Muziek

Ik kwam deze tegen (als enorme Toto fan) en lopende legende Simon Phillips (drummer van die band tot een jaar of 5 geleden) verteld hier over het niet meer weten hoe ze de hit Rosanna live moeten afronden tijdens een concert.

 
Cool, Simon Philips! Is ooit wel eens op bezoek geweest bij de club waar ik toen speelde voor een slagwerk-workshop. Vriendelijke en toffe kerel!
 
Ik zag hier laatst top2000-lijstjes voorbijkomen. Nu ben ik eigenlijk helemaal niet van de lijstjes. Simpelweg omdat het een dag later weer heel anders kan zijn. Maar stel, je zou een top 5 of top 10 moeten maken van albums die je het meest hebt geluisterd. Die als een rode draad door je leven lopen. Die je getroost hebben. Die je geïnspireerd hebben. Enz enz. Welk album (s) moet (en) bij jou in zo’n lijst komen?

Ik trap af:

1. El Dorado - Marcus King
Bij toeval een jaar of 2 geleden tegengekomen, sindsdien muzikaal enorm veel inspiratie uitgehaald. Zowel qua songwriting als qua sound.
2. Sgt. Peppers - The Beatles
Leren kennen door een docent op het VO.
De mystiek pakte me en heeft me niet meer losgelaten.
3. A night at the opera - Queen
Next level musiceren. Het maximale uit een studio halen. Zo indrukwekkend.
4. Bat out of hell - Meat Loaf
Next level componeren. Jim Steinman is de Bach van de 20e eeuw.
5. OK Computer - Radiohead
Tom Yorke maakt kunst in de vorm van popliedjes.
6. Mandylion - The Gathering
Relatief vrij eenvoudige muziek, maar puber Welt kon er heerlijk op wegdromen.
7. Theme from a perfect world - Andy Timmons
Fijne gitarist. Een van de weinige gitaristen die een lange solo interessant weet te houden. Lukather (Toto) kan dat ook.
8. Use your illusion I - Guns ‘n Roses
Toen mijn grote zus op kamers ging, logeerde ik wel eens bij haar. Ik was een jaar of 14 en hoorde buurjongens liedjes van Guns spelen. Ik was verkocht en begon vrij snel daarna met gitaarles.
9. Rumours - Fleetwood Mac.
Als je toch eens zo liedjes kon schrijven. Ik vind eigenlijk alles van hen goed.
10. Toto IV - Toto
Ja, Toto is een beetje kitsch. Maar soms is het gewoon lekker als alles klopt. Op heel erg hoog niveau.


Ultieme guilty pleasures:
Wham en Kelly Clarkson. Sorry.
 
Lastig, ben echt iemand die vooral op genre/stemming luistert. Maar af en toe kom ik wel dingen tegen die op vinyl in huis gehaald worden in album vorm.

Grandbrothers - All the unknown

Florence + the machine - Lungs

Chilly Gonzalez - Solo Piano (al is knight moves natuurlijk zijn beste werk, "a very chilly Christmas" is voor deze dagen n aanrader)

Kate Bush - the kick inside (komt bij ouders van zolder)

Rhye - Blood

..zijn op dit moment de voorste 5. :) (de kerstkoorplaat uit Wenen van vriendinlief ff erbuiten gelaten)

(Verder staan o.a. Woodkid, Tellier, Roisin Murphy, Amy Winehouse, Sinatra, Foo Fighters, Gorillaz en anderen nog wel ergens in de rij. Oh, en Fleet Foxes (shore) zal na de kerst zeker onder de naald komen).
 
Laatst bewerkt:
Lastig, ben echt iemand die vooral op genre/stemming luistert. Maar af en toe kom ik wel dingen tegen die op vinyl in huis gehaald worden in album vorm.

Grandbrothers - All the unknown

Florence + the machine - Lungs

Chilly Gonzalez - Solo Piano (all is knight moves natuurlijk zijn beste werk, en "a very chilly Christmas" voor deze dagen n aanrader)

Kate Bush - the kick inside

Rhye - Blood

..zijn op dit moment de voorste 5. :) (de kerstkoorplaat uit Wenen van vriendinlief ff erbuiten gelaten.

(Verder staan o.a. woodkid, Tellier, Roisin Murphy, Amy Winehouse, Sinatra, foo fighters, Gorillaz en anderen nog wel ergens in de rij)
Leuk, paar namen die ik niet ken. Ga ik luisteren!
 
Sob Rock - John Mayer (troost)
Continuum - John Mayer
Rumors - Fleetwood Mac
Norman Fucking Rockwell!! - Lana del Rey
Sgt Peppers - The Beatles
Blonde - Frank Ocean
Lemonade - Beyonce
Harry’s House - Harry Styles
Folklore - Taylor Swift
Thriller - Michael Jackson
My Beautiful Dark Twisted Fantasy - Kanye West
Purple Rain - Prince
AM - Arctic Monkeys
Blue - Joni Mitchell

Leuk idee Welt!
 
Leuk, paar namen die ik niet ken. Ga ik luisteren!
Ik ga dat ook doen bij jullie muziek, veel nummers die ik niet ken ik in dit topic.
Sluit me bij Relix aan dat het bij mij ook afhangt van de mood.

Ik heb te veel lijstjes waardoor ik soms vergeet wat ik mooi vind. Soms vind ik Jimmy Rosenberg heerlijk om naar te luisteren en soms is die muziek weer zeer irritant. Een ander moment helemaal comfortabel met Reggae maar ik kan ook helemaal reggae moe zijn. Ik vind het zo knap dat mensen een top lijst kunnen maken, ik kan dat gewoon niet. Rock blijft vaak wel op het menu
 
Ik zag hier laatst top2000-lijstjes voorbijkomen. Nu ben ik eigenlijk helemaal niet van de lijstjes. Simpelweg omdat het een dag later weer heel anders kan zijn. Maar stel, je zou een top 5 of top 10 moeten maken van albums die je het meest hebt geluisterd. Die als een rode draad door je leven lopen. Die je getroost hebben. Die je geïnspireerd hebben. Enz enz. Welk album (s) moet (en) bij jou in zo’n lijst komen?

Ik trap af:

1. El Dorado - Marcus King
Bij toeval een jaar of 2 geleden tegengekomen, sindsdien muzikaal enorm veel inspiratie uitgehaald. Zowel qua songwriting als qua sound.
2. Sgt. Peppers - The Beatles
Leren kennen door een docent op het VO.
De mystiek pakte me en heeft me niet meer losgelaten.
3. A night at the opera - Queen
Next level musiceren. Het maximale uit een studio halen. Zo indrukwekkend.
4. Bat out of hell - Meat Loaf
Next level componeren. Jim Steinman is de Bach van de 20e eeuw.
5. OK Computer - Radiohead
Tom Yorke maakt kunst in de vorm van popliedjes.
6. Mandylion - The Gathering
Relatief vrij eenvoudige muziek, maar puber Welt kon er heerlijk op wegdromen.
7. Theme from a perfect world - Andy Timmons
Fijne gitarist. Een van de weinige gitaristen die een lange solo interessant weet te houden. Lukather (Toto) kan dat ook.
8. Use your illusion I - Guns ‘n Roses
Toen mijn grote zus op kamers ging, logeerde ik wel eens bij haar. Ik was een jaar of 14 en hoorde buurjongens liedjes van Guns spelen. Ik was verkocht en begon vrij snel daarna met gitaarles.
9. Rumours - Fleetwood Mac.
Als je toch eens zo liedjes kon schrijven. Ik vind eigenlijk alles van hen goed.
10. Toto IV - Toto
Ja, Toto is een beetje kitsch. Maar soms is het gewoon lekker als alles klopt. Op heel erg hoog niveau.


Ultieme guilty pleasures:
Wham en Kelly Clarkson. Sorry.
Ik heb echt werkelijk geen idee welke cd's ik het meest geluisterd heb. Daarnaast zal het merendeel reli-metal zijn en zal het de mensen hier geen klap zeggen, maar dat mag de pret niet drukken, ik mik er een aantal neer waarvan ik weet dat ik ze gewoon grijs heb gedraaid toen ik jonger was en ook nu nog wel eens aanzet. Waarbij de volgorde geen klap zegt. Voor het gros is het de combi van wat mij betreft positieve hoopgevende lyrics en een lekker gitaardeuntje wat hen in dit lijstje plaatst.

Mortification - Post momentary affliction (1e metal in mijn bezit, nog op MC niet )
ZAO - Where blood and fire bring rest
Paramaecium - Within the Ancient Forrest
Metanoia - In darkness or in light
Morphia - Fading Beauty
Saviour Machine - I en II, en Legend I en II
Believer - Dimensions
Extol - Burial
The spirit that guides us - The sand, the barrier
R.E.M. - Monster
 
Leuk. Van Andy Timmons heb ik de plaat ear extacy. Ik heb 'm ook nog geïnterviewd in de jaren 90 voor het Toto fanclubblad waar ik voor schreef 😁

Mijn top 10
1. Ten Pearl Jam
Sinds dat ik 'm hoorde tot nu niets van de magie verloren
2. Jeff Buckley Grace
Idem dito
3. Neill Finn Try Whistling this
Knuffelplaat van deze geniale songwriter
4. Steve Lukather Candyman
Tweede soloplaat van de Toto gitarist waar ie richting rauwe blues gaat
5. Duran Duran The Wedding Album
Sterke comebackplaat waar ze volwassen werden.
6. Tears For Fears Songs from the big chair
Altijd een m.i. ondergewaardeerde band geweest. Maar deze plaat heeft geen zwak nummer. The Working hour is een geniale track
7. Depeche Mode Songs of faith and devotion. Hun donkerste periode. En tevens mijn eerste concert van ze. Ik was toen om..
8. U2 achtung baby. Een band die zich heruitvind en de kwaliteit van hun werk behoudt..
9. Radiohead The Bends. Ok computer is hun grootste plaat, maar deze was mijn wake up call mbt Radiohead
10. Mansun Six
Waarom deze band nooit de Radiohead status heeft gekregen is me een raadsel. Geniale plaat die zich kan meten met Pink Floyd en Radioheads beste werk..
 
Leuk. Van Andy Timmons heb ik de plaat ear extacy. Ik heb 'm ook nog geïnterviewd in de jaren 90 voor het Toto fanclubblad waar ik voor schreef 😁

Mijn top 10
1. Ten Pearl Jam
Sinds dat ik 'm hoorde tot nu niets van de magie verloren
2. Jeff Buckley Grace
Idem dito
3. Neill Finn Try Whistling this
Knuffelplaat van deze geniale songwriter
4. Steve Lukather Candyman
Tweede soloplaat van de Toto gitarist waar ie richting rauwe blues gaat
5. Duran Duran The Wedding Album
Sterke comebackplaat waar ze volwassen werden.
6. Tears For Fears Songs from the big chair
Altijd een m.i. ondergewaardeerde band geweest. Maar deze plaat heeft geen zwak nummer. The Working hour is een geniale track
7. Depeche Mode Songs of faith and devotion. Hun donkerste periode. En tevens mijn eerste concert van ze. Ik was toen om..
8. U2 achtung baby. Een band die zich heruitvind en de kwaliteit van hun werk behoudt..
9. Radiohead The Bends. Ok computer is hun grootste plaat, maar deze was mijn wake up call mbt Radiohead
10. Mansun Six
Waarom deze band nooit de Radiohead status heeft gekregen is me een raadsel. Geniale plaat die zich kan meten met Pink Floyd en Radioheads beste werk..
Hier staan ook een paar juweeltjes tussen. Joker noemde ook nog Continuum van John Mayer, ook zo’n fantastische combi van pop en vakmanschap.
 
Poe. Ik vind een top 10 albums leuker dan losse nummers, maar alsnog een moeilijke vraag.

Mijn poging in een enigszins willekeurige volgorde.

  • Pearl Jam - Ten
  • Live - Throwing Copper
  • Metallica - Black album
  • Guns N’ Roses - Appetite for destruction
  • Queen - Queen
  • Nirvana - Nevermind
  • QOTSA - Songs for the deaf
  • Linkin Park - Hybrid theory
Toen was mijn inspiratie wat op. Sowieso kan ik van de bovenstaande bands nog wel meer albums noemen :ROFL:

Ha, om op 10 te komen:
  • Foo Fighters - the colour and the shape
  • Osdorp Posse - Afslag Osdorp (de vreemde eend in de bijt, maar wel grijs gedraaid)
 
Laatst bewerkt:
Poe. Ik vind een top 10 albums leuker dan losse nummers, maar alsnog een moeilijke vraag.

Mijn poging in een enigszins willekeurige volgorde.

  • Pearl Jam - Ten
  • Live - Throwing Copper
  • Metallica - Black album
  • Guns N’ Roses - Appetite for destruction
  • Queen - Queen
  • Nirvana - Nevermind
  • QOTSA - Songs for the deaf
  • Linkin Park - Hybrid theory
Toen was mijn inspiratie wat op. Sowieso kan ik van de bovenstaande bands nog wel meer albums noemen :ROFL:
Op de onderste 2 na allemaal veel geluisterd. Van Live vind ik eigenlijk alles heel erg goed tot ongeveer 2000. Mental Jewelry, Throwing copper, Secret Samadhi. Prachtig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan