Beto Da Silva (A)

PSV schijnt hem te willen verhuren aan een club in Peru. Ik had altijd het idee dat hij wel geschikt zou zijn om het Eerste te halen. Hij is nu al 20 jaar en wordt verhuurd.... Jammer dat de laatste jaren het steeds net niets wordt met al die talenten die in het buitenland worden gescout, met name de Balkan-talentjes en Zuid-Amerikanen.
De enige buitenlandse talenten die het misschien wel gaat redden zijn Rigo, Verreth en die Italiaanse jongen. Dat is gewoon veel te weinig als je van plan bent om in 2020 structureel 5 eigen jeugd spelers als basiskrachten te laten fungeren in het Eerste elftal.
 
PSV schijnt hem te willen verhuren aan een club in Peru. Ik had altijd het idee dat hij wel geschikt zou zijn om het Eerste te halen. Hij is nu al 20 jaar en wordt verhuurd.... Jammer dat de laatste jaren het steeds net niets wordt met al die talenten die in het buitenland worden gescout, met name de Balkan-talentjes en Zuid-Amerikanen.
De enige buitenlandse talenten die het misschien wel gaat redden zijn Rigo, Verreth en die Italiaanse jongen. Dat is gewoon veel te weinig als je van plan bent om in 2020 structureel 5 eigen jeugd spelers als basiskrachten te laten fungeren in het Eerste elftal.

Vreemd genoeg is hij wel international van Peru.
 
Alweer een zogenaamd groot talent van PSV die het zelfs niet in Jong PSV weet te maken, laatstaan door te breken naar het eerste elftal van PSV....ik ga maar weer eens mijn stokpaardje van stal halen : onze scoutingapparaat deugt van geen meter !!!
 
Kun je doen, maar denk je er dan ook even aan dat deze jongen terug aan het komen is van een zware blessure?
 
PSV schijnt hem te willen verhuren aan een club in Peru. Ik had altijd het idee dat hij wel geschikt zou zijn om het Eerste te halen. Hij is nu al 20 jaar en wordt verhuurd.... Jammer dat de laatste jaren het steeds net niets wordt met al die talenten die in het buitenland worden gescout, met name de Balkan-talentjes en Zuid-Amerikanen.
De enige buitenlandse talenten die het misschien wel gaat redden zijn Rigo, Verreth en die Italiaanse jongen. Dat is gewoon veel te weinig als je van plan bent om in 2020 structureel 5 eigen jeugd spelers als basiskrachten te laten fungeren in het Eerste elftal.

Door de website van PSVEIndhoven heb ik geleerd dat we een oogje in het zeil moeten houden naar Lonwijk, middenvelder van O19 en medetopscoorder met Piroe.
 
Alweer een zogenaamd groot talent van PSV die het zelfs niet in Jong PSV weet te maken, laatstaan door te breken naar het eerste elftal van PSV....ik ga maar weer eens mijn stokpaardje van stal halen : onze scoutingapparaat deugt van geen meter !!!

Kun je doen, maar denk je er dan ook even aan dat deze jongen terug aan het komen is van een zware blessure?

Even los van deze speler, deel ik de mening van RAZINHO over de mislukte aankopen. Brands heeft nog geen enkele buitenlandse jeugdspeler aangetrokken die daadwerkelijk geslaagd is of op het punt staat om door te breken. En hij is inmiddels toch al aardig wat jaren in dienst. Het begint na de Betancourtjes en Cmiljanics hoog tijd te worden voor succes op dit vlak.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Even los van deze speler, deel ik de mening van RAZINHO over de mislukte aankopen. Brands heeft nog geen enkele buitenlandse jeugdspeler aangetrokken die daadwerkelijk geslaagd is of op het punt staat om door te breken. En hij is inmiddels toch al aardig wat jaren in dienst. Het begint na de Betancourtjes en Cmiljanics hoog tijd te worden voor succes op dit vlak.

Scamacca is toch ons wonderkind?
 
Even los van deze speler, deel ik de mening van RAZINHO over de mislukte aankopen. Brands heeft nog geen enkele buitenlandse jeugdspeler aangetrokken die daadwerkelijk geslaagd is of op het punt staat om door te breken. En hij is inmiddels toch al aardig wat jaren in dienst. Het begint na de Betancourtjes en Cmiljanics hoog tijd te worden voor succes op dit vlak.

Het is ook wel wat moeilijker om vandaag de dag nog met (jeugdige) pareltjes op de proppen te komen. Die markt wordt steeds prematuur leeggevist door grote visbedrijven die gewoon een enorm net uitgooien, duizend vissen tegelijk vangen en hopen dat er 1 goeie tussen zit; de rest wordt gehavend weggegooid.
Wat arme clubs zoals PSV dan rest is om te gaan bedelen bij die bedrijven om een vis uit hun vangst te mogen lenen of om tussen de kliekjes te gaan zoeken en hopen dat de grote visbedrijven zo'n pareltje over het hoofd hebben gezien.

 
Het is ook wel wat moeilijker om vandaag de dag nog met (jeugdige) pareltjes op de proppen te komen. Die markt wordt steeds prematuur leeggevist door grote visbedrijven die gewoon een enorm net uitgooien, duizend vissen tegelijk vangen en hopen dat er 1 goeie tussen zit; de rest wordt gehavend weggegooid.
Wat arme clubs zoals PSV dan rest is om te gaan bedelen bij die bedrijven om een vis uit hun vangst te mogen lenen of om tussen de kliekjes te gaan zoeken en hopen dat de grote visbedrijven zo'n pareltje over het hoofd hebben gezien.

Toch is het momenteel zo dat wat psv vroeger veel beter kon met het halen van Ronaldotjes etc. nu iets is wat ajax (uiteraard andere talenten dan een Ronaldo of Robben) de laatste jaren veel beter doet: spelers als Vieze Jan V., Aldeweireld, Eriksen, Dolberg, Cherny maar ook destijds toch een groot talent als Fischer of Boilesen (om allerlei rededen niet gered) zijn betere voorbeelden dan wat PSV op dat gebied heeft gepresteerd. En nu beginnen zij ook in Zuid-Amerika met aankopen als Sanchez en Cassiera. Wanneer een paar van deze spelers het "maakt" hier, dan maakt die de weg vrij voor de rest van de talenten uit die landen, zoals de Deense talenten dat doen voor ajax.
 
Het was inderdaad wachten op een "bij Ajax gaat het veel beter" bericht... :D

Maar nee. Bij Ajax gaat het niet beter. En bij PSV het gaat ook niet slechter dan "vroegâh" (meteen even gebruik maken van het feit dat accentjes weer kunnen) Althans, het ging over de vermeende slechte scouting van PSV. Omdat er geen buitenlandse jeugdspelers doorgroeien tot 1e elftalspeler. Maar nu worden er een aantal voorbeelden aangehaald. Maar die slaan de plank mis. Simpelweg omdat er vroeger helemaal geen jeugdspelers doorbraken, laat staan buitenlandse jeugdspelers.

Ronaldo speelde in eigen land al bij een topclub en was geselecteerd voor het Braziliaanse elftal dat in 1994 naar het WK ging. Ronaldo was verre van onbekend, en Ronaldo werd ook niet gehaald voor de jeugd. Het is niet dat die jongen is gescout met het idee dat hij zich in een paar jaar kon ontwikkelen tot basisspeler. Hij kwam als basisspeler en liet dat ook meteen zien. Dat lukt tegenwoordig inderdaad niet meer. Een international van Brazilië die naar het WK is geweest komt nooit of te nimmer naar PSV. Een international van Mexico daarentegen...

Dan Ajax. Ajax heeft, ooit, dankzij een samenwerking met Germinal Beerschot 3 Belgische jeugdspelers over kunnen nemen. Ze namen er overigens nog meer over, zoals Stanley Aborah en Tom de Mul maar die hebben nooit veel indruk gemaakt, en nog een hoop andere Belgen die helemaal nooit in Ajax 1 hebben gespeeld. En dat zijn alleen al de goddelijke talenten die bij GBA vandaan kwamen, alle anderen waar je nooit meer iets van hoorde horen óók bij de output van het scoutingsapparaat. Dus tja, doe je het dan goed. Is dat goed scouten, of is dat gewoon een heel zwik aan spelers binnenhengelen waarvan er een paar wel goed genoeg zijn? Puur cijfermatig breekt het overgrote deel van de spelers die voor Jong Ajax worden gehaald gewoon nooit door in het eerste, of ze nu wel of niet uit het buitenland komen.

En ja, "zij" beginnen nu ook in Zuid Amerika. Geven ze 6 miljoen uit aan een spits die op de bank zit. :FP: En de eerder als talent binnengehengelde Muric probeert nu liever bij een andere club door te breken. :FP::FP: Bij ons is de voor 6 miljoen gehaalde Zuid-Amerikaan in ieder geval topscorer. Kunnen ze in Amsterdam niet zeggen. En in Rotterdam ook niet.

Nu we het toch over "ons" hebben, zo slecht is de scouting helemaal niet. Ik denk dat "doorbreken van jonge spelers uit andere landen" wel het laatste criterium is waar je de scouting op kunt afrekenen. Er is een hoop dat je in kaart kunt brengen, maar pertinent niet hoe een jonge speler, in een ander land, met een andere cultuur, en op een hoger niveau, in staat gaat zijn om de stap te maken. Zelfs voor spelers die hier zijn opgegroeid en al jaren bij de club zitten blijkt dat moeilijk te zijn in te schatten. Zelfs voor de bordopschootscoutforummers. Want wie had verwacht dat mensen serieus zouden voorstellen om een wedstrijd te beginnen met Lammers in de spits. Een jongen die tot 2 jaar geleden een anonieme middenvelder van de B1 was. Of dat Willems en Arias serieus hun best moeten doen om hun basisplaats niet te verliezen aan Brenet?

Aan het al dan niet doorbreken van een jonge speler uit het buitenland zitten zó veel vraagtekens, dat het vooral een kwestie van geluk is. De categorie die wél een redelijke zekerheid is, is, zoals Ongezouten al aangaf, allang weggeplukt door rijke clubs uit het buitenland.

Waar je de scouting wél op kunt afrekenen: op een goede inschatting van de kwalitateiten en inpasbaarheid van spelers die gehaald worden voor het eerste. En op dat gebied vind ik dat de scouting het uitstekend doet. Alleen Maher vind ik een uitzondering, vooruit, en Matavz, voor de rest vind ik alle spelers dat brengen dat vantevoren over hun werd geschetst, of die verwachting zelfs overstijgen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Arias, Isimat, Moreno, Willems, Guardado, Pröpper, Ramselaar, Jozefzoon en Luuk de Jong, maar ook reeds vertrokken spelers als Wijnaldum, Strootman en Mertens.

Een opmerking als bovenstaande leidt altijd tot een reactie als "maar Jozefzoon komt tekort voor PSV 1", "maar Isimat is een houten Klaas en is geen waardige vervanger voor Bruma", "maar Schwaab komt tekort", "maar Ramselaar is een domme draver". En ja, dat zal allemaal wel zo zijn. Maar dat heeft allemaal niets met scouting te maken, maar met supporters die lievere betere of andere spelers hadden zien komen. Maar de spelers laten het niveau zien dat de scouting over hun heeft geschetst. En hun prestaties zijn ook in lijn met de betaalde vergoedingssommen.


 
Je kunt wel hier lacherig over doen en alles wegrelativeren waar ajax mee bezig is geweest of is, maar ajax heeft wel voet aan de grond gekregen in Denemarken waar wij dachten dat te doen in Belgie: tgelkens liepen en lopen tientallen Belgische talenten rond binnen de jeugd opleiding van psv maar de eerste PSV-waardige speler moet zich nog aandienen. Bij ajax hebben er iig een paar zich laten zien en spelen nu bij de subtop/top van de PL. Of het nu door die samenwerkling kwam of door anderssoortige scouting, doet er volgens mij niet echt toe.
PSV betaalde anders ook miljoenen voor Ronaldo of Robben zoals Ajax dat nu doet voor een Sanchez, inderdaad ook geen onbekende speler aangezien hij met zijn club de CL van Zuid-Amerika won. Alleen had ik graag gezien dat hij bij ons speelde ipv Isimat en Schwaab. Ook economisch vertegenwoordigt een Sanchez een veel grotere waarde dan Isimat, niet voor niets lijkt mij. Isimat kun je wel als "goed werk van Brands"gaan bestempelen: ik vind hem een clown, ook binnen de lijnen.
Het gaat er om dat PSv de slag dreigt te verliezen.
 
Toch is het momenteel zo dat wat psv vroeger veel beter kon met het halen van Ronaldotjes etc. nu iets is wat ajax (uiteraard andere talenten dan een Ronaldo of Robben) de laatste jaren veel beter doet: spelers als Vieze Jan V., Aldeweireld, Eriksen, Dolberg, Cherny maar ook destijds toch een groot talent als Fischer of Boilesen (om allerlei rededen niet gered) zijn betere voorbeelden dan wat PSV op dat gebied heeft gepresteerd. En nu beginnen zij ook in Zuid-Amerika met aankopen als Sanchez en Cassiera. Wanneer een paar van deze spelers het "maakt" hier, dan maakt die de weg vrij voor de rest van de talenten uit die landen, zoals de Deense talenten dat doen voor ajax.

Dat komt omdat de situatie vroeger heel ander was. Toen lagen de financiële verhoudingen nog niet zo enorm scheef als ze nu liggen. Zowel PSV als Ajax waren toen nog europese topclubs die in princiep nog kans hadden om europees succes te halen. Nu heeft een nietszeggende Engelse bottomdweller club zoals Bournemouth o.i.d. met een stadion voor 11.000 man gewoon even een transferbudget van 100 miljoen. En Russische en Chinese clubs wassen miljarden wit en lappen bizarre transfersommen.

Gore Jan V. is slechts 2x kampioen geworden in 6 jaar tijd. Alderweireld werd geen 1x kampioen; alleen Eriksen kan positieve resultaten overleggen. Boilesen heeft slechts een handvol wedstrijden gespeeld voor Ajax, en die waren allemaal bedroevend slecht. De rest lag hij vooral in de lappenmand.

Ik vind het vreemd dat je zegt dat Ajax het beter doet en daarbij voorbeelden aanhaalt van spelers die het niet gehaald hebben. Als PSV spelers het niet redden is PSV triest bezig qua scouting, maar als Ajax aankopen het niet halen is Ajax toch nog goed, of in ieder geval beter, bezig.

We moeten eerst nog maar eens gaan zien of Dolberg en Cherny ook daadwerkelijk zulke grootheden worden als men momenteel voorspeld heeft. Fischer zou na een indrukwekkende paar wedstrijden ook een wereldtopper worden en die voetbalt nu voor Middlesbrough.

De spelers die je opnoemt van Ajax komen overigens in de verste verte niet in de buurt van Ronaldo of Robben, maar dat terzijde.

Ik denk dat je je niet zo'n zorgen hoeft te maken dat wanneer er 1 speler uit Colombia slaagt, dat ineens iedere Zuid-Amerikaan naar Ajax zal willen gaan. De meeste Zuid-Amerikanen zijn (begrijpelijkerwijs) pure broodvoetballers, want ze komen meestal uit ellendige buurten en kijken dus puur naar waar ze het meeste kunnen verdienen. Vandaar dat half Brazilië vandaag de dag ook in Rusland speelt of naar China verkast. Daar kan PSV noch Ajax tegenop. De kas van Ajax is het tienvoudige van die van PSV, en dus legt PSV het op dat gebied sowieso al af tegen Ajax, maar de kas van corrupte Russische, Engelse en Chinese clubs is het 1000-voudige van die van Ajax, dus wees niet bezorgd dat straks half Zuid-Amerika bij Ajax speelt, want die hebben genoeg andere, meer lucratieve opties dan Ajax. Dat ze sporadisch een keer treffen met een goede buitenlandse speler wil niet zeggen dat ze dit elke keer gaat lukken; ook Ajax moet het doen met de kliekjes.
 
Ben het op sommige punten niet met je eens:
- Aldeweireld of Jan V. zijn misschien geen 4 keer kampioen geworden maar waren en zijn gewoon international subtoppers. En dat laat het vervolg van hun carierre ook zien. Dat heeft Ajax dus destijds goed gezien daar waar psv al sinds 20 jaar er niet in slaagt om 1 zelf opgeleide/gescoute Belg te presenteren van het niveau Aldeweireld of Vieze Jan.
- Dat ik Boilesen noem of Fischer: ik vond het grote talenten. Boilesen bleek erg blessuregevoelig waardoor hij nooit constant kon zijn. Dat doet echter niets af aan het goede scoutingswerk van Ajax. Ook Fischer had ik graag bij psv gezien omdat ik hem in potentie altijd een goed talent vond. Wie weet was hij hier met beide benen op de grond gehouden waardoor hij wel zou zijn gaan slagen.
- Dat het afwachten is of Dolberg het gaat maken, dat zal allemaal wel. Ik zie dat men het iig in de Eredivisie moeite heeft met hem en hij zich met zijn 19 jaar gewoon heel goed staande houdt.
- De zorgen die ik wat dat betreft heb zijn niet gebaseerd op lucht of zo: Ajax ging vroeger nooit shoppen in Zuid Amerika maar nu wel. Ze hebben al Denemarken en daardoor eigenlijk ook Scandinavië waardoor het voor psv slechts mogelijk is om te shoppen in de Balkan waar tot nu toe alleen maar teleurstellende talenten vandaan zijn gehaald.
En je zegt het ook zelf: Ajax heeft veel meer geld dan psv. Dus moet psv zijn scouting versterken en inventief zijn want zij kunnen een Ziyech of vergelijkbare speler gewoon kopen tegenwoordig.
 
Ik deel je mening over Boilesen niet, dat vond en vind ik voetballend echt een flapdrol, maar ik deel je mening wel w.b.t. Fischer; voetballend gezien was ik daar ook erg gecharmeerd van. Maar dat is nou net het moeilijke; je kan er geen pijl op trekken hoe een carrière zich ontwikkelt. Fischer was veelbelovend maar belandde bij een degradatiekandidaat in Engeland. Dat verhaaltje kun je ook wel plakken aan verschillende PSV talenten; het leek allemaal veelbelovend maar het werd niets. Daarom vond ik het vreemd om die spelers erbij te halen. Want als we het toch puur over talent hebben en niet over het verdere verloop van de carrières, dan kom ik toch bij PSV uit, en niet bij Ajax: het grootste talent van de laatste tien jaar in Nederland vind ik dan Bakkali; die had echt Robben-achtige trekjes in zijn aanvalsspel, maar die miste weer mentaliteit, of uberhaupt verstand. Dan hadden we nog Reis, dat leek ook echt iets te gaan worden, maar ook hij had mentaliteitsproblemen. En qua talent is Willems echt vele malen beter dan Boilesen, maar ja, meneer denkt dat alles vanzelf komt of dat hij er al is, en op die manier gaat ook hij het niet maken. Kortom, het blijft toch een beetje koffiedik kijken hoe spelers zich gaan ontwikkelen, niet alleen sportief maar ook mentaal. Lammers was afgeschreven en richt zich ook ineens op, terwijl de opgehemelde v.d Moot er ineens niets meer van kan.

Om toch maar even on-topic te gaan: De keren dat ik Beto da Silva heb zien voetballen zag ik er zeker wel potentie in, maar dan moet je wel een coach hebben die het aandurft om die jongen de kans te geven. Wat dat betreft vind ik PSV veel te mieterig; te voorzichtig. 'Langzaam brengen' houdt bij PSV blijkbaar een traject van 8 jaar in o.i.d.: eerst 3 jaar aftasten bij Jong PSV, dan 3 jaar meetrainen om 'kennis te maken met het niveau' (maar nooit minuten maken en ook niet uitgeleend worden, en dus stoppen deze talenten in hun ontwikkeling in een belangrijke fase van hun ontwikkeling); vervolgens 2 jaar lang schamele invalbeurtjes, maar dan moet ze er ineens staan, want ze hebben al zolang meegelopen. Dat schiet natuurlijk niet op. Maar goed, ik vind dus niet dat PSV er weinig aan doet; het heeft wel vaker pech gehad met talenten, dat wel.

Ik vind de scouting ook verre van zaligmakend hoor, maar dat kon je eigenlijk van tevoren wel weten toen Brands kwam. Die had natuurlijk nauwelijks internationale connecties. Dat heeft tijd nodig. En ja, de PSV scouting, ik heb er gezien het huidige voetbalklimaat simpelweg geen enkele verwachting meer van. Ik snap dat Zuid-Amerika gezien de historie sentimentele waarde heeft voor de PSV supporter, want wie wil nou niet nog een Alex, Romario etc. zien schitteren in een PSV-shirt, maar juist qua scouting in Zuid-Amerika voelt het voor mij een beetje als een zwerver die tussen de vuilnis naar een Rolex aan het zoeken is o.i.d. Overigens zijn er natuurlijk wel meer plekken waar je talenten vandaan kunt halen dan Zuid-Amerika, Denemarken, België en de Balkan. Wat mij betreft mag PSV bijvoorbeeld wel eens wat meer in Afrika gaan kijken; daar komen met regelmaat goeie spelers vandaan.


En wat betreft die Belgen van de laatste 20 jaar: in 1997 speelde er geloof ik ene Luc Nilis voor PSV, en een Marc Degryse, en Gilles de Bilde. Zowel Nilis als Degryse zijn inderdaad niet van het niveau Alderweireld of Jan V.; hun niveau lag daar boven, dus ook daar heb je gelijk ;)

W.b.t. de opleiding had MMN32 er al een helder antwoord over gegeven: PSV en de doorstroming van talenten is pas echt iets van de laatste jaren. Daarvoor was de jeugdopleiding er in principe voor spek en bonen; geen enkele intentie om spelers te kweken voor het eerste.

[edit: sry, Penalty, ik had vind met -dt geschreven. Slecht, ik weet het;)]
 
Laatst bewerkt:
Ben het op sommige punten niet met je eens:
- Aldeweireld of Jan V. zijn misschien geen 4 keer kampioen geworden maar waren en zijn gewoon international subtoppers. En dat laat het vervolg van hun carierre ook zien. Dat heeft Ajax dus destijds goed gezien daar waar psv al sinds 20 jaar er niet in slaagt om 1 zelf opgeleide/gescoute Belg te presenteren van het niveau Aldeweireld of Vieze Jan.
- Dat ik Boilesen noem of Fischer: ik vond het grote talenten. Boilesen bleek erg blessuregevoelig waardoor hij nooit constant kon zijn. Dat doet echter niets af aan het goede scoutingswerk van Ajax. Ook Fischer had ik graag bij psv gezien omdat ik hem in potentie altijd een goed talent vond. Wie weet was hij hier met beide benen op de grond gehouden waardoor hij wel zou zijn gaan slagen.
- Dat het afwachten is of Dolberg het gaat maken, dat zal allemaal wel. Ik zie dat men het iig in de Eredivisie moeite heeft met hem en hij zich met zijn 19 jaar gewoon heel goed staande houdt.
- De zorgen die ik wat dat betreft heb zijn niet gebaseerd op lucht of zo: Ajax ging vroeger nooit shoppen in Zuid Amerika maar nu wel. Ze hebben al Denemarken en daardoor eigenlijk ook Scandinavië waardoor het voor psv slechts mogelijk is om te shoppen in de Balkan waar tot nu toe alleen maar teleurstellende talenten vandaan zijn gehaald.
En je zegt het ook zelf: Ajax heeft veel meer geld dan psv. Dus moet psv zijn scouting versterken en inventief zijn want zij kunnen een Ziyech of vergelijkbare speler gewoon kopen tegenwoordig.

Ajax ging vroeger ook shoppen in Zuid Amerika. Het verschil is dat hun aankopen in Zuid Amerika altijd mislukten waardoor het niet op het netvlies is blijven hangen. Maar spelers als Gabrich, Marcio Santos, Mauro Rosales, Mariano Juan en Lodeiro zijn toch echt voor veel geld door Ajax gehaald. Oh ja, Froylan Ledezma niet vergeten, over wie ze met Feyenoord onder aan de trap van het vliegtuig nog stonden te ruziën. De enige Zuid-Amerikaan die bij Ajax geslaagd is, is Maxwell. En of hun boodschappen nu wel succesvol zijn, moet nog blijken. Vooralsnog hebben ze 2 aankopen gedaan, van wie er 1 de bank warmhoudt.

En leuk, dat ze Denemarken hebben, maar Dolberg wordt nu verhuurd aan Heerenveen. Dus zoveel invloed heeft dat in de rest van Scandinavië kennelijk ook weer niet. Zou ook raar zijn; Het is alsof een Luxemburgse speler een voorkeur zou gaan hebben voor AC Milan omdat daar in het verleden Gullit, Rijkaard en Van Basten rondliepen.

Alderweireld en Vertonghen zijn overigens opgeleid door Germinal Beerschot. Sinds die club de "samenwerking" met Ajax opzegde zijn er ook nog maar vrij weinig Belgen via Ajax doorgebroken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan