Binnenlandse Politiek

Het schijnt dat het (onbewust) invloed heeft op veel mensen. Het sterfgetal is hoger rondom een zomertijd/ wintertijd moment. Daarnaast is het een gebruik wat nuttig was toen kunstmatig licht nog niet echt standaard was. In deze tijd heeft het eigenlijk geen functie meer.
 
Het schijnt dat het (onbewust) invloed heeft op veel mensen. Het sterfgetal is hoger rondom een zomertijd/ wintertijd moment. Daarnaast is het een gebruik wat nuttig was toen kunstmatig licht nog niet echt standaard was. In deze tijd heeft het eigenlijk geen functie meer.
Ook in de oorzakenleer?
 
Ook in de oorzakenleer?

Ja. De piek in corticosterone ("stresshromoon) en de daarmee gepaard gaande verwijding van je bloedvaten betekend dat je hart opeens meer arbeid moet verrichten om het zaakje rond te blijven pompen. Deze verandering treed met name op in het uurtje voordat je wekker gaat en waarin je lichaam van de nacht naar de dag-modus gaat. Deze "heftige transitie" kun je het best in bed beleven, als je gezondheid al niet best is. Als je erbij rond-gaat rennen zoals een uur eerder opstaan om na je werk te gaan (voorjaar) kunnen mensen die al vaat of hartproblemen wat eerder tegen een infarct of arhythmia aanlopen. De toename van hartstilstanden op de maandag in de lente word grotendeel gecompenseerd door de verlaging ervan in het najaar. De effecten van de overgangen zijn over de week uitgesmeerd verwaarloosbaar lijkt het (2 a drie dagen en de interne wekker staat weer goed met de timing van je gedrag).

Maar toch is het wel aannemelijk dat zomertijd negatieve effecten heeft. In het kort, zomertijd vergroot de kans op chronisch slaaptekort. Chronisch slaaptekort is vervolgens niet goed voor je gezondheid en welbevinden. Dus overall lijkt de consensus dat afschaffen van de zomertijd niet zo gek is. Echter, het is heel lastig om te zeggen wat nu daadwerkelijk gezonder is. Veel gezondheidvariabelen varieren immers ook tussen de zomer en de winter (denk aan meer bewegen, meer buitenlucht, meer aandacht voor de lijn etc).

Overigens, uit andere invalshoek: er worden ook een hele boel dieren doodgereden bij de lente overgang als de spits opeens een uur eerder is - en weer tijdens de schemering (rush-hour voor veel dieren) plaatsvind. Door het verschuiven hebben we meer spits-uur verkeer in de ochtendschemering dan wanneer we een van de tijden aan zouden blijven houden. Dus voor diertjes is het daadwerkelijk aantoonbaar dat er jaarlijks meer sterfgevallen zijn dan wanneer we dat switchen zouden afschaffen. ;)

Verder, zoals terrecht al opgemerkt, het maakt nogal uit hoe noordelijk je woont hoeveel of weinig effect zo'n verschuiving nu heeft op het dagelijks leven.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben tegen het afschaffen van de zomertijd, maar als het moet gebeuren moet het gebeuren. Daar waar ik gehoopt had op eenheid in de EU lopen we nu de kans dat een weekendje Berlijn +1 uur betekent, Parijs delfde tijdzone als NL, Limburg -1 en Wenen +1.5 uur. Dat is met de huidige internationale samenwerking met bedrijven lastig.
 
Ik ben tegen het afschaffen van de zomertijd, maar als het moet gebeuren moet het gebeuren. Daar waar ik gehoopt had op eenheid in de EU lopen we nu de kans dat een weekendje Berlijn +1 uur betekent, Parijs delfde tijdzone als NL, Limburg -1 en Wenen +1.5 uur. Dat is met de huidige internationale samenwerking met bedrijven lastig.

Eens hoor, belangrijkste is dat europa op 1 lijn blijft. Een aangezien de Denen en Nooren (waar een uur langer licht in de avond voor de zomer niet ongewoon is) niet bij bosjes omvallen in de zomer denk ik dat we het handhaven van het huidige systeem echt wel overleven. Je zou verwachten dat hoe noordelijker, hoe kleiner de behoefte aan het schuifwerk met de tijd (of kleiner de wens voor zomertijd). IJsland hanteert bij mijn weten slechts 1 tijdszone. Valt daar prima mee te leven.

Puur chronobiologisch gezien zou meer ruimte voor flextijden in veel beroepen wenselijk zijn. Als je er slecht tegen kan begin je dan zomers simpelweg een uurtje later dan in de winter bijvoorbeeld. Neemt niet weg dat voor een hele boel beroepen dat niet kan, je wilt wel graag weten wanneer je supermarkt of de bakker opengaat immers en voorkomen dat buschauffeur besluit niet aan wintertijd te doen is natuurlijk lastig voor zijn passagiers die dat wel willen. Mede daarom ook internationaal iig een logische indeling. Aan de andere kant, het is ook weer niet zo dat London (AMS-1) voor Europese handel en communicatie geïsoleerd is door haar andere tijdszone dus een beetje speling is vast mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat is met de huidige internationale samenwerking met bedrijven lastig.

En wat als je wat verder kijkt dan Europa, dus wereldwijd, dan maakt dat uurtje zomer/wintertijd ineens niets meer uit, want al je klanten zitten in andere tijdszondes. Ik spreek 80% van de afspraken dus ook af in GMT tijd. We lopen in al een uur voor op de officiele tijdszone van Nederland, en dan doen we er nog zomertijd bovenop ook. Eigenlijk biologisch gezien totaal onlogisch.
 
Ik ben tegen het afschaffen van de zomertijd, maar als het moet gebeuren moet het gebeuren. Daar waar ik gehoopt had op eenheid in de EU lopen we nu de kans dat een weekendje Berlijn +1 uur betekent, Parijs delfde tijdzone als NL, Limburg -1 en Wenen +1.5 uur. Dat is met de huidige internationale samenwerking met bedrijven lastig.

Waarom lopen wij weer achter? Vind ik toch discriminatie. U vindt mij binnenkort terug op de snelweg, alwaar ik een blokkade opwerp.
 
Ik zou graag zien dat men de bestaande politieke partijen van binnenuit probeert te veranderen door daarin bepaalde stromingen prominenter naar voren te brengen. Leuk dat weer de volgende politici denken een uniek geluid te moeten gaan laten horen, maar met die steeds verder gaande versplintering wordt het land volkomen onregeerbaar. We hebben gezien hoe moeilijk het is om het eens te worden met 4 partijen in een coalitie. Laten we dit in een tijd waar verantwoordelijkheid nemen moeilijk is, want dat wordt in de peilingen direct afgestraft a.u.b. niet steeds moeilijker blijven maken...

Maar goed, we weten dat dit een nutteloze oproep is. De politiek is te gevuld met (partij)ego's die vooral zichzelf belangrijk vinden. Volgens mij hier jaren geleden al wel eens langs gekomen, maar ik zou een kiesdrempel verre van een gek idee vinden. Of anders gewoon twee rondes, al kan dat nog gekkere effecten hebben dan de peilingen nu al hebben. Het directe bezwaar dat je dan tegen 'de democratie' ingaat vind ik veel te makkelijk. Want wat is dat eigenlijk precies, die democratie? En is het land nog enigszins efficiënt kunnen besturen niet ook wel een beetje belangrijk?
 
Politieke partijen... minder, minder

Het wordt tijd dat ze wat strengere eisen gaan stellen aan een politieke partij. Alleen als er een onderbouwd partij-programma voorgelegd is met een door het Centraal Planbureau goedgekeurde onderbouwing. Partij-programma moet voor alle ministeries een plan hebben.

Dan vallen er een goed aantal politieke partijen af en dan gaat hopelijk de kwaliteit omhoog.
 
Politieke partijen... minder, minder

Het wordt tijd dat ze wat strengere eisen gaan stellen aan een politieke partij. Alleen als er een onderbouwd partij-programma voorgelegd is met een door het Centraal Planbureau goedgekeurde onderbouwing. Partij-programma moet voor alle ministeries een plan hebben.

Dan vallen er een goed aantal politieke partijen af en dan gaat hopelijk de kwaliteit omhoog.

zie nog wel meer voordelen:
- aantal kamervragen gaat achteruit (dus minder kosten)
- coalitievorming zou makkelijker kunnen worden bij minder versplintering
- populisme krijgt minder kans
 
Ik zou graag zien dat men de bestaande politieke partijen van binnenuit probeert te veranderen door daarin bepaalde stromingen prominenter naar voren te brengen. Leuk dat weer de volgende politici denken een uniek geluid te moeten gaan laten horen, maar met die steeds verder gaande versplintering wordt het land volkomen onregeerbaar. We hebben gezien hoe moeilijk het is om het eens te worden met 4 partijen in een coalitie. Laten we dit in een tijd waar verantwoordelijkheid nemen moeilijk is, want dat wordt in de peilingen direct afgestraft a.u.b. niet steeds moeilijker blijven maken...

Maar goed, we weten dat dit een nutteloze oproep is. De politiek is te gevuld met (partij)ego's die vooral zichzelf belangrijk vinden. Volgens mij hier jaren geleden al wel eens langs gekomen, maar ik zou een kiesdrempel verre van een gek idee vinden. Of anders gewoon twee rondes, al kan dat nog gekkere effecten hebben dan de peilingen nu al hebben. Het directe bezwaar dat je dan tegen 'de democratie' ingaat vind ik veel te makkelijk. Want wat is dat eigenlijk precies, die democratie? En is het land nog enigszins efficiënt kunnen besturen niet ook wel een beetje belangrijk?

Precies, heel veel partijen zeggen dat de 'democratie in gevaar is', maar ik betwijfel of ze ook weten wat democratie inhoud.
Is het stemmen in gevaar? Nee.
Is het nieuwe partijen oprichten in gevaar? Nee.
Is de trias politica in gevaar? Hm de wetgevende macht en de uitvoerende macht zijn in Nederland niet zo netjes gescheiden, maar dat is al heel lang zo, ik zie daar niet echt een probleem in. Je zou nog hoogstens kunnen stellen dat ambtenaren waar niet voor gekozen is, een gevaar is voor de democratie. Maar dat denk ik eerlijk gezegd niet. De rechtelijke macht is wel echt gescheiden.
Is het in debat gaan in gevaar? Nee.
Is de persvrijheid in gevaar? Er is veel nepnieuws dat is eigenlijk het enige gevaar wat betreft de pers.

De democratie is wat mij betreft nauwelijks in gevaar. Alleen het nepnieuws moet keihard aangepakt worden.
 
Precies, heel veel partijen zeggen dat de 'democratie in gevaar is', maar ik betwijfel of ze ook weten wat democratie inhoud.
Is het stemmen in gevaar? Nee.
Is het nieuwe partijen oprichten in gevaar? Nee.
Is de trias politica in gevaar? Hm de wetgevende macht en de uitvoerende macht zijn in Nederland niet zo netjes gescheiden, maar dat is al heel lang zo, ik zie daar niet echt een probleem in. Je zou nog hoogstens kunnen stellen dat ambtenaren waar niet voor gekozen is, een gevaar is voor de democratie. Maar dat denk ik eerlijk gezegd niet. De rechtelijke macht is wel echt gescheiden.
Is het in debat gaan in gevaar? Nee.
Is de persvrijheid in gevaar? Er is veel nepnieuws dat is eigenlijk het enige gevaar wat betreft de pers.

De democratie is wat mij betreft nauwelijks in gevaar. Alleen het nepnieuws moet keihard aangepakt worden.

Tsja, de kort door de bocht-logica van de PVV-stemmer (of in ieder geval, de personen die op de Facebook-pagina van hun grote geblondeerde leider reageren) is dat 1) er gesjoemeld wordt met de stemmen, dat 2) miljoenen mensen achter Wilders staan en Rutte toch zijn gang kan gaan en/of dat 3) Rutte zo'n beetje zelfstandig opereert terwijl iedereen kan zien dat hij het volk niet vertegenwoordigt.
Wellicht dat het Facebook volk niet voor 100% de PVV-achterban vertegenwoordigt, maar dat soort volk is volgens mij toch wel waar Wilders veel stemmen vandaan haalt. Het volk waarbij populisme en niet zozeer inhoud scoort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan