De Bondscoach
Maoïst van lichte zeden
Jij bent filosoof en bekijkt het vanuit die hoek. Een ander heeft weinig te vreten en die ziet een Klaver 60000000000 euro naar klimaat overmaken. Ieder heeft zo zijn eigen reden om te reageren zoals hij reageert. Ik ken genoeg Marokkanen die zeggen op Wilders te hebben gestemd. Allemaal facisten, racisten? Ik heb op Wilders gestemd omdat ik die vreselijke Timmermans niet aan de macht wil hebben. Slimme keuze mag je over discussieren uiteraard maar wanneer je niet voor de 1 kiest maar voor de ander die rechts is ben je gelijk een fascist. Tuurlijk is Wilders stemmen dan ook wel het andere uiterste maar er zit echt meer achter het stemgedrag van mensen.
Als jij zegt dat je op Wilders hebt gestemd omdat je 'die vreselijke Timmermans niet aan de macht wil hebben', dan vraag ik me af: wat vind je dan zo vreselijk aan Timmermans? Ik ken jouw sociaal-economische situatie niet, maar ik weet wel zeker dat vele Wilders-stemmers oprecht beter af zouden zijn bij Timmermans dan bij de PVV. En dat is interessant. Waarom stemmen mensen tegen hun eigen belang?
Wat dat fascisme en racisme betreft; al je mn lange verhaal leest, dan zie je dat voor mij er wel een groot verschil is tussen 'rechts' en racistisch of fascistisch. Het zijn gewoon twee verschillende dingen. Rutte is kneiterrechts, maar geen racist. Faber, onze nieuwe minister van asiel, migratie en integratie is wél een racist, als ze spreekt over omvolking en islamverbod. Dus ik zeg niet: 'iemand die rechts is, is een fascist', laat dat duidelijk zijn.
De PVV is voor mij dan ook niet zo zeer een rechtse partij, maar een fascistische/racistische partij.
Ben je dan een racist/fascist als je op die partij stemt? Mijn tegenvraag zou zijn: waarom heb je er eigenlijk moeite mee als ik je zo zou noemen? Je kent de feiten, je weet wat ze zeggen. Wilders zélf is veroordeeld omdat hij een groep opriep 'minder Marokkanen' te roepen, en te zeggen: 'dan gaan we dat regelen'. Blijkbaar is dat voor jou geen reden geweest om niet op hem te stemmen. Misschien zit het jezelf niet lekker - ik denk het, want ik ken je al lang op dit forum en je bent een sympathieke vent. Je bent betrokken bij dit forum, en dus ook bij de forumers met een islamitische achtergrond.
Maar dat is niet aan mij om te beantwoorden - deze vraag ligt vooral eerst bij jou, want jij maakt die keuze.
Misschien nog iets: we zijn geneigd om te denken dat racisten en facsisten allemaal een soort onmensen of beesten zijn. Dat is onzin. In ons allemaal schuilt een racist en fascist. Het ligt aan jezelf, én aan de omstandigheden, hoe dat naar buiten komt.