Coronavirus

Klopt, er zijn heel veel variabelen, de stelligheid waarmee Kuipers dit roept heeft weinig wetenschappelijks in zich als je t mij vraagt.
Mee eens, ik persoonlijk vind het niet slim om zoiets te roepen. In mijn omgeving zag ik twee scenario's. Mensen die zich niet hielden aan de avondklok (dus wellicht was de controle te licht) en mensen die juist niet afspreken wegens de avond (ik ga minder snel naar een vriend in Utrecht want zodra het gezellig is moet ik weer terug rijden).

Ik denk eigenlijk niet dat je ooit 100 procent kunt concluderen of een maatregel wel of niet de oorzaak is geweest van een stabilisering of daling. Simpelweg omdat er veel maatregelen zijn. Persoonlijk ben ik juist bezorgt dat we met een avondklok, winkels gesloten en slechts 1 bezoeker nog steeds stijgingen (of geen daling) in die periode.
 
Btw, Kuipers zegt in t interview ook dit
De avondklok en de bezoekbeperking tot één persoon werden toch al slecht nageleefd, denkt hij.
Zeggen dat de maatregel niet helpt en roepen dat mensen zich niet aan de maatregel hielden is m.i. een beetje tegenstrijdig.

Stel het is koud in huis, ik zet de verwarming aan, maar ondertussen flikker ik 5 ramen open. Dan wordt het niet warmer, maar dan de stellingname nemen dat het aanzetten van de verwarming niet tegen kou werkt is niet echt de goede conclusie.
 
Btw, Kuipers zegt in t interview ook dit

Zeggen dat de maatregel niet helpt en roepen dat mensen zich niet aan de maatregel hielden is m.i. een beetje tegenstrijdig.

Stel het is koud in huis, ik zet de verwarming aan, maar ondertussen flikker ik 5 ramen open. Dan wordt het niet warmer, maar dan de stellingname nemen dat het aanzetten van de verwarming niet tegen kou werkt is niet echt de goede conclusie.

Ik snap wel wat je zegt. Maar je kunt het ook omdraaien. Als je weet dat je 5 ramen hebt openstaan, zet dan de verwarming niet aan. Want dan heeft het geen zin. Avondklok als maatregel terwijl een grote groep zich er niet aan houdt, heeft ook weinig zin.

Moet trouwens weer volkomen subjectief stellen dat ik een paar keer heb staan sfeerproeven op de oprit en dat het bij ons in de wijk doodstil was tijdens de avondklok.
 
Ik snap wel wat je zegt. Maar je kunt het ook omdraaien. Als je weet dat je 5 ramen hebt openstaan, zet dan de verwarming niet aan. Want dan heeft het geen zin. Avondklok als maatregel terwijl een grote groep zich er niet aan houdt, heeft ook weinig zin.

Moet trouwens weer volkomen subjectief stellen dat ik een paar keer heb staan sfeerproeven op de oprit en dat het bij ons in de wijk doodstil was tijdens de avondklok.
Hier idem dito. Vorig jaar maart werden er regels opgelegd en hield nagenoeg iedereen zich daaraan, hoe men op de avondklok zou reageren kon je van tevoren niet weten.
Ben wel benieuwd wat de motivatie was om door te gaan met de avondklok, woog het gemor op tegen het effect (voor zover dat dus te bepalen is). Vraag waar volgens mij geen antwoord op zal komen.
 
Ik blijf me er over verbazen dat de avondklok meer weerstand oproept dan de bezoek- en werkbeperking. Als je dat laatste accepteert, wat moet je dan 's avonds na 21 / 22 uur nog doen. Maar goed, ik verbaas mij toch over veel mensen, dus ik zal wel geen graadmeter zijn.
 
Denk wel dat de mensen in de binnensteden en in de buurt van uitgaansgelegenheden zich weer rot schrikken hoeveel (geluids)overlast er eigenlijk uit het nachtleven komt, wanneer alles weer open is.
 
Ik blijf me er over verbazen dat de avondklok meer weerstand oproept dan de bezoek- en werkbeperking. Als je dat laatste accepteert, wat moet je dan 's avonds na 21 / 22 uur nog doen. Maar goed, ik verbaas mij toch over veel mensen, dus ik zal wel geen graadmeter zijn.
Waarschijnlijk omdat de bezoek-en werkbeperking een advies was. Waarbij het bij werk vrij ruim geïnterpreteerd word. Genoeg bedrijven laten nog steeds veel mensen op kantoor werken (helaas). Bezoek was het advies 1 persoon. Maar goed binnen huizen word niet of nauwelijks gecontroleerd. Dus deze regel werd niet heel nauw door de bevolking genomen.


De avondklok daarin tegen werd je actief beboet als je na een bepaald tijdstip op straat werd. Dus waarbij je de eerste twee dringende adviezen/regels makkelijk aan je laars kon lappen was dit bij de avondklok wat lastiger. Hoewel, ook hier werd losjes mee omgegaan.
 
Mee eens, ik persoonlijk vind het niet slim om zoiets te roepen. In mijn omgeving zag ik twee scenario's. Mensen die zich niet hielden aan de avondklok (dus wellicht was de controle te licht) en mensen die juist niet afspreken wegens de avond (ik ga minder snel naar een vriend in Utrecht want zodra het gezellig is moet ik weer terug rijden).

Ik denk eigenlijk niet dat je ooit 100 procent kunt concluderen of een maatregel wel of niet de oorzaak is geweest van een stabilisering of daling. Simpelweg omdat er veel maatregelen zijn. Persoonlijk ben ik juist bezorgt dat we met een avondklok, winkels gesloten en slechts 1 bezoeker nog steeds stijgingen (of geen daling) in die periode.
Als er een vliegtuig neerstort en je moet de dag erna vliegen, is de kans groot dat het toch even door je hoofd gaat. Er zullen zelfs mensen veel angstiger dan ooit het vliegtuig instappen.
Zo ook bij dit virus. De kans dat het je raakt is te klein. Dus neem je de maatregelen vooral in acht voor een ander. Totdat je meer dan een jaar maatregelen in acht moet nemen voor een ander. Dan wordt het een lastiger verhaal. De prijs die we betalen voor solidariteit is gewoon te hoog. En dat had de regering afgelopen zomer al in moeten zien. Ook luisteren naar gedragswetenschappers, in plaats van je beleid af te laten hangen van hoeveel bedden er beschikbaar zijn. In 1940 moesten 200.000 Nederlanders een Ariërverklaring invullen. Slechts enkele tientallen weigerden. Dat is wat angst doet. En als de angst langzaam maar zeker verdwijnt, komt daar opstand voor in de plaats. Je snapt natuurlijk wel dat het gros van deze 200.000 in mei '45 met een roodwitblauwe vlag op straat de geallieerden verwelkomde. Toen vorige zomer langzaam maar zeker bleek dat de meeste mensen hooguit een griepje krijgen, had de overheid het beleid anders aan moeten pakken. Het is mijns inziens te danken aan het feit dat de meerderheid financieel niet geraakt wordt door deze crisis, anders was de weerstand al veel eerder veel groter geweest. Moet je je eens voorstellen als iedereen 30% had moeten inleveren om de boel voor iedereen (want solidariteit staat hoog in het vaandel in dit land) draagbaar te houden.
 
Als er een vliegtuig neerstort en je moet de dag erna vliegen, is de kans groot dat het toch even door je hoofd gaat. Er zullen zelfs mensen veel angstiger dan ooit het vliegtuig instappen.
Zo ook bij dit virus. De kans dat het je raakt is te klein.
Kans op verongelukken vliegtuig 1 op 11 miljoen en de kans dat je overlijd aan corona zijn verschillende interpretaties over. Er is een onderzoek die zegt dat dit tenminste 1 op de 2000 (onder de 70). (https://www.ad.nl/binnenland/hoe-gr...corona-dit-zijn-de-dodelijke-feiten~ae88ca7a/ ). Echter is er veel kritiek op deze inschatting gezien. Andere inschattingen liggen eerder op 1 op de 100. Zeker tijdens de eerste coronagolf was dit een aannemelijke inschatting. Nu zijn er inmiddels mensen met antistoffen, vaccins en weet het zorgpersoneel beter om te gaan met corona.

Kort gezegd, de kans dat het je raakt is klein door de maatregelen. Zonder maatregelen is dit vrij groot. Het is niet te vergelijken met de angst voor vliegen. Corona is statistisch gezien een veel grotere kans zeker als je eventueel andere nadelige effecten meerekent (lange vermoeidheid bijv).
Dus neem je de maatregelen vooral in acht voor een ander. Totdat je meer dan een jaar maatregelen in acht moet nemen voor een ander. Dan wordt het een lastiger verhaal.
Zeker een jaar lang maatregelen is zwaar. Dat zal niemand ontkennen. Was ook niet mijn punt.
De prijs die we betalen voor solidariteit is gewoon te hoog.
Nouja, vind ik ook wel meevallen. Andere landen hebben veel heftigere lockdowns gekend. In Frankrijk moest je volgensmij zelfs na 18.00 binnen blijven. Landen mocht je maar zoveel km reizen binnen je land. Ja de lockdown is zwaar. Maar vind persoonlijk de prijs nu ook weer niet te hoog.
En dat had de regering afgelopen zomer al in moeten zien.
Afgelopen zomer is er ook flink versoepeld toen het mogelijk was. Hadden ze nu, met oog op het vaccin, juist moeten versoepelen en het virus rond moeten laten waaien? Dan had je grote problemen gehad.

Om eerlijk te zien heeft de regering dit in de gaten dat mensen het 'beu' zijn. Want de terassen zijn eigenlijk gewoon erg vroeg ge-opent. Hopelijk gaat dat goed maar het is wel een gok.
Ook luisteren naar gedragswetenschappers, in plaats van je beleid af te laten hangen van hoeveel bedden er beschikbaar zijn.
Welke gedragswetenschappers? En het aantal bedden is erg belangrijk in de overweging. Leuk dat er mensen, die geen viroloog zijn, roepen dat iedereen verantwoord open kan. Maar zodra je meer toelaat dan zie je (vaak) ook de besmettingen toenemen. Gelukkig dat het misschien wat mooier weer word en dat uv straling hopelijk weer werkt.
In 1940 moesten 200.000 Nederlanders een Ariërverklaring invullen.
Slechts enkele tientallen weigerden. Dat is wat angst doet.
Vergelijk je nu deze regering met die van Nazi Duitsland? Want dat is écht belachelijk in mijn optiek. Je mag nog steeds gaan en staan waar je wilt. Niemand word vervolgt en er is zelfs keuzevrijheid in het nemen van een vaccin.
En als de angst langzaam maar zeker verdwijnt, komt daar opstand voor in de plaats.
Volgensmij is het probleem dat een groot gedeelte van de bevolking überhaupt geen angst voor corona heeft gekend. Daarnaast vraagt de regering, in mijn optiek, echt niet extreem veel van mensen. Ja het is zwaar. Maar kijk hoeveel bedrijven er nog mensen op kantoor blijven, kijk hoeveel mensen de 1 bezoekregeling nauwelijks aanhoud (ben ik zelf ook schuldig aan geweest) en kijk hoeveel er nog kan. Je kan veel zeggen maar we leven bij verre van in een dictoriale staat.
Je snapt natuurlijk wel dat het gros van deze 200.000 in mei '45 met een roodwitblauwe vlag op straat de geallieerden verwelkomde.
Nogmaals, echt onzin om dit beleid met nazi's te vergelijken. Ik bedoel iedereen is blij als de maatregelen voorbij zijn en corona is beperkt. Dus ik snap deze vergelijking totaal niet.
Toen vorige zomer langzaam maar zeker bleek dat de meeste mensen hooguit een griepje krijgen,
Hooguit een griepje? Dan moet je echt even in onderzoeken duiken. Corona mag je echt wel zwaarder definiëren als een griepje. Ongeacht of je vind dat we veel moeten versoepelen.
had de overheid het beleid anders aan moeten pakken. Het is mijns inziens te danken aan het feit dat de meerderheid financieel niet geraakt wordt door deze crisis, anders was de weerstand al veel eerder veel groter geweest.
Klopt, maar dat financieel heeft volgensmij ook te maken dat de overheid stuurt op een beleid om zoveel mogelijk personeel in dienst te laten zijn. En ook door een balans te vinden tussen de economie en de gezondheid.
Moet je je eens voorstellen als iedereen 30% had moeten inleveren om de boel voor iedereen (want solidariteit staat hoog in het vaandel in dit land) draagbaar te houden.
Denk eerlijk gezegd dat het hele probleem is dat solidariteit juist niet hoog in het vaandel staat in dit land. Anders hadden we echt geen rellen bij de avondklok.
 
Als er een vliegtuig neerstort en je moet de dag erna vliegen, is de kans groot dat het toch even door je hoofd gaat. Er zullen zelfs mensen veel angstiger dan ooit het vliegtuig instappen.
Zo ook bij dit virus. De kans dat het je raakt is te klein. Dus neem je de maatregelen vooral in acht voor een ander. Totdat je meer dan een jaar maatregelen in acht moet nemen voor een ander. Dan wordt het een lastiger verhaal. De prijs die we betalen voor solidariteit is gewoon te hoog. En dat had de regering afgelopen zomer al in moeten zien. Ook luisteren naar gedragswetenschappers, in plaats van je beleid af te laten hangen van hoeveel bedden er beschikbaar zijn. In 1940 moesten 200.000 Nederlanders een Ariërverklaring invullen. Slechts enkele tientallen weigerden. Dat is wat angst doet. En als de angst langzaam maar zeker verdwijnt, komt daar opstand voor in de plaats. Je snapt natuurlijk wel dat het gros van deze 200.000 in mei '45 met een roodwitblauwe vlag op straat de geallieerden verwelkomde. Toen vorige zomer langzaam maar zeker bleek dat de meeste mensen hooguit een griepje krijgen, had de overheid het beleid anders aan moeten pakken. Het is mijns inziens te danken aan het feit dat de meerderheid financieel niet geraakt wordt door deze crisis, anders was de weerstand al veel eerder veel groter geweest. Moet je je eens voorstellen als iedereen 30% had moeten inleveren om de boel voor iedereen (want solidariteit staat hoog in het vaandel in dit land) draagbaar te houden.
Ik denk je de stellingen die je hier noemt alleen daadwerkelijk kunt poneren als je het 1 op 1 zou kunnen vergelijken met een situatie waarin je helemaal (of nagenoeg) geen maatregel neemt tegen Corona. Want jij stelt indirect dat het allemaal wel meevalt met Corona (want meeste mensen krijgen hooguit een griepje), maar mijn argument zou dan zijn dat dat juist dankzij de maatregelen is. Hoe was het gegaan als de regering dus niks had gedaan? Dan waren de IC's toch gewoon overbezet? Dan waren er toch veel meer doden gevallen? Of ben je het daarmee oneens?

De hele vergelijken met 1940 zegt me niet zoveel. Mensen kunnen vreemde dingen doen uit angst, is het punt? Soms is angst terecht, bijvoorbeeld voor een dodelijke ziekte, die jij kan verspreiden aan anderen die minder weerbaar zijn dan jij en waarbij het niet bij een griepje blijft.
 
Waarschijnlijk omdat de bezoek-en werkbeperking een advies was. Waarbij het bij werk vrij ruim geïnterpreteerd word. Genoeg bedrijven laten nog steeds veel mensen op kantoor werken (helaas). Bezoek was het advies 1 persoon. Maar goed binnen huizen word niet of nauwelijks gecontroleerd. Dus deze regel werd niet heel nauw door de bevolking genomen.


De avondklok daarin tegen werd je actief beboet als je na een bepaald tijdstip op straat werd. Dus waarbij je de eerste twee dringende adviezen/regels makkelijk aan je laars kon lappen was dit bij de avondklok wat lastiger. Hoewel, ook hier werd losjes mee omgegaan.
Dat was natuurlijk ook het doel van de avondklok. Controle op naleving mogelijk maken. Een goede zet m.i. Wat de brave burger doet zijn best, maar er is een deel dat alles aan zijn laars lapt, waardoor we alleen maar langer in de ellende zitten.
 
Lang leve t coronadashbord...
Gezette prikken
26 april 5.293.851
27 april 5.176.010

Gaat lekker zo, de cijfers lagen al veel lager dan gewenst, maar komt nog ff een correctie van een kleine -120.000 prikken overheen. Brengt t 7daags gemiddelde op 55k..

Is voor de 2e keer in 3 weken dat ze achteraf de cijfers flink aanpassen :rolleyes:
 
Lang leve t coronadashbord...
Gezette prikken
26 april 5.293.851
27 april 5.176.010

Gaat lekker zo, de cijfers lagen al veel lager dan gewenst, maar komt nog ff een correctie van een kleine -120.000 prikken overheen. Brengt t 7daags gemiddelde op 55k..
Ik ben wel benieuwd wat nou echt de snelheidsbepalende factor is. Om mij heen hoor ik verschillende redenen, van te weinig plek tot te weinig prikken tot teveel afzeggingen.
 
Ik ben wel benieuwd wat nou echt de snelheidsbepalende factor is. Om mij heen hoor ik verschillende redenen, van te weinig plek tot te weinig prikken tot teveel afzeggingen.
Te veel afzeggingen? Man, man. Dat zou echt te absurd voor woorden zijn. Laten we hopen dat dat in elk geval niet de reden is...
 
Bij de XL teststraat op schiphol is het wel goed geregeld nu, maar je hoort ze ook vaak over afzeggingen en no-shows praten. Je krijgt de uitslag bijna altijd de zelfde dag in de avond. Met de mcdonalds er naast kan je kiezen vluggertje mc drive of teststraat
 
Bij de XL teststraat op schiphol is het wel goed geregeld nu, maar je hoort ze ook vaak over afzeggingen en no-shows praten. Je krijgt de uitslag bijna altijd de zelfde dag in de avond. Met de mcdonalds er naast kan je kiezen vluggertje mc drive of teststraat
Het gaat nu over inenten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan