Amerika

Daar heb je helemaal gelijk in. Obama's successen zijn voornamelijk buitenlands, en zijn populariteit was in het buitenland vele malen groter dan in de VS, zie bv die volkomen belachelijke Nobelprijs. Binnenlands is Obama eigenlijk gewoon mislukt. Hij vertegenwoordigde hoop, optimisme en sprak minderheden aan om de positie die hij betreikt heeft, niet om wat hij gedaan heeft.
George W Bush heeft hard gefaald op buitenlands niveau, maar is op binnenlands niveau vrij geliefd bij een groot deel van de Amerikaanse bevolking. Iets dat wij niet meekrijgen in de media hier omdat wij alleen zijn buitenlandse beleid zien en tenzij je Amerikaanse bronnen volgt (ik zie het ook niet, maar baseer me op wat ik van Amerikanen heb gehoord). Hij was niet het grootste licht, maar genoeg goede mensen om hem heen om toch zaken gedaan te krijgen.

Wat Obama betreft, ik heb van de meeste Amerikanen die ik gesproken heb een vrij unaniem antwoord gekregen (Democraten en Republikeinen): Obama was een waardig staatsman die weinigen tegen zich in het harnas joeg. Een man met klasse, stijl en gratie. Maar velen waren teleurgesteld in wat hij voor elkaar gekregen heeft.

Tenminste dat is wat ik meekrijg
 
Dat was toch voornamelijk op het conto van de FED te schrijven, die in die tijd nog geheel onafhankelijk was van de President

Was nog even gaan zoeken en vond onderstaande. Maar ja, is dat via een bron met een roze Obama-bril of niet? Sommigen zullen zeggen van wel, anderen van niet.

President Barack Obama outlined the economic stimulus package during his 2008 campaign. Congress approved the American Recovery and Reinvestment Act (ARRA) in February 2009. The Congressional Budget Office estimated it would add $787 billion in budget deficits by 2019.

The economic stimulus package ended the Great Recession by spurring consumer spending. Most importantly, it instilled the confidence needed to boost economic growth.

https://www.thebalance.com/what-was-obama-s-stimulus-package-3305625
 
Een dag later herhaalde de president zijn opmerkingen nog een keer. Hij zette ze extra kracht bij door een van de congresleden, Ilhan Omar, ervan te betichten "trots op Al Qaeda" te zijn door haar een verzonnen citaat in de mond te leggen.
Lijkt net een kleuterschool daar in Amerika.

De vier nieuwkomers in het Huis, die bekend zijn komen te staan als 'The Squad', zijn afkomstig uit de activistische hoek en gedragen zich anders dan veel carrièrepolitici. Ze maken bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van sociale media om aan te dringen op radicale verandering.
Daar komt de aap uit de mouw.

Wat een kinderachtige boel daar. Elkaar lastigvallen via social media. Misschien zouden ze daarop gewoon een verbod moeten leggen. Wat ik me afvraag en ook veel belangrijker vind, is hoe Trump deze mensen behandeld op de werkvloer. Lopen ze daar ook altijd zo zielig te bekvechten, vraag ik me af, of discussiëren ze daar wel serieus zonder elkaar persoonlijk aan te vallen?

Verder zie ik een hoop chaos in het bericht staan. Blijkbaar wil Democraat Pelosi iets goeds doen voor haar partij, en BAM, ook zij is het slachtoffer van de racistkaart.
Pelosi riep de Democraten vorige week bijeen voor een besloten bijeenkomst, waar ze benadrukte dat partij-eenheid essentieel is om Trump volgend jaar te verslaan. Die boodschap was duidelijk gericht aan 'The Squad'. Ocasio-Cortez voelde zich aangevallen en beschuldigde Pelosi ervan te veel nadruk te leggen op hoe "mensen van kleur" in haar partij zich gedragen.

En dan nog die Republikein die zeiden dat Pelosi de debatsregels overtrad en te ver ging :zien: Nou ben ik wel erg benieuwd wat daar wel allemaal niet mis mee was.

Allemaal geen lievertjes wat ik zo meekrijg van dit conflict.
 
Het zou toch compleet belachelijk zijn, als Rutten ook even al zijn ideeën per twitter spuit. #wateenonzin
 
Maar is het niet zo, dat Amerika altijd al slecht is geweest voor de rest van de wereld. Met de CSI/Google/Apple die bijvoorbeeld heel de wereld afluisteren, de oorlogen die Amerika heeft veroorzaakt, en dat ze nu als enige land ter wereld uit het kilmaatakkoord zijn gestapt.

Ja oke, ze hebben ervoor gezorgd dat de eerste en tweede wereldoorlog werd beëindigd, maar ze deden bij beide oorlogen pas mee omdat ze zelf werden aangevallen.
Marshallhulp was leuk, en eigenlijk het enige goede wat Amerika heeft gedaan.
 
Vreemd is dat. Dan blijkt de Nederlandse situatie, wat ik ook al zo prijzig vind, helemaal niet zo slecht.

Ik volg de politiek niet zo heel goed en zeker toen niet. Was Obama zo'n waardeloze president?
Werkte het NLse systeem ook gelijk goed? Ik denk het niet. Dit is een drastische verandering van een systeem wat honderden jaren oud is. En niet alleen dat: ook cultureel en maatschappelijk gezien is dit een hele andere manier van denken en handelen zowel voor de verzekeraars, bedrijven, de overheid en burgers zelf. In NL klagen we natuurljk ook dat we zoveel belasting moeten betalen maar uiteindelijk zijn wij allemaal blij met de relatieve welvaart en voorzieningen voor iedereen die grotendeels door die belastingcenten worden gefinancierd. Het collectief denken en het systeem daarop inrichten zit in onze geschiedenis, cultuur en denken. Het is hier tientallen jaren lang strijd gevoerd voor vele rechten die we nu als normaal beschouwen. Die Pioneers van toen werden ook niet begrepen door het overgrote deel van de bevolking en de politiek. Het ontslagrecht, de ziektewet, vakantiedagen, de AOW maar ook verplicht verzekerd zijn etc waren in 1900 geen normale begrippen. Dit alles overigens grotendeels te danken aan de linkse partijen die tegenwoordig alleen maar de hoon over zich heen krijgen maar dit geheel ter zijde.
Obama heeft iets revolutionairs neergezet wat nu bij de kinderziektes al de nek wordt omgedraaid. Misschien is de VS ook niet het land waar je zoiets moet proberen. Het collectieve en voor elkaar wat over hebben zit nu eenmaal niet in het DNA van dat land. Individueel geld storen voor de goede doelen etc of samen met je kerkgemeenschappen iets organiseren doen ze wel maar gezamenlijk als land besluiten dat je wat moet afstaan voor een ander ( wat uiteindelijk ook eigen belang is, omdat je daarmee meer veiligheid en geluk creert in de samenleving), zit niet in het systeem van die mensen.
 
Het beëindigen van de recessie van 2008.
Daar hebben ik en mijn collega's, clienten, en vrienden weinig van gemerkt.

De economie golft heeft een natuurlijk op en neer beweging die de regering met fiscale beleid probeerd te sturen. Het economische beleid van de Obama adminstratie hebben er eerder voor gezorgd dat de recessie langer duurde. Toen er sprake van een herstel was dat de langzaamste met de minste economische groei sinds The Great Depression.

De juiste maat en vergelijking voor Obama's record is niet om het herstel te vergelijken met de recessie, maar om het herstel van Obama te vergelijken met andere terugvorderingen van andere recessies sinds de grote depressie. Met die maatregel is het duidelijk dat Obamanomics het slechtste herstel van een recessie sinds de grote depressie heeft voortgebracht, erger dan wat elke andere president die een recessie heeft meegemaakt sinds de grote depressie heeft bereikt.

In de 10 vorige recessies sinds de grote depressie, voorafgaand aan deze laatste recessie, herstelde de economie alle banen die verloren zijn gegaan tijdens de recessie na een gemiddelde van 25 maanden na de eerdere banen piek (toen de recessie begon), volgens de gegevens bijgehouden door de Federal Reserve Bank van Minneapolis. Dus het effect op banen van eerdere post depressie recessies hebben een gemiddelde van ongeveer 2 jaar geduurd. Maar onder president Obama, in april, 2013, 64 maanden na de voorgaande banen piek, bijna 51/2 jaar, was nog steeds niet alle banenverlies van de recessie hersteld. In april, 2013, waren er een geschatte 135.474.000 Amerikaanse arbeiders, nog steeds neer over 2.600.000 banen van de eerdere piek van 138.056.000 in januari, 2008.

Ronald Reagan leed een ernstige recessie die begon in 1981, die het resultaat was van het monetair beleid dat de rug van de brullende jaren zeventig inflatie brak. Maar al het banenverlies van die recessie werd na 28 maanden hersteld, waarbij het herstel werd gevoed door een traditioneel Pro-groeibeleid. Op dit punt in de Reagan Recovery, 64 maanden na de recessie begonnen, was het aantal banen gegroeid met 9,5% hoger dan waar ze waren toen de recessie begon, wat neerkomt op een toename van ongeveer 10.000.000 meer banen. Daarentegen, in april, 2013, waren banen in het herstel van Obama nog ongeveer 2% beneden waar ze waren toen de recessie begon, ongeveer 2 1/2 miljoen minder, of een tekort van ongeveer 10.000.000 banen als je de bevolkingsgroei meetelt sinds de recessie begon, zoals hieronder besproken.

Obama's zogenaamde herstel omvatte de langste periode sinds de grote depressie met werkloosheid boven 8%, 43 maanden, van februari, 2009, toen Obama de zogenaamde stimulans kost bijna $1.000.000.000.000 werd gepasseerd, tot augustus, 2012. Het omvatte ook de langste periode sinds de grote depressie met werkloosheid op 9,0% of hoger, 30 maanden, van april, 2009, tot september, 2011. Gedurende de hele 65 jaar van januari, 1948 tot januari, 2013, waren er geen maanden met een werkloosheid van meer dan 8%, met uitzondering van 26 maanden tijdens de bittere recessie van 1981 – 1982, die de historische inflatie van de jaren zeventig heeft gedood. Dat is hoe onverenigbaar met de voorgeschiedenis van de Amerikaanse economie dat president Obama de werkloosheid heeft vergroot.
 
Laatst bewerkt:
Werkte het NLse systeem ook gelijk goed? Ik denk het niet. Dit is een drastische verandering van een systeem wat honderden jaren oud is. En niet alleen dat: ook cultureel en maatschappelijk gezien is dit een hele andere manier van denken en handelen zowel voor de verzekeraars, bedrijven, de overheid en burgers zelf. In NL klagen we natuurljk ook dat we zoveel belasting moeten betalen maar uiteindelijk zijn wij allemaal blij met de relatieve welvaart en voorzieningen voor iedereen die grotendeels door die belastingcenten worden gefinancierd. Het collectief denken en het systeem daarop inrichten zit in onze geschiedenis, cultuur en denken. Het is hier tientallen jaren lang strijd gevoerd voor vele rechten die we nu als normaal beschouwen. Die Pioneers van toen werden ook niet begrepen door het overgrote deel van de bevolking en de politiek. Het ontslagrecht, de ziektewet, vakantiedagen, de AOW maar ook verplicht verzekerd zijn etc waren in 1900 geen normale begrippen. Dit alles overigens grotendeels te danken aan de linkse partijen die tegenwoordig alleen maar de hoon over zich heen krijgen maar dit geheel ter zijde.
Obama heeft iets revolutionairs neergezet wat nu bij de kinderziektes al de nek wordt omgedraaid. Misschien is de VS ook niet het land waar je zoiets moet proberen. Het collectieve en voor elkaar wat over hebben zit nu eenmaal niet in het DNA van dat land. Individueel geld storen voor de goede doelen etc of samen met je kerkgemeenschappen iets organiseren doen ze wel maar gezamenlijk als land besluiten dat je wat moet afstaan voor een ander ( wat uiteindelijk ook eigen belang is, omdat je daarmee meer veiligheid en geluk creert in de samenleving), zit niet in het systeem van die mensen.
Volgens mij is Obamacare gewoon niet goed opgezet, veel te weinig collectief. Een algemene ziektekostenverzekering kan eigenlijk alleen maar goed werken als de risicos echt collectief over de hele breedte van de bevolking worden gedragen.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Volgens mij is Obamacare gewoon niet goed opgezet, veel te weinig collectief. Een algemene ziektekostenverzekering kan eigenlijk alleen maar goed werken als de risicos echt collectief over de hele breedte van de bevolking worden gedragen.
Ik denk dat ook te maken heeft met de vele compromissen die men heeft moeten doen.
 
Ik denk dat ook te maken heeft met de vele compromissen die men heeft moeten doen.
Inderdaad, hij had net als Trump, z'n presidentiele macht veel bottre moeten gebruiken. Hoewel hij dan wellicht de rechterlijke macht op z'n weg had gekregen.
 
En Rutte gaat vandaag gezellig met d

Dus je moet dit soort optredens en ideeën van een president maar gewoon kritiekloos voorbij laten gaan?
Dat zeg ik niet, maar de manier hoe ze het nieuws brengen is net zo opruiend. CNN is een niche kanaal geworden, net zoals msnbc en Fox News.
 
Dat zeg ik niet, maar de manier hoe ze het nieuws brengen is net zo opruiend. CNN is een niche kanaal geworden, net zoals msnbc en Fox News.
Wat is er dan zo opruiend aan? Volgens mij doen ze gewoon verslag en houden ze zich - in elk geval veel meer dan Fox News - aan de feiten.

Ik ben blij al blij dat er nog kritische media zijn in VS. Zoals de Washington Post, die zoals zo vaak haarfijn de vinger op de zere plek legt:

https://www.washingtonpost.com/poli...-tiny-push-trumps-crowd-chants-send-her-back/

Iemand sommeren het land te verlaten, zonder feitelijke argumenten... dat is pas opruiing.
 
Ilhan Omar is anti-semiet. Komt oorspronkelijk uit Somalie (niet echt een bastion van democratie en vrede) en heeft hoogst waarschijnlijk onder valse voorwendselen toegang tot Amerika gekregen (onderzoek is gaande, omdat ze wellicht haar broer trouwde om een greencard te krijgen). Over 9/11 moeten we volgens haar niet zo moeilijk doen omdat "some people did some thing." Ze is een supporter van Hammas en IS, heeft zich met organizaties en mensen verbonden die ook terroristische banden hebben, en spreekt zich konstant tegen Amerika uit, dat het zo'n slecht land is voor minderheden etc. Nu zal ik de eerste zijn om te zeggen dat niet alles rozegeur en manenschijn is hier, maar ik denk dat Amerika haar meer heeft geboden dan Somalie ooit zou kunnen doen. Als je dit en nog een hoop andere zaken bij elkaar opteld, is het niet vreemd dat veel mensen dan denken "als je het hier zo kut vindt, rot dan maar op." Dat de president zich daarin meldt is niet goed te praten, maar dit is Trump. Hij heeft maling aan wat de media en anderen van hem denken, en dat vinden zijn supporters dan ook weer tof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan