Coronavirus

Het gaat ook om hoeveelheden, zowel in het kader van kosten als in het kader van gezond.
Ik eet bijvoorbeeld best prima gezond: Veel groenten, af en toe vlees, tussendoor fruit en groenten en nagenoeg nooit koek / chips / snoep / chocola. Wel eet ik - vooral 's avonds - heel erg veel, en stop ik pas als de pan leeg is. Dus als je dan je 3e bord pasta met veel groenten opschept, wordt het er alsnog niet gezonder op. Bij ongezonde producten zijn de consequenties natuurlijk wel groter.
Nu -vanwege corona- proberen we wat gezonder te leven, dus ik heb mijn (vreselijk oude) racefiets afgestoft en maken we kleinere porties. Corona heeft dan toch wel een extra motivatie gebracht: Je zit in principe meer thuis en beweegt veel minder, maar ook het feit dat een ziekte als corona meer risico's mee zich meedraagt wanneer je een ongezonder lichaam hebt.
 
Je mag natuurlijk uiteten/afhalen niet vergelijken met de supermarkt. Huismerk friet en frikandellen kost ook haast niks.

Der Jaufe wel een mooi goedkoop voorbeeld van jou!
Ach, als moeders de vrouw weer eens wat vergeet bij de inkopen wordt je vanzelf creatief. Voor de luxere versie kan je de pinda's door cashewnoten vervangen. En speciaal voor Bacchus, je kan t ook met noten en kip eten :). Probeer hier ook minder met zakjes en potjes te werken. Lukt lang niet altijd maar macaroni gaat geen knorr/honig/huismerk meer in.
 
Je mag natuurlijk uiteten/afhalen niet vergelijken met de supermarkt. Huismerk friet en frikandellen kost ook haast niks.

Der Jaufe wel een mooi goedkoop voorbeeld van jou!
Denk dat friet en frikandellen ook niet ongezond hoeft te zijn. Gewoon niet teveel nemen en flink veel groenten daarbij.
 
Ondertussen in NL, iets meer besmettingen dan gister, maar beduidend lager dan vorige week donderdag. En opvallend, de voorgaande 5 weken was de donderdag altijd hoger dan de woensdag. Ook opnames en sterfgevallen zijn lager dan vorige week.
 
Ehh. iets meer toelichting voor leek?

Excuus, de punten van de kroon van de virusenvelop (de kroon - ofwel corona) bestaan uit het "spike"-protein (S-protein).
Dit is een groot samengesteld *samenwerking van meerdere eiwitkettingen* eiwit met vele honderden aminozuren. De volgorde van die aminozuren bepaald de vorm en de lading van het eiwit, en beinvloed daarmee de binding met receptoren en andere interacties met het lichaam.

Een mutatie in de genetische code van dit soort eiwitten is vrij gebruikelijk, virussen zijn immers zo succesvol doordat ze zich snel via mutaties van vorm en samenstelling kunnen veranderen. Er zijn vele honderden plekjes waarop mutaties zijn gevonden binnen dit S-eiwit. Een deel daarvan (49) bevinden zich in de binding-ridge (het stukje waarmee het virus een host-cell koppelt om binnen te komen).

Als een bepaalde variant in korte tijd een hoge frequentie krijgt binnen het rondgaande virus dan kan dit er op duiden dat het een meer succesvolle manier is om mensen te besmetten. Het lijkt erop dat er verschillen in die richting zijn, waarbij de US/Europa samenstellingen van het virus iets anders zijn dan die in China.

De tweede link toont het tegenovergestelde aan, ook de receptor waarvan we denken dat hij door dit sars-coV-19 word gekaapt vertoond verschillende isoformen (mutaties in de volgorde tussen mensen). Dit is met name weer interessant om vervolgens te kijken of de variant ACE2-receptor die je hebt van invloed is op het verloop van de besmetting. Dit meer als potentiële verklaring waarom het zo verschillend kan zijn in hoeverre men ernstig ziek word of juist milde verschijnselen krijgt.

Het zal nog even tijd nodig hebben voor alles voldoende duidelijk is om de ziekte en al haar aspecten te begrijpen.
 
Toch wat perspectief.... of juist niet.
Ja, d'r zit iets positiefs in, dat wij redelijk veilig zijn als 70minners. Ben wel benieuwd hoe groot het deel 70 minners is (dat aandeel wordt volgens mij niet gemeld) en hoe het zit met onderliggende aandoeningen bij die groep.

Daarnaast gaan de cijfers ook gewoon de goede kant op, minder besmettingen (waarbij het aantal tests ook nog verhoogd was dacht ik?). Hoop dat we met de 1.5m maatregelen gewoon weer zoveel mogelijk teruggaan naar 'normaal' zonder dat een 2e piek volgt.

Wat ik overigens niet begrijp is dat een 2e piek meteen hoger zou zijn (ten minste, dat begrijp ik van berichten via media en medici die er over spreken). Als we de besmetting weer zien groeien en dan ingrijpen is de situatie toch niet anders dan dat we nu in maart hadden?
Sterker nog, zou n nieuwe uitbraak niet minder snel gaan omdat we o.a. de 1.5m regel hebben? Iemand enig idee?
 
Ja, d'r zit iets positiefs in, dat wij redelijk veilig zijn als 70minners. Ben wel benieuwd hoe groot het deel 70 minners is (dat aandeel wordt volgens mij niet gemeld) en hoe het zit met onderliggende aandoeningen bij die groep.

Daarnaast gaan de cijfers ook gewoon de goede kant op, minder besmettingen (waarbij het aantal tests ook nog verhoogd was dacht ik?). Hoop dat we met de 1.5m maatregelen gewoon weer zoveel mogelijk teruggaan naar 'normaal' zonder dat een 2e piek volgt.

Wat ik overigens niet begrijp is dat een 2e piek meteen hoger zou zijn (ten minste, dat begrijp ik van berichten via media en medici die er over spreken). Als we de besmetting weer zien groeien en dan ingrijpen is de situatie toch niet anders dan dat we nu in maart hadden?
Sterker nog, zou n nieuwe uitbraak niet minder snel gaan omdat we o.a. de 1.5m regel hebben? Iemand enig idee?
Wat jij schrijft lijkt mij logisch. Mensen zullen ook eerder geneigd zijn om zich af te zonderen met een hoesje, terwijl in februari daar echt niemand voor thuis bleef. En voor de cynici onder ons: een gedeelte van de potentiële slachtoffers zijn al overleden, dus de overgebleven populatie is “gezonder”
Overigens zijn de 60/70-minners nu nog grotendeels veilig omdat ze de juiste zorg kunnen krijgen. Als dat niet meer kan zullen de sterftecijfers daar ook omhoog gaan.
 
Zeker positief. Maar vergis je niet in hoeveel mensen er "onderliggende" gezondheidsproblemen hebben.

Ik neem de staat New York (15.1 miljoen mensen) maar even als voorbeeld (doet relatief nog veel aan healty-lifestyle promotie voor US begrippen).

10.6% heeft diabetes (1.6 mio).
7.1% heeft asthma (1.1 mio).
30% (van de volwassen) heeft te hoge bloeddruk (link)
63% van de inwoners heeft overgewicht of obesitas (link)
7.4% van de volwassenen krijgt elk jaar te maken met hart-vaat problemen (link).
14.1% van de volwassenen rookt (link).

en dan zijn er nog wel meer ziektebeelden. En dit gaat over de totale volwassen-populatie, niet enkel over 70+ ers.

Het aantal mensen dat gezond is daalt ook met de leeftijd natuurlijk aanzienlijk. Helaas is healthy; without any (known) preceding health conditions een vrij kleine groep. (Dit haakt er ook weer voor een deel op in dat je een heel veel lagere sterftecijfer vind als je *people with known preconditions* eruit filtert).

Ik zou later eens zoeken of de aantallen voor Nederland makkelijk te herleiden zijn. Overigens kun je de getallen natuurlijk niet bij elkaar optellen, een hoop van de mensen met te hoge bloeddruk hebben ook overgewicht en of diabetes en meer kans op hart-vaat problemen.
 
Laatst bewerkt:
Zeker positief. Maar vergis je niet in hoeveel mensen er "onderliggende" gezondheidsproblemen hebben.

Ik neem de staat New York (15.1 miljoen mensen) maar even als voorbeeld (doet relatief nog veel aan healty-lifestyle promotie voor US begrippen).

10.6% heeft diabetes (1.6 mio).
7.1% heeft asthma (1.1 mio).
30% (van de volwassen) heeft te hoge bloeddruk (link)
63% van de inwoners heeft overgewicht of obesitas (link)
7.4% van de volwassenen krijgt elk jaar te maken met hart-vaat problemen (link).
14.1% van de volwassenen rookt (link).

en dan zijn er nog wel meer ziektebeelden.

Het aantal mensen dat gezond is daalt ook met de leeftijd natuurlijk aanzienlijk. Helaas is healty without any (known) preceding health conditions een vrij kleine groep. (Dit haakt weer in op dat je een heel veel lager sterftecijfer vind als je *people with known preconditions* eruit filtert.


Ik zou later eens zoeken of de aantallen voor Nederland makkelijk te herleiden zijn. Overigens kun je de getallen natuurlijk niet bij elkaar optellen, een hoop van de mensen met te hoge bloeddruk hebben ook overgewicht en of diabetes en meer kans op hart-vaat problemen.
In dat licht is het gegeven dat in NL ieder jaar circa 6 miljoen oproepen voor de griepprik worden verstuurd een "leuk" weetje. (zal straks ff de bron toevoegen).
 
Zeker positief. Maar vergis je niet in hoeveel mensen er "onderliggende" gezondheidsproblemen hebben.

Ik neem de staat New York (15.1 miljoen mensen) maar even als voorbeeld (doet relatief nog veel aan healty-lifestyle promotie voor US begrippen).

10.6% heeft diabetes (1.6 mio).
7.1% heeft asthma (1.1 mio).
30% (van de volwassen) heeft te hoge bloeddruk (link)
63% van de inwoners heeft overgewicht of obesitas (link)
7.4% van de volwassenen krijgt elk jaar te maken met hart-vaat problemen (link).
14.1% van de volwassenen rookt (link).

en dan zijn er nog wel meer ziektebeelden. En dit gaat over de totale volwassen-populatie, niet enkel over 70+ ers.

Het aantal mensen dat gezond is daalt ook met de leeftijd natuurlijk aanzienlijk. Helaas is healthy; without any (known) preceding health conditions een vrij kleine groep. (Dit haakt er ook weer voor een deel op in dat je een heel veel lagere sterftecijfer vind als je *people with known preconditions* eruit filtert).

Ik zou later eens zoeken of de aantallen voor Nederland makkelijk te herleiden zijn. Overigens kun je de getallen natuurlijk niet bij elkaar optellen, een hoop van de mensen met te hoge bloeddruk hebben ook overgewicht en of diabetes en meer kans op hart-vaat problemen.

63% heeft overgewicht, holy shit. Dat had ik niet verwacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan