Coronavirus

Op npo2 nieuwsuur een mooie nuance mbt fakenews verspreiding mbt zogenaamde door vaccinatie overleden mensen.. hoewel complotdenkers dan weer zullen zeggen dat de bron onbetrouwbaar is..
 
  • Leuk
Reactions: IPF
De openingspost in dit topic 12 maart 2020 op pagina 1
Het Coronavirus heeft wel een eigen topic verdiend, dunkt me.

Post van 23 november 2020 op pagina 304
Precies een jaar geleden:


5214 nieuwe besmettingen, 182 minder dan gisteren​

Bij het RIVM zijn 54 overleden covid-patiënten gemeld. Gisteren werden nog 21 doden gemeld. De afgelopen zeven dagen registreerde het RIVM gemiddeld 60 doden per dag, tegen 69 doden per dag een week eerder. Dat zijn doden van wie bekend is dat ze het coronavirus droegen; volgens het CBS ligt het werkelijke aantal doden hoger.

Of het aantal doden verder stijgt hangt mede af van het aantal besmettingen in verpleeghuizen. Er zijn nu 645 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 676. Op het hoogtepunt van de eerste coronagolf, op 15 april, waren er 828 verpleeghuizen met minimaal één besmetting.

Bron NOS

23 november 2021
We zijn inmiddels beland op pagina 974 en er dreigt een code zwart volgens Gommers en hij pleit voor een totale lockdown.

Het wordt weer zo'n winter. We zijn er nog lang niet vanaf.
Het loopt weer uit de klauwen. :cautious:
 
Sluit ik me bij aan. Hulde, Mohr. En hoewel ik het jammer vind dat Antenor nauwelijks in gaat op de inhoud van jouw posts wanneer je hem confronteert met zijn (gebrek aan) inhoud, verbaast het me geenszins.

Het enige jammere vind ik jouw stelligheid tov Ad Verbrugge; vind dat je hem daar zwaar tekort doet. Jouw conclusie "waarom zou je niet alleen luisteren naar experts" is exact wat imo gigantisch mis is gegaan sinds de start van dit alles. We hadden juist vanaf het begin veel meer kritische denkers nodig die deze pandemie ook beschouwden vanuit andere invalshoeken dan enkel de medische. Verbrugge is geen alwetende, maar wel een prima vent voor dat doeleinde. Ik beluister zijn podcasts regelmatig met plezier. Die gaan overigens over allerlei thema's en niet uitsluitend over Corona. Het is soms wat provocatief, maar wel een fris en kritisch geluid met interessante, vaak hooggeleerde gasten die inderdaad niet per se dagelijks bij Op1 zitten. Is dat erg? Het is maar waar je behoefte aan hebt, zou ik zeggen.
Je mist zeker Jort Kelder, de dwarsdenker die in het OMT had moeten zitten en ook niet te vergeten: meneer de Hond met zijn ventilatie verhaal.:maniac:
 
2.052 toch? (Nu.nl gommers over code zwart, vandaag)
488 op de IC met Corona (RIVM dashboard)

Dit kan echt een hel worden voor het zorgpersoneel, ik vind het echt heel triest
Op basis van wat ik vandaag zag is mijn schatting ongevaccineerden in het ziekenhuis (inclusief ic) 1700. Iets meer overigens
 
Op basis van wat ik vandaag zag is mijn schatting ongevaccineerden in het ziekenhuis (inclusief ic) 1700. Iets meer overigens
Aha, dat is jouw schatting ;) Die cijfers worden toch ook gegeven?

Anyways, het is zorgelijk. We zullen wel weer een echte lockdown krijgen: geen horeca, geen sport, geen winkels (?). Ik ben benieuwd, want het is nu wel bijna december. Hoogtijdagen voor de detailhandel. En wat gebeurt er met de scholen? Klaarblijkelijk buitensporig veel besmettingen in de leeftijd 7-14 en hun ouders.

Lastigste vind ik zelf nog de huisbezoeken. Dat is nu al maximaal 4 (advies). Hoe moet je hier nu mee omgaan, als gevaccineerde? En waarom is een huisbezoek anders dan een gelegenheid met QR code?
 
1) Er is zeker sprake van liever de kat uit de boom kijken dan meegaan met de Dansen met Jansen stroom van zogenaamd niet-egoistische gevaccineerden die de prik namen toen de overheid nog vrije keuze propageerde en zij dachten alles weer te mogen en kunnen doen. Alleen al het feit dat er nu steeds meer dwang wordt uitgeoefend doet het wantrouwen toch niet verdwijnen?
2) Hoe dan ook, ik herhaal nog maar eens; ik ben geen antivaxxer , geloof in de meeste maatregelen mits goed uitgevoerd en laat me zeker prikken zodra een op de drie Europeanen sterft aan dit virus.
3) Maar Japan lijkt aan te tonen dat het zover gelukkig zeker niet komt.

4) Hulde is op zijn plaats gezien het feit dat je steeds correct en respectvol post.
1) Dat er nu steeds meer dwang komt ben ik a) op tegen en b) vind ik zwak. Als je mensen wil dringen dan stel het verplicht maar ga niet mensen pesten net zolang ze het vaccin nemen. Daarover zijn we het eens. Maar zoals ik al schreef: een (terechte) wantrouwen richting de overheid is niet voldoende om het vaccin maar niet te nemen. Het vaccin werkt en er zijn geen redenen om aan te nemen dat de bijwerkingen schadelijker zijn dan het medicijn. De overheid zou eventuele bijwerking wellicht willen verbergen maar daar zijn wereldwijd zoveel instanties en mensen mee gemoeid dat regeringen dat niet in de doofpot kunnen houden.

2) Dat je geen anti-vaxxer bent weet ik. Ook dit heb ik eerder geschreven maar ik denk dat je een minder "gevaar" bent voor de samenleving dan mening gevaccineerde die schijt heeft aan de basis regels. 1 op de 3 zal niet gebeuren. Daar is het virus niet besmettelijk en dodelijk voor. Het gaat dan ook niet om het aantal doden maar om de druk op de ziekenhuizen/ zorgpersoneel.

3) Laten we kijken naar Japan. Het is lastig om landen met elkaar te vergelijken omdat er veel factoren zijn. Culturele verschillen, geografische verschillen, demografische ontwikkelingen etc. Toch proberen.
Japan heeft een lage vaccinatie graad ten opzichte van Europa. In hun cultuur zijn ze niet dol op vaccineren. Ze gaan langzaam richting de 80% vaccinatiegraad. Daar hebben ze het nu redelijk onder controle waardoor het dagelijkse leven met onze basisregels redelijk normaal door kan gaan. Ik ga ervan uit dat je doelt op dit feit om aan te tonen dat Nederland met onze huidige vaccinatiegraad de pandemie kunnen verslaan. Maar:
Wil jij ook het risico lopen om uit het niets door een Samurai op straat te worden dood gestoken?!? En verder:
Japan komt net uit een golf, zoals wij nu een golf zitten. Tijdens die golf waren er veel strenge maatregelen. Het soort maatregelen dat onze ondernemers tot wanhoop drijft en veel mensen psychisch in de problemen brengt. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat er geen nieuwe golf gaat komen. Het hele virusverloop laat zien dat we maatregelen nemen om het R-getal naar beneden te brengen en dat het dan goed gaat tot een nieuwe golf. Dat zal in Japan niet anders zijn. Daarmee moet je rekening houden dat:
Japan een eiland is waar ze mensen die van het buitenland komen 14 dagen in quarantaine zetten en vluchten uit sommige landen hebben verboden. Dat is voor Nederland (als deel van het vastenland én als handelsland) niet haalbaar
Als we met zijn allen de basis maatregelen meer zouden opvolgen en eventuele verscherpingen netjes zouden volgen dan zouden we het virus veel meer onder controle hebben. Maar dat zit niet in onze cultuur. Japanners zijn veel meer volgzaam op het gebied van maatregelen. Daar is ook de maatregelen die wij nu doorvoeren al langer normaal, mondkapjes waren daar al langer ingeburgerd en ze liepen daar voor Corona al met ontsmettingsmiddelen rond. In Nederland vinden veel mensen het maar onzin. We hebben dus andere middelen nodig.
Het beleid van Japan zou hier falen.

Als je in dubio bent over het grote gevaar van censuur, raad ik je aan eens te kijken naar wat er gebeurt aan de Cambridge University rondom de voorvechters van het vrije woord in de Cambridge Union.
Gisteren in het ED en naar ik aanneem dus ook in het AD na te lezen.
Zelfs Sir Winston Churchill moet aan geloven als zijnde niet deugend.
John Cleese spreekt er schande van en dat zegt toch genoeg, nietwaar? ;)
Ik ben vaker een paar weken in China geweest en heb daar schoonfamilie wonen. Ook daar genoeg voorbeelden van het gevaar van censuur. Ik stel het gevaar van censuur niet ten discussie. Zie de bestorming van het Capitool en het verloop van de 2020 verkiezingen (met inmenging van de Russen via Facebook) om de gevaren van fakenews te zien. Het is niet een discussie wat erger is, maar een discussie hoe je door dit spanningsveld kunt maneuvreren. Waar houdt een mening op en begint fakenews of schadelijke misinformatie (wellicht niet intentioneel)?

John Cleese wil ik natuurlijk niet tegenspreken. :lol:Geweldige vent. Heb je zijn afscheidsspeech voor Chapman wel eens gehoord? (niet zo indrukwekkend als de afscheidsspeech van Grohl voor Lenny trouwens om maar helemaal off topic te gaan)
 
Gerucht gaat dat scholen per maandag 2 weken verplicht dicht gaan... Mag toch hopen dat dit een vals gerucht is.
 
Gerucht gaat dat scholen per maandag 2 weken verplicht dicht gaan... Mag toch hopen dat dit een vals gerucht is.
Dat zou heel vervelend zijn voor kinderen en ouders. Maar blijkbaar op dit moment wel een enorme besmettingsbron.
Als dat ook voor de peuteropvang geldt dan wordt het onbetaald verlof want ik ben na dit jaar wel door m'n vrije dagen heen inmiddels. We zullen zien.
Aai, dat zou echt vervelend zijn. Je werkgever kan/wil daar ook niet in meedenken? Dat is dan weer het voordeel van ambtenaar zijn. Bij ons is er wel iets te regelen voor collega's die hierdoor "getroffen" worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan