Internationale Politiek

Het is nog niet te laat, alleen moeten we onze natuur beschermen in plaats van te kappen.

Maar het probleem is, in deze kapitalischtsche wereld, waar bedrijven en politici ten koste van natuur winsten willen maken, blijft het lastig om dit probleem aan te pakken. En door dit systeem blijven arme mensen arm, en als zij geld kunnen verdienen ten koste van natuur, dan doen ze dat natuurlijk. Want ze kunnen niet veel anders.

Dus pas als rijke mensen niet meer alleen aan geld denken en armoede grootschalig wordt aangepakt, zal de natuur op de eerste plaats kunnen komen en kunnen we de Amazone redden.
Kortom, we're f*cked.
 
Het is nog niet te laat, alleen moeten we onze natuur beschermen in plaats van te kappen.

Maar het probleem is, in deze kapitalischtsche wereld, waar bedrijven en politici ten koste van natuur winsten willen maken, blijft het lastig om dit probleem aan te pakken. En door dit systeem blijven arme mensen arm, en als zij geld kunnen verdienen ten koste van natuur, dan doen ze dat natuurlijk. Want ze kunnen niet veel anders.

Dus pas als rijke mensen niet meer alleen aan geld denken en armoede grootschalig wordt aangepakt, zal de natuur op de eerste plaats kunnen komen en kunnen we de Amazone redden.
Niet alleen bedrijven en politici. In Nederland zijn volop producten te krijgen die beter zijn voor mens en milieu. Maar we kiezen massaal voor de goedkopere varianten. Als we namelijk een euro besparen op een plofkip kunnen we dat uitgeven aan plastic rommel bij de action. (mijzelf incl.)
 
Een aantal gewaardeerde forumleden heeft gevraagd of ik de actuele svz in Iran zou willen toelichten.
Even een geheugen opfrissertje:
Begin september dit jaar werd Mahsa Amini in Teheran op straat aangehouden door de moraal politie. Haar hoofddoek zat niet helemaal goed.. Er zijn opnames van haar aanhouding waarin te zien is hoe ze haar hoofd tegen de auto slaan om haar in het busje te kunnen krijgen. Zij is toen in coma geraakt en overleden. 22 jaar.
Hierna zijn er steeds meer protesten en stakingen geweest en nu nog. Er zitten momenteel maar liefst 18.000 mensen vast. En meer dan 1000 zijn gedood. De eerste executies hebben al plaatsgevonden: 2 jongens van 23 en 20 jaar hebben “verklaard” schuldig te zijn aan de dood van twee mensen van de moraal politie en zijn in de afgelopen twee weken in het openbaar opgehangen. Beide jongens lachten de aanwezigen toe bij hun ophanging en hebben geroepen geen Koran verzen voor te lezen tijdens hun begrafenis maar vooral dansen en zingen!

Een aantal opvallende zaken:
1. De protesten houden aan, al 3 maanden. Dat is eerder niet voorgekomen. De groepen protesteerden is wel steeds klein maar het houdt wel aan.
2. Diegene die protesteren zijn voornamelijk 2 groepen: de dappere Perzische vrouwen plus jongeren onder de 35 jaar. Je ziet wel een kloof tussen die groepen en wat oudere generatie. Je ziet ook dat de jongeren de ouderen de schuld geven van deze situatie: dit is wat jullie generatie met hun revolutie heeft gedaan met dit land. De oudere mensen kunnen begrijpelijkerwijs niet dezelfde dingen ondernemen als de jongeren. Ze zijn ouder, banger of slecht ter been etc. Dat veroorzaakt momenteel heel wat discussies binnen de families en vriendenkringen.
3. Veel bekende Iraniërs zoals wetenschappers, artiesten, sporters, schrijvers, dichters etc hebben zich uitgesproken en vele van hen zitten vast of hebben net als de voetbalheld Ali Daie, een huisarrest, werkverbod, internet verbod en contact verbod.
4. Er is geen leiderschap op deze protesten. De Iraanse oppositie is in de afgelopen 40 jaar of geëxecuteerd, zit vast, is gevlucht of bestaat gewoon niet meer. Diegene zoals ik die in het buitenland zitten, zijn ook onderling erg verdeeld en vertrouwen elkaar niet of nauwelijks. Want het regime heeft in de afgelopen jaren veel eigen mensen asiel laten aanvragen in Europa om de oppositie in het buitenland te bespioneren. Er zijn heel wat kopstukken in het buitenland vermoord. Maar ook diegene die ooit echt iets hadden ondernomen tegen het regime maar sinds jaren gevlucht waren. Een voorbeeld daarvan is een man die in 2017 in Almere is doodgeschoten. Hij zat al sinds 35 jaar in NL en leidde een vrijwel anoniem en normaal leven, onder een andere voor en achternaam. Toch hebben ze hem gevonden…
5. Wat opvalt is dat het NLse parlement bijv, een van de minst actieve parlementen is vwb hun acties in dat verband. Heel wat Duitse en Franse of Italiaanse parlementariërs hebben zich als “politieke hoeder/voogd” verklaard voor de jonge mensen die opgepakt zijn en doodstraf hebben gekregen. De doodstraf van een de meisjes van 16 jaar met een Duitse parlementariër als “advocaat”, is nu onder tientallen beperkingen vrijgelaten. Ik vind het NLse parlement echt bizar stil wat dat het gaat en neem het ze kwalijk dat ze weken lang zich wel met de sms’jes van Rutte bezig kunnen houden maar internationaal gezien geen donder voorstellen.
Ik weet niet of dit een beeld geeft maar laat weten als jullie nog vragen hebben.
 
Een aantal gewaardeerde forumleden heeft gevraagd of ik de actuele svz in Iran zou willen toelichten.
Even een geheugen opfrissertje:
Begin september dit jaar werd Mahsa Amini in Teheran op straat aangehouden door de moraal politie. Haar hoofddoek zat niet helemaal goed.. Er zijn opnames van haar aanhouding waarin te zien is hoe ze haar hoofd tegen de auto slaan om haar in het busje te kunnen krijgen. Zij is toen in coma geraakt en overleden. 22 jaar.
Hierna zijn er steeds meer protesten en stakingen geweest en nu nog. Er zitten momenteel maar liefst 18.000 mensen vast. En meer dan 1000 zijn gedood. De eerste executies hebben al plaatsgevonden: 2 jongens van 23 en 20 jaar hebben “verklaard” schuldig te zijn aan de dood van twee mensen van de moraal politie en zijn in de afgelopen twee weken in het openbaar opgehangen. Beide jongens lachten de aanwezigen toe bij hun ophanging en hebben geroepen geen Koran verzen voor te lezen tijdens hun begrafenis maar vooral dansen en zingen!

Een aantal opvallende zaken:
1. De protesten houden aan, al 3 maanden. Dat is eerder niet voorgekomen. De groepen protesteerden is wel steeds klein maar het houdt wel aan.
2. Diegene die protesteren zijn voornamelijk 2 groepen: de dappere Perzische vrouwen plus jongeren onder de 35 jaar. Je ziet wel een kloof tussen die groepen en wat oudere generatie. Je ziet ook dat de jongeren de ouderen de schuld geven van deze situatie: dit is wat jullie generatie met hun revolutie heeft gedaan met dit land. De oudere mensen kunnen begrijpelijkerwijs niet dezelfde dingen ondernemen als de jongeren. Ze zijn ouder, banger of slecht ter been etc. Dat veroorzaakt momenteel heel wat discussies binnen de families en vriendenkringen.
3. Veel bekende Iraniërs zoals wetenschappers, artiesten, sporters, schrijvers, dichters etc hebben zich uitgesproken en vele van hen zitten vast of hebben net als de voetbalheld Ali Daie, een huisarrest, werkverbod, internet verbod en contact verbod.
4. Er is geen leiderschap op deze protesten. De Iraanse oppositie is in de afgelopen 40 jaar of geëxecuteerd, zit vast, is gevlucht of bestaat gewoon niet meer. Diegene zoals ik die in het buitenland zitten, zijn ook onderling erg verdeeld en vertrouwen elkaar niet of nauwelijks. Want het regime heeft in de afgelopen jaren veel eigen mensen asiel laten aanvragen in Europa om de oppositie in het buitenland te bespioneren. Er zijn heel wat kopstukken in het buitenland vermoord. Maar ook diegene die ooit echt iets hadden ondernomen tegen het regime maar sinds jaren gevlucht waren. Een voorbeeld daarvan is een man die in 2017 in Almere is doodgeschoten. Hij zat al sinds 35 jaar in NL en leidde een vrijwel anoniem en normaal leven, onder een andere voor en achternaam. Toch hebben ze hem gevonden…
5. Wat opvalt is dat het NLse parlement bijv, een van de minst actieve parlementen is vwb hun acties in dat verband. Heel wat Duitse en Franse of Italiaanse parlementariërs hebben zich als “politieke hoeder/voogd” verklaard voor de jonge mensen die opgepakt zijn en doodstraf hebben gekregen. De doodstraf van een de meisjes van 16 jaar met een Duitse parlementariër als “advocaat”, is nu onder tientallen beperkingen vrijgelaten. Ik vind het NLse parlement echt bizar stil wat dat het gaat en neem het ze kwalijk dat ze weken lang zich wel met de sms’jes van Rutte bezig kunnen houden maar internationaal gezien geen donder voorstellen.
Ik weet niet of dit een beeld geeft maar laat weten als jullie nog vragen hebben.

Het is zo ontzettend complex en moedeloos, de situatie daar. De mensen verdienen zoveel beter dan dit extremistische regime die uit naam van hun god alles en iedereen vernietigen die andersdenkend zijn. Te walgelijk gewoon.
 
Een aantal gewaardeerde forumleden heeft gevraagd of ik de actuele svz in Iran zou willen toelichten.
Even een geheugen opfrissertje:
Begin september dit jaar werd Mahsa Amini in Teheran op straat aangehouden door de moraal politie. Haar hoofddoek zat niet helemaal goed.. Er zijn opnames van haar aanhouding waarin te zien is hoe ze haar hoofd tegen de auto slaan om haar in het busje te kunnen krijgen. Zij is toen in coma geraakt en overleden. 22 jaar.
Hierna zijn er steeds meer protesten en stakingen geweest en nu nog. Er zitten momenteel maar liefst 18.000 mensen vast. En meer dan 1000 zijn gedood. De eerste executies hebben al plaatsgevonden: 2 jongens van 23 en 20 jaar hebben “verklaard” schuldig te zijn aan de dood van twee mensen van de moraal politie en zijn in de afgelopen twee weken in het openbaar opgehangen. Beide jongens lachten de aanwezigen toe bij hun ophanging en hebben geroepen geen Koran verzen voor te lezen tijdens hun begrafenis maar vooral dansen en zingen!

Een aantal opvallende zaken:
1. De protesten houden aan, al 3 maanden. Dat is eerder niet voorgekomen. De groepen protesteerden is wel steeds klein maar het houdt wel aan.
2. Diegene die protesteren zijn voornamelijk 2 groepen: de dappere Perzische vrouwen plus jongeren onder de 35 jaar. Je ziet wel een kloof tussen die groepen en wat oudere generatie. Je ziet ook dat de jongeren de ouderen de schuld geven van deze situatie: dit is wat jullie generatie met hun revolutie heeft gedaan met dit land. De oudere mensen kunnen begrijpelijkerwijs niet dezelfde dingen ondernemen als de jongeren. Ze zijn ouder, banger of slecht ter been etc. Dat veroorzaakt momenteel heel wat discussies binnen de families en vriendenkringen.
3. Veel bekende Iraniërs zoals wetenschappers, artiesten, sporters, schrijvers, dichters etc hebben zich uitgesproken en vele van hen zitten vast of hebben net als de voetbalheld Ali Daie, een huisarrest, werkverbod, internet verbod en contact verbod.
4. Er is geen leiderschap op deze protesten. De Iraanse oppositie is in de afgelopen 40 jaar of geëxecuteerd, zit vast, is gevlucht of bestaat gewoon niet meer. Diegene zoals ik die in het buitenland zitten, zijn ook onderling erg verdeeld en vertrouwen elkaar niet of nauwelijks. Want het regime heeft in de afgelopen jaren veel eigen mensen asiel laten aanvragen in Europa om de oppositie in het buitenland te bespioneren. Er zijn heel wat kopstukken in het buitenland vermoord. Maar ook diegene die ooit echt iets hadden ondernomen tegen het regime maar sinds jaren gevlucht waren. Een voorbeeld daarvan is een man die in 2017 in Almere is doodgeschoten. Hij zat al sinds 35 jaar in NL en leidde een vrijwel anoniem en normaal leven, onder een andere voor en achternaam. Toch hebben ze hem gevonden…
5. Wat opvalt is dat het NLse parlement bijv, een van de minst actieve parlementen is vwb hun acties in dat verband. Heel wat Duitse en Franse of Italiaanse parlementariërs hebben zich als “politieke hoeder/voogd” verklaard voor de jonge mensen die opgepakt zijn en doodstraf hebben gekregen. De doodstraf van een de meisjes van 16 jaar met een Duitse parlementariër als “advocaat”, is nu onder tientallen beperkingen vrijgelaten. Ik vind het NLse parlement echt bizar stil wat dat het gaat en neem het ze kwalijk dat ze weken lang zich wel met de sms’jes van Rutte bezig kunnen houden maar internationaal gezien geen donder voorstellen.
Ik weet niet of dit een beeld geeft maar laat weten als jullie nog vragen hebben.
Bedankt voor het delen en uitleggen. Wat een diep trieste situatie. En nogmaals veel sterkte
 
Een aantal gewaardeerde forumleden heeft gevraagd of ik de actuele svz in Iran zou willen toelichten.
Even een geheugen opfrissertje:
Begin september dit jaar werd Mahsa Amini in Teheran op straat aangehouden door de moraal politie. Haar hoofddoek zat niet helemaal goed.. Er zijn opnames van haar aanhouding waarin te zien is hoe ze haar hoofd tegen de auto slaan om haar in het busje te kunnen krijgen. Zij is toen in coma geraakt en overleden. 22 jaar.
Hierna zijn er steeds meer protesten en stakingen geweest en nu nog. Er zitten momenteel maar liefst 18.000 mensen vast. En meer dan 1000 zijn gedood. De eerste executies hebben al plaatsgevonden: 2 jongens van 23 en 20 jaar hebben “verklaard” schuldig te zijn aan de dood van twee mensen van de moraal politie en zijn in de afgelopen twee weken in het openbaar opgehangen. Beide jongens lachten de aanwezigen toe bij hun ophanging en hebben geroepen geen Koran verzen voor te lezen tijdens hun begrafenis maar vooral dansen en zingen!

Een aantal opvallende zaken:
1. De protesten houden aan, al 3 maanden. Dat is eerder niet voorgekomen. De groepen protesteerden is wel steeds klein maar het houdt wel aan.
2. Diegene die protesteren zijn voornamelijk 2 groepen: de dappere Perzische vrouwen plus jongeren onder de 35 jaar. Je ziet wel een kloof tussen die groepen en wat oudere generatie. Je ziet ook dat de jongeren de ouderen de schuld geven van deze situatie: dit is wat jullie generatie met hun revolutie heeft gedaan met dit land. De oudere mensen kunnen begrijpelijkerwijs niet dezelfde dingen ondernemen als de jongeren. Ze zijn ouder, banger of slecht ter been etc. Dat veroorzaakt momenteel heel wat discussies binnen de families en vriendenkringen.
3. Veel bekende Iraniërs zoals wetenschappers, artiesten, sporters, schrijvers, dichters etc hebben zich uitgesproken en vele van hen zitten vast of hebben net als de voetbalheld Ali Daie, een huisarrest, werkverbod, internet verbod en contact verbod.
4. Er is geen leiderschap op deze protesten. De Iraanse oppositie is in de afgelopen 40 jaar of geëxecuteerd, zit vast, is gevlucht of bestaat gewoon niet meer. Diegene zoals ik die in het buitenland zitten, zijn ook onderling erg verdeeld en vertrouwen elkaar niet of nauwelijks. Want het regime heeft in de afgelopen jaren veel eigen mensen asiel laten aanvragen in Europa om de oppositie in het buitenland te bespioneren. Er zijn heel wat kopstukken in het buitenland vermoord. Maar ook diegene die ooit echt iets hadden ondernomen tegen het regime maar sinds jaren gevlucht waren. Een voorbeeld daarvan is een man die in 2017 in Almere is doodgeschoten. Hij zat al sinds 35 jaar in NL en leidde een vrijwel anoniem en normaal leven, onder een andere voor en achternaam. Toch hebben ze hem gevonden…
5. Wat opvalt is dat het NLse parlement bijv, een van de minst actieve parlementen is vwb hun acties in dat verband. Heel wat Duitse en Franse of Italiaanse parlementariërs hebben zich als “politieke hoeder/voogd” verklaard voor de jonge mensen die opgepakt zijn en doodstraf hebben gekregen. De doodstraf van een de meisjes van 16 jaar met een Duitse parlementariër als “advocaat”, is nu onder tientallen beperkingen vrijgelaten. Ik vind het NLse parlement echt bizar stil wat dat het gaat en neem het ze kwalijk dat ze weken lang zich wel met de sms’jes van Rutte bezig kunnen houden maar internationaal gezien geen donder voorstellen.
Ik weet niet of dit een beeld geeft maar laat weten als jullie nog vragen hebben.
Ik heb wel een vraag. Paar dagen geleden zag ik dit bericht voorbij komen:
Hoekstra ontbiedt Iraanse ambassadeur vanwege executie demonstranten - https://nos.nl/l/2456513

Dat betekent in mijn optiek dat de Nederlandse regering afkeurt wat er op dit moment in Iran gebeurt. Hoe kijk jij hier dan tegen aan en wat vind je dat Nederland nog meer moet doen?
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ik heb wel een vraag. Paar dagen geleden zag ik dit bericht voorbij komen:
Hoekstra ontbiedt Iraanse ambassadeur vanwege executie demonstranten - https://nos.nl/l/2456513

Dat betekent in mijn optiek dat de Nederlandse regering afkeurt wat er op dit moment in Iran gebeurt. Hoe kijk jij hier dan tegen aan en wat vind je dat Nederland nog meer moet doen?
Goed punt! We hebben samen met een grote groep Iraniërs zoveel werk moeten verzetten richting Hoekstra totdat hij enigszins in beweging kwam. Wil niet zeggen dat het alleen onze inspanningen waren die er toe hebben geleid dat ze de Iraanse ambassadeur op het matje hebben geroepen. Maar we moesten wel heel erg ons best doen terwijl het in andere Europese landen veel eerder en makkelijker ging, heb ik mij laten vertellen. Nederland is sowieso een van de grote exporteurs van producten naar Iran, 3e Westerse land om precies te zijn. Dat doet NL niet rechtstreeks want er zijn sancties maar dat gebeurt via via.
Verder zou NL net als Duitsland een grote groep regeringsleden en leden van de geheime dienst, de moraal politie en leden van allerlei religieuze militaire groeperingen op de zwarte lijst kunnen zetten. Nu is het momentum om dat te doen. NL zou actiever kunnen zijn binnen de EU want voor al die andere zaken is men binnen de EU wel de voortrekker en het beste jongetje van de klas.. Waarom niet pleiten en lobbyen om de “Sepah” op de terroristen lijst te zetten? Dat is de religieuze militaire macht in Iran die werkelijk alles in handen heeft, economisch, militair en politiek. Dat is de groep die investeert in Irak, Libanon en vocht mee met Assad in Syrië. Dat is de groep die de nucleaire centra in Iran in hun bezit heeft. Dat is de groep die de politieke processen bij de rechtszaken bepaalt en die de rechterlijke macht in zijn greep heeft.
De Nederlandse bewindspersonen en Parlementariërs kunnen op zijn minst een paar keer hun afschuw in het openbaar uitspreken. Kunnen hun gezicht even laten zien als de Iraniërs hier demonstreren als steun aan de protesten in Iran.
 
Ondertussen binnen de EU: Josep Borrel, de hoogste vertegenwoordiger van de EU buitenlandse Zaken, ontmoette vandaag in Jordanië de minister van de BUZA van Iran. De onderhandelingen met Iran worden gewoon weer gestart. De EU laat opnieuw zien de schurken te steunen en dat de mensenrechten alleen er toe doen als het uit komt. Gewoon omkijken. Morgen staat weer een executie van een net aangehouden jongen van 20 op de rol. Maar Borrel vindt dat Iran en de EU elkaar meer moeten opzoeken. Goede timing ook.
En dan jezelf afvragen vanwaar zoveel aversie tegen het Westen in het M-O…..
 
Trouwens. IPF In de laatste podcast aflevering van Maarten van Rossem gaat het ook een tijdje over de situatie in Iran en Maarten vraagt zich af of de wereldpers wel voldoende aandacht aan de situatie in Iran geeft. Ik moest meteen aan je berichten denken.
 

Zal je weer zien dat t kabinet de motie naast zich neerlegt..
Al zouden ze dat naast zich neerleggen, het is al heel goed te zien dat de TK een meerderheid hier voor krijgt. De Iraanse Nederlanders zijn hier erg blij mee. Het gaat ook om de aandacht en statement die een bepaald podium maakt. Uiteindelijk moet de EU dit in zijn geheel doen.
 
Een kleine update maar omdat het zo absurd is, plaats ik hem toch:
De voormalige international Ali Daie (o.a. Bayern München en AC Milan), heeft zelf al sinds een aantal weken een huisarrest en internetverbod ( grappig overigens dat de autocorrectie dit woord niet herkent maar dat even ter zijde..).
Nu blijkt dat het vliegtuig waar zijn vrouw en dochter er in zaten om richting Dubai te vliegen, halverwege terug werd geroepen! Het vliegtuig maakte een landing op een van de eilanden in het zuid westen van Iran. De vrouw en dochter van Daie werden omgeroepen om uit te stappen. Ze werden meegenomen en tegen hen werd gezegd dat ze een reisverbod hebben. Ze zijn thuis maar mogen dus niet het land uit.
Ondertussen richten de grootste kranten al hun pijlen op Daie en proberen ze hem op allerlei manieren de beschadigen. Ze kunnen echter niets vinden over het doen en laten van Ali Daie daar hij zijn hele leven al een voorbeeld is voor de jeugd en zoveel aan liefdadigheid doet dat men alleen dit soort verhalen van hem tegen komt en niets anders.
 
-knip-

Dit zijn vele namen en het lijkt wel een doolhof… Dat besef ik. Maar ik vond het wel nodig om wat grondig onderzoek te doen.
De sociaal democratie, hetgeen voor mij persoonlijk ooit een bron van inspiratie was, wordt steeds meer de plek waar de corrupte lobbyisten zich nestelen. Ze zullen echter geen uitzondering vormen op de regel…
Nee tegenwoordig is populisme meer in de richting van dreigende taal in de TK geschoven. Of in de richting van journalisten bedreigen die verslag komen doen. Of in de richting van het blokkeren van het verkeer en stichten van gevaar op de weg. Of in de richting van met z’n allen en met je tractors voor het huis van de minister staan. Of in de richting jezelf zelfs filmen en met fakkel voor het huis van de andere vrouwelijke minister staan. Of in de richting van maar blijven afgeven op veel vrouwelijke bestuurders zoals Femke Halsema (niet mijn favoriet…) die ook haar fouten heeft gemaakt maar ziet dat haar mannelijke collega’s vele blunders maken zonder dagelijks aan de schandpaal te worden genageld. Het populisme wordt steeds meer het accepteren van intolerantie maar dan alleen als het gaat om de intolerantie van de extreem rechts, de Corona ontkenners, de agressieve boeren, de blokkeer Friezen, het afgeven op mensen die maar iets over de slavernij roepen, het afgeven op mensen die zeggen dat de Zwarte Piet niet meer van deze tijd is. Dit is het populisme anno 2023 in NL.
Twee interessante posts die me weer aan het denken zetten en verleiden er meer in detail op te reageren. Ik weet niet zo goed of dit het juiste topic is. Trachtte net even naar "Filosofie" te gaan maar dat zou wellicht wat schaamteloze ijdelheid zijn, aangezien ik hier niet pretendeer te doen aan een ingewikkelde brainstorm. Slechts wat hersenspinsels die in mij opkomen, ook in het licht van een uiterst obligate "ESG" sessie gisteravond, tijdens een alumni-event van mijn vorige werkgever Bain&Co.

Maar vooral de zin "de sociaal democratie, hetgeen voor mij persoonlijk een bron van inspiratie was, wordt steeds meer de plek waar corrupte lobbyisten zich nestelen" en jouw omschrijving van populisme anno 2023 zijn voor mij raak. Weemoedig tegelijk. Om even e.e.a. weer op een rijtje te zetten - niet dat er veel nieuws tussen staat, maar om de context helder te krijgen:

Gedurende het grootste deel van de afgelopen 40-50 jaar was de hamvraag binnen de westerse politiek volgens mij als volgt: welk deel van de ongelijkheid in de samenleving wordt als eerlijk en aanvaardbaar beschouwd, en, omgekeerd, welk deel wordt als oneerlijk beschouwd en moet worden gecorrigeerd door overheidsingrijpen en herverdeling van de rijkdom? Twee kampen hebben getracht deze vraag te beantwoorden. Om het omwille van de discussie even sterk te vereenvoudigen zou je de stelling kunnen poneren dat linkse politici hebben beweerd dat ongelijkheden oneerlijk zijn omdat de samenleving er grotendeels verantwoordelijk voor is; rechtse politici hebben betoogd dat ongelijkheden eerlijk zijn omdat ze in de eerste plaats het resultaat zijn van een meritocratisch systeem. Ik heb het hier uiteraard over wat traditioneel wordt beschouwd als "links" en "rechts"; tegenwoordig is alles zo versplinterd en vermengd, dat je daar eigenlijk niet meer van kunt spreken.

Anyway, ik durf te beweren dat ondanks deze diametraal tegenovergestelde standpunten beide partijen door de bank genomen een gemeenschappelijk doel hadden: rechtvaardigheid. Door politieke cycli heen hebben de debatten geleid tot enige compromisbereidheid in de richting van een evenwichtig sociaal-economisch kader toen de wereld overging in de neoliberale orde die in de jaren tachtig ontstond. Om een belangrijk gevolg te duiden heb ik in het verleden met bewondering o.a. Gary Gerstle, een Amerikaanse historicus, gelezen, die een interessant proces beschreef over een fenomeen waarbij gelijktijdig met het neoliberalisme twee verschillende culturele stromingen opkwamen, elk met een eigen moreel kompas: "Neo-Victorianisme" (zelfredzaamheid, traditionele gezinnen en een kritische, onafhankelijke houding tov religie en politiek) en Cosmopolitanisme (vrijheid van voorgeschreven sociale rollen en een steeds globaler wordende identiteit). Gerstle merkte op dat deze twee stromingen beide voortkwamen uit en steunden op het neoliberalisme en zijn marktgerichte globaliseringstendens. Deze verenigende dynamiek droeg bij aan een stabiele sociale, economische en politieke omgeving; het valt niet te ontkennen dat de afgelopen decennia relatief gezien eigenlijk ongekende sociaal-economische rust hebben gekend.

Maar door een wig te drijven tussen de lage/middelhoge arbeidersklasse en de professioneel opgeleide managers, ondernemers en intellectuelen, creëerden verschillende crises (met als meest impactvolle in negatieve zin de financiele crisis van 2008) een nieuwe bron van onrechtvaardigheid en wankelt het neoliberalisme al een tijdje steeds heviger. Juist vanwege die vrijheden die het neoliberalisme heeft gegeven. Je zou kunnen beargumenteren dat die crises onvermijdelijk waren; als je denkt in cycli, of die nu politiek, economisch of sociaal van aard zijn, dan kent elke periode van relatieve rust en welvaart een kantelpunt waar het geheel begint te roesten en een keer negatief escaleert. Maar belangrijker nog; die wig leidde er ook toe dat klassenverschillen en de hierboven beschreven culturele kloof elkaar overlapten. Door deze ontwikkeling kon cultuur de politiek binnendringen en kapen, waardoor het traditionele links-rechts construct werd doorbroken. Als gevolg daarvan valt het me op - of dat is in elk geval mijn beleving van de gang van zaken - dat vrijwel alle culturele aspecten van het leven steeds meer worden gepolitiseerd, inclusief voedsel, vervoerswijzen, het dragen van Covid-maskers, gender/seksualiteit en wetenschap.

In tegenstelling tot eerlijkheid of rechtvaardigheid is cultuur compromisloos en vatbaar voor populisme. In een ander boek, The Dawn of Everything (absolute aanrader) las ik voor het eerst over het fenomeen 'schismogenese'. Het verklaart hoe elke sociale groep zichzelf cultureel definieert door oppositie tegen anderen in een zichzelf versterkende "loop" die leidt tot diepe verdeeldheid. Het politieke debat convergeert niet langer naar een evenwicht. In plaats daarvan voedt wat nu "identiteitspolitiek" wordt genoemd de divergentie, dwz geloofspolarisatie, met feiten die worden verdraaid om bij tegengestelde verhalen te passen. Beetje Captain Obvious hier, maar natuurlijk gevaarlijk voor elke democratie.

En binnen elke "civil society" heeft naast de politiek en de burgergemeenschap het bedrijfsleven een rol. Je ziet het ook steeds meer bij bedrijven; vandaar mijn eerdere referentie aan dat alumni-event van gisteren waarbij "ESG" (whatever dat nog means tegenwoordig) centraal stond. Zoals alles worden bedrijven, die tot nu toe politiek pragmatisch waren, steeds meer gepolitiseerd op basis van hun duurzaamheidsprofiel. Als je dat in het extreme trekt en deze trend aanhoudt, zullen "Neo-Victoriaanse" bedrijven uiteindelijk uitsluitend zaken doen met "Neo-Victoriaanse" leveranciers en zich richten op "Neo-Victoriaanse" klanten, gesteund door "Neo-Victoriaanse werknemers" en gefinancierd door "Neo-Victoriaanse" investeerders. Een soortgelijke politiek-culturele afstemming zou natuurlijk plaatsvinden aan de kosmopolitische kant. Het bedrijfsleven en de financiële markten zouden uiteindelijk uiteenvallen in twee groepen die strijden om sociale en economische hegemonie.

Aangezien het bereiken van duurzaamheid vanuit een ecologisch en sociaal perspectief eenheid vereist, zou deze evolutie dramatisch negatieve gevolgen hebben. Er is wat mij betreft dan maar één uitweg. Bedrijven moeten werken aan het depolitiseren van ESG. Dat kunnen ze doen door de integratie van ESG strikt te presenteren als een inspanning om concurrentievoordelen op te bouwen en economische waarde op lange termijn te creëren. Op die manier zou duurzaamheid de nieuwe plaats van convergentie kunnen worden. Misschien is het dan toch nog niet te laat. En dat doet me ook weer denken aan jouw post over de EU en de lobby-uitwassen; zolang onze belangrijkste instituties een totaal gebrek aan "ESG"-bewustzijn tentoon blijven stellen zoals eigenlijk al veel te lang gaande is, is dit tijdperk van relatieve rust gedoemd te eindigen binnen nu en X jaar.

Enfin, realiseer me dat ik het PSV-forum nu weer ouderwets gebruik als kladblok voor mijn eigen hersenspinsels, maar benieuwd naar andermans ideeen hierover.
 
Twee interessante posts die me weer aan het denken zetten en verleiden er meer in detail op te reageren. Ik weet niet zo goed of dit het juiste topic is. Trachtte net even naar "Filosofie" te gaan maar dat zou wellicht wat schaamteloze ijdelheid zijn, aangezien ik hier niet pretendeer te doen aan een ingewikkelde brainstorm. Slechts wat hersenspinsels die in mij opkomen, ook in het licht van een uiterst obligate "ESG" sessie gisteravond, tijdens een alumni-event van mijn vorige werkgever Bain&Co.

Maar vooral de zin "de sociaal democratie, hetgeen voor mij persoonlijk een bron van inspiratie was, wordt steeds meer de plek waar corrupte lobbyisten zich nestelen" en jouw omschrijving van populisme anno 2023 zijn voor mij raak. Weemoedig tegelijk. Om even e.e.a. weer op een rijtje te zetten - niet dat er veel nieuws tussen staat, maar om de context helder te krijgen:

Gedurende het grootste deel van de afgelopen 40-50 jaar was de hamvraag binnen de westerse politiek volgens mij als volgt: welk deel van de ongelijkheid in de samenleving wordt als eerlijk en aanvaardbaar beschouwd, en, omgekeerd, welk deel wordt als oneerlijk beschouwd en moet worden gecorrigeerd door overheidsingrijpen en herverdeling van de rijkdom? Twee kampen hebben getracht deze vraag te beantwoorden. Om het omwille van de discussie even sterk te vereenvoudigen zou je de stelling kunnen poneren dat linkse politici hebben beweerd dat ongelijkheden oneerlijk zijn omdat de samenleving er grotendeels verantwoordelijk voor is; rechtse politici hebben betoogd dat ongelijkheden eerlijk zijn omdat ze in de eerste plaats het resultaat zijn van een meritocratisch systeem. Ik heb het hier uiteraard over wat traditioneel wordt beschouwd als "links" en "rechts"; tegenwoordig is alles zo versplinterd en vermengd, dat je daar eigenlijk niet meer van kunt spreken.

Anyway, ik durf te beweren dat ondanks deze diametraal tegenovergestelde standpunten beide partijen door de bank genomen een gemeenschappelijk doel hadden: rechtvaardigheid. Door politieke cycli heen hebben de debatten geleid tot enige compromisbereidheid in de richting van een evenwichtig sociaal-economisch kader toen de wereld overging in de neoliberale orde die in de jaren tachtig ontstond. Om een belangrijk gevolg te duiden heb ik in het verleden met bewondering o.a. Gary Gerstle, een Amerikaanse historicus, gelezen, die een interessant proces beschreef over een fenomeen waarbij gelijktijdig met het neoliberalisme twee verschillende culturele stromingen opkwamen, elk met een eigen moreel kompas: "Neo-Victorianisme" (zelfredzaamheid, traditionele gezinnen en een kritische, onafhankelijke houding tov religie en politiek) en Cosmopolitanisme (vrijheid van voorgeschreven sociale rollen en een steeds globaler wordende identiteit). Gerstle merkte op dat deze twee stromingen beide voortkwamen uit en steunden op het neoliberalisme en zijn marktgerichte globaliseringstendens. Deze verenigende dynamiek droeg bij aan een stabiele sociale, economische en politieke omgeving; het valt niet te ontkennen dat de afgelopen decennia relatief gezien eigenlijk ongekende sociaal-economische rust hebben gekend.

Maar door een wig te drijven tussen de lage/middelhoge arbeidersklasse en de professioneel opgeleide managers, ondernemers en intellectuelen, creëerden verschillende crises (met als meest impactvolle in negatieve zin de financiele crisis van 2008) een nieuwe bron van onrechtvaardigheid en wankelt het neoliberalisme al een tijdje steeds heviger. Juist vanwege die vrijheden die het neoliberalisme heeft gegeven. Je zou kunnen beargumenteren dat die crises onvermijdelijk waren; als je denkt in cycli, of die nu politiek, economisch of sociaal van aard zijn, dan kent elke periode van relatieve rust en welvaart een kantelpunt waar het geheel begint te roesten en een keer negatief escaleert. Maar belangrijker nog; die wig leidde er ook toe dat klassenverschillen en de hierboven beschreven culturele kloof elkaar overlapten. Door deze ontwikkeling kon cultuur de politiek binnendringen en kapen, waardoor het traditionele links-rechts construct werd doorbroken. Als gevolg daarvan valt het me op - of dat is in elk geval mijn beleving van de gang van zaken - dat vrijwel alle culturele aspecten van het leven steeds meer worden gepolitiseerd, inclusief voedsel, vervoerswijzen, het dragen van Covid-maskers, gender/seksualiteit en wetenschap.

In tegenstelling tot eerlijkheid of rechtvaardigheid is cultuur compromisloos en vatbaar voor populisme. In een ander boek, The Dawn of Everything (absolute aanrader) las ik voor het eerst over het fenomeen 'schismogenese'. Het verklaart hoe elke sociale groep zichzelf cultureel definieert door oppositie tegen anderen in een zichzelf versterkende "loop" die leidt tot diepe verdeeldheid. Het politieke debat convergeert niet langer naar een evenwicht. In plaats daarvan voedt wat nu "identiteitspolitiek" wordt genoemd de divergentie, dwz geloofspolarisatie, met feiten die worden verdraaid om bij tegengestelde verhalen te passen. Beetje Captain Obvious hier, maar natuurlijk gevaarlijk voor elke democratie.

En binnen elke "civil society" heeft naast de politiek en de burgergemeenschap het bedrijfsleven een rol. Je ziet het ook steeds meer bij bedrijven; vandaar mijn eerdere referentie aan dat alumni-event van gisteren waarbij "ESG" (whatever dat nog means tegenwoordig) centraal stond. Zoals alles worden bedrijven, die tot nu toe politiek pragmatisch waren, steeds meer gepolitiseerd op basis van hun duurzaamheidsprofiel. Als je dat in het extreme trekt en deze trend aanhoudt, zullen "Neo-Victoriaanse" bedrijven uiteindelijk uitsluitend zaken doen met "Neo-Victoriaanse" leveranciers en zich richten op "Neo-Victoriaanse" klanten, gesteund door "Neo-Victoriaanse werknemers" en gefinancierd door "Neo-Victoriaanse" investeerders. Een soortgelijke politiek-culturele afstemming zou natuurlijk plaatsvinden aan de kosmopolitische kant. Het bedrijfsleven en de financiële markten zouden uiteindelijk uiteenvallen in twee groepen die strijden om sociale en economische hegemonie.

Aangezien het bereiken van duurzaamheid vanuit een ecologisch en sociaal perspectief eenheid vereist, zou deze evolutie dramatisch negatieve gevolgen hebben. Er is wat mij betreft dan maar één uitweg. Bedrijven moeten werken aan het depolitiseren van ESG. Dat kunnen ze doen door de integratie van ESG strikt te presenteren als een inspanning om concurrentievoordelen op te bouwen en economische waarde op lange termijn te creëren. Op die manier zou duurzaamheid de nieuwe plaats van convergentie kunnen worden. Misschien is het dan toch nog niet te laat. En dat doet me ook weer denken aan jouw post over de EU en de lobby-uitwassen; zolang onze belangrijkste instituties een totaal gebrek aan "ESG"-bewustzijn tentoon blijven stellen zoals eigenlijk al veel te lang gaande is, is dit tijdperk van relatieve rust gedoemd te eindigen binnen nu en X jaar.

Enfin, realiseer me dat ik het PSV-forum nu weer ouderwets gebruik als kladblok voor mijn eigen hersenspinsels, maar benieuwd naar andermans ideeen hierover.
Interessant en ik kan je grotendeels volgen.

Een extra laag is volgens mij het begrip bezit geworden. Door kredieten, leningen, schulden, verzekerings en pensioenfondsen en de hele beleggingsmarkt is er een hoop papieren waarde gecreeerd zonder tastbare basis. En cruciaal voor het functioneren van de samenleving.

Doordat een hoop van de zeggenschap en overzicht hierover niet langer bij de burger ligt geeft wellicht ook een hoop ontvredenheid naar de externe partijen - die de verantwoordelijkheid van deze complexe constructen bepalen, beheren en controleren - wanneer het weer eens misgaat? Denk aan toeslagen, bankencrisis, inflatie, pensioenfondsen, rentes?

In die zin is de macht en invloed van de financiele sector (markt) veel te groot, abstract en oncontrolleerbaar geworden (weggehaald van zowel burger als de nationale politiek). En, laten we eerlijk zijn, dat is ethisch (qua opkomen voor gelijkwaardigheid) een kwalijke zaak, een midelvinger naar links en rechtse ideeen die nog enigsinds naar het algemeen belang en het belang van de mensen die op deze vertegenwoordigers stemden luisterden?

Landelijke politiek (in NL en daarbuiten) is niks meer tegenover de instanties die op papier het vermogen hebben (de multinationals en financiele reuzen). En ja, die macht geven aan die externe factoren daarin is NL koploper door in mijn ogen gierigheid en hebzuchtig VVD beleid van de afgelopen 20+ jaar (om t richting topic te draaien).

Excuus als deze post te warrig is neergezet, lange dag gehad. 😅
 
In die zin is de macht en invloed van de financiele sector (markt) veel te groot

In mijn ogen is de hele financiële wereld het gezwel wat ons de das om gaat doen. De hele financiële wereld is gericht op geld harken, geld harken en had kk het al gezegd geld harken. Banken en andere financiële instellingen als accountantskantoren denken alleen maar aan hoe ze meer geld van hun klant kunnen jatten.
 
In mijn ogen is de hele financiële wereld het gezwel wat ons de das om gaat doen. De hele financiële wereld is gericht op geld harken, geld harken en had kk het al gezegd geld harken. Banken en andere financiële instellingen als accountantskantoren denken alleen maar aan hoe ze meer geld van hun klant kunnen jatten.
Geldt stiekem niet ook een beetje voor mensen die hun vaste baan in de zorg / ambtenarij / onderwijs opzeggen om daarna via een duurdere ZZP constructie terug te komen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan