Binnenlandse Politiek

Dan zou ik toch maar eens een boek over macroeconomie lezen. Het BBP wordt bepaald door het aantal mensen dat werkt x hun economische toegevoegde waarde (heel kort door de bocht). Dus beweren dat het toenemen van de beroepsbevolking het BBP verlaagt is pertinente onzin. Alleen als economische vluchtelingen niet werken, heb je gelijk.

Overigens is dat in een notendop het grote economische probleem van mn Europa, een afnemende en vergrijzende bevolking, zodat het eigenlijk op de lange termijn onmogelijk zal worden ons huidige welvaartspeil in stand te houden. Vandaar dat er veel economische argumenten zijn om migratie te stimuleren, mn van economische vluchtelingen, diegene die hii naar toe komen om te werken en een goed bestaan op te bouwen. De problemen die hieruit voortkomen zijn sociaal van aard.

Hij schreef dan ook BBP per hoofd van de bevolking. Dat is het sommetje van jou gedeeld door het aantal mensen in een bevolkingsgroep. Dat kan inderdaad kelderen met veel immigratie.

Wil overigens niets zeggen over een standpunt die ik hier inneem.
 
Hij schreef dan ook BBP per hoofd van de bevolking. Dat is het sommetje van jou gedeeld door het aantal mensen in een bevolkingsgroep. Dat kan inderdaad kelderen met veel immigratie.

Wil overigens niets zeggen over een standpunt die ik hier inneem.
Ja, maar dat zou je dan moeten vergelijken met het BBP per hoofd bevolking zonder immigratie, een meer fictieve situatie. Dan nog denk ik dat het BBP per hoofd bevolking minder snel daalt met immigratie, dan het zou doen met immigratie. Mijn hoofdpunt blijft staan: zeggen dat immigratie slecht is voor het BBP is onzin (sorry), het tegendeel is waar, economische migranten zijn hard nodig om ons BBP op peil te houden. En dan ben ik het met je eens dat hoogopgeleide ITers uit India en China, meer toevoegen aan het BBP per hoofd bevolking dan een schoonmaker.
 
Exact. In Principe zijn economische migranten erg goed voor de staatsfinanciën. Hebben hun opvoeding, school, opleiding en werkstart al vaak in het buitenland gehad, waarna ze op hun economische top toevoegen aan het BBP van het land. Daarnaast zal een bedrijf die geen (goed) personeel kan krijgen (wegens het sluiten van de grenzen) het bedrijf (indien mogelijk) verplaatsen daar waar men wel personeel kan krijgen.
Tenzij ze komen uit landen met weinig tot geen goede scholing of de diplomas niet geaccepteerd worden, ze werken in branches waar geen vraag naar is en hun opvoeding heel anders is dan de onze.

Haal de best geschoolde vluchtelingen binnen uit Syrie, Irak, Myanmar of elders en je zal een positieve invloed hebben op de staatsfinanciën. Economische vluchtelingen zonder opleiding en kans op een baan zijn het tegenovergestelde.
 
Tenzij ze komen uit landen met weinig tot geen goede scholing of de diplomas niet geaccepteerd worden, ze werken in branches waar geen vraag naar is en hun opvoeding heel anders is dan de onze.

Haal de best geschoolde vluchtelingen binnen uit Syrie, Irak, Myanmar of elders en je zal een positieve invloed hebben op de staatsfinanciën. Economische vluchtelingen zonder opleiding en kans op een baan zijn het tegenovergestelde.
In Nederland zijn er net zo goed ook lager geschoolden nodig t.b.v. bijv. schoonmaakwerk, de bouw of de tuinbouw.
 
In Nederland zijn er net zo goed ook lager geschoolden nodig t.b.v. bijv. schoonmaakwerk, de bouw of de tuinbouw.
Zijn ook nodig, maar niet "net zo goed". Hoogopgeleide immigranten met een ICT achtergrond kunnen bijvoorbeeld met tienduizenden tegelijk aan de slag. Daarom zijn er ook landen die kijken naar de achtergrond van immigranten en diegene waarvan ze denken dat ze een positieve bijdrage gaan leveren krijgen voorrang. Zeer begrijpelijk.

En ja er is vraag naar werk in de bouw en tuinbouw. Echter wil dat niet zeggen dat alle asielzoekers daarin terecht komen. Anderhalf jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning in 2014 had gemiddeld 4 procent van de 18- tot 65-jarige asielzoekers werk. Een jaar later was dat opgelopen naar 11 procent volgens het CBS. Anderhalf jaar na het verkrijgen van de verblijfsvergunning in 2014 ontving gemiddeld 90 procent van de 18- tot 65-jarigen een uitkering, in de meeste gevallen bijstand. Een jaar later was dit gedaald naar 84 procent.

Dat zijn zeer negatieve cijfers en kosten de maatschappij heel veel geld, geld dat niet anders besteed kan worden.
 
Zijn ook nodig, maar niet "net zo goed". Hoogopgeleide immigranten met een ICT achtergrond kunnen bijvoorbeeld met tienduizenden tegelijk aan de slag. Daarom zijn er ook landen die kijken naar de achtergrond van immigranten en diegene waarvan ze denken dat ze een positieve bijdrage gaan leveren krijgen voorrang. Zeer begrijpelijk.

En ja er is vraag naar werk in de bouw en tuinbouw. Echter wil dat niet zeggen dat alle asielzoekers daarin terecht komen. Anderhalf jaar na het verkrijgen van een verblijfsvergunning in 2014 had gemiddeld 4 procent van de 18- tot 65-jarige asielzoekers werk. Een jaar later was dat opgelopen naar 11 procent volgens het CBS. Anderhalf jaar na het verkrijgen van de verblijfsvergunning in 2014 ontving gemiddeld 90 procent van de 18- tot 65-jarigen een uitkering, in de meeste gevallen bijstand. Een jaar later was dit gedaald naar 84 procent.

Dat zijn zeer negatieve cijfers en kosten de maatschappij heel veel geld, geld dat niet anders besteed kan worden.

Maar asielzoekers zie ik niet als economische migrainen. Eigenlijk kun je denk ik van te voren wel voorspellen wie er in de bijstand terecht gaan komen. Een ingenieur uit Iran zal wel ergens aan het werk komen. Een alleenstaande moeder met drie kinderen uit Eritrea kun je qua arbeidsparticipatie waarschijnlijk wel afschrijven.
 
Maar asielzoekers zie ik niet als economische migrainen. Eigenlijk kun je denk ik van te voren wel voorspellen wie er in de bijstand terecht gaan komen. Een ingenieur uit Iran zal wel ergens aan het werk komen. Een alleenstaande moeder met drie kinderen uit Eritrea kun je qua arbeidsparticipatie waarschijnlijk wel afschrijven.
Zeker, maar daarom is het altijd de vraag: Wie is een echte asielzoeker en wie komt om te profiteren van de economische en sociale voorzieningen.

En ook van die alleenstaande moeder met drie kinderen kun je verwachten dat ze op zoek gaat naar een baan (en die accepteert als er een voorhanden is).
 
Zeker, maar daarom is het altijd de vraag: Wie is een echte asielzoeker en wie komt om te profiteren van de economische en sociale voorzieningen.

En ook van die alleenstaande moeder met drie kinderen kun je verwachten dat ze op zoek gaat naar een baan (en die accepteert als er een voorhanden is).
Meestal geen onderwijs genoten, de taal niet machtig, de nodige problemen op de achtergrond. En vaak niet eens een cultuur gewend waar ze als vrouw mochten werken. Dat is niet met een knip met de vingers weg.
 
Meestal geen onderwijs genoten, de taal niet machtig, de nodige problemen op de achtergrond. En vaak niet eens een cultuur gewend waar ze als vrouw mochten werken. Dat is niet met een knip met de vingers weg.
Zeker waar. De vraag is alleen, zou ze uberhaubt naar Nederland mogen komen om verder van een uitkering te mogen genieten? Als ze werkelijk haar land ontvlucht dan waarschijnlijk wel. Als ze hier komt om het beter te hebben op kosten van de Nederlandse belasting betaler, dan NEE.
 
Zeker, maar daarom is het altijd de vraag: Wie is een echte asielzoeker en wie komt om te profiteren van de economische en sociale voorzieningen.

En ook van die alleenstaande moeder met drie kinderen kun je verwachten dat ze op zoek gaat naar een baan (en die accepteert als er een voorhanden is).

Er zijn geen vluchtelingen die migreren omdat ze ergens van willen profiteren, ze migreren omdat ze het belachelijk slecht hebben in eigen land hebben ofwel kansloos in eigen land zijn. Migreren doe je niet zomaar, want het brengt ook veel nadelen met zich mee (je begrijpt de taal niet, je moet de rest van je familie achterlaten enz).
 
Er zijn geen vluchtelingen die migreren omdat ze ergens van willen profiteren, ze migreren omdat ze het belachelijk slecht hebben in eigen land hebben ofwel kansloos in eigen land zijn. Migreren doe je niet zomaar, want het brengt ook veel nadelen met zich mee (je begrijpt de taal niet, je moet de rest van je familie achterlaten enz).

YEp. Zo eens. Veel mensen denken dat deze mensen op een snoepreisje gaan. Als mijn familie het kudt zou hebben, met de dood bedreigd zou worden door oorlog, geweld, rassenhaat, honger of wat dan ook, dat zou ik ook proberen om een beter leven te realiseren. Wij hebben makkelijk praten omdat we in een land geboren zijn waar we het goed hebben.
 
Er zijn 2 interessante rapporten verschenen. Johan Remkes heeft een commissie geleid, die voorstellen doet voor de hervorming van kiesrecht. Er zitten her en der interessante dingen tussen. Op de radio hoorde ik nog verdergaande ideeën over gewogen stemrecht op basis van je voorkeursstemmen.

Daarnaast een rapport over wat de Nederlander bindt. Ook interessant om daar de ideeën over te volgen vanmorgen bij Ask me anything.
 
Kun je hier meer over vertellen?
Ik hoorde een voorbeeld dat Mark Rutte op basis van voorkeursstemmen een equivalent van 22 zetels had binnen gehaald. Dan zou hij stemrecht krijgen voor 1 (zichzelf) + 21x0,5 stemmen. Daarmee krijgt je persoonlijke keuze meer invloed. Ik vond het zo in eerste aanleg best interessant. En dan ga je misschien ook niet blind voor de bovenste naam, maar bijvoorbeeld voor een plaats-, provinicie- of beroepsgenoot.
 
Er zijn 2 interessante rapporten verschenen. Johan Remkes heeft een commissie geleid, die voorstellen doet voor de hervorming van kiesrecht. Er zitten her en der interessante dingen tussen. Op de radio hoorde ik nog verdergaande ideeën over gewogen stemrecht op basis van je voorkeursstemmen.

Daarnaast een rapport over wat de Nederlander bindt. Ook interessant om daar de ideeën over te volgen vanmorgen bij Ask me anything.
Ik hoorde een voorbeeld dat Mark Rutte op basis van voorkeursstemmen een equivalent van 22 zetels had binnen gehaald. Dan zou hij stemrecht krijgen voor 1 (zichzelf) + 21x0,5 stemmen. Daarmee krijgt je persoonlijke keuze meer invloed. Ik vond het zo in eerste aanleg best interessant. En dan ga je misschien ook niet blind voor de bovenste naam, maar bijvoorbeeld voor een plaats-, provinicie- of beroepsgenoot.

Ik ben ook enthousiast over de voorstellen. Misschien wat minder over wat het plan is voor de Eerste Kamer: senatoren benoemen voor zes jaar en om de drie jaar steeds de helft laten aftreden. Op die manier merk je een verkiezingsnederlaag pas na jaren, en kan de regering lekker doorgaan met waar ze mee bezig was. Ollongren denkt dat senatoren op die manier minder politiek zullen zijn, maar dat betwijfel ik. Ook over de regionale vertegenwoordiging die moet worden bereikt met zo'n 'gemengd' systeem zet ik mijn vraagtekens. Niet alle partijen zijn in staat in elke regio genoeg regionale mensen op de lijst te krijgen. Dat zag je bijvoorbeeld al bij Forum voor Democratie in maart. Het moet niet zo zijn dat we in Brabant - even overdrijven - alleen op Limburgers kunnen stemmen, omdat er nou eenmaal Limburgers op de Brabantse lijst zijn geplaatst.
 
Ik ben ook enthousiast over de voorstellen. Misschien wat minder over wat het plan is voor de Eerste Kamer: senatoren benoemen voor zes jaar en om de drie jaar steeds de helft laten aftreden. Op die manier merk je een verkiezingsnederlaag pas na jaren, en kan de regering lekker doorgaan met waar ze mee bezig was. Ollongren denkt dat senatoren op die manier minder politiek zullen zijn, maar dat betwijfel ik. Ook over de regionale vertegenwoordiging die moet worden bereikt met zo'n 'gemengd' systeem zet ik mijn vraagtekens. Niet alle partijen zijn in staat in elke regio genoeg regionale mensen op de lijst te krijgen. Dat zag je bijvoorbeeld al bij Forum voor Democratie in maart. Het moet niet zo zijn dat we in Brabant - even overdrijven - alleen op Limburgers kunnen stemmen, omdat er nou eenmaal Limburgers op de Brabantse lijst zijn geplaatst.
Voor de EK is dat toch wel een goed voorstel? Er is met gespreide verkiezingen minder relatie met de TK. Dat lijkt mij een goede zaak, omdat de EK een controleorgaan is en geen politiek orgaan.
 
En ik denk dat het n prima gegeven is dat er minder oververhit gereageerd word. Ik snap dat er soms behoefte is om verdriet en afkeer te uiten maar n massale "je suis ..." of de Erasmusbrug n week in de Duitse driekleur verlichten is t wat mij betreft ook niet. Volgens mij heeft de regering haar twee minuten stilgestaan (iig hier in Duitsland) bij de moord en is de nieuwe trend om de dader geen extra voetlicht te geven maar juist stil te staan en nadruk te leggen bij het gemis van de goede dingen van t slachtoffer. Extreem rechts is n punt waar Duitsland (en meer landen) serieus wakker van liggen en het is beslist niet zo dat het hier genegeerd of gebaggitaliseerd word. Om heel eerlijk te zijn mis ik je punt inderdaad. Bedoel je dat in jou ogen te weinig ophef is of angst voor extreem rechts of dat die "beschermd" zouden worden? (Oneens in dat geval). Of vind je het raar dat in Nederland niet meer over de dader gesproken word of geen vinger word gewezen naar n groep (minder podium is in mijn ogen n prima zaak)?
Het punt is denk in wanneer een Moslim dit had gedaan Baudet en Wilders kamervragen zouden stellen, enz. Dat is nu eenmaal het stokpaardje van die partijen. Zeker geen goede zaak, maar die partijen zien er geen winst in zich met niet moslim gerelateerde misdaden te bemoeien.
 
Het punt is denk in wanneer een Moslim dit had gedaan Baudet en Wilders kamervragen zouden stellen, enz. Dat is nu eenmaal het stokpaardje van die partijen. Zeker geen goede zaak, maar die partijen zien er geen winst in zich met niet moslim gerelateerde misdaden te bemoeien.

I see. Ja, van die angstretoriek heb ik ook n sterke afkeer. Was ovigens niet onlangs ook de rechtzaak tegen die man die wilders met n bijl wilde benaderen? Ik hoop dat ook dit soort incidenten n lichtje doen brandden bij populistische partijen dat het uit elkaar spelen van groepen en voeden van angst en haat binnen n samenleving n veel groter gevaar is dan immigratie, Islam en vluchtelingenopvang am sich. Dat opvang niet gelijk staat aan iedereen binnen laten en dat uitwijzing ook n (gedwongen) vertrek betekend, daar ben ik het mee eens. Maar n zwart-wit voor of tegen vluchtelingen bestaat niet (of enkel bij partijen die niet te vertrouwen zijn).
 
Voor de EK is dat toch wel een goed voorstel? Er is met gespreide verkiezingen minder relatie met de TK. Dat lijkt mij een goede zaak, omdat de EK een controleorgaan is en geen politiek orgaan.

Het klopt dat de Eerste Kamer een controleorgaan is van de Tweede Kamer, maar ik heb grote twijfels bij de vraag of de Eerste Kamer beter zal functioneren na invoering van de nieuwe plannen. Waarom zou een senator opeens niet volgens partijdiscipline stemmen wanneer hij twee jaar langer zit, en waarom zouden senators niet volgens partijdiscipline stemmen wanneer slechts de helft om de drie jaar mogelijk wordt weggestemd? Ik denk dat het er alleen maar toe zal leiden dat het makkelijker wordt voor de regering om wetten door de Staten Generaal te krijgen, omdat de kans dat ze haar meerderheid verliest in de Eerste Kamer verliest kleiner wordt. Ik neem aan dat dit oude systeem niet voor niets is afgeschaft, en vind het nog ondemocratischer dan het huidige systeem. Misschien heb ik ongelijk, maar zo komt het op mij over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan