Binnenlandse Politiek

Jij bent filosoof en bekijkt het vanuit die hoek. Een ander heeft weinig te vreten en die ziet een Klaver 60000000000 euro naar klimaat overmaken. Ieder heeft zo zijn eigen reden om te reageren zoals hij reageert. Ik ken genoeg Marokkanen die zeggen op Wilders te hebben gestemd. Allemaal facisten, racisten? Ik heb op Wilders gestemd omdat ik die vreselijke Timmermans niet aan de macht wil hebben. Slimme keuze mag je over discussieren uiteraard maar wanneer je niet voor de 1 kiest maar voor de ander die rechts is ben je gelijk een fascist. Tuurlijk is Wilders stemmen dan ook wel het andere uiterste maar er zit echt meer achter het stemgedrag van mensen.

Als jij zegt dat je op Wilders hebt gestemd omdat je 'die vreselijke Timmermans niet aan de macht wil hebben', dan vraag ik me af: wat vind je dan zo vreselijk aan Timmermans? Ik ken jouw sociaal-economische situatie niet, maar ik weet wel zeker dat vele Wilders-stemmers oprecht beter af zouden zijn bij Timmermans dan bij de PVV. En dat is interessant. Waarom stemmen mensen tegen hun eigen belang?

Wat dat fascisme en racisme betreft; al je mn lange verhaal leest, dan zie je dat voor mij er wel een groot verschil is tussen 'rechts' en racistisch of fascistisch. Het zijn gewoon twee verschillende dingen. Rutte is kneiterrechts, maar geen racist. Faber, onze nieuwe minister van asiel, migratie en integratie is wél een racist, als ze spreekt over omvolking en islamverbod. Dus ik zeg niet: 'iemand die rechts is, is een fascist', laat dat duidelijk zijn.

De PVV is voor mij dan ook niet zo zeer een rechtse partij, maar een fascistische/racistische partij.

Ben je dan een racist/fascist als je op die partij stemt? Mijn tegenvraag zou zijn: waarom heb je er eigenlijk moeite mee als ik je zo zou noemen? Je kent de feiten, je weet wat ze zeggen. Wilders zélf is veroordeeld omdat hij een groep opriep 'minder Marokkanen' te roepen, en te zeggen: 'dan gaan we dat regelen'. Blijkbaar is dat voor jou geen reden geweest om niet op hem te stemmen. Misschien zit het jezelf niet lekker - ik denk het, want ik ken je al lang op dit forum en je bent een sympathieke vent. Je bent betrokken bij dit forum, en dus ook bij de forumers met een islamitische achtergrond.

Maar dat is niet aan mij om te beantwoorden - deze vraag ligt vooral eerst bij jou, want jij maakt die keuze.

Misschien nog iets: we zijn geneigd om te denken dat racisten en facsisten allemaal een soort onmensen of beesten zijn. Dat is onzin. In ons allemaal schuilt een racist en fascist. Het ligt aan jezelf, én aan de omstandigheden, hoe dat naar buiten komt.

Zeker. Het is een samenloop van een heleboel zaken. Het enige wat ik steeds probeer te zeggen is dat ik ‘het is de schuld van de migranten’ en ‘PVV-stemmers zijn fascisten’ eenzelfde soort kortzichtige populistische boodschap vind.

Er is weldegelijk een groot verschil. 'Het is de schuld van de migranten' is feitelijk onwaar. Terwijl PVV-stemmers willens en wetens stemmen op een partij met racistische boodschappen. Dat maakt de positie van de stemmers op z'n minst problematisch. Ik zie geen enkele andere logische conclusie.

Geloof niet dat Wilders veel gaat dalen.
Heel veel mensen die op Wilders stemmen zijn geen kiezers maar fans.
Dit is veel korter en veel helderder mijn verhaal samengevat. Thanks.
We verlaten bij Wilders (net zoals bij andere populistische leiders) het terrein van de politiek, en betreden die van de idolatrie.

Laatst bewerkt:
'er mag minder' is ook een fantasie.
Er mag ontzettend veel. Er is meer te doen dan ooit, als werk en vrijetijdsbesteding.
Daar kan t nooit aan liggen.

Het niet vrij voelen zit m wat mij betreft dieper: bijv. financieel vastzitten aan een hypotheek en daarmee aan baan x en dat beide ouders richting fulltime moeten werken,
of disconnectie met de natuur van de mens zelf waarin we zijn verworden tot consumptieverslaafden en enkel meer en meer willen.

Vastzitten in een systeem waar we niet uitgeraken. Sterker nog, we gaan er steeds verder in en raken steeds verder verwijderd van ons zelf.

Dat klinkt enorm vaag en abstract, besef ik me, maar ik heb de overtuiging dat de onvrede voor een belangrijk deel in die hoek te vinden is.
Ga filosofie studeren.

We zijn in 40 jaar gegaan van op 1 inkomen prima als gezin kunnen leven naar 2 inkomens hebben en geen huis kunnen kopen. En het leven wordt nog steeds alleen maar duurder. De vraag is vele malen groter dan het aanbod. Los van het feit dat we ook gewoon moeten consuminderen, is de druk op mensen vele malen groter dan jaren terug.
Ik vind Wilders ook niet het antwoord. Maar er is wel degelijk iets aan de hand in de samenleving.
Tsja, ik zie genoeg klagers vaak op vakantie gaan, een nieuwe auto rijden, roken, fatbikes voor de kinderen kopen, altijd de nieuwste telefoon. En is er wat mis als je beiden werkt? Dan draag je wat bij aan de maatschappij ipv de huisvrouw uit de jaren 50.
Omdat het geen verbinders zijn. Begin eens met goede volksvertegenwoordigers. Niet iemand die terug komt uit Brussel om premier te worden.
Hoe verbind je dan? En hoe verbindend is het juist als je je goede baan in Brussel opgeeft om hier zakken stront over je heen gegooid te krijgen? Al dat gelul over verbinden. Ik wil gewoon kundige mensen in Den Haag, die ons land verbeteren en oog hebben voor ongelijkheid. Ik hoef ze niet op de koffie thuis.
Een ander heeft weinig te vreten en die ziet een Klaver 60000000000 euro naar klimaat overmaken.
Hoeveel PVV stemmers hebben weinig te vreten? Ze zullen er zijn, maar niet zo veel. En als er niks aan het klimaat doen, hebben we allemaal geen vreten meer. Zo kortzichtig.
Ik heb op Wilders gestemd omdat ik die vreselijke Timmermans niet aan de macht wil hebben.
Wat is er vreselijk aan Timmermans? Het is een goede politicus beschaafd met sociale ideeën. Iemand die de wereld wil verbeteren in plaats van afbreken?

Er is weldegelijk een groot verschil. 'Het is de schuld van de migranten' is feitelijk onwaar. Terwijl PVV-stemmers willens en wetens stemmen op een partij met racistische boodschappen. Dat maakt de positie van de stemmers op z'n minst problematisch. Ik zie geen enkele andere logische conclusie.
Is het een facistische gedachte dat mensen zich zorgen maken om migratie? Is het een fascistische gedachte dat mensen zien dat de vraag vele malen groter is dan het aanbod? Of het nou wonen betreft, de zorg, onderwijs of de hoge prijzen in de supermarkt. De vraag is groot en groeiende, het aanbod steeds kleiner. Ik begrijp die zorg. Is dat de schuld van de migranten? Zeker niet. Maar dat er honderdduizenden mensen per jaar bijkomen helpt ook niet mee de boel weer een beetje in balans te krijgen. Daar kun je wat van vinden. Daar waar sommige linkse partijen zeggen: ‘iedereen is welkom’ wekken ze daarmee ook de suggestie dat deze balans alleen maar verder zoek raakt. Wilders heeft het (al jaren) bovenaan zijn lijstje staan. Ik denk dat zijn politieke winst met name te danken is aan het feit dat men iemand aan het roer wilde die daar echt iets aan ging doen. Een pragmatische keuze. Een tegenstem. Niet om mensen buiten te sluiten, maar om de zoekgeraakte balans terug te vinden. Los van het feit dat ome Geert ook gewoon te maken krijgt met afspraken met Brussel. Zodra hij die aan zijn laars gaat lappen, valt zijn regering.

Tsja, ik zie genoeg klagers vaak op vakantie gaan, een nieuwe auto rijden, roken, fatbikes voor de kinderen kopen, altijd de nieuwste telefoon. En is er wat mis als je beiden werkt? Dan draag je wat bij aan de maatschappij ipv de huisvrouw uit de jaren 50.

Zeker. Maar dat onze inkomsten in 2002 gedeeld door 2,2 werden, maar inmiddels de euro minder waard is dan de gulden toen, werkt niet in het voordeel van Europa. Dan voelen mensen zich genaaid. En dat is in zekere zin ook zo. Al hoor je mensen inderdaad niet piepen als ze per saldo steeds op vooruit gaan. Luxe went snel, minderen doet pijn. Maar de druk op mensen is wel degelijk groter geworden. Kijk naar ziektekosten, energierekeningen en de boodschappen. Standaard dingen toch? Vergelijk je uitgaven eens met zoveel jaar terug. En dan bij voorkeur tov je inkomsten.
De groep die veel op vakantie gaat en een nieuwe auto koopt is niet representatief voor de financiële toestand van de gehele bevolking.

Hoe verbind je dan? En hoe verbindend is het juist als je je goede baan in Brussel opgeeft om hier zakken stront over je heen gegooid te krijgen? Al dat gelul over verbinden. Ik wil gewoon kundige mensen in Den Haag, die ons land verbeteren en oog hebben voor ongelijkheid. Ik hoef ze niet op de koffie thuis.

Heeft met geloofwaardigheid te maken. Dat is hij nooit geweest. Een fusie die alleen maar in het leven werd geroepen om de macht te pakken, een leider die werd opgehaald om premier te worden. Dat heeft weinig met volksvertegenwoordiging te maken en vooral veel met macht.

Hoeveel PVV stemmers hebben weinig te vreten? Ze zullen er zijn, maar niet zo veel. En als er niks aan het klimaat doen, hebben we allemaal geen vreten meer. Zo kortzichtig.

Daar ben ik het hartgrondig mee eens.

Wat is er vreselijk aan Timmermans? Het is een goede politicus beschaafd met sociale ideeën. Iemand die de wereld wil verbeteren in plaats van afbreken?
Ik vind hem niet per definitie vreselijk. Ik vind alleen dat hij niet op zijn plek zit. Had in Brussel moeten blijven in het pluche.

Zeker. Maar dat onze inkomsten in 2002 gedeeld door 2,2 werden, maar inmiddels de euro minder waard is dan de gulden toen, werkt niet in het voordeel van Europa. Dan voelen mensen zich genaaid. En dat is in zekere zin ook zo. Al hoor je mensen inderdaad niet piepen als ze per saldo steeds op vooruit gaan. Luxe went snel, minderen doet pijn. Maar de druk op mensen is wel degelijk groter geworden. Kijk naar ziektekosten, energierekeningen en de boodschappen. Standaard dingen toch? Vergelijk je uitgaven eens met zoveel jaar terug. En dan bij voorkeur tov je inkomsten.
De groep die veel op vakantie gaat en een nieuwe auto koopt is niet representatief voor de financiële toestand van de gehele bevolking.

Heeft met geloofwaardigheid te maken. Dat is hij nooit geweest. Een fusie die alleen maar in het leven werd geroepen om de macht te pakken, een leider die werd opgehaald om premier te worden. Dat heeft weinig met volksvertegenwoordiging te maken en vooral veel met macht.

Daar ben ik het hartgrondig mee eens.

Ik vind hem niet per definitie vreselijk. Ik vind alleen dat hij niet op zijn plek zit. Had in Brussel moeten blijven in het pluche.
Nouja, hij heeft wel 8 zetels gewonnen. Dus was het een goede zet 'm terug naar Den Haag te halen. Die komt uiteindelijk wel op een ministerspost terecht.

Dezelfde pragmatische, strategische stem als mensen die op Wilders stemden.
Dat was al duidelijk toch? Dat kiezers de flanken opzoeken. Vergeet niet dat de pvv door niet pvv stemmers echt gehaat wordt. En zoals eerder aangegeven zijn er groeperingen op links nu die ook in actie gaan komen. Dat heeft rechts veroorzaakt en dat zal steeds meer zichtbaar gaan worden. Hun speelkwartier is voorbij. Al zitten ze blijkbaar nog in de ontkenningsfase

Dat was al duidelijk toch? Dat kiezers de flanken opzoeken. Vergeet niet dat de pvv door niet pvv stemmers echt gehaat wordt. En zoals eerder aangegeven zijn er groeperingen op links nu die ook in actie gaan komen. Dat heeft rechts veroorzaakt en dat zal steeds meer zichtbaar gaan worden. Hun speelkwartier is voorbij. Al zitten ze blijkbaar nog in de ontkenningsfase
Andersom net zo. Hoe harder de 1 roept dat de ander dom en kortzichtig is, hoe bozer de ander wordt. Ik vind dat politici moeten verbinden. Zelfs wanneer een ander wel schreeuwt.

'er mag minder' is ook een fantasie.
Er mag ontzettend veel. Er is meer te doen dan ooit, als werk en vrijetijdsbesteding.
Daar kan t nooit aan liggen.

Het niet vrij voelen zit m wat mij betreft dieper: bijv. financieel vastzitten aan een hypotheek en daarmee aan baan x en dat beide ouders richting fulltime moeten werken,
of disconnectie met de natuur van de mens zelf waarin we zijn verworden tot consumptieverslaafden en enkel meer en meer willen.
Hier wonen we ruim, hebben samen 1.5 baan. [toevoeging] maar kunnen we de hypotheek zeker verhogen om groter te gaan wonen, doen we bewust niet.[/einde toevoeging] Sprak gister een jonge collega, staat op punt van vader worden en hebben net een leuk huis gekocht. Ruim genoeg voor een gezin van 4, gooi je er een dakkapel op ruim voor 5. En toch, hij zegt en na 10 jaar gaan we dan verhuizen. Het is meer de eeuwige zucht naar méér méér méér waarmee we ons financieel vastleggen.
Vastzitten in een systeem waar we niet uitgeraken. Sterker nog, we gaan er steeds verder in en raken steeds verder verwijderd van ons zelf.
Los komen van hyperconsumptie en de gedachte dat het altijd maar groter moet
Dat klinkt enorm vaag en abstract, besef ik me, maar ik heb de overtuiging dat de onvrede voor een belangrijk deel in die hoek te vinden is.
Ik vind m niet vaag en abstract ;)

Laatst bewerkt:
Daar waar sommige linkse partijen zeggen: ‘iedereen is welkom’ wekken ze daarmee ook de suggestie dat deze balans alleen maar verder zoek raakt.
Welke partij heeft er nu gezegd iedereen is welkom? Ik hoor dat nooit? Een oproep tot een volksverhuizing?
Eens. Maar door de bank genomen door rechts (VVD) beleid. Om dan nog rechtser te stemmen is dan niet zo slim.
Is dat niet gewoon politiek? We staan er anders in, merk ik. Ik vind eigenlijk geen enkele politicus echt aansprekend of echt.

Welke partij heeft er nu gezegd iedereen is welkom? Ik hoor dat nooit? Een oproep tot een volksverhuizing?
Tja, in Amerika maakt de ene partij de stemmers wijs dat het land in communisme vervalt als ze op de andere partij stemmen. Hier zie je dergelijk gezwets ook, en kennelijk trapt een deel vd bevolking er op in.

Een rechtse stemmer kan bijvoorbeeld ook denken dat hij of zij redelijk inclusief is en zeggen dat hij het beste wil voor de mensen die hier wonen en de mensen die hier pas zijn komen wonen, maar ze zien de druk op de zorg, de woningmarkt, ze zien wachtruimtes en daar zijn ze bang voor, dus willen ze tegelijkertijd verdere instroom beperken omdat het dan te druk wordt om mensen nog goed te helpen. Zijn dat ook racisten? Of de stemmer die strategisch stemt tegen de andere partij of uit de minst kwade wil kiezen voor zijn of haar gevoel. Ze denken mogelijk dat andere partijen en de rechtstaat er toch wel voor zorgen dat rechts niet alles kapot maakt.

Het stemmen op een racist, en het goedkeuren van het beleid van een racist is gewoon het accepteren van racisme en achterstellen van groepen mensen die al in Nederland woonachtig zijn.

Daarnaast is het argument, er zullen door de rechters en andere partijen wel stokjes gestoken worden dat dit niet kan plaats vinden, is natuurlijk ook een gevaarlijk argument. Je hebt gezien hoe diep van der plas en omzigt bukken als Wilders zegt dat ze moeten bukken voor zijn plezier.

Mensen kunnen onwetend zijn over politiek, ze hebben het te druk met van alles en vertrouwen de politiek helaas niet goed genoeg of volgen het daardoor niet goed. Ga je dieper in gesprek met mensen of leer je anderen beter kennen dan zie je dat er meer speelt of dat het genuanceerder ligt. Om te kunnen beïnvloeden moet je leren begrijpen. Zoek de verbinding, de gemeenschappelijke dingen en ga dan na wat je kan bereiken.
Maar als je iets een naam geeft, dan creëer je angst. Als je iemand een naam geeft dan kan dit ook zo werken, of je creëert afstand. Met deze afstand of angst sterk je het gevoel van de ander alleen maar aan waardoor diegene kan denken dat het compleet anders moet.

Ik ga niet mijn energie steken in iemand die met zijn volle verstand kiest voor een racist. Dit heeft helemaal niets met vertrouwen in de politiek te maken, maar met puur domweg het steunen van racisme en tweedeling in de samenleving.

In dit artikel staan alle extreme uitspraken op een rij van Wilders. Als ik dit lees en ik hoor dat er iemand op stemt, omdat hij wil dat er minder mensen Nederland binnen komen of welke reden dan ook, dan snap ik deze mensen niet. Je stemt namelijk willens en wetens op de PVV en Wilders, waarmee je al zijn uitspraken goed keurt. Je kan het niet afdoen met, ik ben redelijk inclusief, maar ik stem wel op Wilders, degene die de Islam als achterlijk wegzet, met al zijn gelovigen, die de Marrokanen kapot wil maken, degene die pushbacks wil doen op migranten uit veilige landen en ga zo maar door. Ik zie een drek van racisme waar meer dan 2.5 miljoen mensen op gestemd hebben.

Iets af doen als goedpraten vind ik weinig vruchtbaar, weinig vernieuwends voor een discussie.
Een rechtse stemmer kan bijvoorbeeld ook denken dat hij of zij redelijk inclusief is en zeggen dat hij het beste wil voor de mensen die hier wonen en de mensen die hier pas zijn komen wonen, maar ze zien de druk op de zorg, de woningmarkt, ze zien wachtruimtes en daar zijn ze bang voor, dus willen ze tegelijkertijd verdere instroom beperken omdat het dan te druk wordt om mensen nog goed te helpen. Zijn dat ook racisten? Of de stemmer die strategisch stemt tegen de andere partij of uit de minst kwade wil kiezen voor zijn of haar gevoel. Ze denken mogelijk dat andere partijen en de rechtstaat er toch wel voor zorgen dat rechts niet alles kapot maakt.
Mensen kunnen onwetend zijn over politiek, ze hebben het te druk met van alles en vertrouwen de politiek helaas niet goed genoeg of volgen het daardoor niet goed. Ga je dieper in gesprek met mensen of leer je anderen beter kennen dan zie je dat er meer speelt of dat het genuanceerder ligt. Om te kunnen beïnvloeden moet je leren begrijpen. Zoek de verbinding, de gemeenschappelijke dingen en ga dan na wat je kan bereiken.
Maar als je iets een naam geeft, dan creëer je angst. Als je iemand een naam geeft dan kan dit ook zo werken, of je creëert afstand. Met deze afstand of angst sterk je het gevoel van de ander alleen maar aan waardoor diegene kan denken dat het compleet anders moet.
Die rechtse stemmer kan ook gewoon lekker naar de VVD. Het is niet zo dat de PVV de enige rechtse partij is, hoewel een deel van zijn volgelingen er prat op gaan om de VVD links te noemen.

Maar dat er honderdduizenden mensen per jaar bijkomen helpt ook niet mee de boel weer een beetje in balans te krijgen. Daar kun je wat van vinden.

Het migratiesaldo is alleen de laatste 2 jaar boven de 100K uit gekomen, 1 keer door vadertje poetin en 1 keer door de oorlogen in Syrie en Afghanistan. Beide keren duidelijk toe wijzen oorzaken die niets met de migratie te maken hebben. Jarenlang was het migratiesaldo onder de 50K per jaar, maw er worden veel meer babies gemaakt dan dat we migranten hebben. Dus het probleem is neit de migrant, maar de witneus die erop los neukt.

Het migratiesaldo is alleen de laatste 2 jaar boven de 100K uit gekomen, 1 keer door vadertje poetin en 1 keer door de oorlogen in Syrie en Afghanistan. Beide keren duidelijk toe wijzen oorzaken die niets met de migratie te maken hebben. Jarenlang was het migratiesaldo onder de 50K per jaar, maw er worden veel meer babies gemaakt dan dat we migranten hebben. Dus het probleem is neit de migrant, maar de witneus die erop los neukt.
Het gegeven dat men het kabinet liet knappen op 'nareis op nareis geeft mensen het gevoel dat alleen al die nareis op nareis om hele grote getallen gaat. Die mythe is wel ontkracht, maar het beeld is ondertussen gevormd.

Best veel, per jaar extra een middelgrote stad erbij. Mijn pleidooi ging overigens niet over wie de schuld heeft, maar dat de balans zoek raakt. Migratie draagt daar zeker aan bij. Hoezeer iedereen op deze wereld ook een veilig onderkomen verdient. Nu denk ik overigens niet dat we dit landelijk op gaan lossen. Europees is al lastig genoeg. Ik heb de oplossing ook niet. Behalve dan Oekraïne te laten toetreden tot de NAVO.

Ga filosofie studeren.

Ook dát nog!
Heb mn handen al vol aan voedselbos, kas met ondiepe grondwarmteopslag en dit forum.
:shrug:

So much to do, so little time to do it in!
:fear:

Hier wonen we ruim, hebben samen 1.5 baan. Sprak gister een jonge collega, staat op punt van vader worden en hebben net een leuk huis gekocht. Ruim genoeg voor een gezin van 4, gooi je er een dakkapel op ruim voor 5. En toch, hij zegt en na 10 jaar gaan we dan verhuizen. Het is meer de eeuwige zucht naar méér méér méér waarmee we ons financieel vastleggen.

Los komen van hyperconsumptie en de gedachte dat het altijd maar groter moet

Ik vind m niet vaag en abstract ;)

Ideaalplaatjes doordrenkt in status(symbolen), en dan zit je vast aan de bank en een consumptie patroon.

Aangejaagd door consumentisme, wat in onze kapitalistische en door neoliberale idealen gedreven individualistische samenleving noodzakelijk is om de oneindige omzetgroei met massaproductie te blijven faciliteren.

Terug
Bovenaan Onderaan