: dat mensen met een dubbele nationaliteit meer fouten maken dan mensen met alleen maar NLse nationaliteit. Ik vind dit goed willen praten van iets wat in essentie ontzettend fout, niet democratisch en niet rijmen met de normen van de rechtsstaat is. Achter de schermen en in de achterkamertjes mensen met een dubbele nationaliteit extra in de gaten houden. Mensen die hier gewoon werken en netjes hun belastingaangifte hebben ingevuld. Want Johnny en Anita zullen die fouten waar jij het over hebt niet maken. Tja... Dat is eerlijk gezegd recht willen praten wat krom is. Hadden ze maar die gedachten van jou...
Ik zal wel te naïef of braaf zijn in dat ik een een grotere kans om gecontroleerd te worden of je dingen juist hebt ingevuld niet als straf te zien. Ik maak me meer druk over zaken zoals een kleinere kans op stageplaatsen of sollicitatie-uitnodigingen voor mensen met een allochtone achternaam.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: IPF

Der Jaufe

Bondscoach
Maar cultuur is toch juist iets wat ons wapent tegen de leemte die ons hart ervaart bij het zien van moderne architectuur of het horen van een deuntje van J. Bieber als ik t FvD moet geloven?

IPF

Ik zal wel te naïef of braaf zijn in dat ik een een grotere kans om controleert te worden of je dingen juist hebt ingevuld niet als straf te zien. Ik maak me meer druk over zaken zoals een kleinere kans op stageplaatsen of sollicitatie-uitnodigingen voor mensen met een allochtone achternaam.
En daar zit ook precies de essentie: wanneer we dit goedkeuren dan wel verklaringen hier voor gaan verzinnen, dan zijn maken wij ons zelf een onderdeel van een systeem wat niet deugt en daar is een etnisch profileren bij de sollicitaties ook een aspect van. Je geeft daarmee ruimte voor allerlei verklaringen voor zaken die niet rijmen met wat we in een rechtsstaat met elkaar hebben afgesproken. Ik zie niet via de voordeur binnen kunnen komen bij een werkgever wegens je achternaam niet los van een systeem dat op een ander vlak ook etnisch profileert. We geven steeds meer dingen die we rechtstatelijk niet juist vonden weg. Dat moeten we niet willen.

Relix

Aanvoerder
IPF : hoewel ik er zoals hierboven uiteengezet iets anders tegen aankijk moet ik je toch gelijk geven:

2e nationaliteit komt niet meer in bevolkingsregistratie
Sinds 6 januari 2014 wordt als iemand de Nederlandse nationaliteit heeft, een of meer andere nationaliteit(en) niet meer opgenomen in de bevolkingsregistratie. Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit ook een 2e nationaliteit? Dan komt die 2e nationaliteit niet meer in het bevolkingsregister als u zich inschrijft. (BRON).

Eigenlijk ben ik het er dan wel mee eens dat het vreemd/kwalijk is, dat - wanneer een tweede nationaliteit al ruim 6 jaar niet meer vermeld word in de bevolkingsregistratie - dit nog wel aanwezig is als (zoek) parameter bij overheidsinstanties. :unsure:

Laatst bewerkt:

ELPSV

Supporter
En een partij die zoch Lokaal Brabant noemt, en meent voor de Brabantse identiteit te staan, gaat daar mee akkoord. Alles voor het pluche. Kots!
(Kan de forumemojis niet aanklikken?!)

• Leuk
Reactions: IPF

Hoetierick

Administrator
Medewerker
Maar cultuur is toch juist iets wat ons wapent tegen de leemte die ons hart ervaart bij het zien van moderne architectuur of het horen van een deuntje van J. Bieber als ik t FvD moet geloven?
Ze maken een schilderij van de nieuwe pakkenreclame met Jort Kelder. Cultuur zat!

Bovenaan Onderaan